آلمان در مسیر تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۶/۹/۶ کد خبر: 142165 منبع: پرینت

عرصه سیاسی آلمان بعد از فراز و نشیب‌های زیاد در دوران بعد از برگزاری نوزدهمین انتخابات پارلمانی حالا مجددا در مسیر تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ قرار می‌گیرد.

به گزارش روزنامه "زوددویچه سایتونگ"، بعد از شکست مذاکرت جهت تشکیل ایتلاف موسوم به جاماییکا (احزاب لیبرال دمکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) حالا کشور آلمان مجددا به سمت تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ (ایتلاف احزاب متحد مسیحی و سوسیال دمکرات) تغییر مسیر داده است.

حزب سوسیال دمکرات که بعد از شکست سخت در نوزدهمین انتخابات پارلمانی و همچنین بعد از شکست ایتلاف جاماییکا سرسختانه اعلام کرده بود که دیگر در تشکیل دولت ایتلافی آلمان شرکت نمی کند و می خواهد به اپوزیسیون آلمان بپیوندد بعد از انجام مذاکراتی با رییس جمهور آلمان موضع خود را کمی تغییر داده و مذاکرات در اینباره را پذیرفته است.

اشتاین مایر بعد از شکست ایتلاف جاماییکا ابتکار عمل را در دست گرفته و با روسای احزاب متحد مسیحی، سوسیال دمکرات، لیبرال دمکرات و سبزها دیدار های جداگانه ای را برگزار کرده تا درباره دلایل شکست ایتلاف موسوم به جاماییکا آگاه شود و درباره اقدامات مورد نیاز بعدی گفتگو کند.

وی همچنین در هفته های آینده می خواهد با روسای فراکسیون های همه احزاب پارلمان آلمان گفتگو کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنگره ایالتی حزبش از تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ در آلمان با حزب سوسیال دمکرات حمایت و برگزاری انتخابات مجدد در کشورش را شدیدا رد کرد.

مرکل اقدام اشتاینمایر در دعوت از احزاب برای گفتگو با هم به‌منظور تشکیل ایتلاف بزرگ را تمجید کرده گفت: ایتلاف بزرگ در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام داده است.

در این اوضاع فریادها از اتحادیه احزاب متحد مسیحی برای تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ در آلمان بلند تر می شود. هورست زیهوفر، رییس حزب سوسیال مسیحی نیز با استقبال از این مساله در اینباره به نشریه بیلد آلمان گفته است که ایتلاف اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دمکرات بهترین گزینه برای آلمان و بهتر از تشکیل ایتلاف جاماییکا، انتخابات مجدد و یا یک دولت اقلیتی است. هم زمان وی به حزب سوسیال دمکرات هشدار داده است که در مذاکرات درباره تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ شرایط زیادی را قرار ندهد.

زیهوفر در اینباره گفته است که من می توانم تنها به حزب سوسیال دمکرات توصیه کنم با درخواست های بیش از حد وارد گفتگوها در اینباره نشود بلکه واقع نگر باشد. وی در عین حال تاکید کرد که یک ایتلاف بزرگ به هر قیمتی نباید وجود داشته باشد.

به این ترتیب این طور به نظر می رسد که بعد از فراز ونشیب های زیاد آلمان بار دیگر به همان مسیر تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ باز می گردد.

در نظر سنجی اخیری هم که موسسه امنید به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام داده است اکثریت شهروندان آلمانی از تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ در کشورشان حمایت کرده اند. بر این اساس 52 درصد شهروندان آلمانی خواستار پیشبرد ایتلاف بزرگ هستند و 39 درصد هم با آن مخالفت کرده اند.

رییس حزب لیبرال دمکرات آلمان هم که مسبب شکست ایتلاف جاماییکا بود انتظار تشکیل مجدد ایتلاف بزرگ در کشورش را داشته و این طور ابراز عقیده کرده است که حزب سوسیال دمکرات هم در این راستا حرکت خواهد کرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
المان
ایتلاف
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است