آمریکا بازی مشترکی را با طالبان براه انداخته است
طالبان توسط آمریکایی ها مهندسی شدند، عرب ها پول آن را پرداختند و توسط پاکستانی ها مدیریت شدند. طالبان معضل آمریکایی ها نیستند. القاعده نیز یک سازمان ساختگی برای مقاصد استراتژیک بازی های آمریکا است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۳    ۱۳۹۶/۹/۳ کد خبر: 142032 منبع: پرینت

سرمنشی ناتو، ینس استولتنبرگ، می گوید که طالبان مسلح امسال در افغانستان در تمامی برنامه های شان برای سقوط ولایت ها و شهرهای بزرگ شکست خورده اند و افغانستان دیگر لانه امن برای تروریستان نیست. وی که در اجلاس طالبانی ناتو در رومانی صحبت می کرد گفت که حالا به هیچ صورت زمان مناسب برای ترک افغانستان نیست.وضعیت افغانستان در حال حاضر تغییر کرده و نیروهای امنیتی افغانستان در حمایت ناتو توانسته اند برنامه های طالبان را با شکست روبرو سازند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» در خصوص گفته سرمنشی ناتو گفت: این چیزی که سرمنشی ناتو می گوید در واقع برای مقام های آمریکایی یک دیالوگ درست شده است و واقعیتی در پشت آن نهفته نیست. هیچ ربطی به افغانستان و دولت سازی افغانستان و نیازهای افغانستان ندارد. در حال حاضر افغانستان و مردم افغانستان به معیشب، اقتصاد، اشتغال و بازسازی و امنیت نیاز داریم که در این زمنیه تلاشی صورت نمی گیرد. از بحران های افغانستان نامی برده نمی شود و بعد استولتنبرگ می گوید که ما اگر افغانستان را در این وضعیت رها کنیم بهشت امن طالبان خواهد شد.

وی افزود: طالبان خلق الساعه بوده اند و توسط آمریکایی ها مهندسی شدند، عرب ها پول آن را پرداختند و توسط پاکستانی ها مدیریت شدند. همیشه بر این اعتقاد بوده ام و هستم که طالبان معضل آمریکایی ها نیستند. القاعده نیز یک سازمان فکری نیست. یک سازمان ساختگی برای مقاصد استراتژیک و کلان برای انجام بازی های آمریکا است.

بیژن پور در خصوص وضعیت افغانستان از نگاه کشورهای دنیا می گوید: ملت های اروپایی و مردم دانا و آگاه دنیا می دانند و از طریق احزاب خود اعتراض دارند که معمایی که در افغانستان است خسته کننده شده است. ما از چنین مبارزاتی در افغانستان هیچ نتیجه ای نمی گیریم. در القاعده اگر پنج میلیون فرد جنگی و ماهر هم می بود در این پانزده سال می شد آنها را از بین برد. اما متاسفانه تعداد کمی انسان عقده ای سرگردان به نام طالبان در افغانستان وجود دارند اما چون اراده ای برای از بین بردن آنها وجود ندارد بلکه از آنها استفاده می شود این ماجرا پایان نمی یابد. این علایم نشان می دهد که آمریکایی ها بازی مشترکی را در منطقه به راه انداخته اند و همه حریفان منطقه ای را در این بازی درگیر کرده اند و می خواهند که این بازی ادامه داشته باشد. پشت این برنامه مقاصد اقتصادی آینده مطرح است.

این آگاه سیاسی ادامه داد: بازی با مواد نفتی و لیتیم و عناصر دیگر قیمتی افغانستان، که به تکنولوژی و آینده و انکشافات مربوط است بماند. اما مساله استفاده از مواد مخدر در افغانستان یکی از بازی های کلان اقتصادی دنیا است. تمام این شرکت هایی که در افغانستان قرار داد کرده اند فقط در حال گردآوری امکانات برای خود هستند. پول از ژاپن، ناروی، عراق و از کشورهای ثروتمند دیگر گرفته می شود و آمریکایی ها هم به قدر لازم از این پول استفاده می کنند. خرجی بر دوش آمریکایی ها نیست. یک چیزی که متاسفانه مردم ما را در گزارشات تحت تاثیر قرار داده است این است که آمریکایی ها برای ما خرج می کنند. اما واقعیت این است که آمریکایی ها خرجی نکرده اند مگر اینکه دو سه برابر برایشان عواید داشته است. مواد مخدر افغانستان درآمد سنگینی است که در حال حاضر به دست آمریکایی ها می باشد.

وی معتقد است آمریکا در واقع فقط یک بازی را در افغانستان به راه انداخته است و مساله ایجاد امنیت و بهبود مطرح نیست و افزود: به هر حال نه افغانستان بهشت امن طالبان است و نه طالبان خطر بزرگ جهانی هستند. مساله معلوم است. این بازی برای افغانستان واقعا خسته کننده است. حتی کارشناسان، تحلیلگران، عناصر آگاه و صاحب نظران این سرزمین نیز در حال کلافه شدن که هستند که تا کجا با شعور این مردم بازی شود. چرا که در رابطه با دولت سازی افغانستان هیچ برنامه ای نیست. در حال حاضر دولت هم در اختیار این بازی است. چرا که برای خواندن ذهن مردم باید بازی در دولت صورت بگیرد. در حقیقت چرا در پانزده سال هیچ گزارش واقعی در مورد بازسازی افغانستان و نقش خارجی ها در اینجا داده نشده است. دلیل هم ادامه بازی ها در این جا است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   مردم هم زيستن شما ها را هم ديدند!! شوراى نظار يك مثال خوب إز فرهنك بالا و ارث نيكان تان هست!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است