نمایش قدرت بازیگران قندهاری
اجلاس قندهار شاید بزرگترین اجلاس اپوزیسیونی گروه های با نفوذ سیاسی، مذهبی و تباری متنوع باشد که در یک حرکت متحدانه مشروعیت حقوقی و سیاسی حکومت غنی و عبدالله را به چالش می کشند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۶/۹/۸ کد خبر: 142312 منبع: پرینت

واقعیت این است که قندهار در سه سده اخیر تاثیر گذار ترین ولایت در چرخش قدرت در افغانستان معاصر بوده است، ولی با ظهور غلجایی های جنوب از طریق کودتای هفت ثور، هم چنان با ظهور مراکز قدرت در پنجشیر، هرات و بلخ در محور جهاد، قدرت محوری قندهار به حاشیه رفت.

با بقدرت رسیدن طالبان، قندهار بار دیگر در محور قدرت قرار گرفت و با سقوط امارت طالبان باری دیگر به حاشیه رفت. اما با ظهور حامد کرزی در رکاب قدرت نظامی و مالی امریکا قندهار نفس تازه یافت و به پایگاه قبیلوی و امپراطوری تریاک و فساد اقارب کرزی مبدل گردید.

واقعیت این است که به هیچ کسی پو شیده نیست اشرف غنی دست نشانده کرزی از طریق تقلب در حکومت کابل است و او تا کنون از هیچ فرمان کرزی سر پیچی نکرده است و به پاس بقدرت رساندن وی نام فرود گاه کابل را بنام کرزی تبدیل کرد. ولی با آوردن حکمتیار از کمپ شمشتوی پاکستان بحیث بازوی راست غلجایی محوری حکومت کابل، اشرف غنی جسارت بیشتر گرفته تلاش محدود کردن قدرت کرزی و رهایی از شر او را در پیش گرفته است.

حکمتیار نیز در سایه امکانات دولتی غنی اعتماد به نفس عجیبی بدست آورده است. چنانچه از روزیکه وی را در کاخ های مجلل کابل جابجا کردند، او به جز از پیام نفرت و انتقام جویی قومی و قبیلوی کدام پیام دیگر نداشته است. حکمتیار بار ها بصورت غیر مستقیم به کرزی ها و بصورت مستقیم به فرماندهان شمال اخطار داده است که از حکومت غنی با تمام قدرت دفاع می کند و به هیچ نیروی اجازه تهدید به حکومت غنی را نمی دهد. افزون بر آن او با گستاخی به همه مدعیان قدرت پیام داده است که بدون حمایت حکمتیار و حزب او کسی نمی تو اند رییس جمهور آینده افغانستان شود.

پرسش اساسی این است که چرا این اجلاس قرار است در قندهار برگزار شود، نه در شهر های بزرگ مثل کابل، بلخ ، هرات، جلال آباد و یا جاهای دیگر ؟

فکر می شود اجلاس قندهار از لحاظ روانی، سیاسی و قومی سه تاثیر دارد:
۱) پیام سنتی قبیلوی قدرتمند درانی ها را به حکومت غنی غلجایی محور می رساند که اشرف غنی و حکمتیار خیلی از آن ترس دارند. اگر این پیام از هرات و یا بلخ باشد به سادگی آنرا رنگ تجزیه طلبی زده باعث یک پارچگی جبهه پشتونها می شود.

۲) پیام قندهار را جامعه جهانی نیز جدی می گیرند بخصوص وقتی دست روسها و ایرانی ها را از طریق کرزی ببینند.

۳) اجلاس قندهار شاید بزرگترین اجلاس اپوزیسیونی گروه های با نفوذ سیاسی، مذهبی و تباری متنوع باشد که در یک حرکت متحدانه مشروعیت حقوقی و سیاسی حکومت غنی و عبدالله را به چالش می کشند.

افزون بر آن اجلاس قندهار در زمانی برگزار می شود که بی عدالتی، تعصب، تبعیض نژادی، نا امنی و فقر به اوج رسیده است و حکومت اشرف غنی فاقد توانائی مدیر یت کشور است.
غیر پشتونها از جنگ قدرت میان کرزی و احمدزی چه بدست خواهند آورد؟
از لحاظ تاریخی در جنگ سنتی قدرت میان درانی و غلجایی غیر پشتونها چوب سوخت هر دو طرف بوده اند. درانی ها از طریق فارسی گفتن تاجیکان را بحیث ابزار استفاده کردند و غلجایی ها از طریق پوشش مذهبی و یا آیدیولوژی چپی سلطه خود را محکم کرده اند.

بدون شک هدف اصلی بازی گران قندهاری چرخش قدرت از غلجایی محوری قدرت به درانی محوری تداوم سنتی سلطه جنوب بر شمال به اشکال دیگر است. ولی در هر گردش قدرت از دست یک سلطه گرا به سلطه گرای دیگر یک فرصت حق طلبی و تغییر نیز وجود دارد که به خرد و هنر سیاسی بازیگران غیر پشتون ارتباط دارد. هیچ کسی انتظار نباید داشته باشد بازی گران قندهاری قدرت را از دست غنی گرفته با تاجیکان، هزاره ها و یا ازبیکان برادرانه تقسیم می کنند مگر اینکه بازیگران شمال بحیث قدرت مطرح مردم را باز ارزان نفروشند.

حالا دیده شود بازیگران قندهاری در تحت رهبری حامد کرزی، سلطان فساد افغانستان می توانند بدون جلب حمایت آمریکا و انگلیس حکومت غنی را از طریق ابزار تاریخ زده" لویه جرگه" سرنگون و باز به تخت فساد تکیه بزنند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست قندهار
پشتون ها
نظرات بینندگان:

>>>   .
شخصیت های سیاسی ما نباید به عنوان مواد خام تنور حامدکرزی مورد سؤ استفاده سیاسی قرار بگیرند.

>>>   Salam
اين دو قبيله عامل بدبختى يك سر زمين بزرگ است و نبايد به هيچ قبيله و قبيله گرايى مجال داد تا رهبرى را بدوش گيرند يك خشت هم در دوام قدرت اينها گذاشتن جفاى بزرگ است .

>>>   سخنان امروز لطیف پدرام در مجلس نمایندگان:

- چرا قندهار با احترامی که به مردم قندهار دارم چرا باید قندهار تصمیم بگیرد،این استمرار یک استبداد است، استمرار یک شوونیزم قومی است.

- شکی نیست وضعیت بحرانی است،ما بار ها تاکید کردیم رژیم غنی مشروع نیست غیرقانونی و قابل قبول نیست. پارلمان می باید در چنین شرایط ابتکار عمل را به دست می گرفت که متاسفانه به دلیل فساد گسترده در سطوح مختلف اعتبار خود را پیش مردم از دست داده.

-حالا میگویند گردهمایی قندهار، اما اونجا شاید بگویند همین لویه جرگه بود.

- این لویه جرگه میخواهد مشورتی باشد،عنعنوی باشد بحث من در مورد لویه جرگه ها معلوم است که لویه جرگه ها غیردموکراتیک،عقب مانده، و غیر قابل قبول برای ما، مردم ما، حزب من و طرفداران من است.

-آقای کرزی از کدام پایگاه حقوقی میخواهد لویه جرگه دایرکند، ریس جمهور بوده اما حالا یک شهروند عادی است. اگر قرار باشد به روش،کرزی کسی لویه جرگه دعوت کند، من شخصا و شما هر کدام تان میتوانید 5 تا 10 هزار نفر از ولایات مختلف، از اقوام مختلف دعوت کنید و بگویید لویه جرگه است و اگر این لویه جرگه فقط مربوط برادران پشتون ماست، بحث اش علیحده است.اما اگر لویه جرگه گویا ملی و سراسری است،هرکس میتواند ،احزاب میتواند لویه جرگه دعوت کند.

-دیروز بحث دیورند را گفتم حل شود بعضی ها خشمگین شدند، اما امروز پاکستان دیوار کرده و شما تدابیر گرفته نتوانستید، امروز می گویم اگر افغانستان فدرالی نشود با توجه به مداخله ی کشور های مختلف این کشور به طرف تجزیه می رود.

>>>   سلام.
این جنایت کاران از خدابترسند،از مدت سه دهه یعنی سی سال از خون مردم صاحب بلند منزلها وشهرکها ومقام ومنزلت شدند .وبنام رهبران مردم را فریب دادند. و فرزندان خود را به کشور های خارج روان کردند. مردم مظلوم شمال ومرکزی را استعمال کردند حال بطرف غرب
رجوع کردند تا عبدالرازق ودیگر بیسوادان را استعمال وحلقه غلا می را بگردن شان باندازند . جای تآسف است. از هم وطنان خواهش میکنم که غلام این جنایتکاران نشوند .آز موده را آزمودن خطاست.
پروانی.

>>>   همه این کسانیکه در قندهار جمع شده اند به جز فساد .....در دوران کرزی ودولت نداشتند از کرزی گرفته تا عطا تا قومندان هراتی ، رییس مخبران وزنده وزخمی جمعیت ها همه به یکسان خاین و ملامت مردم افغانستان اند ،این ها میخواهند. دولت افغانستان را از بین ببرند خود. به عوض آنها فساد. کنند. من میکویم همه شما از انسانهای کثیف وفاقد لیاقت وآدمیت هستید که هر کار خراب از دست تان برآید دریغ نمیکنید پس بهتر خواهد بود. آرام بنشینید ونوبت چور وچپاول شما هم میرسد.
عبدالله ریحان

>>>   این همان کسانی غیر پشتون است که همیشه روغن شمع شده و خود سوخته به ایشان روشنی و خویشتن را نابود کرده اند فقط سبب اصلی غرور و خود خواهی غیر پشتون هاست که سلسله ی بردگی را بر خود پذیرفته و زمینه غداری را به ایشان مساعد ساخته اند و گرنه از هر نگاه رفعت غیر پشتون ها در هر زمان مساعد بوده و می باشد و همچنان میتوانند این سلسله ی غداری تاریخ را به زمان کمی از ریشه بر کنند.
ش.ر.ش

>>>   سلام علیکم ملت غیور افغانستان
من باوردارم جلسه سیاسیون درقندهار به رهبری کرزی فقط یک بهانه انحصار طلبی قدرت درآینده به نفع دیگر اقوام مختلف نبوده بلکی به عاشیه راندن گروهای سیاسی وسران ملیت های تاجک هزاره ازبک ودیگراقوام خورد بزرگ این کشور است
من از تمام ملت این سرزمین دشمن شکن احترامانه تقاضا دارم تادر راستای خدمت صادقانه گام بردارند اجازه ندهندچند نفر آزموده شده قدرت را درافغانستان شخصی نموده دربین دوقوم غلجایی ودرانی دست به دست نمایند که حق تمام اطباع کشور است
ازرهبران ملی میخواهم به سرنوشت این ملت بازی نکنند متحدانه عمل نمایند
تاملت مطلوم ما را نجات دهند حمیدی

>>>   این همان کسانی غیر پشتون است که همیشه روغن شمع شده و خود سوخته به ایشان روشنی و خویشتن را نابود کرده اند فقط سبب اصلی غرور و خود خواهی غیر پشتون هاست که سلسله ی بردگی را بر خود پذیرفته و زمینه غداری را به ایشان مساعد ساخته اند و گرنه از هر نگاه رفعت غیر پشتون ها در هر زمان مساعد بوده و می باشد و همچنان میتوانند این سلسله ی غداری تاریخ را به زمان کمی از ریشه بر کنند.
ش.ر.ش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است