دغدغه های دیروز کرزی مانده میراث برای غنی
نگرانی ها و دغدغه هایی که امروز از عملکرد تحرکات اشرف غنی وجود دارد به مراتب بیشتر از سالیان گذشته است چرا که کرزی با زیرکی خاص، خود را حفظ کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۲:۰۹    ۱۳۹۶/۹/۴ کد خبر: 142035 منبع: پرینت

گوشه و کنار و زیر لب نه بصورت محسوس و محکم بلکه بیشتر شبیه یک ادعا یا ابراز نگرانی، درخصوص عملکرد ماه های اخیر اشرف غنی رییس جمهور تکیه زده بر ارگ و تیم تحول و تداوم صداهایی شنیده می شود که حاکی از منفی نگری ها و ضد تبلیغات برای وی است.

در دوره ی گذشته و نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری 1393 نیز چنین بود و بیم آن می رفت که حامد کرزی، دل از اریکه ی قدرت نکند و بر دوره های متوالی 12 ساله ی ریاست جمهوری خود، مهر خاتمه نزند و به هر طریق ممکن در انتخابات یا قانون اساسی دست ببرد و مساله ای ایجاد نماید.

مخلص کلام اینکه، انتخابات به هر طریقی بود به انجام رسید و با همه ی کاستی ها و تقلب ها و تخلفات گزارش شده و تایید نشده، سرانجام شاهد کوچ کشی قدرت از یک بزرگ پشتون به یک بزرگ دیگر پشتون و سهمیه بندی غیر پشتون ها در ارگ و کاخ سپیدار بودیم اما...

اما در واقع نگرانی ها و دغدغه هایی که امروز از عملکرد و پیرامون تحرکات سیاسی اشرف غنی وجود دارد به مراتب بیشتر و حساسیت برانگیز تر از همین نگرانی ها و دغدغه های سالیان گذشته است چرا که کرزی با زیرکی خاص خود، تقریبا تا پایان دوره ی ریاست جمهوری خود، مواضع مشابه، همسو و پیشین خود را حفظ کرد و نیز دوران ریاست جمهوری اش در ثبات و امنیت نسبی به مراتب بهتری از امروز به پایان رسید در حالی که...

در حالیکه اشرف غنی در ابتدای تکیه زدن بر چوکی ارگ، یک دیپلماسی را روی دست گرفته بود و در انتهای آن، شاهد یک دیپلماسی متمایز و با اختلافات فاحشی نسبت به مواضع پیشین وی هستیم و نیز تزلزل ها و ضعف هایی داشته است که جای بسی درنگ و تامل دارد و از همه مهمتر نتوانسته کنترل اوضاع امنیتی را در دست بگیرد و بی ثباتی حتی تا دیوارهای ارگ نیز رخنه کرد.

اگر چه اختلافات وی با رهبر خلع شده ی ازبک ها و معاون اول تبعید شده ی ارگ به ترکیه، اصطکاک ها در تقسیم قدرت با عبدالله و تیم اصلاحات و همگرایی، اوضاع ناارام منطقه و روی کار آمدن قدرت کاملا متمایز از قبل کاخ سفید همه و همه بر زیر سوال بردن عملکرد اشرف غنی تاثیرگذار بوده است اما...

اما بیش از همه نمی توان از انفعال و انجماد و درماندگی وی از انتخاب موضع درست نسبت به میدان های جنگ نیابتی و رقابت دیرین دشمنان منطقه ای و بین المللی ازجمله روسیه و امریکا، ایران و امریکا، هند و پاکستان و چین و ترکیه چشم پوشید که امروز چنین گریبانگیر افغانستان شده است.

همچنین نباید از نظر دور داشت که اقدام سرکوب گرانه ی وی در وضع و توشیح قانون اعتراضات، اجتماعات و اعتصابات بصورت پنهانی طی یک فرمان تقنینی و نیز سکوت درخصوص اصلاحات انتخاباتی، نگرانی ها از تاخیر در برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف و بدون استفاده ی شخصی اشرف غنی از قدرت را دوچندان کرده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گرزی
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
از همه يى مردم عدالتخواه تمنا دارم تا براى رهايى افسران كه برگه و سند تبعيض تبارى غنى را افشا كرده اند تلاش كنند و كمپاين قوى را به راه اندازند ، اينها مردان صادق و بى گناه اند و فاشيزم براى سرپوش گذاشتن به اپارتايد قومى خود مى كوشد تا از رسواى بيشتر خود جلوگيرى كند. كسانى به موقع و از روى صداقت خيانت هاى حاكمان را افشا مى كنند درخور تحسين اند نه زندان . اينها راز و محرميت را افشا نكرده اند تا مجازات شوند ، بل يك خيانت آشكار را آفتابى كرده اند . از دوستان و عدالت خواهان مى خواهيم تا اين افسران را تنها نگذارند و هويت هاى شان را در مطبوعات و رسانه ها نشر كنند و كمپاين رهاى براى شان به راه اندازند .

>>>   Salam
در افغانستان تنها اقوام وجود دارد، چيزى بنام ملت وجود ندارد و اقوام هم با موجوديت قدرت و وزن سياسى مطرح مى شوند. توصيه يى من به تاجيكان اين است كه در كوتاه مدت براى اقتدار سياسى و رهبرى كشور با پشتون ها علنأ رقابت كنند ، ساير اقوام دنبال قوم حاكم اند نه گزينه ديگر . همين اكنون همنوايى هزاره ها و ازبيك با حاكمان پشتون رابطه يى آمر و زير دست است و در راستاى اهداف آنها حركت مى كنند. هزاره ها و ازبيك در هيچ امرى ملى و عدالتخواهى با تاجيكان هم سوى نكرده اند ، نخبگان هزاره و ازبيك حاضر اند تا شناسنانه اوغان بگيرند و سرور دانش طراح اين مساله شد ، در بحث زبان پارسى هم خيلى پسيف عمل كردنند و همين اكنون هم اپارتايد قومى پشتون ها عليه تاجيكان را توجيه مى كنند. براى همين تاجيكان بايد براى اقتدار و قدرت مبارزه كنند نه معاون شدن . قبيله گرايان نه هزاره را حريف مى شمارد و نه هم ازبيك ها ، قبيله گرايان مى دانند كه اين قوم توان رقابت در صحته يى سياسى را ندارند.

>>>   این بار بازی خطرناکتر است.
کرزی تمام آنهاییکه چانس بردن شان در انتخابات بالا است را دور خود جمع میکند تا مانع از تشکیل یک ایتلاف فوی در مقابل غنی شود و در نهایت بازی را به نفع غنی خاتمه میدهد .
تمام مصارف را به اظافه سودش غنی میپردازد .
و تعهد دیگر این است که بعد از دور دوم غنی باز هم دو دور دیگر کرزی یا هم تیمی هایش به قدرت برسد و این دور تا بی نهایت دوام یابد.
راه حل این است که ایتلاف نجات با ایتلاف هاد قوی دیگر بعد گرفتن پول های کرزی راه خود شان را بروند و از پرچون فروشی احتراز کنند.

>>>   غربی ها ملامت است!
============
* در فشانی جناب کرزی یا فرشته ای معصوم، دلسوز مردم و منجی کشور...
* آنکه حدود ۱۴ سال بر گرده مردم سوار بوده، هیچ گناهی ندارد...
* مقصر اصلی امریکا یا خارجی ها است!
+ +
* وقتی که احمدزی هم از چوکی کنار برود، خدا می داند که چقدر شکوه و شکایت از امریکایی ها داشته باشد و بار تمام ملامتی ها را به گردن امریکایی ها بیندازد؟
+++
* دلچسب تر اینکه مردم ما نیز امریکایی ها را ملامت می دانند که چرا چنین شخصی را بالای شان حاکم نموده است... یعنی آنها هم این ملامتی را نمی پذیرند که چرا حاکمیت چنین شخصی را برای ۱۴ سال «تحمل» کرده اند؟
* کرزی را مزدور امریکا می دانند، ولی خود شان را که مزدوری یک مزدور را برای ۱۴ سال تحمل کردند، مزدور نمی دانند..
* مگر مزدور و مزدوری شاخ و دم دارد (از این هم می گذریم که مزدوری امریکا خوب است یا مزدوری کرزی)؟
+ + +
* چقدر آسان است که بار همه ملامتی ها را بالای دیگران بیندازیم و خود را تبریه کنیم؟
* ما اهل کشوری هستیم که هیچگاه گناه خود را به گردن خود نمی گیریم و خود را ملامت نمی دانیم...
* باید سر در گریبان کرد و به فکر فرو رفت که ملامت اصلی کی است؟

>>>   بلی همنطور است گل گفتی
عصمت یان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است