محور نشست قندهار باید تفاهم ملی می بود
ما دو پیشنهاد بسیار مشخص برای اجلاس قندهار داشتیم. هیچ توجیهی و هیچ دلیلی برای اینکه ما انتخابات را برگزار نکنیم وجود ندارد. ما یک حتمیت انتخابات را می خواهیم و دو شفافیت انتخابات را می خواهیم 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۸    ۱۳۹۶/۹/۱۲ کد خبر: 142566 منبع: پرینت

عبدالرب رسول سیاف می گوید که سران حکومت جز برگزاری یک انتخابات شفاف راه دیگری برای تداوم قدرت ندارد. وی از پیامدهای بد انتخابات ناسالم هشدار می دهد و می گوید که راهکارهای انتخاباتی بر بنیاد خواست های مردم کشور و گروه های سیاسی باید ساخته شوند. از سوی دیگر سیاف می گوید که مخالفان سیاسی حکومت هیچ تصمیم بیجا و خلاف منافع ملی نخواهند گرفت. وی در مورد نشست نافرجام قندهار می گوید که هر کاری که می کنید مصالح ملک را بر همه چیز دیگر ترجیح دهید. و زمینه را برای مجلس بزرگان قانون اساسی ایجاد کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان در برنامه «محور» گفت: اینکه یک جهت خواستار تدویر مجلس بزرگان قانون اساسی شود و جهت دیگر مجلس بزرگان عنعوی باشند یا راهکارهای دیگری ارایه شود اینها معلول هستند. علتش بر می گردد به اینکه حکومت موجود با سه بحران روبرو است. نکته اول، بحران اخلاق گرایی است. این حکومت به شدت نفاق قومی را تشدید کرده و هر روز به اختلافات هویتی و تباری و حذف هویت ها به صورت رسمی و غیر رسمی دامن می زند و بسیار بی شرمانه و بی رحمانه به حرکتی متوسل می شود که در تاریخ افغانستان کسی مشاهده نکرده است. به عنوان مثال مسایلی را که در وزارت داخله دیدیم، مسایلی که برای کارمندان در اداره امور دیدیم و در تعیینات و تقرری ها در سفارتخانه ها می بینیم. این بحران با بحران اخلاق روبرو است که نوعی اخلاق زدایی را پیشه می کنند. نکته دوم ،بحران اعتماد به ملت است. حکومت افغانسنتان به خصوص دو چهره ای که در راس حکومت هستند از ملت بریده اند و به سفارتخانه ها پناه آورده اند. به این معنا که به حدی این وضعیت خسته کننده شده است. که حالا برای مردم افغانستان سوال جدی است که رییس جمهور افغانستان اشرف غنی و عبدالله آیا رییس جمهور و رییس اجرایی افغانستان هستند یا اینها سفیر یا معاون سفیر یک کشور خارجی امور افغانستان هستند. به این پیمانه از مردم بریده اند. وقتی هر دو به این باور شده اند که ملت دیگر به اینها اعتماد ندارند و به سمت سفارتخانه ها بیشتر از پیش متمایل شده اند.

وی، تشکیل مجلس بزرگان «لوی جرگه» را برای اوضاع کنونی افغانستان ضروری می داند و می گوید: بیاییم به قانون اساسی افغانستان تمکین کنیم قانون اساسی افغانستان صراحت دارد و باید ابهام زدایی کنیم. لوی جرگه «مجلس بزرگان» قانون اساسی، خودش صراحت دارد برنامه اش در متن قانون اساسی افغانستان صراحت دارد، جایی که حاکمیت ملی افغانستان در خطر می افتد، جایی که پیرامون تعدیل قانون اساسی باید صحبت شود پیرامون نوع نظام سیاسی افغانستان صحبت شود. پیرامون تمام مسایلی که نیاز به تفسیر دارد نیاز به ابهام زدایی دارد باید بحث صورت بگیرد. بنابراین قانون اساسی حکم می کند که که نمایندگان با عزت مردم با همان مکانیزمی که قانون اساسی عنوان کرده بیایند و زیر یک چتر جمع شوند و برای آینده و بقای افغانستان کار کنند.

وی، در خصوص اظهارات عبدالرب رسول سیاف از آدرس شورای حراست و ثبات افغانستان می گوید: بقای افغانستان برای ما بسیار مهم است. مردم افغانستان بی نظامی را تجربه کرده اند. ما دنبال این هستیم که یک رویکرد رهنمودی دهیم و با رویکردی اصلاحی وارد شویم. حکومت همین حالا انتخابات را سبوتاژ می کند، مجلس بزرگان را مطابق با قانون اساسی خودش سبوتاژ می کند. فقط می توانیم به حکومت بگوییم که تاریخ درموردتان قضاوت بد خواهد کرد و دوم اگر هر تحولی بیاید و افغانستان وارد هر فازی شود اولین کسانی که آسیبش را می بینندخود حکومت است. چرا که تجربه گذشته افغانستان نشان داده است که هر حکومت و هر چهره ای که به دیکتاتوری روی آورده و هر حکومتی که به حذف روی آورده و به سیاست اتهام وارد کردن و تبعید و عزل و نصب بیجا و ترور فیزیکی و اینها روی آورده حکومت هایشان سقوط کرده است و خودشان هم به خاطرات بد تاریخ پیوسته اند.

ترشتوال، در ارتباط با اوضاع بد حکومت بیان داشت: کلان ترین سیاست حکومت، سیاست توطیه است. سیاست حذف است سیاست اتهام وارد کردن است و سیاست طرد کنندگی دارد نه سیاست در بردارندگی. این حکومت به یک وابستگی یک جانبه مطلق روی آورده که کشور را از یک کشور مستقل به یک کشور تحت الحمایه تبدیل کرده است. به همین دلیل ما یک گفتمان ملی را مطرح کردیم با تمام شخصیت های کشور برای عبور از وضع موجود و رسیدن به یک وضع مطلوب. نسخه سومی ما هم خود حکومت است. ما برای خود حکومت طرح مشخص و واضح را در تمام حوزه ها ارایه کردیم. که شما علاقمند حضور در ساختار حکومت نیستید و این حکومت در حدی نیست که کسی به داخلش بیاید. اما کلان ترین تهدید برای افغانستان موجودیت یک حکومت بی برنامه و فاسد است. به همین دلیل ما یک مخاطب مان گفتمان ملی است.

سخنگوی شورای حراست و ثبات افغاستان، معتقد است محور نشست قندهار باید تفاهم ملی باشد و گفت: استاد سیاف به عنوان کسی که در نیم قرن اخیر افغانستان در تحولات سیاسی افغانستان و بقای کشور شریک بوده و کار می کند واضح و روشن امروز اعلام کرده است که ما از کسانی که در اجلاس قندهار شرکت می کنند یک خواست داریم و آن هم این است که تصمیم شان معطوف به منافع ملی افغانستان، بقای افغانستان باشد. برای این اجلاس هم کدام دعوتنامه معین و مشخصی برای ما نرسیده است ولی برنامه ای که مطرح می شود و می گویند تفاهم ملی است. تفاهم ملی یک کلمه زیبا و قابل قبول است و هر حرکتی که برای همگرایی ملی برای وحدت ملی، برای بقا و سلامت افغانستان باشد برای ما مورد استقبال است. اما هر حرکتی که خلاف قانون اساسی افغانستان باشد پشت کردن به مردم باشد گریز از مردم باشد مردم ستیزی و ملت ستیزی باشد مورد سرزنش خواهد بود و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: ما دو پیشنهاد بسیار مشخص برای اجلاس قندهار داریم. بسیار روشن است و هیچ نوع ابهامی در آن وجود ندارد. یک، هیچ توجیهی و هیچ دلیلی برای اینکه ما انتخابات را برگزار نکنیم وجود ندارد. ما یک حتمیت انتخابات را می خواهیم و دو شفافیت انتخابات را می خواهیم آن هم با مکانیزمی که مورد قبول همه جهت های بزرگ سیاسی افغانستان باشد. دوم، مجلس بزرگانی را که ما می خواهیم مجلسی است که مطابق صراحت قانون اساسی افغانستان است و همان برنامه ای که قانون اساسی افغانستان روی آن تاکید کرده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نشست قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   مگرنبود به منظورمنافع شخصی یت چند نفر محدود + مزدورکاران چوک بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است