احتمال وقوع جنگ داخلی در عربستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۶/۹/۹ کد خبر: 142396 منبع: پرینت

یک پایگاه خبری چینی پیش‌بینی کرد وقوع جنگ داخلی در عربستان بهای نفت را شدیدا افزایش خواهد داد.

وبسایت چینی «ساوت چاینا مورنینگ پست» در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد 32 ساله و پسر ملک سلمان پادشاه عربستان کنترل کشوری را به دست گرفته است که چاه های نفت آن بخش زیادی از ذخایر نفتی جهان را تامین می کند.

وی برای رسیدن به سمت ولیعهدی راه کوتاهی را پیمود. او اوایل سال جاری از سمت جانشینی ولیعهد در سال 2015 به سمت ولیعهد و وارث تاج و تخت در عربستان دست پیدا کرد.

در مسیر پیشرفت وی رفتاری تحریک آمیز و پرتنش از سوی عربستان سعودی در عرصه سیاست شاهد بوده‌ایم. آغاز جنگ یمن، تنش با قطر و خصومت ورزی علیه ایران نمونه هایی از این دست هستند. ایران به طور سنتی دشمن ایدیولوژیک عربستان به شمار می رود؛ اما با روی کار آمدن بن سلمان این دشمنی و خصومت آشکارتر و روابط میان 2 کشور پرتنش و متزلزل شده است.

محمد بن سلمان سعی دارد در داخل عربستان چهره ای روشن فکر و آزادی خواه از خود به نمایش بگذارد. وی ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان را لغو کرد. با این حال، اعدام و مجازات های سنگین مخالفان دولت سعودی همچنان پا برجا است.

در ماه نوامبر این فرزند خاص آل سعود در اقدامی جسورانه خود را قدرت اصلی در عربستان معرفی و دیگر شاهزاده‌های قدرتمند و پرنفوذ سعودی را دستگیر و بازداشت کرد. وی تحت عنوان مبارزه با فساد بسیاری از افراد پرنفوذ و ثروتمند خاندان آل سعود را به زندان انداخت.

بدون تردید 80 سال استخراج بی‌وقفه نفت در این کشور نفت خیز و فروش آن، جامعه ای در هم آمیخته از ثروتمندانی با ثروت نامحدود در مقابل قشر ضعیف‌تر به وجود آورده است. دولت سعودی برای حفظ سبک زندگی شهروندان و وابستگانش هزینه‌های بسیاری را متقبل شده است. کاهش شدید بهای نفت این حقیقت را روشن کرد که هیچ کشوری، حتی عربستان سعودی، نمی‌تواند بدون دریافت هیچگونه خدماتی، به شهروندان و وابستگانش پول بدهد.

باید منتظر ماند و دید گام بعدی پس از دستگیری شاهزادگان سعودی چیست. آیا آنها با محمد بن سلمان بیعت می کنند یا در انتظار مجازاتی سخت خواهند ماند؟ شاید احتمال وقوع جنگ داخلی در عربستان و درگیری های مرگبار به عنوان کاتالیزوری برای فروپاشی اقتصاد نابسامان این کشور عمل کند. به طور حتم وقوع چنین جنگی در عربستان بهای نفت را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

عربستان سعودی نقش پررنگی در وضعیت ژیوپلیتیک جهان دارد و هر گونه اقدام اشتباه از سوی این کشور نظم جهانی را بر هم خواهد زد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
جنگ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است