زنان حق داشتند مردان چرا برافروخته شدند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۶/۹/۱۳ کد خبر: 142568 منبع: پرینت

زنان در مورد سخنان رییس جمهور هر چه گفتند و انتقاد کردند و واکنش نشان دادند، حق به جانب بودند، شاید عبارتی که از زبان اشرف غنی خارج شد آنها از او بعنوان رییس جمهور زنان و مردان افغانستان توقع نداشتند اما ما مردان چرا برافروخته شدیم؟

ما که تمام ادبیات ما از قهرمانی های مردان پر است، مایی که تمام القاب قهرمانانه و اساطیری را برای خود منحصر کرده ایم، از "مرادنه وار" بودن خود آنقدر در جامعه دم زدیم که واژۀ "زنانه وار" کمتر در مقابل چشمانمان آشنا است، ما هنوز در کنش های اجتماعی خود از مرد و نامرد سخن میزنیم، ما برای ضرب المثل های خود از " مرد نکونام نمیرد هرگز" گرفته تا " آش مردها دیر پخته می شود " و "مردها ره قول اس" به تکرار برای یک غرور تاریخی سالار بودن خود سر بالا می کنیم و نام آن را مردانگی می گذاریم.

ما همان هایی هستیم که بر سر زنان خود عنوان کوچ و منزل و ماشومان را میگذاریم، ما آنها را ضعیفه و عیال و کمبخت مخاطب قرار می دهیم و بر تمام ادبیات گفتاری زن بودن را توهین به اعتلای مردانه خود می دانیم، زنی که بدمان آمد او را هرزه و فاحشه، زنی که خوشمان نیامد، بی حیا و خانمی که با غرور در مقابل ما ایستاد به تمام اقتدار مردانگی خود اتهامات واهی بی شرم بر او می گذاریم.

ملاهای ما مردان، پیامبران ما مردان و تفکر اعتقادی ما مردانه است، زنی را در مراسم جنازه بر سر گور عزیزش ممانعت می کنیم و با چوب عُرف و با سلاح دین او را به مسلخگاه شخصیتی خود سوق می دهیم.

ما همین مردان افغانستان هستیم که رییس جمهور نیز از همین همجنسان ما است، نگران نباشید، اگر ما به جای او بودیم بهتر از او هم سخن نمی گفتیم، شاید واژه های زیباتر از او را بر زبان می راندیم اما تاریخ جنسیتی خود را تغییر داده نمی توانستیم، ما مردانی از همین سرزمین هستیم که حتی جرأت انحراف این اسطوره سازی های جنسیتی را نداریم، بهتر است ما در ابتدا درون مرد محورانۀ خود را ترمیم کنیم، سپس بر کسی بتازیم که او هم چون ما مغلوب یک فرهنگ کهن مردانه شده است.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
چادر
نظرات بینندگان:

>>>   فقط یک تفاوت است که غنی خود را مغز متفکر می داند و سالیان سال در دنیای متمدن زندگی کرده است و ادعاهای آنچنانی دارد نباید او را با یک انسان عادی این مملکت که در تمام دوران عرش از دسترسی به کمترین امکانات فرهنگی و اموزشی به دور بوده است مقایسه کرد در ثانی او مثلا رئیس جمهور یک مملکت است و استفاده از ادبیات کوچه بازاری برای او یک شرم است. از اینگونه مثالها زیاد دارد مثلا در هرات خودش را بچه خر خواند. اینگونه سخنرانی ها می رساند که او بصورت افسارگسیخته ای عصبی و غیر قابل کنترل است و باید برای درمان خود راهی بیابد.

>>>   ما همان مردانی هستیم که در ایستگاه های وسایط شهری برای اینکه دیر به خانه نرسیم و خدای نکرده در تاریکی شب تنها نمانیم به زنان اجازه سوار شدن به وسایط را نداده و خود با بی شرمی تمام با تیله و زور سوار موتر می شویم و باز دم از غیرت و مردانگی می زنیم!!!!

>>>   عالي و بي ريا.

>>>   ها در فیسبوک یک زن نشان داد که چادر خود را از سر پس کرد و سرلوچ شد این در حقیقت یک بهانه شد ګپ اشرف غنی به زنان بی بندو بار و فاحشه که حالا چادرهای خود را از سر پس میکنند و در معرض عام زینت موهای خود را هم نشان میدهند ازین قبل خو تنها زینت روی و قات پای را نشان میداد حالا موی به او علاوه شد.
پروانی

>>>   درکشوری که حقوق وآزادی ها وامنیت مرد رعایت نمی شود بیرق آزادی زنان رابرافراشتید .بيشتر ملت درغم نان شب خود هستند واقتصاد ندارند شما می خواهيد زنان رادیوانه وازخانه بکشيد.
شيوای بلخی

>>>   اگر زن ها قهز باشند روز مرد ها سیاه است.

>>>   حالا سیل کو کل زنها سر و کون خود لچ می کنند به ضد اشرف غنی خان.
به فایده امریکا

>>>   تمام شان مردان زن پرست و زنچو بودند.

>>>   اگر وسیعتر بنگریم اشرف خان اعراب را هم توهین کرده است .
احمدی سعودی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است