سیاستمداری محقق در گرگ و میش سیاست
محقق، سیاستمداری است با تجربه و اگر از دستاوردهای تهران در جنگ علیه داعش و حضور هزاره های دخیل در این نبرد تقدیر می کند نه برای امتیازی پیش و پا افتاده بلکه خیال قدرت نظامی در سرد دارد برای بقای قومیت خود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۳    ۱۳۹۶/۹/۶ کد خبر: 142210 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اقوام افغانستان هریک از روزگار گذشته در حمایت خارجی توانسته اند در قدرت و حکومت نقش داشته باشند جز قومیت هزاره، آسیب پذیرترین قومیتی که با وجود کمترین امکانات و بی توجهی از سوی حامیان خارجی در برابر ارتش سرخ و طالب ایستادگی کردند و همچنان خارج از دایره قدرت، قربانی هستند.

قومیت پشتون در حمایت مستقیم امریکا بی رقیب در حکومت است و تاجیک از دیرباز دلگرم اروپا و ازبک نیز پشتیبانی ترکیه و ازبکستان را دارد اما قومیت هزاره ترد شده از همه سو، صف اول قربانی قوم گرایی است و هدف کشتار طالب و داعش.

دهه ها تلاش محقق و خلیلی برای جلب توجه امریکا ختم به بی اعتنایی شد و بر همین اساس، بقای قومیت هزاره توسل به گزینه اشتراک مذهبی با ایران است، کشوری قدرتمند در منطقه که در برابر امریکای ابر قدرت ایستادگی می کند و از دامنه نفوذ عربستان می کاهد.

این در حالی است که حزب وحدت با قبول حاکمیت جدید و منحل کردن شاخه نظامی به دنبال اشتراک در دولت بود اما در پشت درهای قدرت، دهمزنگ صحنه قتل عام شد و از مساجد هزاره خون جاری شد اما احزاب دیگر اقوام با در اختیار داشتن ارتش هیچ گاه به حاشیه رانده نشدند.

محقق سیاستمداری است با تجربه و اگر پس از پیروزی علیه داعش سوریه راهی تهران شده و از دستاوردهای این کشور در جنگ با این گروه تروریستی و حضور هزاره های دخیل در این نبرد تقدیر می کند نه برای امتیازی پیش و پا افتاده بلکه خیال قدرت نظامی در سرد دارد تا بتواند در میانه حذف و ترورها، ماندگار در افغانستان باشد و قومیت خود را از خطر نسل کشی در امان نگه دارد.

هرچند بعید به نظر می رسد که ایران، فرماندهی قوای نظامی هزاره ها با نام فاطمیون که بنا به برخی خبرها رقمی بین 15 تا 30 هزار تن می باشد را به وی محول کند اما شامل شدن در بخشی از این رهبری می تواند نقطه عطفی برای محقق باشد.

در این میان، استفاده کشور ایران از مهاجران هزاره افغانستانی در جنگ سوریه علیه داعش قابل قبول نیست اما واقعیت خاوریمانه همان است که در این منطقه پرآشوب رخ می دهد: رویارویی ابرقدرت ها در مقابل هم و جنگ های نیابتی و اگر سخنان محقق در تهران سبب واکنش های تند در فضای سیاسی کشور شده باید مد نظر داشته داشت که اگر رهبران هزاره همچنان بدون قدرت نظامی، تنها حکم صندوق های رای را ایفا کرده و قربانی طالب و داعش و تبارطلبی حکومت باشند، سرنوشتی جز نسل کشی و حذف از این سرزمین نخواهند داشت.

اینکه رهبران پشتون همچون کرزی و غنی در حمایت مستقیم از سوی امریکا تمامی منابع و ثروت این سرزمین را هراج و کشور را در اختیار سیاست تروریستی واشنگتن قرار دادند، کدام قدرت در برابر چنین خیانت عظمی ایستادگی کرد که حال برای جلب حمایت خارجی و تقلا برای بقای هزاره چنین خشمگین شده اند؟

اگر سیاست افغانستان ظرفیت همدیگرپذیری اقوام را داشت و برخوردار از حس مشارکت بود، توسل به قدرت خارجی و تقدیر از حضور نظامی همسایه در خاورمیانه، خیانت محسوب می شد اما نه در دورانی که تنها دلیل ماندگاری قومیت ها در گرو قدرت نظامی و حمایت خارجی می باشد.

از سوی دیگر، هزاره در افغانستان نه قدرت نظامی دارد و نه از سوی حکومت و رهبران قدرتمند تاجیک و ازبک حمایت می شود در حالی که در تجمع اعتراضی مسالمت آمیز، مساجد و مناطق مختلف قتل عام و سربریده می شوند تا پروژه داعش در کشور اجرایی شود.

ارگ از طالب و داعش برای اهداف پشتونیزمی خود سود می برد و تاجیک و ازبک نیز با قدرت نظامی از مناطق خود محافظت و می ماند، هزاره هایی که میرزاولنگ تنها گوشه ای از مصیب های آنان است در حالی که موجی است که همواره در برابر افراط گرایان ایستاده و اکنون نشان دادند تنها لشکر نابودکننده تکفیریان می باشند.

محقق با آگاهی کامل از اراده ایران در رقابت با عربستان و به ویژه داعش، چشم امید به روابط نزدیک با تهران دارد تا بتواند لشکر فاطمیون را در اختیار گیرد زیرا اگر قدرت نظامی عطا محمد نور نبود مدت ها قبل توسط کرزی حذف می شد و به مخالف با غنی نمی رسید.

و از آنجایی که داعش در افغانستان پروژه ای از سوی امریکا است که زیر چتر حمایتی رهبران پشتون در حال قدرت یابی می باشد تا هزاره و شیعه از میان برود، کدام قدرت از این قومیت محافظت می کند؟ پاسخ همان است که تلاش محقق برای رسیدن به قدرت نظامی و جلب حمایت ایران را توجیه می کند زیرا اکنون تنها گزینهي بقا در این سرزمین، نهفته در توان نظامی است و برخورداری از حمایت خارجی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
فاطمیون
نظرات بینندگان:

>>>   داعش را باید نابود ساخت.
گر نکشی کشته میشوی
جنگ ایران و سعودی است و چه بهتر که این جنگ را در بیرون از سرحدات وطن مدیریت کنیم.

>>>   ما رزمندگان فاطمیون در همه پیروزیهای اخیر بر داعش و نابودی این مار افعی نکبت سهیم و شریک بوده ایم و دراین راه شهیدان بسیار دادیم این برای مردم ما افتخار است که با یزیدیان زمان جنگیدیم و زیر بار ظلم و طغیان نرفتیم مکر دشمنان چنان میبود که اگر این مجاهدت های شریف نبود الآن به حرم حضرت زینب کبری سلام الله علیها و برخی از صحابه گرامی پیامبر جسارت و توهین روا داشته شده بود مردم ما حق دارد در این شادی ها شریک باشد فقط دوست داران تروریست های خونخوار در این ایام پیروزی ناراحت شده و دم از اختلاف میزند در این پیروزی شیعه و سنی هر دو شریک است داعش هم شیعه را میکشت و هم سنی پس سخنان تفرقه انداز نگویید
عبدالله محمدی خوشحال

>>>   آفرین بر این تحلیل ، اگر خلیلی دنیا دوست و بی ....دلیر ترین فرماندهان هزاره را به قتل نمیرسانید و هزاره ها را در پرنامه دی دی ار خلع سلاح نمیکرد و در یک جمله هزاره ها را بی دست و پای نمیکرد اکثر این حوادث بالای هزاره ها واقع نمیشد . اگر فرمانده شهید مرحوم شفیع زنده میبود کسی نمیتوانست هزاره ها را حد اقل در مسیر قره باغ جاغوری از موتر پایین گروگان میگرفت یا به قتل میرساند.

>>>   بهروز جلال آبادی
اگر عرب زیر نام طالب ، القائده و داعش حق دارد تا مردم افغانستان را بکشند پس هزاره هم حق دارد تا این وحشی ها را در وطن خود ایشان قتال کنند !
زندباد همان هزاره ای که در سوریه علیه آدم کشان داعش میجنگد !
روح آن شهدا شاد کسانیکه در جنگ علیه تروریست ها جان های خوده فدا کردن

>>>   از یادش رفته که قهرمان ملی را کی به شهادت رساند !؟
دو عرب الجزایری

>>>   Amirzada
هزاره ها به لشکر فاطمیون در افغانستان نیاز دارند نه در جنگ های نیابتی دیگران
سخنان جنجال بر انگیز استاد محقق در ایران واکنشهای مختلفی در افغانستان بر انگیخته است. عده ای از آن استقبال کرده اند و عده ای هم با غرور لشکر فاطمیون را قهرمانی جوانان هزاره در جنگ با داعش تعبیر نموده اند.
برخی دیگری سخنان محقق را محکوم نموده و آنرا فرقه گرایی مذهبی و حمایت از شعیه ها بر علیه سنی ها در چهارچوب جنگ میان ایران شعیه و عربستان سعودی تفسیر نموده اند.
در همین حال برخی نخبگان هزاره به این باورند که هزاره ها بهای سخنان محقق را در افغانستان و تحریک داعش و طالب خواهند پرداخت.
واقعیت اینست که هزاره ها بجای سوریه به لشکری همچو فاطمیون در افغانستان نیاز دارند تا در برابر بی عدالتی ها به ایستند. قربانی دادن برای جنگ نیابتی دیگران بخاطر دریافت ویزه اقامت در ایران و یا اجازه رفتن فرزندان هزاره به مدارس ایران قهرمانی نیست ، بلکه نهایت بیچارگی است.
اگر هزاره ها در جستجوی کشتن داعش هستند هیچ نیازی نیست که زحمت سفر به سوریه را بکشند در خانه خود شان داعش های وحشی تر از سوریه از کاخ ریاست جمهوری گرفته تا در همسایگی خانه شان حضور دارند و تا حال سر صد ها هزاره را از تبسم گرفته تا صد ها سر دیگر را بریدند ولی هزاره ها با اشک و صبوری از آن استقبال کردند.

>>>   Mutaref
وقتي امريكايي ها در افغانستان به خاطر منافع شان مي جنگند، چه فرق مي كند افغانستاني ها به خاطر منافع خود در سوريه و عراق بجنگند؟

>>>   Arianfar
ده جفای بزرگی که کرزی در حق مردم ما کرد:
1. نگذاشت مشی بی طرفی سنتی در عرصه سیاست خارجی تثبیت گردد.
2. نگذاشت کشور صاحب قانون اساسی و ساختار نظام کارا و پذیرا گردد.
3. نگذاشت امریکایی ها طالبان را ریشه کن نمایند.
4. به دلیل ضعف مدیریت، ده ها میلیارد دالر کمک بین المللی را حیف و میل کرد و برباد داد.
5. نگذاشت کشور صاحب احزاب سیاسی فراگیر گردد.
6. جلو گام های مثبت در راستای دولت سازی و ملت سازی را گرفت.
7. با قوم پرستی و فرقه گرایی، چالش های تباری و سمتی را به اوج رساند.
8. فرهنگ مباشرپروری، واسطه بازی، رشوه ستانی و فساد را نهادینه ساخت. تولید و قاچاق مواد مخدر را به ارقام نجومی رساند. در نتیجه بیش از یک میلیون جوان را هیرویینی ساخت.
9. فرهنگ تقلب، تخلف و تخطی را در انتخابات نهادینه ساخت.
10. فرهنگ انحصارگرایی را در کشور نهادینه ساخت.

>>>   عبیدالله عاکف الهی
باید افتخار کرد که کسانی از افغانستان هم در شکست داعش سهم داشتند!
کجایی حرف استاد محقق مشکل داشت، ندانستم!

>>>   افغانستان قبرستان ابر قدرتها بوده و است، ملت افغان با هم برادر اند، اما اكر سخن از توطئه گري و نوكري همسايه ها باشد، هزاره ها و ديگران اين أفكار را از سر خود دور نمايند، و جنك سني و شيعه را در ميدان افغانستان نياورند، خساره به أقليت ميرسد.

>>>   تشکیــــل حکومت مــوقـــت « دولت موقت یا حکومت موقت (به انگلیسی: provisional government) به سیستم حکومتی گفته می‌شود که در شرایط اضطراری یا پس از فروپاشی حکومت و ایجاد خلا سیاسی به طور موقت ایجاد می‌شود»
حامد صاحب کرزی بحیث رییس حکومت موقت تنها برای دوسال
عطامحمد نور معاون اول
دوستم معاون دوم
استاد خلیلی مشاور ارشد حامد کرزی
استاد عبدالرب سیاف قاضی قضات
حاجی محمد محقیق ریس شورای صلح ،حکمتیار صاحب ، مولوی صاحب متوکل اعضای ارشد آن
داکتر صاحب محمد اشرف غنی وزیر پلان
محمد یونس قانونی وزیر معارف
احمدولی معسود وزیر مهاجرین
ارغندیوال بحیث وزیر تجارت
صلاح الدین ربانی وزیر حیج و اوقاف
اسپنتا بحیث وزیرخارجه
عبد الرزاق وزیر دفاع
حنرال مراد علی وزیر داخله
امرصالح ریس امنیت
داکتر داود شاه صبا وزیر معدن
بسم الله محمدی والی پنچشیر
احمد ضیا مسعود والی بدجشان
امیراسماغیل خان والی هرات
فیاض مهرآین والی بلخ
فیض الله ذکی والی جوزجان
داکتر ضیا والی قندوز
شیرآغای شیرزی والی قندهار
عبدالجار قهرمان ولی هلمند
سید شفی عیار وزیر فرهنگ
مسکین یار ریس رادیو تلویزیون
داکتر غبئالله عبدالله وزیر صحت عامه
داکتر یارمحمد یدر زاده وزیر زراعت آبیاری
شمس الرحمان صافی وزیر انرژی و آب
محمد شاکر کارگر وزیر تراسپورت
داکتر بشر دوست وزیر مالیه
مجیب‌الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف
بی بی گل غنی وزیر امور زان
فرخنده زهرا نادری وزیر تحصیلات عالی
حنیف اتمر وزیر کار و معلولین
دكتر ملك ستیز ریس حقوق بشر
داکتر سرو دانس وزیر عدلیه
حضرت علی والی ننگر هار
مصطفی ظاهر ریس شهرداری کابل
همایون همایون والی خوست
اسماعیل یون وزیر اقوام قبابیل
لطف پدام ریس تدابیر کسیون انتخابات
ظاهر قدری والی لوگر
داکتر حبیب سواربی والی غزنی
ازعملکرد حکومت حکومت وحدت ملی مردم رضایت ندارد دارد.

>>>   هرکه داعش را کشد در هر کجا
او بود سردار ما در هر کجا

>>>   بهروز جلال آبادی
اگر عرب زیر نام طالب ، القائده و داعش حق دارد تا مردم افغانستان را بکشند پس هزاره هم حق دارد تا این وحشی ها را در وطن خود ایشان قتال کنند !
زندباد همان هزاره ای که در سوریه علیه آدم کشان داعش میجنگد !
روح آن شهدا شاد کسانیکه در جنگ علیه تروریست ها جان های خوده فدا کردن

>>>   Amirzada
هزاره ها به لشکر فاطمیون در افغانستان نیاز دارند نه در جنگ های نیابتی دیگران
سخنان جنجال بر انگیز استاد محقق در ایران واکنشهای مختلفی در افغانستان بر انگیخته است. عده ای از آن استقبال کرده اند و عده ای هم با غرور لشکر فاطمیون را قهرمانی جوانان هزاره در جنگ با داعش تعبیر نموده اند.
برخی دیگری سخنان محقق را محکوم نموده و آنرا فرقه گرایی مذهبی و حمایت از شعیه ها بر علیه سنی ها در چهارچوب جنگ میان ایران شعیه و عربستان سعودی تفسیر نموده اند. در همین حال برخی نخبگان هزاره به این باورند که هزاره ها بهای سخنان محقق را در افغانستان و تحریک داعش و طالب خواهند پرداخت.
واقعیت اینست که هزاره ها بجای سوریه به لشکری همچو فاطمیون در افغانستان نیاز دارند تا در برابر بی عدالتی ها به ایستند. قربانی دادن برای جنگ نیابتی دیگران بخاطر دریافت ویزه اقامت در ایران و یا اجازه رفتن فرزندان هزاره به مدارس ایران قهرمانی نیست ، بلکه نهایت بیچارگی است. اگر هزاره ها در جستجوی کشتن داعش هستند هیچ نیازی نیست که زحمت سفر به سوریه را بکشند در خانه خود شان داعش های وحشی تر از سوریه از کاخ ریاست جمهوری گرفته تا در همسایگی خانه شان حضور دارند و تا حال سر صد ها هزاره را از تبسم گرفته تا صد ها سر دیگر را بریدند ولی هزاره ها با اشک و صبوری از آن استقبال کردند.

>>>   هر کس محقق را نکوهش کند بی شکی که خودش داعش است داعش است داعش است
کمال از شبرغان

>>>   اظهارات جناب محمدمحقق بجای است

>>>   گر محقق اوغان بود هیچ گپ نبود
سلام میمنه

>>>   داعش و حامیان داعش ماهیت اصلی خود را به بهانه محکومیت محقق نشان دادند

>>>   این غربگرایان انتظار دارند که محقق از ابوبکر ابوبکر البغدادی و نتانیاهو تقدیر می کرد نه از سلیمانی.

>>>   هرکس کسی که مخالف داعش است ما تقدیر میکنم داعش درحقیقع دشمن اسلام است درکجای اسلام گفته اطفال خانم ها ریشسفید را قتل عام کنید اما داعش میکند داعش ساخته شده امریکا اسرائیل است که درافغانستان نیز نوکرهای داعش درداخل نظام است .

>>>   محقق واقعیت را صادقانه بیان کرده است، کشورما به سلیمانیها نیاز دارد، نه به سیاهی لشکر. سلیمانی ازکمترین امکانات وازکمترین نیروی انسانی دود داعش را به آسمان بلند کرد، حال اگرکشورما مثل سلیمانی خاک طالبان وداعش را به هوابفریستد ودیگران ازمدیریت وشجاعت کشورما تعریف وتمجیدکند اشکالی دارد؟ ایراد گرفتن برمحقق وبرچسب زدن طرفداری ازایران از روی حسادت وتنگ نظریست، اما اگر همین محقق از نیروهای آمریکایی تعریف میکرد هیچ اعتراضی هم نمیشد. غرب باکشورما چه کرده است؟ این کشتی طوفان زده به کجا وبه کدام سو روان است؟ نمیدانم. چه بازیهای پشت پرده است؟ نمیدانیم.
باکول

>>>   به كفته شما كه داعشى ها اجيران أمريكايى اند محقق هم از جمله مزدوران واجيران أمريكاست واز خيرات أمريكايى ها صاحب بلند منزل ها ومعاون غنى شده است وهمه از يك كادان رشقه و شفتل مى خورند بس جرا محقق بر ضد داعش است ؟

>>>   واقعا جای سوال داره که هدف از این نوشتار چیه؟
کل بشریت باید دست بوس این سردار بزرگ اسلام و همچنین لشگرهای مقاومت باشند.
اگر داعش شکست نمیخورد اروپا دردسترس ترین هدف بود.همه ی دنیا باید سپاسگذاری جبهه ی مقاومت باشند.جبهه ی مقاومت کاری کرد که خیلی از کشورها نتوستند.
اگر ایران نبود حالا نه عراقی در کار بود و نه سوریه ایی.بنظرم بهتره مقامات افغانستانی حواس خودشونو جمع بکنند چرا که بهترین مرکز برای احیای این گروه تروریستی همانا افغانستان ست اینو خودتونم خوب میدونید.

>>>   هر که از سخنرانی محقیق انتقاد میکند خود داعش و حتی بد تر از داعش است و بس. هرکه مانند محقیق راست و حقیقت را بگوید مزدوران و بیمایه گان علیه وی جفند میگویند. معلوم میشود که اینها طرفدار داعش و مزدوران تولید کنندگان داعش اند

>>>   من فکر می کنم که محقق پشت استاذ ربانی خفه است میخواهد که استاذ را از نزدیک ملاقا ت کند.

>>>   تنها راه مبارزه با داعش در افغانستان آمدن لشکر فاطمیون است و بس....
مدافع حرم و حریم

>>>   باعرض ادب
استاد محقق در طول تاریخ سرباز وفرمادی ورهبر جامعه بوده واست.
درمقابل هراستکبار جهانی،هرستم گر متجاوز،وکسانی که درمقابل عدالت اجتماعی فاشستانه ايستاد شود. استاد محقق مردانه وار ازمظلوم ولو که از کجا افغانستان باشد دفاع میکند.
امّا صحبت وسخنرانش در ایران در باره شکشت استکبار جهانی وانسان کشان چه درعراق وسوریه .......باید ازهر مدافع اسلام اصیل ناب محمّدی تشکری کرد.
واین انتقاد وفی گرفتن شما دفاع ازداعش وانسانکشان وفاشستان عُمق تعصب ونادانی شمارا نشان میدهد.
ق.ناصری ازافغانستان

>>>   شما اصلا میدانید چه می گویید؟ مزاح می کنید یا دارید جدی صحبت می کنید؟!!!!طوری می گویید ایران افغان ها را در صف مبارزه با داعش در عراق و سوریه قرار داده است که هر که نداند می گویید هر که در افغانستان علیه داعش می جنگد افغان است .شپا شاید 5%از کل رزمنده ها نباشید

>>>   خامنه ای کسی است حتا به راحتی باکسی دست نمیدهد اما محمدمحقق رادر بغل میگرد وپیشانی اش را
میبوسد معنی این کارچیست آیاافغانستان هم درجنگ سوریه ودر شکست داعش شریک است که به این شکل
اظهارخوشحالی میکنند آیامحقق احداف ایران را در افغانستان پیش میبرد وچرا دولت افغانستان به شعیه ها
اختیار وفدرت زیاد داده است و...

>>>   هفته پیش محقق صاحب برعبدالله انتقاد داشت که حرفهایش دیپلماتیک نیوده درامریکا حالا خودش راببینید چی غوغائی بپا کرده
سوریه داغش مسلمان کافر فاطمیون تشکری
حالا تاوان حرف های بیمورد محقق صاحب را کسانی میدهند که نه سوریه را می شناسند ونه داغش را
ر

>>>   پس با این نتیجه شما داعش را به رسمیت میشناسید .
داعش دشمن نه هزاره وشیعه بلکه دشمن بشریت است .

>>>   به نظر شما اگر آقای محقق یا کسی دیگر از فاطمیون حمایت یا تحسین نکند داعش دست از ترور وکشتار برمیدارد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

>>>   نظرات ابلهانه:
اگر ما روابط مان را با هند قطع یا کم کنیم پاکستان دست از دشمنی باما بر میدارد !!!!
اگر ما داعش را محکوم نکنیم انها در کشور ما ترور وانتحار نمیکنند! !!!!

>>>   سوال بزرگ ؟
طالبان ادم کش، جنایت کار، قاتل وطن فروش برادرن وباید با اهها پای مذاکره نشست! !!!!!!
ان وقت فاطمیون مدافع اعتقاد بر مبنای اصول ومنطق انسانی وجهانی ودشمن ترویست محکوم میشود!!!!!!!
همه کارهای ما قومی ومذهبی است حتی انتقاد ما!!!!!!؟؟؟؟

>>>   ان وقت که کرزی طالبان قاتل هزاران سرباز وطن وجنایت کار را که نوکری آمریکا را می کنند را آزاد کرد کسی اعتراض نکرد ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

>>>   این عمل محقق واقعاًستودنی است

>>>   فراموش نکنید تعدادافغانهای عضو داعش کمتر از فاطمیون نیست
البته باید محقق بادولتش هماهنگ باشد وازحقوق پناهندگان در ایران دفاع کند
امانویسنده باتعصب مذهبی با نتیجه گیری ....علت وجود داعش را فاطمیون سوریه دانسته است .آیا پدر داعش یعنی طالبان چگونه بوجود آمد؟!!
شیوای بلخی

>>>   متاسفانه بعضی هموطنان چیز هایی را که از دهان این و آن میشنوند تکرار میکنند و آغای محقق را ملامت میکنند اما اگر عمیق فکر کنند و تاریخ هزاره ها یا هر قوم دیگر را به جز طبقات خاص قوم پشتون ها را مطالعه کرده باشد نه تنها اقای محقق را ملامت نمیکند بلکه او را حق به جانب هم میدانند. از کشتار و قتل عام های امیر عبدالرحمن ، توزیع زمینها وجایداد های اقوام مختلف در شمال ، غرب و مرکز کشور به اقوام پشتون ، آواره سازی اقوام دیگر در داخل و خارج افغانستان و نابود سازی فرهنگ و پیشینه اقوام مختلف در کشور و غیره ظلم و ستم های حاکمان پشتون که بگذریم آیا از بی عدالتیها و سلطه طلبی ها و انحصار گرایی پشتون ها در همین 16 سال گذشته کسی میتواند چشم پوشی کند ؟ مگر اینکه پشتون باشد یا کاسه لیس و یا هم احمق. مگر انفجار دهمزنگ ، انفجار در مساجد ، حمله به کادر رهبری جمعیت اسلامی در بادام باغ ، کشتار اعتراض کنندگان حادثه چهار راهی زنبق، انفجار و حمله هتل لب جر خیرخانه را کدام انسان آینده نگر فراموش کرده و خطر به اسارت کشیده شدن دو باره قوم خود را حس نمیکند ؟ خلع قدرت سران تاجک ، ازبک و هزاره را ازقدرت کی میتواند نا دیده بگیرد؟ البته که داعش یک پروژه غربی است شیعه و سنی نمیشناسد و شاهد آن هم کشتار مردم سنی موصل و انبار در عراق و حلب و رقه در سوریه و سایر جا ها میباشد اما قدرت گیری آنها در افغانستان بیشتر شیعیان را تهدید خواهد کرد چون در سوریه و عراق علنا شیعیان را واجب القتل اعلان کرده بودند در کشور ما یگ گروه خاص پشتون از وجود داعش منفعت سیاسی میبرد و خواهد برد لذا در قدم اول باید هزاره ها و در قدم دوم سایر اقوام غیر پشتون متوجه این تهدید باشند چی شیعیان افغانستان در جنگ سوریه شرکت کردند و یا هم شرکت نمیکردند سیاست امریکا در مقابل روس و ایران ایجاب میکند تا داعش در کشور ما قدرت بگیرد بنا بر این این نیروی خونخوار و مزدور داعش را فاطمیون یا هر گروه دیگری که بتواند از بین ببرد به نفع همه اقوام به شمول پشتونها است به استثنای گروه انحصار طلب که موفق به تثبیت سلطه خود شده نمیتوانند.
عثمان

>>>   بدون در نظر داشت زمان و مکان داعش را باید کشت.
و ماشین فکری داعش یعنی حزب تحریر را نیز باید متلاشی ساخت.

>>>   Mutaref
داعش بيش از چند هزار شيعه و غير شيعه را تا حالا در قلمرو حكومت كابل با حملات خونين به كام مرگ فرو برده، كسي خم به ابرو نياورد. نه رسانه هاي مطرح به گونه تحليلي به آن پرداختند و نه فيگورهاي به اصطلاح حقوق بشري؛ اما زماني كه محمد محقق از مبارزه عليه داعش در سوريه سخن گفته، سنگ و چوپ اورا نكوهش مي كنند و خائينش مي خوانند. آيا مبارزه در برابر گروه هاي دهشت افگن وظيفه ملل جهان نيست؟ چه فرق مي كند در مبارزه عليه داعش از چه كشوري باشد؟ مهم از پاي در آوردن داعش است.

>>>   زنده باد لشگر سرفراز فاطمیون ، محقق راست گفته ، ای کاش ما در افغانستان هم بجای عساکر آمریکای حقه باز که دشمن اصلی هزاره و تاجیک هستند لشگری مانند فاطمیون برای مبارزه با طالبان خونخوار و داعش آدمخوار داشتیم تا اینطور جوانان مظلوم هزاره و تاجیک را در خون ننشانند و خانواده ها را داغدار نکنند
حسین هزاره از بامیان

>>>   وطندار از این خیال پلو ها خودداری کنید ورنه جوابش برایتان ثقیل خواهد بود ، بجای اینکه از این ....انتقاد کنید ، به دامن زدن ....تشویقش میکنید.

>>>   قومو بجيم شما مى خواهيد از افغانستان به هم كارى ايران سوريه دوم بسازيد .

>>>   بلی جای خبر ساز نیست اینگپ ها صد در صد
صحت دارد
اکر نبود فا طمیون داعیش تمام مرده ها خورده بود
با کمک صهیو نیست نجیس

>>>   در عربستان ناتو اسلامی تاسیس شده است و وزرای دفاع اضافه از چهل کشور اسلامی و غیر اسلامی، جلسه امنیتی تحت نام مبارزه علیه تروریزم تشکیل کرده اند.
در ایران فرمانده سپاه پاسداران به اروپا هوشدار میدهد که در جنگ بین ما و عربستان، طرفداری عربستان را نکنند که در غیر آنصورت بورد راکت های خود را بالا میبریم.
در میانمار کاتولیک های آن کشور از جنگ بین مسلمانان و بودایی ها وارخطا شده اند و از پاپ کاتولیک ها خواسته اند که در زمینه میانجیگری کند.
پاپ به میانمار سفر میکند و برایشان میگوید.بخاطری که جنگ و تفرقه بین شما خلاص شود،همه تان را به غسل تمعید دعوت میکنم.
بنأ یک رقابت اقتصادی و نظامی و دینی و سردمداری در جهان،بین کشور های مختلف مانند امریکا و روسیه و چین و عربستان و ایران و همچنان ادیان بودایی و مسبیحی و یهودی و اسلام در جریان است.
یک تعداد کشور ها از موقع استفاده کرده سلاح میفروشند. یکتعداد کشور ها از موقع استفاده کرده.ساحه نفوذ خویش را توسعه میدهند و یک تعداد ادیان نیز از موقع استفاده کرده و در پی دفاع و با توسعه دبنی خویش هستند.
این در اثر این رقابت ها اوضاع جهان بسوی بهبودی خواهد رفت و یا بدتر خواهد شد،هنوز معلوم نیست.
اما یک چیز واضح است و آن این که اگر اوضاع از کنترول جهانی بیرون بر آید و سیاستمداران و اهل ادیان جهانی نخواهند،از روی خودخواهی هایی که دارند،در جهان به یک توافق همه جانبه برسند و هرکس در پی منافع خویش شود،در آنصورت در عصر موجودیت ذرات خانه های هستوی و توسعه آن و دسترسی تعداد زیاد تر کشور ها به این سلاح،جهان به سمت نابودی خواهد رفت.
هرچند فعلأ اوضاع تا اندازه یی زیر کنترول است، اما ضمانت کنترول دایمی و همیشگی آن وجود ندارد.
زیرا بعد از حمله به افغانستان و عراق و لیبیا،یک تعدا کشور ها معتقد شده اند که یا باید در مقابل زورگویان جهانی تسلیم شد و یا باید از خود دفاع کرد.
من فکر میکنم که شاید اکثر کشور ها راه دفاع یعنی مسلط شدن به سلاح هستوی را اختیار خواهند کرد،بخصوص در شرایطی که دسترسی به این سلاح ها با قیمت کمتر برای هرکشوری در جهان قابل دسترسی است و هر کشوری میتواند مسلح به سلاح هستوی شود.

>>>   وطندار با یک نکتایی آدم هوشیار نمیشه به صفت یک شخص قلمدار کمی عاقلانه نظر دهید ، سر هزاره در به دار نزنید.

>>>   چه فرق مي كند براي مردم هزاره چه جنگ كنيم چه نكنيم ما را مي كشند. از صد سال قبل به اين طرف ما قرباني داده و مي دهيم. آنوقت كه لشكر فاطميون نبود چرا هزاره را ميكشتند؟ اشتباه مردم هزاره اين است كه در اين جهان گرگ صفت خلع سلاح است اگر مردم هزاره در كنار علم و دانش دانشگاه و نمي دانم ديموكراسي وانتخابات و و و يك قدرت نظامي قوي مي داشت كه ( از واجبات است) شرايط بگونه ديكي مي بود.

>>>   داعش درافغانستان آورده شده است این روشن است اشرف یا اطرافیانش کمک میکند حمایت میکند داعش هم خبیث ترین انسانها هستند پس حقیقت روشن وراه درست این است که تمام مردم افغانستان باید برای دفاع ازخود وکشور شان باید بپا خیزند ودرقالب نیروهای مردمی ازخود دفاع کنند وگرنه گروه گروه گوسفند صفت سر بریده میشوند اگر مردم همت کنند خداوند نصرت میدهد طبق وعده خودش
بااحترام

>>>   هزاره های پیرو شهید مزاری همه حامی فاطمیون هستند
هر ان کس نیست ابله وساده لوح است .
دشمن هیچگاه دست از دشمنی بر نخواهد داشت.
داعش یک گروه تروریستی که شیعه وسنی نمی شناسد.
مگر کور بودیددر حلب وادلب وموصل نینوا چه کردند؟ !!!
مگر آنها شیعه بودند .
نادان ها دعش وطالبان پروژه آمریکایی است آمریکا چه بخواهیم چه نخواهیم برنامه های خود را اجرا می کند .
یا با داعش یا طالبان ویا هر گروه وهر طریق دیگر

>>>   چطور وقتی اشرف غنی از حمله دولت دیکتاتور وکودک کش عربستان سعودی حمایت کرد کسی صدایش در نیامد واکنون که میلیون ها انسان وکودک توسط عربستان وهابی محا صره شده و بمباران میشوند کسی اعتراضی نمی کند چرا انان شیعه هستند؟ ؟؟؟!!!
به هرحال داعش اهداف خود را پیش میبرند چه بخواهیم وچه نخواهیم.

>>>   اگر در شخصيت خودشان ببينيم چي كثافت كاري هايشان كه برملا نميشوند استاد حاجي محمد محقق بر همه معلوم دار است و يگانه شخصيت مطرح مثبت بين مردم هزاره هاست بعضي وقت ها ميبينيم كه خودي هزاره ها از رهبر شان انتقاد ميكند
يكي براي اينها بگويد برادر من تو كه به يك مشكلي روبرو شوي اولين اقدامت مگر ديدار با رهبر نيست،،؟ پس چرا خودكش و بيگانه پروري مينمايي
حسین

>>>   فضل الله فرزین توکلی
میلیون انسان وملت ستمدیده به حرف های شما جناب استاد مهر تایید می گذارند .
این حرف حرف میلیون ها مردم ستمدیده است که ازجانب داعش وگروه تکفیری ها همواره در سراسر کشور به خاک وخون کشیده میشود

>>>   سید نصرالدین محسنی
موضع روشن وخدا پسندانه رهبر محبوب حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان لرزه براندام داعش صفتان ونان بنرخ روز خواران اندخته وفریاد کثیف شان از رسانه ها بیرون شده باید بزدلان وفرصت طلبان بدانند که اسلام دین جهانی ومسلمانان برادر هم هستند ودشمنان اسلام هم درهر کجای بدست هر مسلمانی نابود شود قلب مسلمانان را شاد وقلب منافقان را غمگین میسازد

>>>   حضور و سخنرانی حضرت عالی در کنفرانس بیداری اسلامی، برای مردم افغانستان و کشورهای اسلامی بااهمیت پنداشته شده است.
سبز و سربلند باد رهبر ملت بزرگ ما
امیر

>>>   او برار را ست گفتید افرین تان همان ۲۰۰۰۰ نیرو زیر دریایی پل سو خته را مسلح بسا زید باز گو پرانی تانرا تمام چهان پند عبرت بگیرد بگو که اینه هزاره های هم مردم بودند اگه در کشته می شوند همرای کشته شدن خود گو پرانی همی می کنند منتظر همان روزی هستیم که ایزارهای تان در دست تان بدهد فکر تان باشد که هر بار ۵۰۰۰ هزارنیرو زیر دریایی پل سوخته را روان کنید نشود که تمام افغانستان گو خانه شود ایکاش اینبار یک چنگ داعشی همرای شما جریان پیدا کند...

>>>   اگر داعش و دشمنان هزاره بر علیه هزاره تقویت شوند و برای نابودی هزاره از سوی عربستان و پاکستان و آمریکا حمایت شوند برای مردم هزاره چاره ای باقی نمی ماند جز ابنکه از همین روش استفاده کنند. هیچ هزاره ای نباید فریب سیاستهای دشمنان را نخورند.هزاره ها نه تروریست ایت و نه به دنبال تشنج و از بین بردن دیگران هستند فقط از کیان و موجودیت خود دفاع می کنند.

>>>   درود هابه شجاعت و ارادهٔ مردانهٔ شماجناب آقای محقق واقعاًاین عمل شما ستودنی است

>>>   داعش را بکشید تا کشته نشوید.

>>>   جناب محقق در اين شرايط حساس مملكت و جهان و خودي شان از جمله اركان اساسي دولت فكر ميشود هر قدمي كه ميبردارند بنابر مصلحت هاى است عمل ميكنند ........ و جند روز بيش با جناب مجددي عازم ايران شدند و در همايش بيروزي ايرانيان اشتراك كرده اند و سخن راني كردن ,,,,,,,, كه بدون همكاري و مصلحت تصميم كيرنده هاي افغانستان سفري شان ناممكن است
تشكر

>>>   همگان در آن فیلم معروف دیدند که آمریکی های حیله گر و حقه باز چگونه چند هزار داعشی را که در رقه در حال نابودی بودند فراری دادند ! باتوجه به اینکه داعش در سوریه و عیراق در حال نابودیست و تمام سرزمینهایش را از دست داده است پس مقصد بعدی افغانستان و مصر و لیبیا و نیجریا و ... خواهد بود ، پس در افغانستان هم باید هزاره های مظلوم برای دفاع از قتل و عام نشدن بدست طالبان خونخوار و داعش آدمخوار لشگری قدرتمند مانند فاطمیون داشته باشند ، همگان در سوریا قدرت رزمی و دلاوری هزاره ها را دیدند که هر جایی لوای فاطمیون هزاره به اهتزاز درآمد تمام تروریستها گریختند یا قتل و عام شدند ، حتی سربازان ارتش سوریه چون ترس دشمنان از فاطمیون را میدانستند هرجایی کار برایشان سخت میافتاد میخاستند تنها با لوای فاطمیون پیشروی کنند تا دشمن مورال خود را از دست بدهد تنها با بیرق فاطمیون که این خود برای ما هزاره ها افتخار بزرگ است ، از برکت همین فاطمیون است که طالبان خونخوار و داعش ادمخوار در افغانستان و بادارانشان تا حدی ترسیده اند که میدانند هزاره دیگر هزاره مظلوم سابق نیست و اینهمه جنجالها برای همین است که طالبان و داعش و بادارانشان مانند آمریکی و بریتانیا و عربستان و امارات و ... مثل سابق میخاستند خون هزاره های مظلوم را بریزند و ظلم کنند و از هزاره ها هم هیچ صدایی برنخیزد ، اکنون از قدرت رزم و صلابت هزاره ها و از اینکه هزاره مظلوم دیروز امروز فنون رزم یادگرفته و مجهز شده و دیگر نمیتوانند به هزاره ستم کنند سخت ترسیده اند ، با منافع ایران کار ندارم و درست است که ایران صرف با هر وسیله بدنبال منافع خود است اما لشگر قهرمان فاطمیون به سود هزاره و تاجیک و ازبک است و به ضرر دشمنان خونخوار این سه ملت بزرگ کشور افغانستان ( خراسان قدیم )
درست است که هزاره خون میدهد
حسین هزاره از بامیان

>>>   منتظر امدن فاطمیون باشید !!!
اغاز جنگ مذهبی در افغانستان
توقع مان از جناب بزرگوار داکتر عبدالله اینست تا دسایس و فعالیتهای جاسوسان ان را هر چه زودتر خنثی سازد
با احترام
قیس فروتن از کابل

>>>   جنگ فاطمیون در مقابل داعش
تقابل شیعه و سنی نیست
بلکه جنگ شیعه وهابیت است

>>>   مدافعان داعش زنان و دخترانشان را برای جهادالنکاح آماده بسازند.

>>>   ما از سخنان محقق حمایت میکنیم ودر برابر دشمنان وتبعیضات که مردم ما را در تنگنا قرار داده اند آماده هر گونه جانفشانی هستیم اما محقق وخلیلی را به عنوان رهبران مردم هزاره قبول نداریم چون هر دوی اینها لیاقت وشایستگی شان را نشان دادند! مردم ما فهمیدند که رهبران شان چقد برایشان ارزش قائلند؟به رئیس جمهور وحکومت افغانستان که هیچ اعتماد واعتباری قائل نیسیتم چون نه تنها از جانب حکومت حمایت نمیشویم بلکه تمام توطئه ها ازجانت ارگ بر مردم ما تحمیل میشود!‏  آخر بعضی از سران واشخاص جنگ با داعش را جنگ شیعه وسنی تعبیر کردند؟؟ من به هیچ عنوان موافق چنین سخنان پوچ نیستم،چون اگر این طور بود ظاهر قدیر هم سنی هست پس چرا با داعش میجنگد؟داعش به کمپاین نور در کابل حمله نکرد؟طالب چرا با داعش میجنگند؟داعش وطالب دو لشکر سیاه ظلمت هستند که میخواهند بر مردم ما مسلط شوند! اما ما هرگز زیر بار ظلم نخواهیم رفت!‏ نبی مکرم اسلام‏(ص‏)‏ با نصارا،یهودی وکفر پیمان بست اما هرگز با لشکر ظلم پیمان نبست!
نادرشاه

>>>   چطور هنگامی که پاکستان از پشتون ها وطالبان حمایت میکند بحثی نیست .
چطور وقتی جنرال دوستم در هر کاری با ترکیه ورجب طیب اردو غان مسورت میکنند حرفی نیست حا یک بار محقق با رهبر ایران ملاقات کرده اینهمه حرف وسخن پیش آمده.

>>>   ایا مدافعان داعش
تضمین میدهند در صورتی که فاطمیون با داعش نجنگد داعش در افغانستان ترور وقتل عام نکند. ؟؟؟

>>>   شخصی که گفته جنگ سنی و شعیه نندازید، باید بگویم عقیده ی داعشی جدا از عقیده برادران سنی مذهب ماست، داعش نه رحم به سنی نه به شعیه نه هیچ دین و مذهبی دارد آنها عقاید افراطی در خدمت اسیراعیل برای نابودی و بدنامی اسلام کمر بسته بودند و دو کشور اسلامی را در خاک یکسان کرد هزاران هزاران مردم بیگناه و بی دفاع این سرزمین ها را با بی رحمی کشتند، چهره اسلام پاک را در جهان خشن نشان دادند، هیچ وجه مشترک بین داعش و اهل تسنن کشور عزیز ما نیست، و انهایکه در افغانستان بنام داعش می جنگند و مردم بیگناه را در عبادت گاه ها انتحار می کنند مورد نفرین همه مردم افغانستان است، باید همه برادروار در پهلوی هم برای نابودی داعش و داعش سازان کمر ببندیم تا یکبار دیگر کشور و مردم این سرزمین در صلح و آرامش باشند و برادران شیعه و سنی برادروار در صلح و صفا بعد چهل سال جنگ خانمانسوز روی آرامش را ببیند امشالا.

>>>   محقق درمانده ، جسارتهای احمقانه خویش را بخاطر امتیازطلبی و یافتن حمایت ، از نو گرفته!
حرکت و وزن لازم را ندارد و از همه جوانب ضربه فوری خواهد خورد؛ مردم مدنی و صلح طلب هزاره این صلاحیتها را از او دور دانسته و او را ترد میکنند زیرا به این دانش رسیده اند که معادلات بین المللی و منطقوی غالب در قبال وطن و مردم خویش را درک کنند
محقق میخواهد با جسارت خود را اهمیت بخشد و فکر میکند آب خید میشود. ولی کور خوانده و رانده تر خواهد شد

>>>   آفرین بر این تحلیل ، اگر خلیلی دنیا دوست و بی ....دلیر ترین فرماندهان هزاره را به قتل نمیرسانید و هزاره ها را در پرنامه دی دی ار خلع سلاح نمیکرد و در یک جمله هزاره ها را بی دست و پای نمیکرد اکثر این حوادث بالای هزاره ها واقع نمیشد . اگر فرمانده شهید مرحوم شفیع زنده میبود کسی نمیتوانست هزاره ها را حد اقل در مسیر قره باغ جاغوری از موتر پایین گروگان میگرفت یا به قتل میرساند
عصمت یان

>>>   نه نه نه هیج حکومت نیست بجز تعصب وقوم گرایی در تمام ارگان های حکومت هم ملکی وهم نظامی
عصمت یان

>>>   شما را به خدا خون پاک شهدای مدافع حرم با سیاست به بازی نگیرید.
عایشه از تهران

>>>   Sadded
بد كرده انسان پست ديگر شمايان را همه شناخته كه اصليت شما چيست .
انتحاري خيانت ملي نيست ؟ تقلب خيانت ملي نيست ، تعصب ،قوم پرستي خيانت ملي نيست ، از برادران پشاوري تان دفاع كردن خيانت ملي نيست . پس گفتن حقيقت و موضوع گيري مشخص خيانت ملي است ؟
تف به تو مسلم يار و اشخاص كه از تو حمايت ميكنند .
همه قوام جهت جلوگيري از انتحار و انفجار از موضوع گيري محقق بايد حمايت كنند .

>>>   گروه فاطمیون هیچ ارتباطی با مزاری و شاخه های حزب وحدت تکه تکه ندارد. گروه مستقل و بدور از غوغا های سیاسی و قدرت طلبی.
نصری ها همیشه همه امتیازات مردم شیعه را مصادره کرده اند و تلاش های مذبوحانه محقق نیز بخشی از این سیاست است. فاطمیون بیاد بیدار و هوشیار باشند و فریب نخورند خانه نشینی بهتر از دنباله روی سیاست بازان نظیر محقق و خلیلی است.

>>>   Bakhshi Zafari
یگانه قدرت اسلامی ای که در مقابل استکبار جهانی در این منطقه مقاومت میکند،گروه ها،احزاب و حکومت های شیعی اند.
از عربستان شروع تا....ترکیه همه در خدمت کفار اند.

>>>   راست گفتند که دزد بر سری خودپرررر داره
ههههههههههههههههههه
تلویزیون را نگاه کنید پررر به سرها را می بینید
هههههههههههه
یعنی همان داعشی ها را که پنهانی میگن ما داعش نیستیم
ما انتحاری نیستیم
اما مردم امروز می بینن کو خو نیستن
کلکانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است