از فاجعه گرسنگی تا خودکفایی غذایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۶/۹/۹ کد خبر: 142398 منبع: پرینت

سال های 1348 تا 1350 دشوارترین و غم‌انگیزترین سال‌های پرمصیبت برای افغانستان بود. سه سال خشک‌سالی پی هم تمامی آذوقه، مواشی و دار و ندار مردم را به پایان رساند. فقر گسترده مردم را زمین گیر کرد.

این مصیبت بیشتر در مناطق مرکزی، شمال و شمال غرب کشور تاثیر غم‌انگیزی به جاگذاشت. دردناک‌ترین و دل‌شکننده‌ترین داستان‌های فروش اولاد به خصوص دختران خردسال و جوان را از زبان والدین شان خودم شنیده‌ام. فقر و گرسنگی مردم را به گیاه خواری و علف خواری برد و کودکان و نوجوانان بیشماری در این میدان جان باختند.

کسی را می شناسم که دختری دوازده ساله‌ را در برابر پول خریده به کابل آورد. غم انگیزترین داستان را یکی از هم صنفی‌هایم (هشت سال بعد از حادثه) قصه می کرد که مادری در یکی از ولایات شمال فرزندانِ قد و نیم‌قدش یعنی دو پسر و سه دخترش را به بازار آورده بود و با گریه فریاد می زد: آهای مردم پول نمی خواهم همین دختران و پسران را به شما می بخشم. بگیرید و نان دهید تا نمی رند. پدرشان دیشب از گرسنگی مُرد!

اگر کمک‌های انسان‌دوستانه بنگلادش تازه به استقلال رسیده نمی بود شاید دامن فاجعه تمام کشور را در بر می گرفت. برنج بنگلادشی ما مردمان با تاریخ و با فرهنگ را از مرگ حتمی و بزرگترین فاجعه طبیعی نجات داد. از این درس المناک سیاستمداران نامجاهد و نامتفکر اما انسان‌دوست و میهن‌دوست پندی گرفتند و برای کشت و ذخیره موادغذایی برنامه ریزی کردند.
سه سال را در بر گرفت که هم به فاجعه پایان بخشند و هم کشور را به "خودکفایی غذایی" برسانند. در پایان سال 1355 افغانستان دارای ذخایر مواد غذایی و انبارهای غذایی دو ساله شد.

اکنون سال ها است با مصبیتی به نام جنگ گلاویز ایم و سیاستمداران مسلمان و نامسلمان ما از متفکر تا کوته‌فکر و بی‌فکر هرگز فکری برای برون رفتن از وضعیت نکردند و هر که در این راه کوشید و با پیشنهاد نابودش کردند.

رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گرسنگی
خشکسالی
نظرات بینندگان:

>>>   برای خودکفایی غذایی،افغانستان به ایجاد سیستم مدرن زراعت صنعتی ضرورت دارد که با معیار های زراعت اروپا و امریکا برابر باشد.
افغانستان ششصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع مساحت دارد،اما از نگاه مواد غذایی خود کفاه نبست.
کشور آلمان سیصد و پنجاه هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و علاوه بر خودکفایی زراعتی،سالانه حدود یکصد و پنجاه ملیارد دالر مواد زراعتی به دیگر کشور ها صادر میکند.
بنأ همراه دو دو جریب رمین و قلبه و ماله و نماز باران و هشت مرغ و ده بز و بزغاله و گاو هایی که روزانه یک گیلاس شیر میدهد.به هیچ جایی نخواهید رسید.

>>>   Mahdi
پیشنهادی به حامد کرزی:
بخت به شما یاری کرد؛ شما در یکی از بهترین مقاطع تاریخ افغانستان، زمامدار این کشور بودید. مقطعی که در آن برای بار اول (و شاید برای بار آخر) بود که روی قضیه‌ای «اجماع جهانی» حاصل گردید.
از فیض این اجماع، قوای گران، مبالغ بی کران و حمایه‌یِ سیاسی بی پایان به سوی افغانستان سرازیر گردید. اما همان طوری که خود نیز به آن اذعان دارید، وضعیت کنونی برایند شایسته‌ای در ازای آن همه اهتمام و مصرف نیست؛ و نباید فکر کنید که این همه نابسامانی، به دلیل کنار رفتن شما از اریکه‌ی قدرت بوده؛ بلکه، بر عکس- و به طور یقین- سنگ تهداب این بنای محکوم به فروپاشی را شما گذاشته اید؛ اینها حاصل همان تخمی است که شما کشته بودید. ولی شگفت اینست که بجای انتباه از کارنامه‌یِ گذشته، در پی بازگردانیدن عقربه‌ی زمان هستید؛ و ر‌ؤیای لویه جرگه‌یِ اضطراری، شما را بی قرار ساخته، راه حل مشکل افغانستان را در برگزاری «لویه جرگه‌یِ عنعنوی» می بینید.
به شما پیشنهاد می کنم به جای دعوت به عقب گرد، داعیه‌یِ برگزاری لویه جرگه‌ی قانون اساسی را در پیش گیرید؛ تا از این طریق، هم اشتباهات گذشته‌ی خود را جبران کرده باشید، و هم کشور از بحران بیرون آید. می خواهم این نکته‌یِ اساسی را به شما گوشزد کنم: مشکل افغانستان، غلطی در چگونگی توزیع قدرت است. بنابرین، پیشاپیش باید به فکر طرحی برای توزیع عادلانه‌یِ قدرت باشید؛ بهترین گزینه نظام صدارتی است؛ همانی که در لویه جرگه‌ی‌ تصویب قانون اساسی، از طرح آن در جلسه‌یِ عمومی، با تمام نیرو جلوگیری کردید.

>>>   Farida Frogh
در قرن بیست و این لویه جرگه توهین بزرگیست به شعور و دانش مردمی که یک عمر تحصیل کردند ولی بشینند کچالو پوست کنند تا که چهار تا جاهل و قوم پرست فاشیست بنام جرگه به نفع قبیله ای خودشان بیایند و بالای گرده های زخمی مردم سوار باشند ، جایی که محکمه ، قضا و قانون باشد به این جرگه های قومی چه نیاز است ؟ فکر کردند که هنوز هم مردم همان مردم ۳ قرن پیش است ؟ سیصد سال مارا بنام جرگه اسیر کردید و خودتان پادشاهی کردید دیگر آن زمان گزشته این جرگه های پشتونوالی قابل قبول نیست حالا مردم خودشان تصمیم میکیرند در سر نوشت خویش اگر هزار سال هم غنی و کرزی تلاش کنند دیگر در بین مردم جای ندارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است