از تَب برکناری ها تا فریب انتخاباتی
همانگونه که انتظار می رفت برگزاری انتخابات در سال آینده با توجه به مشکلات بیشمار امکان پذیر نیست زیرا چگونه حکومتی که خود از دل تقلب برخاسته تیشه به ریشه خود زند؟! 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۳    ۱۳۹۶/۸/۲۵ کد خبر: 141679 منبع: پرینت

رییس کمیسیون انتخابات با حکم رییس جمهور از کار برکنار شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان بنا به تاریخ تعیین شده در قانون و براساس توافقنامه حکومت وحدت ملی از بایدهای اجرایی شدن بود که طی دو سال گذشته همچنان به کار خود ادامه می دهد اما موضوع اصلی، دخالت های سلیقه ای ریاست جمهوری در روند انتخابات می باشد که از آن برای اهداف سیاسی سواستفاده می کند.

کمیسیون انتخابات سابق با دست داشتن در تقلب و معامله به نفع نامزدهای انتخاباتی چنان رسوایی به بار آورد که هم اعتماد مردم را به روند انتخابات از میان برد و هم نظام را با بحران سقوط مواجه کرد.

پس از جنجال های فراوان سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات روز 16 سرطان 1397 را به عنوان زمان برگزاری انتخابات مجلس و شورای ولسوالی ها اعلام کرد و همانگونه که انتظار می رفت سبب بروز بحث های مختلف شد.

این در حالی است که رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی عنوان کرده که احتمال به سرانجام رسیدن انتخابات در موعد اعلام شده بسیار کم می باشد و همچنان مشکلات بسیاری حل نشده باقی مانده است.

اگرچه به مانند تاریخ های اعلام نشده گذشته کمتر کسی امید به برگزاری انتخابات در سال 97 را داشت اما باید گفت که حکومت هرازچندگاهی برای مشغول نگه داشتن افکار عمومی، تب فروکش کرده انتخابات را داغ می کند تا در سایه هرج و مرج ها به اهداف خود دست یابد.

روند اصلاحات انتخاباتی در کنار توزیع شناسنامه های الکترونیکی حتی نخستین گام های خود را برنداشته و حکومت اشرف غنی هیچ تمایلی برای برگزاری انتخابات پارلمانی ندارد زیرا نمایندگان برحال چنان غرق فساد و معامله هستند که بهترین گزینه برای دولتی می باشد که خود از دل تقلب بنا شده است.

از سوی دیگر، تعیین اعضای جدید کمیسیون انتخابات که باید عاری از دخالت های حکومت باشد از سوی رییس جمهور گزینش و اعضای آلوده به تقلب نیز از مقام و رتبه برخوردار شدند و حال با چنین کمیسیونی که مسوول برگزاری انتخابات در افغانستان می باشد چگونه مردم امیدار به اعمال قانون و تاثیر آرای خود باشند؟

حکومت وحدت ملی طی دو سال و اندی که از آن می گذرد توانست نبض پارلمان و بخش های مهم دولت را در دست بگیرد و با صرف هزینه های کلان برای تهی کردن قدرت از مقام های دیگر اقوام و گسترش بی سابقه ناامنی ها در دورترین نقطه از اعتماد مردم قرار دارد.

اصلاحات انتخاباتی بلاتکلیف ، شناسنامه های الکترونیک با چالش های بسیاری مواجه است و ناامنی تمامی کشور را در برگرفته و حتی پایتخت متزلزل در هر حمله و انتحاری می باشد و با چنین اوضاعی اگر انتخابات برگزار شود همراه با بحران های بس بزرگتر از گذشته و با تقلب های فراوان خواهد بود.

فراینده انتخاب اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی در رقابت جناحی حکومت باعث حذف افراد لایق و اشخاصی برگزیده شدند که توانایی مدیریت نداشته و تنها منتظر تعیین وظیفه از سوی تیم ارگ هستند.

اعمال نفوذ رییس جمهور تا آنجا پیش رفته است که اعضای سابق و متهم به تقلب به عنوان مشاوران ریاست جمهوری معرفی شده اند.

حال با وجود مشکلات فراروی روند انتخابات، پاسخ چرایی ملتهب شدن فضایی سیاسی از سوی حکومت را می توان در زدو بندهای قدرت جستجو کرد زیرا اختلاف های درون حکومتی چنان عمیق شده است که اشرف غنی ناتوان از مدیریت آن می باشد.

زمانیکه نیمی از خاک کشور در سلطه طالبان می باشد و تهدید این گروه تروریستی حتی پایتخت را به آشوب کشاند برگزاری انتخابات در سال آینده تنها فریبی بیش نیست و بازی با افکار عمومی از سوی ارگ می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
انتخابات افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی یک تکنوکرات متوسط مثل غنی اکت دیکتاتوری کند نتیجه اش همین میشود.
این آدم برای مدیریت یک سازمان مالی با حد اکثر 50 کارمند و خدمه است بیشتر از این چیغش را بالا میکند و مجرای گلویش هم برای چیغش که 50% اکت است تنگ است . میسپارد به مرتضوی و این طفلک اصلن چیغ را بلد نیست

>>>   خیانت های متعددی را از زمان ایجاد کمیسون تدارکات در داخل ارگ اشکارا و پنهان تا کنون انجام داده که بدتر و بدتر از فساد اداری و دزدی از پول بیت المال است هدف از ایجاد چنین کمیسون متقلب و مفسد بخاطر صداقت نه بل بخاطر خیانت است در غیر ان ضرورت ایجاد چنین کمیسون در داخل ارگ که هیچ سابقه ای نه در افغانستان دارد ونه در جهان منظور اش جز خیانت و دزدی و مردم فریبی چیزی دیگری نبوده ونیست اعضای این کمیسون است
کل و کوری که نیارزد بجویی
کل دمبوره زند کور بخواند غزلی

>>>   بر ای اینکه کمیسیون انتخابات اصلاح شود دایرشدن لویه جرگه عنعنوی است

>>>   آفتاب به دو انشت پنهان نمیشود۰ دزدان و تقلبکاران خواب آرام ندارند۰
Aziz Arianfar

نمایش مسخره انتخابات بار دیگر به صحنه تئاتر سیاسی مملکت خدا داد می آید:
چنین بر می آید که کارزار انتخابات ریاست جمهوری از همین اکنون کلید خورده است. می توان گمان زد که در کل چند اردوگاه در برابر هم آرایش خواهند یافت:
1. شخص اشرف غنی احمدزی تمایل دارد با حمایت خلیلزاد بار دوم نامزد شود و برای یک دوره دیگر رییس جمهور بماند. انتظار می رود در دوره آینده در صورت پیروزی، کرسی ریاست اجرایی را از میان برده، به جای آن یک کرسی معاونیت سوم برای ازبیک ها و تورکی زبانان ایجاد نماید. روشن است برای کرسی معاونت اول یک تاجیک را نامزد خواهد کرد. معاون دوم از تیم خلیلی و به گمان غالب آقای دانش خواهد ماند. در اردوگاه اشرف غنی، اتمر نیز مایل به مطرح کردن خود است. و این در صورتی خواهد بود که هرگاه وضعیت صحی اشرف غنی دیگر اجازه دوام کار را ندهد. نشانه هایی دیده می شود که اشرف غنی از همین اکنون در پس پرده تماس هایی را با نمایندگان ائتلاف دوستم، محقق و عطا آغاز کرده باشد. اعلام آمادگی وی در راه اندازی گفتگوهای همه جانبه با پاکستان هم در همین راستا است. احتمالا امتیازاتی به پاکستان خواهد داد و وعده و وعید هم بسیار خواهد کرد.
2. احتمالا داکتر عبدالله نیز مایل است بار دیگر خود را در انتخابات مطرح کند. اما روشن نیست که تا چه اندازه خواهد توانست حمایت جمعیت و شورای نظار را به سوی خود جلب کند. در صورت کنار آمدن با اشرف غنی احمدزی، به گمان غالب، همانا او معاون اول خواهد بود. نشانه هایی از نزدیکی میان اشرف غنی و داکتر عبدالله در این اواخر به مشاهده می رسد که این گمان را تقویت می کند.
3. کرزی بی چون و چرا یکی دیگر از مدعیان کرسی ریاست جمهوری است. اما چون خودش دیگر شانس ندارد، به گمان بسیار حکمت خلیل، برادر زاده خود را به نمایندگی از خود نامزد خواهد کرد. کرزی از همین اکنون تماس هایی را با نمایندگان شمالیان آغاز کرده است و می خواهد یکی از رهبران شمال، به گمان غالب احمد ضیا مسعود را به عنوان معاون اول خود داشته باشد. رفتن او به خانه احمد ولی مسعود را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.
4. آن چه مربوط به جمعیت می شود، تا کنون روشن نیست که چه کسی را نامزد خواهند کرد. اما چند کاندید احتمالی دارند: عطا محمد نور، احمد ضیا مسعود، قانونی و صلاح الدین ربانی. شاید کسی را نامزد کنند . اما در دوره دوم احتمال پیوستن نامزد جمعیت به یکی از دو تیم بسیار بالا است.
گمان غالب این است که مبارزه اصلی میان تیم اشرف غنی و تیم کرزی خواهد بود. سایرین تا لحظات آخر منتظر می مانند تا به گونه نهایی متیقن شوند که کاخ سفید چه کسی را به عنوان رییس جمهور آینده برگزیده است. آن گاه در دقیقه نود به وی خواهند پیوست. اما تا واپسین دم مانور خواهند کرد تا امتیازات بیشتر مادی و مالی به دوست بیاورند. به ویژه دوستم در این بازی زرنگ تر و کهنه کار تر از هرکس دیگری است و در گرفتن امتیازات مالی بیش از دیگران مهارت دارد.
بی چون و چرا انتخابات با چانه زنی های بسیار و داد و ستدها و معاملات فراوان به همراه خواهد بود و باز هم ماه ها به بهانه های گوناگون به تعویق خواهد افتاد و چند ماه را بررسی نتایج آن در بر خواهد گرفت تا یک نتیجه نیمبد به دست آید. صد در صد انتخابات باز هم با تخلفات و تقلبات گسترده به همراه خواهد بود. از همین اکنون اکنون اشرف غنی برنامه تغییر و تبدیل ولسوال ها و علاقه داران را در سرتاسر کشور روی میز دارد.
ناگفته پیداست که چند تاجر و روسپی سیاسی دیگر هم دکان های خود را برای امتیاز گیری و انجام معاملات پرسود باز خواهند کرد. اما در دقایق آخر به یکی از تیم ها خواهند پیوست.
از پیش روشن است که هزینه انتخابات را هم شیوخ مرتجع عرب از منبع دالرهای بادآورده نفتی پرداخت خواهد کرد و خوان چرب و رنگینی گسترده خواهد شد.
روشن نیست که این بازی مسخره دموکراتیک و خندیدن به ریش مردم تا چند و تا کی ادامه خواهد یافت.
باور راسخ دارم تا همین قانون اساسی مسخره و همین ساختار نظام مسخره باشد، انتظار دیگری جز به پرده درآمدن یک نمایش مسخره دیگر به روی صحنه تئاتر مملکت خدا داد نباید داشت.

>>>   تونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را۰
هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند۰

>>>   باید در انتخابات آینده از حزب وطن که قبلا رهبری انراشهید داکترنجیب اله به عهده داشت مستقل وسربلند
شرکت کند تااگر خواست مردم بود دوباره حزبی های دوران داکترنجیب اله برسرقدرت شوند چون درشرایط فعلی اعمال کمونیستهاخیلی از این مجاهدین جهادفروش
کرده پاک و روشن است حد اقل زیر نام دین و اسلام
کارهای ناروا و آدمکشی نمیکردند حد اقل باتفکر و سیاست شوروی را ازکشور مابیرون کروند باید دزدها بدانندکه در جنگ رودر رو هیچوقت بالای ارتش داکترنجیب اله پیروزنشدند اینراتاریخ به مرورزمان آشکارخواهدساخت بعد از سقوط همین حکومت داکترنجیب شخصا عقب نشینی کرد تامردم بیگناه قتل عام نشوندچونکه میدانست که به نام مجاهد همه بیگناهان کشته خواهدشد چونکه همه این دزدهای امروزی فریب دشمن وطن را خورده بودند

>>>   غنی در نتیجه یک خیانت ملی و تقلب سازمان یافته بقدرت رسید و ادامه حکومت او هم پر از خیانت و تقلب خواهد بود۰

>>>   چرا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و شورای ولسوالی ها،همه در یک انتخابات برگزار نمیشود تا از مصارف بی جا جلوگیری شود؟
سه ورقه انتخاباتی به هر رای دهنده داده شود،در یکی از آنها کاندید های ریاست جمهوری باشد،در دومی اش کاندید های پارلمانی و در سوم اش کاندید های شورای ولسوالی.

>>>   انتخابات برگذار نمى کند
تذکره ها هنوز درج افغان آزاد نشده
اين آدمک تقسيم قدرت به ملت نمى کند
تقلبات فروان اش فاش شد در جهان ومنطقه

غين تقلب کرد گوسپندانه
براى اشرف اشسلف گونه
پر کرد شکم ها با راى هاى مردانه
زنان شان پشت پرده
انگشتان رنگى و برديده
نفرى هانشسته اندک اندک در هرگوشه
با برگهاى بيشمار دسته دسته
در دست شان فروان اجازه نامه
و چليپا مى کشيدند درراى نامه
فقط برسر فرق غنى در هر پروانه
تعداد آرا برايش زىاد بود و نه افسانه
چيغ و شيون بسيار بود همرنگ ناله
پرکن برگها ى آرا برايش درکوزه
آنقدر نفوس نيست دردهکده
سرشمارى نفوس نشده در حال و گذشته
کسى نمى داند که چقدر نفوس است درخانه
در بازاز وکوچه وباغچه و سراچه
افغان حلالى بايد ببرد اکثريت در پشته
تصوير خيل گوز پندان ديده شد برقى در صندوقچه
امر خان ماند اشکمها پر شده از راى در تاقچه
زمانيکه پيغارها شروع عليه اش سازنده
همى فرار از پشت و پيش دريچه
غنى شد در مظهرعام دو زبا نه
راى هاى غنى برآمد حرامى پيوسته
با چف فالبين و پف نور ستاني تقلبات نشد پاکيزه
اوباما بروزن اوساما شد آشفته
روان کرد به کابل ستان نماينده
عين گفت در انتخابات برنده
سياه بچه يانکى گفت دالر روان نمى کنم در هرشماره
اگر اعلان شد ع در انتصخاب برنده
بلاخره کرى جان آمد به دژ به طياره
نزد غنى مکاره در تقلب فوق العاده
نکاح رقيب ها شد بسته
کرى جان شد شاه بالا آراسته
شب که تير شد زايندند چيزى نه دخت ونه بچه
دايره ابليسي وحشت ملى شد زنده
يکى راهبر و ديگرى راهزن در جلسه
انجمن برپا شد با مرامهاى شوم بى پايه
غنى خوب کرد ز اسلام استفاده
بر پسنام خوب اش زد سيلى جانانه
ذات واحد تولدنشده کرد بچدار و ماده در يک ثانينه
مانند اچکزي چلنج داد در جرگه (گر )
که از علما داناتر است در شاه ستونهاى اسلاميه
ولى برپانشد وراثت "گر" چنگيز خان در نمايشنامه
گرچه بود در افشار عليا (افشاربالا) از آلمان بزرگ خيمه
ولى مردمان افشارپايان چشيدند فشار اوغان درجريان گرگه
که افغان خان ميراث گرفت فرهنگ از گرگانى(مغولى) براى هميشه
بيرق وحدت ملى بالا شد درپايه
خود وحدت ملى سرآب شد درجاد ه
نادر خان افشار شد معنوى پدر به بابه
خدمت نمود 11 سال براي اش در مشهد آن فرزانه
سکه طلا کرد ضرب برايش صاحب قران شاهنشه
در کابل، ایروان، تفلیس ، بخارا، مشهد، اصفهان تبريز دربند و گنجه
سکه بر زر کرد نام سلطنت را در جهان
نادر ایران زمین و خسرو گیتی ستان
وى براى فرزند شد افشار قده
چشم به گيتى گشوده در خوش دامن خانه
از بهر حامى نام گرفت دُر دوران دوره
ولى قتل نکرد سهپه سالار احمدشاه يک هزاره
با چهل هزار سپاس ايران زمين آمد به ڇل زينه
تاج ماند يک هزاره يک شعيه بسراش درجرگه
گنداهارا پر بود از هر توران قبيله
عکسهاى شان است در موزه هاى خارجه پاينده
افغان سراجى کرد اين دوران پنهان همچو پته خزانه
خراسان دُران را نام کرد افغان برتانيه
اکنون اشرف غنى سلطان شده
بى بى گل نصارا شده ملکه
سلطنت اش شده از نگاه قانون پوره
او حکومت مى کند در تقابل با اساس نامه
دولت اش حرام است پيش خدا و ملت قانون در در هر جعبه
منطق حقوقى ندارد نه اجراييه وه مقننه ونه عدليه

>>>   محمد یونس قانونی:

کرزی را که من در دوره کوتاه معاونی‌ت ریاست جمهوریم شناختم ! کینه جو پاس ناشناس ،گستاخ ودارای یک سر وچندین زبان جاه طلب تشنهء قدرت انتقامجوو فرزند اصیل قبیله بود برای نیل به قدرت از هر عمل روا ، نا روا قانونی وغیر قانونی اصولی وغیر اصولی دریغ نه میکرد ،
کرزی تشنه ء قدرت سیاسی ودارای یکسر وچندین زبان وچندین پهلوبود دوست ودشمن را بگونه ملا عمر به یک چشم میدید برای نیل به مقاصد تاکتیکی ، ستراتیژی را به آسانی قربان میکرد .
کرزی با چنین خصلتهای فرصت طلبانه سیاسی ، نخست به تحریک جورج بوش ودیگر مقامات رهبری کننده آمریکا توطیه کودتا ی راعلیه مارشال فهیم فقید طرح ریزی کرد و ایشانرا در یک مهمانی تعرفی مسموم ساخت. با اینکار پشتیبانی تعدادی از افراد سر شناس قسم ضرار احمد مقبل و اقبال صافی و تعداد دیگری را به دست آورد. وسرانجام تعدادی از کدر‌های سر شناس مجاهدین در هر مقام چوکی که بودند بعد از وفات ماشال صاحب مجبور به استعفا شدند.
در ماههای آ خر رهبری حکومت حامد کرزی قرار داشتیم که از من خواست اگر به هر دلیلی خبر شده بودم از کاندیداتوری داکتر عبداللّه حمایت کرده بودی با یک عدد طالب انتحاری به زندگیت پایان خواهم بخشید.

>>>   قبیله به دموکراسی یا مردم سالاری واقعی باور ندارد. این بدوی ها مانع مردم سالاری واقعی میشوند همانگونه که مانع سرشماری شدند و مانع اصلاحات انتخاباتی شدند.

>>>   270ســال است که این مردم خاین است هم خاین وهم خاک فروش وطن فروش

>>>   Zahir Ariaie
ارگ تلاش دارد تا قبل از به ثمر نشستن ستراتژى ترامپ براى نابودى طالبان ، مهره هاى زيادى از انها و مربوط به گلبدين را جذب ارتش و دولت كند تا بقاى دولت ديكتاتورى قومى را به زعم خودشان در صورت چالش ، ضمانت نماييد!

>>>   Rafi
عجب بی منطق رهبرانی است در نصف کشورت پول رایج اش کلدار است این مزدور ها امدن فرق بین فارسی و دری را به مردم نشان داده رایستن

>>>   سال ها و سده هاست که با این نام و نیرنگ اواغنه ما سرکوب شده ایم . حتی بزرگان ما هم به این جال بند مانده اند که از سنگ آواز می برآید و ازین ترسو ها نی

>>>   نظام وطنفروش و مخالفین خائن!

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد.

>>>   دولت میراث پدر اشرف غنی نیست- او زمان ها را گاو خورد-

>>>   غنی در نتیجه یک خیانت ملی و تقلب سازمان یافته بقدرت رسید و ادامه حکومت او هم پر از خیانت و تقلب خواهد بود۰

>>>   حکومت ومردم میخواهد که این طویله فساد دیګر بسته بشود و تمام ګاوهای وحشی دیګر در این طویله تجمع نکند و بهترین سیستم ریاستی است که حکومت میتواند خود تمام تصامیم خود را بکیرد وبه این ....ضرورت نیست که به ملیونها دالر مصرف بیجا بدهد و باز هم از یک دیګر خود رشوت بګیرد

>>>   Mehr
انگار كه اشرف غني باز بسادگي توانست تا رقيبانش را از سر راهش در انتخابات آينده دور بسازد
و هر كدامشان را پشت همان نخود سياه شناخته شده بفرستد 😀
انگار كه همه اين ها بنام رهبران، تنها منتظر گشاده شدن پيشاني، اشرف غني هستند، تا براي معامله با ايشان از همديگر شان پيشي بگيرند
كسانيكه برنامه راهبردي و هدف أساسي نداشته باشند، ناگزير اند تا بخاطر چيز هاي كم ارزش، هم خود را فريب دهند و هم ملت را مصروف

>>>   سیستم ریاستی امتحان خودش را داده و ناکام است. بهترین سیستم حکومتداری برای کشور سیستم فدرالی پارلمانی غیر متمرکز است تا تمام مردمان کشور در تعین سرنوشت خودشان خود را سهیم ببینید نه اینکه بجا کننده اوامر مرکز باشند.

>>>   باندهای ضد فرهنگ در ارگ ریاست جمهوری در توجیه ضدیت خود با زبان مشترک با ایران میگویند: چون ایران با مهاجرین بدرفتاری میکند و در قتل مردم افغانستان دست دارد باید زبان فارسی دری از افغانستان برکنده شود. یا طوری تغییر کند که هیچ شباهتی با هم نداشته باشد.
اگر به همین منوال بخواهیم گز کنیم پس باید زبان پشتو را نابود کنیم. چون 95% شهادت مردم عادی و سربازان کشور به دست پاکستانی ها و مزدوران شان انجام میشود. فعلا هم صحنه سیاسی و نظامی پاکستان جولانگها پشتونهای آن کشور است. پشتونها صد برابر پنجابی ها ضد مردم افغانستان هستند و در حق مردم ما جنایت کرده اند. جنایات و دست اندازی های پاکستان توسط آی اس آی انجام میشود. رئیسان این سازمان مخوف تقریبا همه پشتون هستند. کارمندان و جاسوسانش تا 60% پشتون هستند.
محمد فرهنگدوست هروی

>>>   سیستم ریاستی امتحان خودش را داده و ناکام است. بهترین سیستم حکومتداری برای کشور سیستم فدرالی پارلمانی غیر متمرکز است تا تمام مردمان کشور در تعین سرنوشت خودشان خود را سهیم ببینید نه اینکه بجا کننده اوامر مرکز باشند.

>>>   آقای آشنا! میگویند تحلیلگر سیاسی استی اما راستش نفهمیدم که چه چیز را در سیاست تحلیل میکنی؟ بسیار از مردم میگویی اما نمیدانم متوجه این امر استی که آن مردم کجاست؟ صرف نظر از مردمی که بنام (مردم افغانستان) مسمی است، از تو میپرسم که آن مردم متحد، واحد و زحمتکش هزاره کجاست؟ عیبت نیست، چون از تحلیلگران سیاسی معاصر استی، تلاش میکنی سیاست را به مود روز تحلیل نمایی و به عمق سیاست اصلاٌ کار نداری!
آقای آصف جان آشنا! هیچ میدانی که ملیت زحمتکش هزاره به چند گروپ (حتی متخاصم) تبدیل شده است؟ هیچ خبرداری که هریک از این گروپها رهبدان شان را چون ارواح برستش میکنند؟ نمیدانی! پس به جای تحلیل اوضاع سیاسی افغانستان یک بار خود را زحمت داده، قبل از تحلیل بی مطالعه، اوضاع سیاسی قوم زحمتکش خودت را اول مطالعه و ارزیابی بکن و بعدش هم تحلیل نما، آنگاه خواهی دانست که این همه روندی که در کشور جریان دارد فقط تمسخر کردن مردم و به قدرت رسیدن به وسیلۀ همین مردم است و بس! به مردم نفعی نه رسیده و نخواهد رسید الا اینکه نماینده گان واقعی مردم رو صحنه بیایند و مردم را از فلاکت نجات بدهند.
شما جوان استید و شاید در تحلیل تان صادق اما این تحلیل چون سیاست زده هاست نه سیاستمداران، کوشش نمایید تخلیلگر سیاستمدار باشید نه تحلیلگر سیاست زده زیرا در خیلی هم جوان استید و اگر یکبار سیاست زده شدید، دیگر از زمین افتیده بالا نخواهید شد.
حکومت فعلی را شما هر چه و به هر معنی یی تعریف نمایید، از نظر سیاست واقعی یک حکومت بیمعنی، غیر قانونونی و برآمده از معاملات کشورهای بیرونی است که ملت افانستان و سیاستمداران افغانستا حتی آقای غنی و عبدالله جزئی تریت نقشی در این حکومت نداشته اند، ندارند و حتی در آینده هم نخواهند داشت مطمئین باشید! ایکاش وقت داشته باشید که در زمینه صحبت رو در روی داشته باشیم.
میهن زرغون

>>>   با عرض سلام از اینقدر بحث های بی مورد ومیان تهی کارشناسان انتخاباتی بکلی ملت خسته شده بګذارید کمیشنران جدید برنامه های خویش را تطبیق کند برایم یک موضوع مبهم است ایا اقایی ایوب زاده و معنوی و رشید و افغانیزی چار تګه چطور به خود جرعت میدهند اینده یک موضوع را بیشبینی کنند ایا اینها جاودو ګر خو نیستند هر روز یاوه سرای دارند اګر شوق مقام وچوکی را داری موضوع علحیده است د رتمام دنیا در انتخابات دست بازی میشه تنها کشور ما نیست اول خود را عالی جنابان اګاه بسازید بهد بحص کنید تشکر
قیام

>>>   دولت کجا اعتبا ر دارد که انتخا بات داشته باشد این دولت جا ن کری استو مردده اندم ما بی امت ش

>>>   بیایید ملت را ازگوسفند بودن بیرون کنیم.
درست است که کوچی ها جرگه میکنند تا به جای گوسفندان شان تصمیم بگیرند.
ام ملت رمه گوسفند نیست.
30 ملیون انسان این سرزمین هرکدام عقل و اراده خود را دارد و خودش برای خود تصمیم میگیرد ور دنیای امروز به جای جرگه دایر کردن ریفرندوم دایر میکنند. کمی باید بیدار شد قرن 21 است نه فرن 18.

>>>   وضعیت حاکم در افغانستان بی سابقه است در طول تاریخ به این اندازه مورد ظلم قرار نگرفته بودند امروز از هر لحاظ تحت فشار قرار دارند حتی امروز حق شان که فعالیت مدنی است ندارند اگر کاری مدنی برای اصلاح اعمال دولت هم گرفته شود دولت آنرا مانع میشود.بیکاری و فرار سرمایداران از کشور کلان معضل ای است که که موجب ناامنی ،فساد اداری، و معامله قدرت سیاسی شده بنا اصلا تعین سرنوشت مردم یک مفهوم بی معنی شده است .

ارگ مسول این همه بدبختی در افغانستان است .
مردم افغانستان برای سرنگونی دولت فعلی و ایجاد یک دولت که خدمت گذار برای ملت باشد و برای ملت شدن کار کند ایفای وظیفه کنند و یک بار دیگر خود را برای قربانی آماده کنند .
احمدی

>>>   ز خلقی تا به گلبدین و طالب
همه هم فکر و هم رسم و طریقند
به دنیا آتش افروزند بر خلق
به عقبا چوب سوخت آن حریقند

>>>   قانونی صاحب تو هم مانند پاروک وردک در وزارت معارف چی کارها که نکردی !

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است