ارگ با حمایت از عربستان وارد جنگ نیابتی شده است
ارگ، اظهارات اخیر محقق را در مغایرت با اصول سیاست خارجی، منافع ملی، ثبات و امنیت کشور و قوانین نافذه افغانستان خواند درحالیکه ریاست جمهوری بارها از از سیاست عربستان علیه مردم بیگناه یمن و دیگر امور منطقه ای ایتلاف عربی حمایت کرده است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۶/۹/۹ کد خبر: 142363 منبع: پرینت

ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات اخیر «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی را در تهران «در مغایرت با اصول سیاست خارجی، منافع ملی، ثبات و امنیت کشور و قوانین نافذه افغانستان» خواند و علام کرد که این اظهارات «به ‌هیچ وجه از نظریات دولت افغانستان نمایندگی نمی‌کند.»

بیانیه ارگ با چنان لحن شدیدی تحریر یافته که در بخشی از آن تصریح شده است: «این اظهارات از سوی دولت افغانستان در روشنایی منافع ملی و قوانین نافذه کشور بگونه جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

از ظاهر بیانیه ارگ، چنین به نظر می‌رسد که گویا شکاف بین محمد محقق و تیم اشرف غنی به تازگی اتفاق افتاده است اما اگر کمی به عقب برگردیم، انگیزه و هدف اقدام امروز ارگ ریاست جمهوری، بیش از پیش آشکار خواهد شد.

عربستان سعودی ششم حمل سال 1394 خورشیدی، به یمن حمله کرد. ارگ ریاست جمهوری افغانستان یک هفته بعد از اقدام نظامی ایتلاف عربستان علیه یمن، در تاریخ 12 حمل همان سال با انتشار بیانیه‌ای، از عربستان قاطعانه در برابر یمن اعلام حمایت کرد. در کمتر از 48 ساعت از تصمیم تیم شرف غنی در همراهی با عربستان، محمد محقق به بیانیه ارگ اعتراض نمود و آن را در مغایرت با تصمیم شورای امنیت ملی افغانستان عنوان کرد. محقق در تاریخ 14 حمل 1394 در همدردی با مردم یمن به طلوع نیوز گفت: «شهید شدن و زخمی شدن مردم بی گناه که همه مسلمان هستند، برای ما هیچگاه قابل قبول نیست.» وی اقدام عربستان را «قانون شکنی جهانی» دانست و افزود: «هرچه زودتر باید حملات عربستان به یمن متوقف شود.»

پس از این اظهارات محقق بود که طوفان مخالفت با تصمیم ارگ به پا شد تا جایی که سران پارلمان و مجلس سنای افغانستان نیز اقدام ارگ را مغایرت با قوانین بین‌المللی و قوانین نافذه افغانستان عنوان کردند. از همان زمان تیم اشرف غنی که موج برخاسته علیه خود را کار محقق می‌دانست، کینه او را به دل گرفت. در حقیقت ارگ، تیر خلاص را به محقق شلیک کرد و انتقام دو و نیم سال پیش و همچنان شرکت در ایتلاف‌های ضد ارگ را از او گرفت.

جالب است که در بخشی از بیانیه امروز ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: «افغانستان هیچگاه در جنگ‌های نیابتی شامل نبوده و نیز اجازه نخواهد داد که این کشور در آینده، به میدان جنگ‌های نیابتی مبدل گردد.» از دیدگاه ارگ ریاست جمهوری، حوادث سوریه و یمن، جنگ نیابتی بین عربستان و ایران است. این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری خود از همان ابتدا در این جنگ شرکت داشته و همواره به جانبداری از یکی از جناح‌های درگیر یعنی عربستان اعلام حمایت کرده است.

بیانیه ارگ در دوازدهم حمل سال 1394 خورشیدی، چنان از عربستان یکجانبه و بدون قید و شرط حمایت کرد که تیم غنی مجبور شد، بیانیه را از سایت ریاست جمهوری بردارد. اکنون در قسمت اخبار و بیانیه‌های ارگ ریاست جمهوری که مربوط به تاریخ 12 حمل 1394 است، این عبارت به چشم می‌خورد: «صفحه‌ای را که به دنبال آن هستید، در این وبسایت وجود ندارد.»

البته ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در دو و نیم سال گذشته، بارها در منازعه خاورمیانه، طرف عربستان را گرفته و بی محابا به اصطلاح خود ارگ، در این جنگ نیابتی شرکت کرده است. به طور مثال: ارگ ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 17 عقرب 1396، با انتشار بیانیه‌ای که در حمایت از عربستان منتشر کرد، بخشی از مردم یمن یعنی «حوثی»ها را «یاغیان» خواند که دست به اعمال تروریستی می‌زنند. اهل فن می‌دانند که در اصطلاحات فقه اسلامی، صفت «یاغی» چه بار منفی برای موصوف آن به دنبال دارد.

جدای از این، سه روز پیش، نشست وزیران دفاع کشورهای هم‌پیمان عربستان در ریاض برگزار شد. در این نشست که با هدف آغاز عملیات وسیع در یمن ترتیب داده شده بود، «طارق شاه بهرامی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز حضور داشت. شرکت این مقام عالی رتبه نظامی افغانستان در اتاق جنگ عربستان، خود نشانه شرکت افغانستان در یک جنگ نیابتی است. خلاف شعارهای عوام‌فریبانه تیم اشرف غنی، سال‌ها است که افغانستان درگیر یک جنگ نیابتی تحمیل شده بر ملت این کشور است.

در بیانیه تازه ارگ در واکنش به اظهارات محقق آمده است که «این نظریات نباید به هیچ وجه باعث تشنج و یا خدای ناخواسته نفاق میان مردم ما شود.» البته ارگ ریاست جمهوری می‌داند که سال‌ها پیش از آغاز بحران در سوریه و اظهارات محقق، بر سر مردم افغانستان چه آمده است.

مگر حادثه عاشورای سال 1390 خورشیدی در کابل که بیش از 300 شهید و زخمی برجای گذاشت، برخاسته از حوادث سوریه بود؟ مگر قتل‌عام زنان و کودکان پشتون اهل‌سنت در ننگرهار، با موضوع فاطمیون در سوریه ارتباط دارد؟
مگر بین به کنیزی گرفتن زنان ازبک‌تبار سنی مذهب در جوزجان و سر بریدن مردان آنان، با موضوع حضور افغان‌ها در سوریه ارتباط دارد؟
پاسخ شفاف است که هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد جز این که جهان با یک گروه «ددمنش» به نام داعش روبرو است؛ گروهی که نه مسلمان و نه غیرمسلمان، نه سنی و نه شیعه می‌شناسد.

حوادث پنج سال گذشته نشان داده، هر کسی که بیشتر سنگ دوستی داعش را به سینه زده، بیشتر به آتش خشم این گروه دچار شده است و دیری نخواهد گذشت که حامیان دولتی و غیردولتی داعش در افغانستان نیز به مسلخ این گروه خواهند رفت.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   خدانگهدار محقق حرف حق ودرست را زده است ارگ بداند اگر کوچکترین اشتباهی راجع به جناب ایشان بگیرند. آخرین تومار روزگار زندگی شان را امضا کرده اند .بااحترام

>>>   محقق بخيالم كه خودت از طرف ايران و حكمتيار و غني از طرف عربستان جنگ جديد را در افغانستان شروع ميكنيد، و اين در حالي است هنوذ از جنگ نيابتي أمريكا و روسيه، و هند و پاكستان خلاص نشده ايم، به حال ملت دل بسوزانيد.
اگر زور ازمايي ميخواهيد، از شهر ها خارج شويد، برويد در دشتهاي بدون ساكن با هم مقابله كنيد كه مرد و نا مرد معلوم شود، و بعد از ما ملت مظلوم تابع همان جناور زور خواهيم شد.

>>>   جنگ شیعیان وهزاره در سوریه به صورت خود جوش بود وهدف ان دفاع ازاماکن مقدس شیعیان است.
در یمن کدام هدف مقدس وجود دارد؟ ؟؟
دوم اینکه داعش یک گروهی تروریستی است که همه جامعه جهانی ان گروه را جنایت کار میداند.
ارگ به جای بیانیه بر علیه محقق باید از او و فاطمیون سپاس گذاری کند.
ومدالهایی که به ژنرالهای نا کارامد آمریکایی میدهد را. به فاطمیون بدهد

>>>   اگر داعش یک مکان مقدس وهر نماد مقدس اهل تسنن را تهدید ویا احیانا نابود کند مردم اهل سنت باید منتظر دولت بنشینند. ؟؟؟؟؟!!!

>>>   Amirzada
چرا ارگ مصروف پرونده سازی برای محقق است؟
به نظر می رسد سخنان جنجال بر انگیز آقای محقق در ایران برای وی به یک درد سری بزرگی تبدیل شده بگونه ایکه ارگ ریاست جمهوری در تحت فشار عربستان سعودی و امریکا مصروف دوسیه سازی برای ایشان است. اما محقق سر سختانه از سخنان خود دفاع می نماید.
پرسش اساسی اینست که چرا سخنان آقای محقق تا این حد حساسیت برانگیز است که وی را زیر بمباردمان فشار های روانی و سیاسی قرار داده اند؟
واکنشها به سخنان جنجال بر انگیز آقای محقق را می توان از سه زاویه ارزیابی کرد:
۱) جنگ خونین جیوپلیتیک بر سر کنترول خاور میانه از یک طرف ایران و روسیه و از طرف دیگر آمریکا، انگلیس، اسرائیل، عربستان و ترکیه و یک تعداد دیگر. این در حالیست که ترکیه پس از شکست داعش چهره بدل نموده در کنار پیروزمندان مثل روسیه و ایران قرار گرفته و غرب را متهم به ساختن داعش می کند.
آقای محقق استدلال می کنند که هر نیروی که بر علیه داعش، دشمن بشریت برزمد او از آن حمایت می کند. اما محقق این باریکی را درک نمی کند که حامیان داعش نقش ایران را درین شکست تحمل کرده نمی توانند.
هم چنان سخنان نیشدار محقق و استفاده از ادبیات سیاسی ایران "استکبار جهانی" اشاره مستقیم به آمریکاست که محقق در زیر سایه آن نفس سیاسی در حکومت وحدت ملی می کشند.
روی تصادفی نیست که ارگ برای رضایت حامیان خارجی خود در جستجوی خفه کردن نفس سیاسی محقق از طریق پرونده سازی است. این در حالیست که ارگ در پرونده سازی خیلی مهارت دارد.
۲) از لحاظ فرقه گرایی مذهبی ستایش از پیروزی شعیه ها بر علیه سنی های افراطی داعش نیز با واکنش بسیاری سنی های تندرو مواجه شد. این در حالیست که
فرقه گرایی مذهبی میان ایران شعیه و عربستان سعودی سنی تمام جهان اسلام را به چالش کشیده است.
با این حال در افغانستان خوشبختانه همزیستی مسالمت آمیز میان سنی و شعیه برغم حملات تروریستی طالب و داعش بر قرار بوده است. اما سخنان محقق می تواند بحیث بهانه به دشمنان همزیستی فرقه های مذهبی در افغانستان استفاده شود.
۳) ستایش از لشکر فاطمیون به دلایل تباری نیز در افغانستان حساسیت بر انگیز است.
واقعیت اینست سیاست ارگ در چهار چوب نسل کشی و حذف اقوام غیر پشتون این است که هر قدر جوانان آنها افغانستان را ترک بگویند، در دریا غرق شوند و یا بحیث اجیران جنگی کشور های دیگر کشته شوند بهتر است.
هم چنان رژیم کرزی در گذشته و غنی در حال حاضر از حضور هزاره ها در جنگ های نیابتی ایران در خاور میانه آگاهی کامل دارند و حتا با دولت ایران تفاهم دارند و بخاطر این کار از دولت ایران پول می گیرند.
اما ارگ هر گز انتظار نداشت که روزی ایران بتواند یک لشکر نیرومند ،جنگدیده و پیروز مند از هزاره ها بنام لشکر فاطمیون بسازد. نگرانی ارگ اینست که روزی این لشکر به افغانستان خواهند آمد و دعو ای حقوق نموده و در برابر طالبان لشکر اجیر قبیلوی ارگ قرار بگیرند.

>>>   من نمیدانم که چرا سعودی ها ملیارد ها دالر سلاح میخرند و بر مردم پا برهنه یمن به کار میبرند.
و در نهایت توان نظامی شان از پا می افتد و اقدام به محاصره
بینوا های پای برهنه میکنند.

>>>   آمریکا در افغانستان یک دولت ضعیف و طالبان و داعش کنترل شده میخاهد ، چون خود آمریکایی ها میدانند که داعش و طالبان هیچ خطر نظامی حداقل تا 1000 سال دیگر برای آمریکایی ها نخواهند داشت و آمریکایی ها هرگاه بخواهند به آسانی داعش و طالبان را نابود میکنند ، همچنین آمریکا نمیخاهد که با تقویت دموکراسی فارسیوانها قدرت بیشتری بگیرند زیرا آنها را همریشه با ایرانیها میدانند و زمینه ساز افزایش نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران در افغانستان ، در ثانی کشورهای کثیف عربی مانند عربستان و اماراتک که با فارسیوانها دشمن هستند از یکسو طالبان را تقویت میکنند و از دیگر سو آمریکایی ها را تشویق به ضایع کردن حق فارسیوانها !
بخواهیم یا نخواهیم آمریکایی ها از جنگ داخلی در کشور ما بیشترین سود را میبرند هم معادن بسیار کمیاب و قیمتی که در هیچ جای جهان وجود ندارند را بدون پرداخت حتی یک دالر غارت میکنند و هم دشمنانشان مانند چین و روسیه و ایران را با ایجاد پایگاه های عظیم نظامی در خاک افغانستان و عملیاتهای استخباراتی کنترل میکنند اکنون هم که داعش در عراق و سوریه نابود شده مطمئن باشید که آمریکایی ها داعش را به افغانستان می آورند تا جنگ داعش و طالبان راه بیندازند و هر دو را کنترل کنند ، نیروهای امنیتی هم در این میان تا آن حد کشته میدهند که غیر از یک نیروی ضعیف شده که هیچ خطری برای آمریکایی ها ندارد نیستند و آمریکایی های حیله گر تنها قهقهه میزنند
حال در این میان جوانان این وطن مظلوم و زنان و کودکان و پیران هرچقدر کشته شوند خونشان برای آمریکایی ها پشیزی ارزش ندارد
عبد اللطیف بلخی

>>>   نگاه تهران به نشست مبارزه با ترور رياض؛ عربستان و تمويل مالى داعش؟
ايران: عربستان بودجه داعش را پرداخته و تروريزم را حمايت مى كند!
#مسلم_شيرزاد

>>>   Faqiri
این واقعیت دارد که امریکا، انگلیس و اسراییل به همکاری مالی سعودی همه گروه های تروریستی را تمویل و حمایت می کنند.

>>>   Mansoor
واقعیت همین است مگر داعش خود که صلاح تولید نمیکند باید از اسرائیل و عربستان پول و اسلحه بگیرد. این که یک پدیده جدید نیست. همه تلویزیون های وهابی همایت از داعش و از عربستان وهابی میکنند.

>>>   برای همگان معلوم شده است که عربستان و داعش به نفع هیچ مسلمانی نیست. پس چرا غنی وهمفکران او از عربستان که مولد داعش است حمایت میکند. مگر درننگرهار شیعه ها قتل عام میشوند. ولی آنهای که از داعش حمایت میکنند به فکر جهاد نکاح داعش هم باشند.
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است