ساخت ماهواره جاسوسی جدید چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۶/۹/۸ کد خبر: 142317 منبع: پرینت

چین ساخت ماهواره جاسوسی برای ردیابی هواپیماهای رادارگریز آمریکا را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس به نقل از رسانه‌های محلی چین نوشت: پکن در نظر دارد با ساخت و پرتاب ماهواره جاسوسی، هواپیما‌های نظامی آمریکا در منطقه را ردیابی کند.

این ماهواره جاسوسی که برگرفته از طراحی ماهواره «بیگ برادر» (Big Brother) است به دولت چین اجازه می‌دهد تا طی 10 سال آینده، تحرکات مرموز و مخفیانه هواپیما‌های آمریکایی همچون بمب افکن‌های بی-2 اسپریت را که معمولا رادارگریز هستند، ردیابی کند.

ماهواره‌های بیگ برادر از نوعی سیستم تصویر برداری موسوم به «عکسبرداری شبح» برخوردارند که قادر است از تردد هواپیما‌های رادارگریز و آنهایی که زیر لایه سنگینی از ابر‌ها و مه غلیظ پرواز می‌کنند، تصویر برداری کند. این ماهواره‌ها نظارت دقیقی دارد بر تردد هواپیما‌هایی همچون بی-2 اسپریت که در شب قابل مشاهده نیستند یا بدنه آنها از پوشش خاصی ساخته شده است.

بر این اساس، از مهمترین ویژگی‌های بمب افکن‌های بی-2 اسپریت آمریکا می‌توان به طراحی پوشش بیرونی آن اشاره کرد. این بمب افکن‌ها با جذب و عبور دادن امواجی که از ماهواره‌ها ساتع می‌شود، به سادگی از تصویربرداری ماهواره‌های جو زمین مخفی می‌مانند.

ژیونگ جون، استاد فیزیک دانشگاه پکن درباره طراحی ماهواره جاسوسی جدید چین گفت: نظریه تصویربرداری شبح به خوبی شناخته و درک شده است. روند تکمیل این ماهواره به میزان هزینه‌ای است که دولت برای ساخت آن صرف می‌کند.

دولت چین در نظر دارد با تامین سرمایه ساخت این ماهواره، نمونه اولیه آن را تا سال 2020 تکمیل کرده و در سال 2025 به مرحله آزمایش برساند. این ماهواره تا سال 2030 برای ماموریت روی مدار قرار می‌گیرد.

خبر ساخت ماهواره جاسوسی چین با استفاده از فناوری به کار رفته در ماهواره‌های بیگ برادر پس از آن فاش شد که «اریک اشمیت»، رییس شرکت گوگل آلفابت در اوایل ماه جاری نسبت به سرمایه گذاری‌های گسترده دولت پکن در عرصه فناوری هوش مصنوعی هشدار داد. او گفت: چین تا سال 2020، نمونه اولیه این ماهواره‌ها را می‌سازد و تا سال 2030 صنایع هوش مصنوعی آن بر آمریکا غلبه خواهد کرد.

این مهندس هوش مصنوعی، دولت آمریکا را به تلف کردن وقت در زمینه اجرای تکنولوژی هوش مصنوعی متهم کرد و هشدار داد استراتژی هوش مصنوعی چین در جنگ‌های آتی به سادگی از صنایع هوش مصنوعی آمریکا پیشی خواهد گرفت.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
ماهوراره
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است