سفر عبدالله باید بتواند مداخلات آمریکا را کمتر کند
سفر عبدالله باید بتواند مداخلات آمریکا را در افغانستان کمتر کند. اگر افغانستان بتواند با وجود نیازمندی با آمریکا نقش مداخله گرایانه آمریکا را به حداقل برساند بهتر است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۰    ۱۳۹۶/۸/۲۶ کد خبر: 141683 منبع: پرینت

داکتر عبدالله در سفرش به آمریکا گفته است که پاکستان نقش اساسی را می تواند در زمینه صلح و ثبات افغانستان بازی کند. رییس اجرایی کشور به آمریکا رفته است و در سخنرانی اش در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی، راهبرد جدید آمریکا را به نفع هر دو کشور خوانده است. وی گفته است که در افغانستان یک تحول اتفاق افتاده است.عبدالله همچنین گفته است نقش پاکستان در صلح و ثبات افغانستان حیاتی است. این اولین سفر یکی از مقام های بلند پایه افغانستان پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان است. قرار است بر اساس این راهبرد تعداد نیروهای آمریکایی به شانزده هزار برسد و به ماموریت جنگی خود در افغانستان برگردند. این در حالی است که در افغانستان ناامنی ها رو به افزایش است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه «آخرخط» گفت: با توجه به اعلام راهبرد جدید آمریکا و با توجه به ناامنی های گسترده ای که در افغانستان جریان دارد و همینطور تنش هایی که در مناسبات افغانستان و پاکستان وجود دارد و با توجه به شکاف هایی که در داخل افغانستان در حال افزایش است و فقدان توافق میان نخبگان سیاسی این سفر می تواند برای افغانستان مهم باشد. اما مشروط به اینکه داکتر عبدالله بتواند با صراحت و شفافیت تمام، در ارتباط با منافع ملی افغانستان و رویکرد جدید آمریکا در افغانستان و منطقه با مقام های آمریکایی از جمله رییس جمهور آمریکا صحبت داشته باشد. چرا که بعد از اعلام راهبرد جدید آمریکا ما شاهد بودیم که ناامنی در افغانستان گسترش پیدا کرد، طالبان جنگ های خودرا قوت بیشتر بخشید و تنش افغانستان و پاکستان هم نقطه پایانی به آن داده نشد. بسیاری از کشورهای منطقه هم حساسیت زیادی نسبت به این راهبرد نشان دادند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر داکتر عبدالله بتواند به مقام های بلندپایه آمریکایی از جمله رییس جمهور و اعضای کنگره این نکته را بازگو کند که شرایط افغانستان ایجاب می کند که نقش مشروع تمامی کشورها بخصوص تمامی کشورهای تاثیرگزار منطقه و همسایه در افغانستان به رسمیت شناخته شود و آمریکا با همکاری و همیاری در منطقه تحولات امنیتی افغانستان را مدیریت کند می تواند برای افغانستان سودمند باشد. اما اگر آمریکا کماکان نقش منحصر به فرد و یکه تاز را داشته باشد اگر با توجه به این نکته باشد نمی تواند برای افغانستان سودمند باشد. چون تجربه یک و نیم دهه حضور خارجی ها از جمله ناتو و آمریکا در افغانستان نشان داد که بدون همکاری کشورهای منطقه مبارزه با تروریزم نه تنها ناممکن است بلکه شرایط پیچیده ای را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که امروزجغرافیای بیشتر نسبت به سال های گذشته در کنترل طالبان است و امروز یک پدیده نوظهوری به نام داعش وحدت و همگرایی مردم افغانستان را تهدید می کند و هیچ نقطه افغانستان حتی اماکن مقدس امن نیست. این نشان می دهد که شرایط افغانستان یک شرایط به شدت پیچیده و بغرنجی را پشت سر می گذراند. یک بحث این موضوع به نوع رویکرد آمریکا برمی گردد که نیازمند است تصحیح شود و کشورهای منطقه احساس نگرانی از راهبرد جدید آمریکا و از حضور آمریکا و پایگاه های آمریکا نداشته باشند.

نظری معتقد است این نشست و این سفر عبدالله باید بتواند مداخلات آمریکا را در افغانستان کمتر کند و گفت: فکر می کنم در شرایط حاضر که آمریکا یکی از کارگردانان اصلی و عمده در تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان می باشد، اگر افغانستان بتواند با وجود نیازمندی با آمریکا نقش مداخله گرایانه آمریکا را به حداقل برساند و به استقلال سیاسی افغانستان به عنوان یک واحد سیاسی مستقل از سوی آمریکایی ها احترام گذاشته شود فکر می کنم که هم افغانستان می تواند در عرصه سیاست خارجی خود بیشتر به سود منافع ملی خود تصمیم گیری کند و هم واگرایی که بین افغانستان و شماری از کشورهای منطقه بوجود آمده جای خود را به همگرایی می دهد و هم در واقع گسست و گسلی که بین مردم و حکومت بوجود آمده روند نزولی را طی خواهد کرد.

وی، در مورد اینکه این سفر چطور به نفع افغانستان باشد بیان داشت: یکی از مشکلات امنیتی افغانستان در حال حاضر این است که مردم آن اعتماد کافی و لازم را به حکومت افغانستان ندارند و نظر سنجی ها هم همین را نشان می دهد. بنابراین به هر میزانی که منافع ملی افغانستان مورد نظر قرار بگیرد و قدرت هایی که در افغانستان با داعیه مبارزه با تروریزم و کمک به مردم افغانستان و نجات افغانستان از سلطه و شر تروریزم به افغانستان آمده و حضور پیدا کرده اند، اینها به هر میزانی که نقش مستقلانه ای را برای حکومت افغانستان در نظر بگیرند برای کشور ما بهتر است. این به نوع دیپلماسی و کنش سیاسی نخبگان سیاسی و کنشگران سیاسی افغانستان هم برمی گردد که این موضوع را بخواهند و بر آن پافشاری نمایند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توان لابی گری برای دولت افغانستان فراهم است. چون اگر سکوت می کند اعتبار، پرستیژ و اتوریته آمریکا در سطح نظام بین الملل مخدوش می شود و آمریکایی ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر هژمونی با یک چالش جوهری و ساختاری روبرو می شوند. بنابر این بسیار خوب است ما بتوانیم با شجاعت بیشتر با آمریکایی ها حرف بزنیم و یک فرایند چند جانبه را مورد توجه قرار دهیم که در آن نقش کشورهای منطقه و تاثیرگذار مورد توجه قرار بگیرد. اگر آمریکایی ها به نقش کشورهای منطقه تمکین نکند من فکر می کنم بسیاری از تحولات ممکن است بازی را ببازند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
امریکا
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالله برای چاپلوسی به امریکا و کانادا رفته او جرات انرا ندارد....

>>>   برای گدایی چند دالر رفته

>>>   ع به خاطر غلا می برای امریکا رفته حیف جها د و مقا ومت که انها کرده اند مردم کودن ما را با زی میدهند و حکمو مت می کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است