غنی: جنگ با تروریزم تنها مشکل افغانستان نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۶/۹/۱۱ کد خبر: 142456 منبع: پرینت

هفتمین نشست وزرای خارجه قلب اسیا با حضور وزرای 16 کشور عضو اصلی این پروسه و نمایندگان کشورهای همکار افغانستان و سازمان های بین المللی با محوریت موضوع افغانستان برگزار شد. در این نشست رییس جمهور دیدگاه افغانستان را در مورد مسایل مهم منطقوی و بین المللی بیان کرد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در هفتمین نشست وزاری خارجه قلب آسیا تحت عنوان "امنیت و اتصال اقتصادی، بسوی منطقه نیرومند قلب آسیا" گفت: در شرایطی در این نشست گرد هم آمده ایم که نیاز به همکاری های منطقوی، هیچگاهی به این اندازه نبوده است.

غنی بیان کرد: فرصت های زیاد اقتصادی فرا راه ما قرار دارد، شبکه های مخرب فرامنطقوی و سازمان های جرمی ما را تهدید می کنند. دیدگاه مشترک، رهبری و خواست های سیاسی ما را به شرکای مبدل کرده که در جستجوی امنیت ملی و رفاه و آسایش در چارچوب امنیت منطقوی و بین المللی در جهان آزاد می باشیم.

رییس جمهور ضمن یادآوری از تشریک مساعی کشورهای منطقه در راستای برگزاری نشست های قبلی پروسه استانبول گفت: ما همچنان از رهبری رییس جمهور نظر بایف و حکومت قزاقستان، رییس جمهور شی و حکومت جمهوری مردم چین، نواز شریف صدراعظم اسبق پاکستان و حکومت آن کشور و نارندرا مودی صدراعظم هند و حکومت آن کشور بخاطر میزبانی نشست های قبلی پروسه استانبول، تشکر می کنیم.

غنی با اشاره به استراتژی جدید امریکا گفت که این استراتژی تمام ابزارهای قدرت آن کشور را در راستای مبارزه با تروریزم متحد ساخته و پیام آن این است که گروه های طالبان و حامیان آنان نمی توانند از راه نظامی برنده شوند. ما تنها از طریق مکانیزم های سیاسی می توانیم صلح پایدار را به دست بیاوریم و از این استراتژی که یک نقشه راه را بخاطر آینده با ثبات افغانستان و منطقه باامن ترسیم کرده است، استقبال می کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ویرانی های که بالای مردم ما آمده است، جنگ افغانستان نیست، بلکه جنگ بالای افغانستان است. شبکه های فراملی دهشت افکنی و سازمان های جرمی که بحیث عناصر سیاست خارجی از سوی شماری از دولت ها استفاده می شود، در تلاش آن هستند تا موقعیت ما را به یک بستر بی ثباتی درمنطقه و جهان مبدل سازند.

وی افزود: ما از تحلیلگران و پالیسی سازان درخواست می کنیم که سه سوال با هم مرتبط را در این خصوص مورد مداقه قرار دهند: آیا 20 گروه تروریستی فراملی و قاچاقچیان موادمخدر می توانند بدون بستری که طالبان به آنان فراهم کند، عملیات های شان را انجام دهند؟ آیا طالبان نقش مرکزی را در موادمخدر و اقتصاد جرمی که جنگ را تمویل می کنند، بازی نمی نمایند؟ آیا طالبان بدون حمایت و داشتن پناهگاه ها می توانند،عملیات کنند؟ ما مردم و حکومت افغانستان با تفاوتی که از آنها داریم، مشکلات و راه حل ها را سراغ می کنیم و به شکل مجدانه تلاش می نماییم تا کشور خود را به قلب تپنده در آسیا مبدل سازیم.

رییس جمهور از شجاعت و قهرمانی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بخصوص قطعه خاص یادآوری نموده، گفت که امروز کماندوهای افغانستان از چهار عملیات، سه عملیات آن را بطور مستقلانه بدون حمایت امریکا و ناتو، انجام می دهند. این جنگ ها را خود ما به پیش می بریم و قطعه خاص و کماندوهای ما در هیچ مبارزه ای شکست نخورده اند و به یکی از بهترین قطعات خاص در منطقه مبدل شده است.

محمد اشرف غنی افزود که من به حیث سرقوماندان اعلی قوای مسلح و "رییس جمهور افغانستان در حال جنگ" از شهامت و قهرمانی نیروهای دفاعی و امنیتی خود قدردانی می کنم، همچنان از تعهد رهبری و مهارت های مدیریتی همکارانم در سکتور امنیتی و دفاعی ستایش می نمایم.

وی خاطرنشان کرد که ما در امر مبارزه با تروریزم، متعهد به استراتژی مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد(2006)هستیم، استراتژی که از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا تروریزم را بگونه صریح و متداوم در هر شکلی، در هر جای و از سوی هر کی و به هر هدفی که باشد، جدا محکوم نماید.

رییس جمهور گفت: جنگ با تروریزم تنها مشکل افغانستان و منطقه نیست، زیرا موج پنجم خشونت‌ های سیاسی و تروریزم، تهدیدی علیه بشریت است و این پدیده که از بین ‌بردن آن به تلاش زیادی نیاز دارد، شهروندان و دولت‌ها را با هم متحد می‌ سازد.

غنی با اشاره بر اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در جنگ علیه شبکه‌ های تروریستی و موادمخدر در حالت تعرضی قرار گرفته اند، افزود: ما به هدف شکست دادن تروریست ها و تامین امنیت مردم، شمار نیروهای کوماندو را به دوبرابر و نیروهای هوایی را به سه برابر افزایش داده ایم.

غنی تصریح کرد که داعش بخاطر ایجاد پایگاه برای خلافت خودخوانده این گروه در افغانستان به شکست مواجه شده است. داعش از اچین و توره بوره ننگرهار و نیز ولایت کنر در حال فرار می باشد و این گروه در افغانستان نابود می‌ شود.

رییس حکومت وحدت ملی گفت: ما به صورت پیوسته ظرفیت ها و قلمرو داعشیان را در افغانستان ریشه‌کن می نماییم. در یکسال گذشته، 1500 عملیات مشترک زمینی و 300 عملیات هوایی را علیه گروه داعش راه اندازی نموده ایم که از اثر آن، سه امیر و 1500 تن از این گروه تروریستی کشته و 200 تن دیگر دستگیر شده اند.

مقام ارشد کشور در خصوص مبارزه حکومت افغانستان در راستای تولید و پروسس موادمخدر، گفت که در یازده ماه گذشته ما دو تن هیروهین، 62 تن مورفین، 400 تن موادمخدر، 25 تن حشیش و چندین هزار کیلو گرام مواد خام چرس که ارزش مجموعی آن در افغانستان، 352 میلیون دالر تخمین شده است، از بین برده ایم.

محمد اشرف غنی ضمن اینکه سازمان های جرمی فراملی بخصوص کارتل های موادمخدر را تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان دانست، گفت که تلاش های اخیر ما در زمینه نابودی تاسیسات پروسس موادمخدر، تعهد ما را در این راستا نشان می دهد. در اثر یک سلسله عملیات های قوای خاص و کماندوهای ما، ارزش تخمینی مواد مخدر نابود شده به 50 تا 60 میلیون دالر می رسد. این عملیات ها نه تنها ادامه می یابد بلکه یک بخش مهم پلان چهار ساله امنیتی ما را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به صلح با پاکستان تصریح کرد که گفتگوی گام به گام و همه جانبه دولت با دولت با پاکستان باعث نجات و رفاه و امنیت مشترک ما می شود. وی تاکید کرد که ما مانند گذشته محصور و زندانی نیستم و از شرکا و دوستان پاکستانی خود می خواهیم که به آینده نگاه کنند، به آیندۀ که به منعفت و رفاه دو جانبه ما باشد.

در این نشست الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان نیز صحبت کرد و ضمن خوش آمدید به رییس جمهور غنی و هیات همراه گفت که ما خواهان افغانستان با امن، متحد و مرفه هستیم که با همسایه ها در فضای صلح و آرامش بسر برد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
قلب آسیا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است