حکومت سزاوار تحمل توسط مردم نیست
حکومتی که بعد از سه سال توانایی تشکیل پنجاه درصد کابینه خود را ندارد، برگزاری انتخابات شورا را نمی تواند اجرا کند، آیا چنین حکومتی سزاوار این است که توسط مردم افغانستان تحمل شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۰    ۱۳۹۶/۸/۲۸ کد خبر: 141762 منبع: پرینت

سه سال از حکومت وحدت ملی می گذرد وبر خلاف وعده های حکومت وحدت ملی در آغاز، نه انتخابات برگزار گردیده است و نه مجلس بزرگان برای تعیین تکلیف اوضاع دایر گردیده است. نخبگان سیاسی کشور، با انتقادات شدیدی که از حکومت افغانستان دارند، خواستار پایان این اوضاع نابهنجار حداقل با تشکیل مجلس بزرگان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر رنگین دادفر سپنتا وزیرخارجه پیشین در برنامه «اوج» در خصوص لزوم یا عدم لزم تشکیل مجلس بزرگان (لوی جرگه) گفت: هیچ راه حل حلی برای افغانستان زیباتر و آرزوکردنی تر جز برگزاری یک انتخابات مشروع و شفاف بدون تقلب و مبتنی بر قانون برای تعیین سرنوشت افغانستان در داخل نمی تواند وجود داشته باشد. آرزوی من به عنوان یک انسان معتقد به دموکراسی برگزاری به موقع یک انتخابات است. اما متاسفانه از زمان انتخابات شورای ولایتی و پارلمان افغانستان نزدیک به دوسال می گذرد اما برگزار نشده است. بر اساس فرمان و حکم فیصله ای که کمیسیون انتخابات، ما در افغانستان برنده انتخابات 2014 نداشتیم. بلکه بر اساس یک قرارداد، حکومت وحدت ملی بوجود آمد و دید ریاست اجرایی هم همین است. برداشت مردم افغانستان هم همین است. من به عنوان کسی که به انتخابات اعتقاد دارم هیچ وقت طرفدار مجلس بزرگان «لوی جرگه» نبودم اما در اوضاع عاجل و فوق العاده و بحرانی و پر از اضطرابی که افغانستان قرار دارد کسانی که مخالف مجلس بزرگان «لوی جرگه» هستند باید بگویند که راه حل شان چیست. کشور ما باید از بحران کنونی بیرون شود و مشروعیت به کشورمان بازگردد.

وی ادامه داد: نماینده های مردم افغانستان باید در یک مجمع بزرگ ملی شرکت کنند و نظرات خود را در آن مورد بگویند و چنین راهی به جز مجلس «بزرگان لوی جرگه» نیست. تاکید می کنم که خیلی ها فردا به انتقاد از این دیدگاه می پردازند ولی به جای انتقاد بگویند که راه چاره چیست؟ یا ادامه چنین حکومتی که هر روز علیه قانون و نابود کردن نهادهای قانونی عمل می کند و یا اینکه پایان دادن به چنین ساختار نامشروع، به این دلیل من طرفدار مجلس بزرگان «لوی جرگه» هستم.

وی، در مورد گفته های منتقدان خود در خصوص دخالت در سیاست می گوید: من تیم خاصی ندارم که قصد داشته باشم و در آرزوی قدرت سیاسی باشم اما به عنوان یک شهروند حق دارم که نظرات خود را بگویم. هر شهر وند افغانستان حق دارد بگوید که از این طریق و آن طریق در رقابت های سیاسی شرکت کنم. چه عیب دارد که یک شهروند افغانستان بگوید که من می خواهم در سیاست فعال باشم. انتقاد هم حق هر شهروند است. من هم حق دارم که بگویم برای بیرون کردن کشورما از این بحران به ابزار مورد قبول مردم افغانستان نیاز داریم.

سپنتا حکومت را حکومتی غیر قانونی و نامشروع می داند ودر مورد آن بیان داشت: کشور در حال حاضر در یک بحران جدی و حتمی قرار دارد، قانون اساسی افغانستان عملا نافذ نیست و تمام کنش های مهم دولتی خلاف قانون اساسی افغانستان است. قانونیت باید در کشور احیا گردد. یا مردم از همین حکومت حمایت کنند تا به کارش ادامه دهد یا راه حل های دیگری دارند. و از راه های دیگری پشتیبانی می کنند که آن هم مشروع است. در این شرایط مردم نسبت به حکومت چگونه قضاوت کنند؟ شما انتخابات را برگزار نمی کنید، در انتخابات تقلب سیستماتیک می کنید، اما باز هم می گویید که ما می خواهیم حکومت کنیم چون خارجی ها از ما حمایت می کنند. این دروغ های سازمان دهی شده و تبیین سیاست به دروغ باید در افغانستان پایان داده شود. بزرگترین تعبیر و تفسیر دولت قانون این است که اول در کنار خیلی چیزهای دیگر خود حکومت باید تابع قانون باشد. اما حکومت به هیچ وجه تابع قانون نیست. اصلا در خاستگاه حکومت قانون نیست. اگر ما اعلامیه های کمیسیون انتخابات را بخوانیم پس از شانزده ما از برگزاری انتخابات در سال 93 اعلام شد که چه کسی برنده انتخابات است. قبل از این شانزده ماه گفته بودند که ما از تصمیم جامعه جهانی و کاندیدهای رقیب استقبال می کنیم که توافق کردند حکومت وحدت ملی بوجود بیاید. آرزوی خیلی از افغان ها و همچنین آرزوی شخص من این بود که این حکومت در نتیجه فعالیت های سیاسی خود بتواند مورد قبول واقع شود و از این طریق از طریق دستاوردها مشروعیت سیاسی پیدا کند که چنین نشد و امروز خاک افغانستان جولانگاه حاکمیت طالبان و تروریست است.

وزیر خارجه پیشین، در مورد اواضع مملکت در دوره این حکومت نامشروع می گوید: ده ها عضو نیروهای امنیتی افغانستان روزمره کشته می شوند و قتل عام می شوند، حکومت ساحات نفوذ خود را از دست داده است. شما در کجای یک دولت قانونی دیده اید که حاکمان آن دولت از قوه قضاییه که مستقل است و باید مستقل باشد، حکومت بگوید قوه قضاییه باید به من گزارش دهد. در کشورهایی که مبتنی بر قانون اساسی است. هر گاه رییس جمهور چنین صدایی از خود بکشد که من از قوه قضاییه می خواهم که به من گزارش دهد وی را به جرم خیانت ملی محاکمه می کنند اما در کشور ما هر روز چنین کارهایی صورت می گیرد و ما هم به دلیل ترس و نگرانی که مبادا بد از بدتر شود سکوت می کنیم. از این بدتر چه خواهد شد؟ به این دلیل من معتقد هستم که راه حل توسط حکومت وحدت ملی نیست. راه حل این است که مردم افغانستان مجددا به صحنه برگردند و اگر امکان برگزاری انتخابات فراگیر، شفاف و عادلانه وجود نداشته باشد، تنها راه متاسفانه رجوع به مجلس بزرگان «لوی جرگه» است.

وی معتقد است حکومت آنقدر بی کفایت است که مردم به هیچ عنوان از آن حمایت نمی کنند و افزود: حکومتی که بعد از سه سال توانایی تشکیل پنجاه درصد کابینه خود را ندارد، برگزاری انتخابات شورا را نمی تواند اجرا کند، کمیسیون ها پر از جنجال و دردسر است، قانون خود رادر هیچ جای افغانستان نمی تواند اجرا کند، آیا چنین حکومتی سزاوار این است که توسط مردم افغانستان تحمل شود؟ پاسخ من منفی است. یا مردم افغانستان باید به این حکومت مشروعیت دهند و از آن حمایت کند تا بتواند با مشروعیت برخواسته از مردم حتی از طریق مجلس بزرگان «لوی جرگه» از این حکومت حمایت کنند. در این صورت است که حکومت می تواند با داشتن یک مشروعیت حداقل سنتی به عنوان یک دستگاه نیرومندتر عمل کند. اما امروز چنین نیست و مردم نمی خواهند که از آن حمایت کنند.

سپنتا از نمونه بارز خواری و ضعف رهبران حکومت وحدت ملی چنین می گوید: در کجای دنیا دیده اید که رییس جمهور در یک کشور برای دیدن یک مقام کشور از ارگ خود بلند شود و در کشور خود در جای دیگر غیر از ارگ به دیدار مقام کشور دیگری برود. اوباما وقتی به افغانستان آمد، به کرزی رییس جمهور وقت تلفن کرد که گرد و خاک است و من نمی توانم به کابل بیایم شما لطفا به بگرام بیایید. کرزی، گفت که ما محل کاری در افغانستان داریم که محل دیدار و گفتگوی میهمانان ما است و 130 سال است که اینگونه است، من از آمدن به بگرام معذرت می خواهم. اما رهبران این دوره حکومت وحدت ملی به دلیل ضعف، ناتوانی و بیچارگی، بلند می شوند که بروند با وزیر خارجه آمریکا در بگرام گفتگو کنند.

وی، در مورد شرایط همکاری افغانستان با کشورهای غربی می گوید: یک زمانی افغانستان به شدت به میدان جنگ ابرقدرت ها تبدیل شده بود. حالا ما نباید اجازه دهیم که یک بار دیگر افغانستان به میدان جنگ سرد ابرقدرت ها تبدیل شود. باید تلاش کنیم که تا حدود زیادی حوزه نفوذ ابرقدرت ها به افغانستان کاهش یابد. من تشویش زیادی از این موضوع دارم. هیچ همسایه ای از افغانستان نباید احساس کند که در معرض تهدید قرار دارد. آمریکا و همکاران بین المللی ما باید دقت کنند که به این حساسیت دامن نزنند. ما هم با آمریکا و کشورهای غربی اگر همکاری داریم باید استراتژیک باشد اما از دید یک دولت مستقل. آنها هم باید به تعهدات خود عمل کنند و صرف با اجازه و در شرایطی که افغانستان بپذیرد در افغانستان عملی را انجام دهند. در غیر این صورت همکاری استراتژیک در این حالتی که ما هستیم باید پایان یابد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   تشکیــــل حکومت مــوقـــت « دولت موقت یا حکومت موقت (به انگلیسی: provisional government) به سیستم حکومتی گفته می‌شود که در شرایط اضطراری یا پس از فروپاشی حکومت و ایجاد خلا سیاسی به طور موقت ایجاد می‌شود»
حامد صاحب کرزی بحیث رییس حکومت موقت تنها برای دوسال
عطامحمد نور معاون اول
دوستم معاون دوم
استاد خلیلی مشاور ارشد حامد کرزی
استاد عبدالرب سیاف قاضی قضات
حاجی محمد محقیق ریس شورای صلح ،حکمتیار صاحب ، مولوی صاحب متوکل اعضای ارشد آن
داکتر صاحب محمد اشرف غنی وزیر پلان
محمد یونس قانونی وزیر معارف
احمدولی معسود وزیر مهاجرین
ارغندیوال بحیث وزیر تجارت
صلاح الدین ربانی وزیر حیج و اوقاف
اسپنتا بحیث وزیرخارجه
عبد الرزاق وزیر دفاع
حنرال مراد علی وزیر داخله
امرصالح ریس امنیت
داکتر داود شاه صبا وزیر معدن
بسم الله محمدی والی پنچشیر
احمد ضیا مسعود والی بدجشان
امیراسماغیل خان والی هرات
فیاض مهرآین والی بلخ
فیض الله ذکی والی جوزجان
داکتر ضیا والی قندوز
شیرآغای شیرزی والی قندهار
عبدالجار قهرمان ولی هلمند
سید شفی عیار وزیر فرهنگ
مسکین یار ریس رادیو تلویزیون
داکتر غبئالله عبدالله وزیر صحت عامه
داکتر یارمحمد یدر زاده وزیر زراعت آبیاری
شمس الرحمان صافی وزیر انرژی و آب
محمد شاکر کارگر وزیر تراسپورت
داکتر بشر دوست وزیر مالیه
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف
بی بی گل غنی وزیر امور زان
فرخنده زهرا نادری وزیر تحصیلات عالی
حنیف اتمر وزیر کار و معلولین
دكتر ملك ستیز ریس حقوق بشر
داکتر سرو دانس وزیر عدلیه
حضرت علی والی ننگر هار
مصطفی ظاهر ریس شهرداری کابل
همایون همایون والی خوست
اسماعیل یون وزیر اقوام قبابیل
لطف پدام ریس تدابیر کسیون انتخابات
ظاهر قدری والی لوگر
داکتر حبیب سواربی والی غزنی
ازعملکرد حکومت حکومت وحدت ملی مردم رضایت ندارد دارد.

>>>   حکومت غ صد مرتبه بهتر از کرزی است لویه جرگه اگر دایر میشود برای محاکمه تیم دزد کرزی دایر شود

>>>   در درایت و صداقت سیاسی آقای سپنتا شکی وجود ندارد. متفکر ثانی عالم باید از او و همقطارانش بیاموزد. ولی سوال در ین جاست که آیا فاشیست های مادرزاد توانائی آموزش از دیگران را دارند؟

>>>   "آرزوی من به عنوان یک انسان معتقد به دموکراسی برگزاری به موقع یک انتخابات است."
شما هيچ وقت در افغانستا معتقد به دموکراسی نبوديد .
برگزاری به موقع یک انتخابات - انتخابات آزاد مستقيم و سرى ويک فرد يک رايى معنى ندارد بخاطر که سرور شما کرزى با تقلبات گسترده و بلاخره با کپتلاسيون (تسليم )داکتر عبداله انتخاب نشد بلکه نصب شد
رفتار و کردار غرب و امريکا رفتار ظالمانه و گروگانگرى بود. شماخو شکر خدا به ناخوشى "التس ايمير" ياد فراموشى و يا پارکيزون دچارنيستد که فراموش کرده باشيد که امريکا و آدمک اش خليل زاد چه گفتند:
1- اگر کرزى رييس جمبور اش نشود ازپول مول درکى نيست
2- اگر تقلب کار کوچى صفت جت وجنگ گره غين باوجود شکمپرى گوسپندان با تقلب بلاخره هم نصب شد. اين يک يادآورى بود که به شما هدي شد.
منظور و مرام شما و هدف خينه شما بعد از عيد و برات چيست?

>>>   حکومت سزاوارتحمل مردم است مگرازشما وامثال شما که ازقدرت دورشدید نیست مردم نه شمارامیخواهد ونه این حکومت را درمجموع تمام شما ازطرف کسان دیگر بالای مردم تحمیل شدید
شما بخاطر یک نخود منافع تان هرگدودی را چرا براه میاندازید ازخدا بترسید بس تان است حالا چانس بدهید به دیگر مردم این سرزمین اینجا خوقحط الرجال نیست که بودن شما وامثال تان حتمی میباشد

>>>   خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
ارشادات جناب اسپنتا از چند نگاه قابل بحث است اول این که انهاتجاهل نموده اوضاع واحوال کشور را عادی جلوه میدهند در حالیکه همه میدانند نه تو وکرزی ونه هم غنی وعبدالله ازاد ودر اراده واختیار خود هستید حکومت گران دیگرانند که حکم می رانند وهدایت میدهند
دوم - مگر خودت باجناب کرزی به دیدار اوباما به بگرام نه رفته بودید که از اینها انتقاد مینماید؟!!! منتها شما مزدوران سرکش وغلام های کریز پا بودید واینها مطیع تر وفرمان بردار تر از شما ها جولان مینمایند
سوم وقتی اسپنتا میگوید او معتقد به دموکراسی است وطرز انتخاب ممثلین حکومت وحدت ملی را انتصاب میخواند مگر تو وکرزی به اساس کدام انتخابات ازاد وبدون تقلب رویکار شده بودید همانهای که اینها را اورده اند شما را نیز اورده بودند
با فروبردن سر خود در زیر ریگ نمیشود این جسم بدنام ومنفور را پنهان نمود بر کسی پوشیده نیست که این همه نوکران ودست وپا بوس اجانب بالای بهتر خدمت نمودن به متجاوزین واشغالگران وجهت ادای غلامی خوبتر وبهتر از همدیگر رقابت دارند نه برای خدمت وطن وهم وطن واصل هدف این اقا که مزدور مزدور است تعریف وکمپاین لویه جرگه ای بازهم تقلبی ورویکش نمودن یاران وغلامان قدیم است ولی از راه های دور واز زیر میز میخواهند به این هدف نایل ایند
از انصاف که نگذریم در دوره ای اجنتی او وکرزی کمی قاطعیت وتمثیل خوبتر از حکومتداری وجود داشت که کنون نوکران جدید ازین مزایا برخور دار نیستند نفاق وتفرقه اندازی ونیشنلیزم را انها مخفیانه وبا زیرکی وزرنگی انجام میدادند اینها به شکل بی پرده در راه سلف خود روان اند دانش ظاهری کرزی واسپنتا نسبت به غنی وعبدالله وصلاح الدین کمی بهتر جلوه مینماید انچه برای کشور ومردم مایه ای افتخار است همانا عریان گردیدن چهره ای عبدالله وحکمتیار است که به صورت اصلی خود نمایان گردیدند دیگر کسی فریبانها را نمیخورد
تبنگ چی

>>>   تو هیچگاه چیزی را نمیخواهی که باعث سرفرازی مردم افغانستان شود. این در دوران قدرتت ثابت شده من یک کلمه ازین حرفها درآنوقت از زبانت نشنیده ام. فهم ودرایتت به خاک که به درد مردم نخورد.

>>>   مسبب همه این بد بختی ها 13 سال حکومت بی تدبیر و درایت کرزی است.
کرزی دو بار خر لویه جرگه را سوار شد و در مملکت خر دوانی کرد اگر اساس محکم میگذاشت و از طالب پروری دست میشست و پول های کلان را حیف و میل نمیکرد و چند صد مشاور و چند ده سخنگوی و معاسات دالری را رواج نمیداد حال وضعبت این چنین نمیشد.
سپنتا تو اگر به همان معاش ماهوار آلمان قناعت میکردی حال سر در گم دنیای خباثت نمبشدی چون اینجا سباست نیست.
خوب میفهمی مگر مهر کردند و دهانت دوختند

>>>   قوم وخانواده ات را در پست هاي مهم دولتي چوكي بده و از عدم لياقت و كاركرد ايشان پشتيباني كن و باز بيا از دموكراسي حرف بزن. واقعا كه شرم آور هست. نمونه اي واضح آن تعين رءيس معارف هرات بود كه با رسوايي كلان يركنار شد.
اسپنتا از تيم دزد كرزي هست و بايد محاكمه شود.
دل مردم را از كاركرد تان به شور و تهوع آورديد. هنوز هم دست بردار نستيد.
بااحترام

>>>   اسپنتا سلام برشما
به دانش تان احترام ولی به حرکات پاسخ:
1-چه باید شد که و چه شخصی بهتر از اشرف غنی میتواند رئیس جمهور باشد؟
2-شخص شما شخصی نبودید که تابعیت آلمان راداشتید و نیز جوانان را به پناهنده شدن تشویق میکردید...بنا ظرفیت ها همه و همه فرار کرده اند به کدام ظرفیت تو حکومت جدید میخواهی؟
3-کرزی خاین را می شناسی و هم می شناسیم دیگر بس است کفایت میکند مسولیت تمام بدبختی افغانستان کرزی است که از موقع درست استفاده نکرد هم به میخ میزد و هم به دهل.
4-لطف فرموده خاینین در درون دولت که دولت را به بیراهه می کشاند بطور واضح معرفی نماید تا نظام اصلاح شود در غیر آن غیر از آشوب و اب را در آسیاب دشمن هیچ فایده ندارد.
5-لطفا ستون پنجم را نام گرفته معرفی نماید ما همه میدانیم که در افغانستان مشکل بزرگ ستون پنجم است ولی از زبان شما باید به معرفی گرفته شود شما از نظر علمی،مسلک (رئیس شورای امنیت و وزارت خارجه)و تجربه که دارید میدانید که اینها کیها هستند و چگونه بر منافع 35 میلیون این کشور بدبخت بازی میکند .
بااحترام

خیر اندیش

>>>   کرزی با همرانش بايد محاکمه شود وپه لويه جرگه هيچ ضروت نيست چون بايد انتخابات شود. اسپنتا بايد از طرف شعله جاويد محاکمه علنی شود.

>>>   استیضاح آقای سپنتا 2007
"آقای سپنتا در روز ۱۰ می ۲۰۰۷ میلادی به دلیل آنچه ضعف در جلوگیری از اخراج مهاجرین افغان از ایران خوانده شد، از سوی مجلس نمایندگان افغانستان استیضاح شد. ۱۲۴ تن از نمایندگان علیه وی رای دادند که یک رای کمتر از حد نصاب برای سلب اعتماد بود. اما تعدادی از نمایندگان ادعا کردند که یک ورقه رای مثبت بوده ولی باطل اعلان شده‌است. مجلس نمایندگان دو روز بعد از آن برای بار دوم برای استیضاح وی صندوق رای گذاشت و ۱۴۱ رای منفی داد. با این حال، حامد کرزی رئیس جمهور این فیصله را خلاف قانون اساسی و اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان دانست و رسماً از دادگاه عالی کشور تقاضای نظر شد. بعد از گذشت دو هفته، دادگاه عالی به نفع وزیر خارجه رای داد، زیرا اولاً دلیل موجهی برای استیضاح وزیر امور خارجه وجود نداشته‌است و این استیضاح مخالف قانون اساسی کشور شمرده می‌شود و دوم اینکه رای دوم مجلس نمایندگان برای استیضاح غیر قانونی و بی اعتبار است، زیرا در مرتبه اول نمایندگان مخالف نتوانستند رای عدم اعتماد را به حد نصاب برسانند. اصولنامه وظایف داخلی مجلس نمایندگان، رای دوم را ممنوع نموده‌است.
مجلس نمایندگان، علی‌رغم تصمیم دادگاه عالی از موقف خود عدول نکرد و گفت که وزیر امور خارجه را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، سپنتا عملاً به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان کار می‌کند.
تصمیم دادگاه عالی افغانستان باعث شد تا شور و شوق مجلس نمایندگان برای استیضاح وزراء کاسته شود و از این پس مجلس نمایندگان همیشه قبل از تقاضای استیضاح به‌دنبال دلایل موجه بوده‌است."
برگرفته از دانشنامهٔ آزاد
"آرزوی من به عنوان یک انسان معتقد به دموکراسی " ادامه: وزارت باوجود رد پارلمنتارريسم است. يکى از ارکان دموکراسى پارلمان است
آقای سپنتا دموکراسی را خربوزه فکر مى کند. يک سوم خربوزه (دولت يعنى حکومت تقلبى) را بدست مى گيرد و بالاى حصه قدرت قانون گذار "شورا" آب
کلیه (گرده) ميريزد.

>>>   اگرحکومت نیست شما هم سزاوارنیستید آرام درجایت بنشین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است