محکومیت آزمایش موشکی کوریای شمالی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۶/۹/۸ کد خبر: 142308 منبع: پرینت

اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنش به آزمایش موشکی جدید کوریای شمالی، این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت دانسته و خواستار گفتگوی آن کشور با جامعه بین المللی شدند.

در بیانیه 'مایا کاسیانچیچ' سخنگوی اتحادیه اروپا آمده است: پرتاب موشک جمهوری دمکراتیک خلق کره، نقض بیشتر و غیر قابل قبول تعهدات بین المللی آن کشور مطابق با چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

این بیانیه می افزاید: در پی درخواست های مکرر از سوی کل جامعه بین المللی از جمله در نشست اخیر وزیران خارجه آسیا - اروپا (ASEM) در 'نای فی تا' میانمار در روز 21 نوامبر (30 عقرب)، این پرتاب موشک یک اقدام تحریک آمیز وخیم دیگر و تهدیدی جدی برای امنیت بین المللی است.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: پیام صریح این اتحادیه این است که جمهوری دمکراتیک خلق کوریا باید برنامه های هسته ای، سلاح های کشتار جمعی و موشک بالستیک خود را به شیوه ای قابل تایید و غیر قابل بازگشت رها کند و بطور فوری تمام فعالیت های مرتبط را متوقف کرده و به پیمان منع اشاعه هسته ای و پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نظام تحریم های اتحادیه اروپا در مورد جمهوری دمکراتیک خلق کوریا در حال حاضر محدودکننده ترین نظام تحریمی است و وزیر خارجه اتحادیه اروپا در روز 16 اکتبر بسته دیگری از اقدامات خودکار اتحادیه اروپا را تصویب کردند که از تحریم های سازمان ملل فراتر می رود. جمهوری دمکراتیک خلق کوریا باید وارد یک گفتگوی معتبر و معنادار با هدف عاری سازی کامل و غیر قابل بازگشت شبه جزیره کوریا از سلاح های هسته ای و اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شود.

** دبیر کل ناتو: کوریای شمالی وارد گفتگوی معنادار شود

'ینس استولتنبرگ' دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با صدور بیانیه ای با محکومیت شدید این اقدام کوریای شمالی، آن را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانست که امنیت منطقه ای و بین المللی را مخدوش می کند.

دبیر کل ناتو افزود: در ماه نوامبر از جاپان و کوریای جنوبی دیدار کردم و ما در کنار هم از کوریای شمالی خواستیم که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر خودداری کند و آن درخواست را تکرار می کنم.

استولتنبرگ افزود: لازم است که کوریای شمالی بار دیگر وارد یک گفتگوی معتبر با جامعه بین المللی شود.

'سباستین کورتس' وزیر خارجه اتریش و رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نیز با انتشار پیامی در توییتر آزمایش موشکی کوریای شمالی را با 'شدیدترین لحن' محکوم کرد و افزود: نقض مداوم قوانین بین المللی و اقدامات تحریک آمیز، امنیت جهانی و ثبات منطقه ای را تهدید می کند.

رییس ستاد مشترک ارتش کوریای جنوبی اعلام کرد که کوریای شمالی روز چهارشنبه به وقت محلی یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. خبرگزاری یونهاپ کوریای جنوبی اعلام کرد که موشک از استان «پیونگان جنوبی» و به سمت شرق شلیک شده و ارتش کوریای جنوبی و آمریکا در حال بررسی اوضاع هستند.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که موشک پرتاب شده کوریای شمالی قاره پیما بوده و 600 مایل مسافت را طی کرده و نسبت به پرتاب های قبلی ارتفاع بیشتری داشته است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اروپا
کوریای شمالی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است