موج برکناری های غنی در فصل ناامنی ها
برکناری سرپرست وزارت معارف بیش از عطا به زیان ارگ است زیرا ارگ نشینان، خاین ترین ها به هر اتحادی هستند و در نابودی و ویرانی این سرزمین با اراده تر از هر تروریستی 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۳۹۶/۸/۲۷ کد خبر: 141692 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اشرف غنی قبل از آلوده شدن به قدرت، چهره ای دانشگاهی بود در پی نجات تیوری افغانستان اما همین معالف کتابی که گزینه های بیشمار برای نصیحت کردن دولتمردان داشت خود بدل به لکه ننگ برای حکومت و حکومت داری این سرزمین شد.

منفور بودن وی در جامعه ای که به مرز هفتاددرصدی نامیدی از قانون و حاکمیت رسیده است دیگر مسیله ای تازه نیست اما چرا باید رهبری که هزینه های گزافی برای به قدرت رسیدن پرداخت کرده چنین مردم و کشور را در تنگنای فقر، جنگ و فساد فرو برد؟

غنی اعتقادی به وجود فساد در راس حکومت ندارد و آن را مربوط به رده های پایین و بخصوص خارجی ها می داند تا خود و ارگ را از گزند اتهام ها رها سازد اما چنین توهم هایی نه نان بر سر سفره مردم می شود و نه دیوار امنیت می سازد بلکه همان اندک اعتبار باقی مانده وی را از میان می برد.

جدای از دروغ و فریب های به تکرار رییس جمهور، دامنه اختلاف های درون حکومتی به جای رسیده که در برابر موج معترضان قدرتمند ارگ نه تنها اشرف غنی گامی به عقب بر نمی دارد بلکه بر خشم رهبرانی همچون عطا می افزاید.

اگر تهدید عطا محمد نور و اسماعلیل خان در عدم برکناری اعضای کمیسیون انتخابات تا اندازه ای عملی شد اما در برکناری سرپرست وزارت معارف که از سوی عطا محمد پیشنهاد شده بود پاسخ روشن به والی بلخ فرستاد و آن: تا اشرف غنی بر قدرت است کوچکترین عقب نشینی از سلطه گری وجود ندارد و هیچ قومی جز پشتون در قدرت باقی نمی ماند.

در این میان، اگر چه اسدالله حنیف بلخی به مانند دیگر وزا و سرپرستان اختیاری در قدرت نداشته است اما برای حفظ نیم بند مشروعیت نظام و اینکه هنوز انگشت شمار مقام غیرپشتون در قدرت حضور دارند، باید بر سر کار می ماند که در سیاست نفاق برانگیز غنی برکنار شد.

در این میان، بازی حمله و پاسخ در میان ارگ و مخالفان به ویژه والی بلخ به سیاستی هر روزه بدل شده است اما زمانی که مردم در راکت پراکنی پاکستان کشته می شوند و راهی جز فرار از خانه و کاشانه خود ندارند و شمال دستخوش هراس و ناامنی تروریستان است، آیا باید زمان و هزینه این نظام صرف انتقام جویی های تعدادی سیاستمدار بی صلاحیت شود به مانند غنی که دغدغه جز عزل کردن ها ندارد.

عطا محمد نور در پرونده های بیشماری اختلاس و فساد متهم است و متعصبانه کرسی ولایت را رها نمی کند اما همین رهبر، تنها دولتمردی می باشد که با وجود جنگ که دیگر تمامی کشور را در برگرفته، ولایت بلخ را تهی از تروریستان کرده و اقتصاد آن را زنده نگه داشته است اما غنی چه کرد؟

جز نابودی زیرساخت های یک کشور در معامله با امریکا، پاکستان و طالب و داعش، جز قربانی کردن شمال در سیاست سیاه قبیله گرایی و فراهم کردن زمینه جابه جایی گروه ها تروریستی در مناطقی که سال ها در امنیت به سر می بردند و در کشوری متشکل از قومیت و مذاهب مختلف، چگونه و با کدام عقل سلیم چنین بر اختلاف ها دامن می زند؟

در نظامی که اولین خشت آن بر مبنای سلطه گری بنا شود، حکومت کرزی و غنی برداشت می شود که نسبت به عملکرد خود به هیچ نهادی پاسخگو نیست و در این شرایط، مرگ مردم کمترین اهمیت را در قبال فساد گسترده و زد و بندهای سیاسی دارد.

اینکه اشرف غنی پس از سه سال جنجال و هرج و مرج سیاسی تعدادی مقام بی صلاحیت را تنها به دلیل واسطه گری بر کمیسیون انتخابات گمارد و پس از شش ماه به عنوان فاسد عزل می کند به کدام مرجع پاسخ گو بود؟ پارلمانی که خود از رییس گرفته تا نمایندگان آن تروریست و قاچاقچی است که هدفی جز رسیدن به امتیاز و قدرت بیشتر ندارند یا دادستانی که بدون اجازه ارگ توان محاکمه هیچ مقامی را ندارد چه رسد به مقابله با حکومت.

اگر وزارت معارف به عنوان بزرگترین ساختار تشکیلاتی غیرنظامی دولت متهم به فسادی است که حتی هزینه دانش آموز و معلم ها توسط مقام های فاسد دزدی می شود به دلیل عدم کارایی وزیر و کارمند نیست بلکه سرچشمه در راس قدرت و ارگ دارد.

ارگ نشینان اگر با تقلب به قدرت رسیدند بدون نظام آلوده به فساد دوامی ندارد و اگر ناامنی و جنگی وجود نداشته باشد دیگر نمی تواند حکمرانان این سرزمین باشند اما در دورانی که مردم در پایین ترین حد ناامیدی به قانون به سر می برند و بیش از هر زمانی در فقر و بی کاری فرورفته اند، هرج و مرج سیاسی ریشه در قوم گرایی، همین نظام سلطه گر را در تهدید سقوط قرار می دهد.

سرپرست وزارت معارف اگر امروز توسط اشرف غنی برکنار می شود نه تنها سودی برای ارگ ندارد بلکه با چنین روندی تیشه به ریشه این حکومت زده و خود را نابود می کند زیرا دیگر بر هیچ رهبر و مقامی پوشیده نیست که رییس جمهور و تیم کوچک ارگ خاین ترین ها به هر اتحاد و قراری هستند و در نابودی و ویرانی این سرزمین با اراده تر از هر تروریستی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برکناری ها
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   بخاطریکه یک دزد و نیشنلست را دور کرد تمام ارګ خاین شد باید ګفت خاینین. کسی هستند که دفاع از دزدان و نوکران ا... میکند همین ....بود که افغانستان را در این ګودال بد بختی انداخته است. چند ....شان در مقابل دالر ناجیز افغانستان را به امریکا فروخت وبعدا جاسوسان خورد وریزه ایشان به چور و چپاوال پرداخت اند وقتیکه حکومت یک تصمیم به جا و به موقع میګیر باز تمام ....و سګر ایشان غوغا بر پا میکند.

>>>   اصلاً فکر کنید که. جنازه غنی وعبدالله وکابینه اش در غیاب خوانده میشود همه روزه
در همه ولایات مختلف افغانستان تنها کسیکه از غنی خوش است همین کشورهای کمک کننده است.

>>>   تصميم بركنارى سرپرست وزارت معارف و جايگزينى او با يك پشتون دست بوس ارگ نه تنها منشاى تعصب قومى دارد بلكه أصل موضوع اين است كه اسدالله بلخى تصميم بر درميان گذاشتن فسادهاى زمان فاروق وردك را با امريكايى ها و سيگار داشت. روز چهارشنبه گذشته كه زمان تعيين شده براى ملاقات سرپرست وزارت معارف با سيگار در باره دوسيه هاى فساد آن وزارت بود در عين روز مكتوب و خبر بركنارى اسدالله حنيف اعلان شد تا ممانعت از ديدار وى با ريس سيگار امريكايى شود يعنى ممانعت از شرح فسادهاى چند صد مليون دالرى فاروق وردك بر امريكايى ها شود. أصل موضوع اين است. البته اين خبر و شرح قبلا در بعضى رسانه ها بنشر رسيده.

>>>   به خاطرکه زبان کفری ( پ ش ت و ) را بادنداشت برکنارشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است