چوکی ریاست جمهوری برای اشرف غنی کم است
اشرف غنی برخلاف قوه ی مشورت دهی و نظریه پردازانه خود، قوه مدیریت و تدبیر ندارد و نمی تواند در جایگاه یک مدیر اجرایی و رییس حاضر در صحنه نمود یابد و ارزش های خود را بشناساند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۷    ۱۳۹۶/۹/۴ کد خبر: 142091 منبع: پرینت

گذشته از تمام تعصبات قومی مذهبی و نژادی و جهت گیری های کورکورانه و افراطی ای که رییس جمهور کنونی افغانستان داشته است یا پیرامون خود دیده است باید اعتراف و اذعان کرد که وی یک تئوریسین و نظریه پرداز و متفکر صرف است و می توانست بسیار بیش از این به درد کشورمان بخورد اما...

اما انتخاب های اشتباه هم برای وی گران تمام شد و هم برای مردم ملکی و هم برای دیگر دولتمردان! چرا که وی برخلاف قوه ی مشورت دهی و نظریه پردازانه ی خود، قوه ی مدیریت و تدبیر ندارد و نمی تواند در جایگاه یک مدیر اجرایی و رییس حاضر در صحنه نمود یابد و ارزش های خود را بشناساند.

شاید انتخاب وزرای اشتباه برای وزارتخانه های اشتباه و نیز تعلل و اهمال کاری در معرفی لیست نامزد وزرا به ارگ ریاست جمهوری، تنها گوشه ای از مصداق های کلان برای این مدعا باشد که وی صرفا یک متفکر و تئوریسین است نه یک عامل اجرایی و می بایست در چوکی اشتباهی قدرت نمی نشست!

در همین راستا و با تاسف بسیار که مشاوران اشرف غنی نیز همگی در جایگاه های خود قابل اعتنا و اتکا نبوده اند و نتوانسته اند چندان که باید و شاید مدیریت و تدبیر نداشته ی رییس جمهور را جبران نمایند؛ چرا که دارای سوابق فساد گسترده ی اقتصادی، سیاسی و اداری بوده اند و غرق در دالرهای باد آورده!

از همین رو شاهد و ناظریم که با گذشت قریب به سه سال از عمر دولت وحدت ملی، همچنان وزارتخانه ها در سردرگمی و بلاتکلیفی با سرپرستانی اداره می شوند که بارها بعنوان وزرای پیشنهادی، از سوی پارلمان و سنا سلب صلاحیت شده اند و 12 نامزد وزیر تازه معرفی شده نیز چندان وزنه ای از سوی ارگ و شخص رییس جمهور محسوب نمی شوند.

می توان به جرات مدعی شد که چوکی ریاست جمهوری برای اشرف غنی کم و نامناسب است و می بایست وی و حامیان غربی و منطقه ای اش با آگاهی از صلاحیت های نظریه پردازانه و مشاوره ای، کرسی مناسب تری همچون مشاور خاص رییس جمهور یا حتی ترسیم گر راهبرد افغانستان در منطقه را برایش در نظر می گرفتند.

بارها و بارها تعلل و عدم عمل گرایی رییس جمهور، به زیان مسایل داخلی و حتی سیاست خارجی افغانستان تمام شده است و زمینه ی سوء استفاده ی فرصت طلبان غربی و ملی را فراهم آورده است به گونه ای که باید در دوره های آتی چشمان مردم ملکی و باداران اصلی را بیشتر باز کرد تا تجربه های تلخ این دوره دیگر تکرار نشود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   کود 91 هم برایش کم است باید یک کود دیگر هم داشته باشد

>>>   کلانترین مشکل رئیس جمهور حضور شـروپساد درحکومت است که مانع همکه مکارهای خوب میشوند

>>>   اشرف غنی یک شخص بیمارجسمی روانی است در افغانستان کثرل اقلیت های قومی ادامه حکومت آن فاجعه بار است.
بخاطریکه :
بیماری های جسمی و روانی پیامد های اثرات متعددی دارد. هیچ عضو یا ارگانی از بدن از اثرات آن مصون نیست.
بیماری جسمی و روانی پیامدهای نظیر درگیری های لفظی ،‌عصبانیت ها ،‌ پرخاشگری ها رفتار ناساز گارانه در جامعه ،‌ اختلاف با همسایه یا همکار ان یا همسر ، کینه و نفرت به متنفذین یا صاحب نفوذ دیگر اقوام جامعه همگی ناشی از عدم ،‌رعایت موارد فوق است ؛ پیامد خطرناک بیماری جسمی و روانی دروغ گویی و گذاف گوی با صدای ناخوشایند چغزدن است که مشکلات بسیاری را برای افراد جامعه و دیگران فراهم می سازد.
سرشت انسان دروغ گویی بیمار روحی با ایمان ناسازگار است و ضعف و نابودی خود وخرابی جامعه را در پی دارد.
آگا هان قلم بدست می ‏دانیم مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى می ‏کشاند دروغ و خیانت و تقلب عمل فتنه وشیطانی است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است.
انسان دروغ گوی گذافه گو بد ترین بیماری است که اشرف غنی مبتلا به آن است و دارای عمل فتنه آب زییر گاه است و غنی دروغ گو زشت ترین فرد بیمار در چامعه ما است که نفاق را در بین اقوام مسلمان جامعه فراهم ساخت است مانند فرمان تقنینی در مورد تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال نفس را پرخاشگیر ی و بد نامی جامعه 99 در صد مسلمان افغانستان را تو شیح کرد و از عمل تبهکارانه نفقا بین متنفذین اقوام و به همین سبب وضیعت افغانستان عزیز کشور یک پارچه اسلامی ما را به سوی آتش جهنم برده است . ولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.
آقاى اشرف غنى به یک نویسنده فقط به این خاطر لقب «بچه خر» مى‌دهد که با نظر علمى و فکرى او موافق نیست. این رفتار، نه تنها از روان فوق‌العاده عصبى، نابردبار، پرخاشگر و ناآرام او پرده برمى‌دارد، بلکه دلیل روشنى بر بى‌اعتقادى او به حقوق دیگرى و همزیستى مسالمت آمیز نظرات متفاوت و متضاد نیز مى‌باشد. کسى که قاطعانه، دارنده‌ى نظر متفاوت را «بچه خر» مى‌خواند، حتما خود را آگاهانه و یا ناآگاهانه صاحب تمامیت حق و درستى مى‌پندارد. چنین شخصیت و ذهنیت از دیرباز یکى از عواملِ خشونت سیاسى بوده و تمام دیکتاتورى‌ها بر همین نوع ذهنیت و روان استوار است و شکل مى‌گیرد.
«بچه خر» فراتر از یک دشنام، زنگ خطرى است که از آن بوى خطر و تباهى مى‌آید. زنگ خطرى است که از قدرت گرفتن یک دیکتاتور خبر مى‌دهد. دشنام «بچه خر» از زبان اشرف غنى بوى حفیظ الله امین و ملا عمر مى‌دهد. به همین خاطر باید آن را جدى گرفت و از کنار این دشنام ظاهرا سبکسرانه نباید با خنده و شوخى گذشت.
غنی که مخالف‌ فکری‌اش را «بچه خر» مى‌داند، نه یک انسان صاحب حق و حیثیت چون او، راى ندهیم.
افغانستان از این نوع دیکتاتورهاى خودپرست، خودراى و خودخواه بسیار دیده و از این جهت مردم بی دفاغ آن بسیار رنج کشیده.
دیگر بس است. آنانى را که عصبى، خشونت‌پیشه، بدزبان، بدکردار، پرازنفرت و کینه‌توز هستند، بیشتر از این در مسند قدرت حا معه 99 در صد مسلمان جاى ندهیم. این آدم‌ها در مسند قدرت فقط خلق جنایت و تکثیر وحشت و تباهى در جامعه مى‌کنند.

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی صفاک متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.
بخاریکه همین غنی کثیف کم اصل مغز تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی غلجی تاجیک هزاره از بیک ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع نفاق قوم انداخته است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم

بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم

نورعالم و معرفت سازد بری

ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی شوونیسم تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید.

>>>   مکان اصلی و مناسب او دارالمجانین است.
اندیشه

>>>   Salam
پاكستان كشور اقبال لاهورى آموزش زبان پارسى را در مدارسش به عنوان گنجينه يى علم رسمى مى سازد اما قبيله گرايان نتنها دشمنى عليه اين زبان را افتخار مى دانند بل در خورد و خمير كردن تمدن زبان پارسى در اين نود سال اخير دست به هر توطيه زده اند . پس دشمن اين زبان كيست !

>>>   چراغ ظلم ظالم تا دمی محشر نمیسوزد
اگر سوزد شبی سوزد شب دیگر نمیسوزد

ظلم ، تبعيض، خودكامگى مدرن امروزى زير نقاب دموكراسى بد تر و خطرناك از تبعيض و ظلم دوره جاهليت است. امروز ظالمان، تبعيض گران، يغماگران راى وأراده مردم، مفسدان اقتصادى ، سياسى و فرهنگى، با سوء استفاده از سيستم هاى مدرن حكومتى نيات شوم خويش را دارند بر ملت هاتحميل مى كنند و بيشرمانه دروغ مى گويند، مرز هاى اخلاقى را عبور مى كنند و حتى فرزندان صديق و با إيمان را كه با الهام از اخلاق بلند اسلامى و انسانى جانب مردم را مى گيرند ، به زنجير و زندان مى اندازند و نام ان را اجراى قانون مِى گذارند. به جاى به زنجير كشيدن فرزندان صديق وطن ، ظلم و نيات شوم خود را به زنجير بكشيد .
امروز ظلم و تعدى در كشور بيداد ميكند، مردم را أسير يك لقمه نان كرده اند، خود حرم سرا ها و باند هاى تبهكارانه سياسى و اقتصادى راه انداخته اند و كشور و ازادى واقعى ملت را در واقع در چنگ خود دراورده اند.
تجربه گذشته كشور و جهان بيانگر ان است كه تنها با اراده متين، همت و بصيرت ميتوان در برابر اين توطيه هاى مدرن ايستاگى كرد و ان را محكوم به شكست نمود. ملت هاى ازاده و با اراده، زندگى را در ازادى و عدالت مى بينند و هيچگاه با ظالمان و تبهكاران كوتاه نيامده و از مبارزه خسته نخواهند شد.
سردمداران حكومت تبعيض، تقلب و تعصب بدانند كه همانگونه تاريخ اين خاك رهبران زيادى را كه به حق و ازادى مردم تجاوز كرده اند را روانه گور كرده، اين تاج و تخت و خزانه هاى پر از زر شما نيز از حق شهيد و يتيم اين خاك و بنا شده از أشك يتيم است و روزى اه ان يتيمان به سراغ تصفيه حساب تان خواهد امد!
اشك يتيم‏
روزى گُذشت پادشهى از گُذرگهى
فرياد شوق بَر سَر هر كوى و بام خاست‏
پُرسيد زان ميانه يكى كودك يتيم
كاين تابناك چيست كه بر تاج پادشاست‏
آن يك جواب داد چه دانيم ما كه چيست
پيداست آنقدَر كه مَتاعى گرانبهاست‏
نزديك رفت پيرزنى كوژ پشت و گفت
اين اشك ديده من و خون دل شماست‏
شعر : پروين اعتصامى

>>>   Soraya Baha
متن مکمل کتاب آیا نجیب را می شناسید؟ به قلم و خط خود صدیق راهی که حال بی شرمانه از نوشتن آن انکار می کند تا بتواند حزب وطن وی را به عنوان جانشین نجیب برگزیند و برای انتخابات آینده به نفع اشرف غنی احمدزی حزب وطن و حزب اسلامی اسلامی گلبدین را مدغم و به نفع احمدزی

>>>   Magazine
مثل معروف است؛ "وقتى داخل خانهء شيشه اى استى، سنگ پرتاب نكن" آقای غنی نخست به خودتان اجازه ندهید؛
هـمين دستور اخير تان به وزارت داخله و قصهء ماشين چاپ رأى تقلبى در وزير اكبرخان، كافيست كه مردم بشناسند، كى، كى است. امتياز از شما و قربانى ديگران؛

>>>   Wahdat
از دزد داخلی کرده دزد خارجی خطرناک است !!
بعضی ها دزدی می کنند به کانادا، امریکا و اروپا می برند و هیچ اثری از دزدی شان در افغانستان دیده نمی‌شود ، یک تعداد دیگر دزدی می کنند اما با همان پول دزدی سرمایه گذاری های بزرگ، ایجاد کار و ساخت و ساز ها مهم می کنند و در بخش زیبایی کشور و ایجاد کار نقش دارند ، در آخر هر دو دزد هستند اما دزد اولی بی انصاف و خطر ناک است که سرمایه ملت به خارجی می برد، اما دزد دومی بی انصاف ولی تمام سرمایه ملت را دوباره بنام خودش در همین داخل کشور سرمایه گذار کرده و تا اندازه ای در رشد اقتصادی مردم و زیبایی کشور نقش داشته است

>>>   از کوچی چه گله

>>>   مردم باید یکبار دیگر همت به خرج هند نگذارند که اشخاص ناشایسته و متعصب یک بار دیگر سرنوشت مردم را به بازی بگیرند. آقای غنی باید بداند که این همه آب را گل آلود کردن ها برای تصاحب قدرت چند روزه پایدار نیست و باید بداند که ملت افغانستان آن مردم دوران های گذشته نیستند که هر چه میل شما بود عمل کنید و مردم را به برتری طلبی دعوت کنید و اخلافات قومی را دامن بنزنید.
امروز مردم زندگی شان با رسانه ها گره خورده و از هر حرکت دولت اطلاع حاصل می کنند .
احمدی

>>>   والله آدمی مات و مبهوت می ماند، ماشاالله و هزار ماشالله این اسلام چند تا سر و شعبه و گروه فکری و اعتقادی دارد؟ اگر کسی توانست تعداد شعبه و نام شعب این اسلام عزیز را بما گفته و بشناساند، واقعاً خیلی عالی می شود. به نظر من اسلام بلای جان ومال و ناموس و هستی و نیستی مسلمانان شده است. دیکتاتورهای حاکم و مسلمانان دیگر نیازی به دشمن خارجی ندارند ، زیرا خودشان با دستان خود خون همدیگر را ریخته و کشورهایشان را ویران می کنند. مانند دوران رنسانس اروپا حاکمیت دین آنموقع، ولی ما حتی در قرن 21 به مراحل دوران و مراحل رنساس اروپا نیز نرسیده و قدم نگذاشته ایم.

>>>   Ariaie
پرونده هاى كه سياسيون را به گروگان مى گيرد.
امروز پرونده سازى ، شراكت در جنايت، فساد اخلاقى، فساد مالى، قاچاق، و غيره مسايلى اند كه پرونده يى براى خاموشى و سوء استفاده از سياسيون ميشود. اما انچه در افغانستان/خراسان اتفاق افتاد نوع ديگرى ان است. همين اكنون تمام ارگان رياست جمهورى در گرو أكرم خپلواك و حنيف أتمر است. همچنان عده يى زيادى كه نقش كم و بيش در تقلب سازمان يافته داشتند. يادتان است كه با پرونده دزد مكاتب خيالى فاروق وردك و دزد وزارت ماليه زاخيلوال چى اتفاق افتاد . نه تنها محاكمه نشدند بلكه رشد كردند. به عقيده من غنى يك ادم بسيار ضعيف، بى حيثيت و خايين است چون او بخاطر نفع شخصى و باور هاى قومى خود تن به چنين زلت داده و اين ادم ظاهراً در عالى ترين مقام دولتى است اما در واقعيت امر بر علاوه أجير كشور هاى خارجى ، يك أجير و مزدور در بين نهاد رياست جمهورى بدست همين چند دزد است كه حتى بدون مجوز ان ها حاكم زندگى شخصى خود نيست.

>>>   Mofatesh Nuur
غنی شخص مریض روانی ناتوان ، نوکر واجیری قوی است که پوز شاه شجاع رابه خاک مالیده ودروطنفروشی خویش باهمدستانش قهرمانی درخیانت ، جاسوسی ، وطنفروشی ،جنایت ، تبعیض قومی ونژادی و...... دست بالا داشته وبرآن افتخار میکنند . اما شاه شجاع به نا توانی درمقابل مردم خود اعتراف نمود که من اختیار ندارم شما خود دست بکار شوید .

>>>   ما با يك گروه كوچك قوم گرا روبرو نيستم كه ناديده بگذريم ، بل ما با يك حكومت ، با قوانين ، با يك فرهنگ و انديشه يى تاريخى و سر انجام با يك سيستم مواجه هستيم كه صرف قدرت يك قوم را تعريف مى كند و هيچ مجالى براى عدالت اجتماعى و سياسى نمى دهد ، هر كى اين را نمى داند يا كودن است و يا مزدور و تسليم شده . مبارزه عليه يى ظلم تاريخى يك وجيبه است و كرنش در مقابل آن جفاى عظيم .

>>>   این قوم شرور و بیفرهنگ مانع تمام امکانات پیشرفت کشور شده اند۰ با لجاجت مانع سرشماری عمومی میشوند، قانون ثبت احوال را مانع میشوند، توزیع شناس نامه های الکترونیکی را مانع میشوند، خلاصه هرچه که بنفع ارتقاع عمومی کشور باشد ولی به مزاج و دروغ های قبیله سازگار نباشد مانع آن میشوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است