وجود موارد مشکوک در جلسه رای دهی نامزدوزرا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۶/۹/۱۴ کد خبر: 142643 منبع: پرینت

رای گیری مجلس نمایندگان با مشکلاتی از جمله نقض اصول وظایف داخلی مجلس و برخی موارد مشکوک همراه بود.

بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس، رای دادن به نامزد وزرای سری است و اگر یک ثلث مجلس (79 نماینده) پیشنهاد کنند و این پیشنهاد مورد تایید دو ثلث مجلس قرار گیرد، رای گیری علنی برگزار می شود.

جمهور نوشت، در ابتدای رای گیری روز دوشبنه 13 قوس 96 مجلس نمایندگان بیش از 60 نماینده از رییس مجلس خواستند که رای گیری علنی صورت گیرد، هیلی ارشاد این پیشنهاد را به رییس مجلس سپرد گفت که 63 نماینده در این پیشنهاد علنی بودن رای گیری را امضا کرده اند اما رییس مجلس بدلیل اینکه پیشنهاد این نمایندگان حاوی یک ثلث مجلس نیست به رای گیری علنی نرفت و رای گیری طبق معمول به صورت سری برگزار شد.

قابل ذکر است که رای گیری سری مجلس نیز با مشکلات از جمله نقض اصول وظایف داخلی مجلس و برخی موارد مشکوک دیگر به همراه بود.

برخی نمایندگان مجلس از تایید نامزد وزرا در روی ورق رای دهی عکس می‌گرفتند که در برخی موارد به وضوح به خبرنگاران دیده می شد. هرچند دلیل اینکه چرا تعدادی از نمایندگان از ورق رای دهی شان عکس می‌گرفتند مشخص نبود اما برخی گمانه زنی ها مطرح می‌شد که گویا نمایندگان با اینکار شان به نامزد وزرا و یا برخی منابع دیگر که در ارتباط هستند سند می‌گیرند که به کدام نامزد وزیر رای تایید و یا رد داده اند.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس خلاف اصول وظایف داخلی مجلس به صورت علنی رو به طرف نمایندگان نموده و با نشان دادن برگه رای دهی به نامزد وزرا رای تایید می دادند.

دلیل اینکار هم اعتراض به عدم رای گیری علنی مجلس به نامزد وزرا خوانده شد.

در کنار این موارد برخی نمایندگان دیگر هم علناً در جریان رای دهی نمایندگان به نفع نامزد وزرا کمپاین می‌کردند که سبب اعتراض برخی نمایندگان و رییس مجلس نیز شد ولی آنان به اعتراضات گوش ندادند و تا آخر روند رای دهی به کمپاین شان ادامه دادند.

عبدالرووف ابراهیمی نیز در جریان رای گیری بار ها صدا کرد که کمپاین در جریان رای دهی خلاف اصول وظایف داخلی مجلس است.

خالد پشتون، عضو مجلس نیز در اعتراض به کمپاین برخی نمایندگان گفت که برخی نمایندگان خلاف اصول در یک گوشه مجلس به نفع نامزد وزرا کمپاین می کنند و برخی نمایندگان دیگر در گوشه دیگر مجلس در مخالفت با نامزد وزرا کمپاین دارند.

پشتون افزود، نامزد وزرای را که این بار حکومت معرفی کرده همه افراد شایسته هستند. این اظهارات او مورد اعتراض رمضان بشردوست عضو دیگر مجلس قرار گرفت و بشردوست گفت که این نحوه اعتراض پشتون کمپاین علنی برای نامزد وزرای حکومت است.

در اصول وظایف داخلی مجلس، حدود نیم ساعت قبل از شروع روند رای دهی، هرگونه کمپاین ممنوع قرار داده شده است.

با این وجود تمام این حواشی، نمایندگان مجلس به 11 نامزد وزیر پیشنهادی حکومت رای اعتماد دادند و یک نامزد وزیر زن را رد کردند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
رای اعتماد
نظرات بینندگان:

>>>   لعنت خدا بر رشوت دهنده و رشوت گیرنده باد

>>>   وقتی عکسش نباشد وزیر دیوانه نیست که به حرف شفاهی کمیشن کاران اعتماد کنداگر درعکس ثابت ساخت که به نفع وزیر رای داده است آنوقت وزیر درخدمتش هست ومیتواند برود حساب بانکی اش را چک کند
ر

>>>   سلام.
عکس گرفتن وکلا باعث اطمینان نامزاد وزیر بوده که بعد ازآن بانشان دادن آن ازوزیر پول وعده داده شده را اخذ نمایند.واطمینان وزیر را حاصل نمایند.
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است