دادستان ديوان بين المللي و جنايات جنگي در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۳۹۶/۹/۷ کد خبر: 142282 منبع: پرینت

خانم بنسودا دادستان دیوان کیفری بین المللی درخواست کرده تا دیوان بین المللی کیفری این صلاحیت و اختیار را به وی واگذار نماید تا بتواند کلیه جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را که از اول ماه می 2003 به اینسو در افغانستان صورت گرفته شده، مورد بررسی قرار دهد.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از تصمیم دادستان دیوان، صدور رسیدگی به جنایت جنگی در افغانستان را پیام روشنی به عاملان این جنایت ها دانسته و ازحکومت افغانستان خواسته شرایط را برای آغاز تحقیقات و شناسایی جنایتکاران جنگی مهیا نماید.

در همین حال سخنگوی ریاست جمهوری ضمن استقبال از تصمیم دادستان دیوان کیفری بین المللی، به صراحت از دیوان درخواست کرده تا پیگیر جنایات گلبدین حکمتیار و طالبان در افغانستان شود. وی گفت که جنایت های زیادی از سوی حکمتیار و حامیان وی صورت گرفته و اسناد کافی در این زمینه وجود دارد.

همچنین سخنگوی رییس جمهور عنوان داشته کسانی که مسجدها، مکتب ها، مکان های عمومی، افراد غیر نظامی را هدف قرار می دهند باید مصداق تحقیقات دیوان کیفری بین المللی قرار بگیرند. در صورت ورود دیوان به موضوع جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان، اقدامات و عملکرد نیروهای خارجی همچون هدف قرار دادن بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز توسط آمریکایی ها و نیروهای دولتی نیز می تواند در دستور کار دادستان دیوان قرار بگیرد.

دولت افغانستان در سال 2003 به عضویت دادگاه بین المللی کیفری درآمده و بر اساس مقرارات این دیوان و دیگر کنوانسیون های مرتبطه، حق ندارد عاملان جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت و نسل کشی را عفو نماید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنایات جنگی
دادستان کیفری
نظرات بینندگان:

>>>   آقای دادستان!
این را میگویند یک بام و دو هوا.
جنایات جنگی یوگوسلاویا را از سالهای نود میلادی قرن گذشته بررسی میکنید.از کانگو و دیگر کشور های افریقایی را نیز از قرن گذشته بررسی میکنید.
اما در مورد افغانستان از سال دو هزار و سه شروع میکنید ، تا از جنایات مجاهدین در افغانستان چشم پوشی کنید.
لطفآجنایات افغانستان را نیز از سال های نود میلادی قرن گذشته مورد بررسی قرار دهید.

>>>   این تنها مورد است که مردم افغانستان از دیر مدت ها لحظه شماری میکردن

>>>   بسیار نظریه عالی است اما کاش امکان داشته باشد که این انجام گردد
این خاینان بسیار ریشه کشیده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است