جنرال زلمی ویسا والی قندهار را بهتر بشناسید
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۶/۹/۱۴ کد خبر: 142664 منبع: پرینت

برداشت آلمان ها و ترجمه صحیح از سفر جنرال ویسا به آلمان.

سازمان امنیتی ناتو خبر محرمانه ای را نسبت به ارتباط جنرال زلمی ویسا با شبکه حقانی فاش کرده است این درحالی است که زلمی ویسا حالا والی قندهار می باشد. در همان جلسه ای که جنرال داوود در تخار به قتل رسید، جنرال زلمی ویسا نیز حضور داشت اما تنها 10 دقیقه پیش از وقوع انفجار یا انتحار از ساختمان خارج شد درحالیکه خودش محل جلسه را از مقر تیم پی آر تی به دفتر ولایت تغییر داده بود.

ارتش المان یک جنرال مشکوک افغانستان را دعوت کرد. جنرال زلمی ویسا یکی از بالا ترین مقام های نظامی ارتش افغانستان و یک متحد نزدیک به ارتش جمهوری فدرال آلمان در شمال افغانستان می باشد. او طی سفری در اخیر ماه نوامبر و همزمان با آغاز کنفرانس بن بنا به دعوت وزارت دفاع آلمان وارد این در گزارش آمده است که جنرال زلمی ویسا به فساد و همکاری با شبکه تروریستی حقانی مظنون می باشد. ترجمه این گزارش را به اسناد محرمانه ای که به برنامۀ تلویزیونی Kontraste رسیده با نقل و قول ها خدمت تقدیم می دارم:

نظر به یک گزارش محرمانه که به شبکه خبر و تلویزیون آلمانی .Kontraste رسیده است. به قول این رسانه در چنین شرایطی آلمان برای نیروهای خود در افغانستان به یک همکار قابل اعتماد نیاز دارد که این امر بسیار مهم و حیاتی می باشد اما یک راز بسیار هیجان انگیز و محرمانه از مقام های ارشد ناتو فاش شده است که ارتش المان به یک جنرال افغانی اعتماد کرده که نباید اعتماد می کرد.

یورگن یواخیم درجه دار ارتش آلمان می گوید: من او را به عنوان یک جنرال دارای تحصیلات عالی می شناسم که می خواهد سهم خود را در پروسه صلح و ثبات در افغانستان انجام دهد و در کارهایش موفق می باشد. به گفته این درجه دار آلمانی یورگن یواخیم جنرال زلمی ویسا یک فرد عادی نیست. او یکی از جنرال های مهم ارتش افغانستان بوده که 12 هزار سرباز تحت اداره او می باشند او می خواهد نیروهای افغانستانی را برای گرفتن مسوولیت امنیت از نیروهای آلمانی اماده سازد.

یورگن در ادامه سخنان خود گفته است او از همکاران نزدیک جنرال ویسا بوده و در حلقه ای کار می کند که سربازان افغانستانی و آلمانی بطور مشترک حملات خود را علیه طالبان سازمان دهی می کنند.

آیا واقعآ جنرال زلمی ویسا یک شریک قابل اعتماد می باشد؟
یک گزارش محرمانه از مقر ناتو در بلجیم در اواخر ماه نوامبر به سایت خبری و تلویزیونی Kontraste درز کرده است که در آن از یک خبر هیجان انگیر که سازمان های امنیتی درباره زلمی ویسا چنین نوشته شده است که جنرال زلمی ویسا به عنوان یک افسر فاسد معرفی شده و تلاش نموده، از جایگاه مهم نظامی خود در جهت اقتصادی سوءاستفاده نموده، مرتب از صندوق بودجه نظامی که برای نیازهای سربازان در نظر گرفته شده، برای منافع شخصی خود سوءاستفاده نموده است.

زلمی ویسا به قول همین رسانه متهم می باشد که بین سربازان خود مشکلات و درگیری های قومی و فرقه ای را ایجاد نموده و مدیریت ضعیف او در اداره نا کار آمد و برای بهبود امنیت هیچ موثر نبوده است. زلمی ویسا نه تنها از پولیس افغانستان بلکه از سایر نیروهای امنیتی هیچگاه پشتیبانی نکرده است.

در همین نوشته آمده است که ویسا خیلی دیرتر اقدام به کمک نظامی می کرده که پولیس از او کمک خواسته است و زمانی که پولیس افغانستان به وضعیت خطرناک و اضطراری مواجه بوده او بسیار دیرتر عمل می کرده و بی تفاوت بوده است.

این بی تفاوتی جنرال ویسا منجر به تنش بین پولیس افغانستان شده و این خبر همچنین اشاره ای به گزارش محرمانه ای از سازمان امنیت ملی افغانستان دارد که جنرال زلمی ویسا ارتباط با شبکه تروریستی حقانی دارد که این شبکه تروریستی مسوول خونین ترین حملات در افغانستان می باشد.

آقای زلمی ویسا واقعا چه نقشی در این رابطه دارد؟
این رسانه یک خبر غیر باور نکردنی را نسبت به زلمی ویسا افشا می سازد: جنرال ویسا دستور رهایی سربازانی را از زندان داده است که به حمله سربازان آلمانی را در ماه جون 2011 در ولایت بغلان در شمال افغانستان دست داشته اند. در این حمله یک مخزن 200 پوند مواد انفجاره یک تانک نیروهای المانی را هدف قرار داد که یک جوان 23 ساله آلمانی کشته شده است. سوء ظنی در این مورد وجود دارد که گویا نیروهای آلمانی به یک دام برنامه ریزی شده ای افتاده است.

رهبری ارتش آلمان از کل این گزارش محرمانه ای که مقامات ارشد ناتو در اختیار این شبکه خبری گذاشته اند اطلاع دارد ولی همچنان همکاری با جنرال زلمی ویسا را ادامه می دهد.

آگاه سیاسی و نظامی امور افغانستان "ماکورس کیم" از بنیاد مرکز تحقیات علم و سیاست در آلمان می گوید همکاری با چنین فردی یک تهدید برای افغانستان است. هدف جامعه جهانی در افغانستان این است که تا سال 2014 نیروهای امنیتی افغانستان خود کفا باشند. بدین منعی که ارتش و پولیس خود قادر به تضمین امنیت در افغانستان باشند ولی این خطر بسیار جدی است که در چنین شرایطی در بالاترین مقام رهبری پرسنل نظامی افغانستان فرد یا افرادی موجود است که در فساد آلوده اند و پول های کمک به ارتش افغانستان را به جیب خود انداخته و ارتباط با مخالفان مسلح دولت افغانستان دارند.

نویسنده این گزارش گفته است: ما این گزارش را به امید نوری پور نماینده پارلمان آلمان نشان دادیم. او در این مورد از یک شکست نام برد و گفت این مشکل تنها مشکل ارتش المان نیست بلکه یک اشتباه و مشکل سیاسی می باشد که سیاستمدان باید توجه و تلاش کنند که ما در افغانستان یک همکار خوب و جواب دهنده داشته باشیم که بتوانیم با آنها با اطمینان کار نمایم نه با افراد مشکوک که دست ما به آن الوده شود. این چیزی است که تا حال بدان توجه نشده است. سربازان آلمانی جان خود را در آموزش نیروهای پولیس افغانستان به خطر می اندارند و آنها را در مبارزه با طالبان پشتیبانی کنند که این برنامه ها باید با اطمینان طرح ریزی شود.

آیا جنرال زلمی ویسا فرد مطمینی می باشد؟
این همه عملیات محرمانه در کنار جنرالی صورت می گیرد که کل پروژه را بی ثبات و مورد سوال قرار می دهد. اقدامات زلمی ویسا نشان می دهد که او عمدا برای ایجاد تنش که باعث تضعیف روابط بین دولت افغانستان و غرب می باشد کار می کند و با وجود تمام این همه اتهامات اقای ویسا اجازه می یابد به دعوت وزارت دفاع المان و با پول مالیه مردم این کشور به شهرهای آلمان دعوت شود.

این گزارش بسیار جدی به وزارت دفاع آلمان فرستاده و در آن نگرانی مقامات ناتو را در این مورد تذکر داده ایم ولی این گرارش به جعبه میز وزارت دفاع آلمان مخفی مانده است و در عوض برایش مهمانی ها و ملاقات با معین وزارت دفاع و جنرالان ارشد ارتش آلمان مهیا می شود رسانه Kontraste از وزارت دفاع المان در مورد ویسا سوال نمود.

مقامات وزارت دفاع از مصاحبه با ما خود داری نموده، در عوض نامه ای بما ارسال شد که در آن امده است، نیروهای ارتش افغانستان تحت فرماندهی جنرال زلمی ویسا کارهای مثبتی انجام شده و وزارت دفاع المان این ادعا ها را تایید نمی کند. از نامه وزارت دفاع چنین به نظر می رسد، عوض متوجه شدن فراموش کردن و ندیدن بهتر است.

تلویزیون و سایت Kontraste در آلمان و جهان به عنوان یک رسانه بسیار معتبری می باشد که از رسوایی های سیاسی علیه بالاترین مقام ها در آلمان و جهان پرده بر می دارد و مورد توجه میلیون ها بیننده بوده و مربوط به شبکه معتبر تلویزیون یک آلمان می باشد.

گزارش سفر جنرال زلمی ویسا در برنامۀ تلویزیونیARD حین ورود به فرودگاه فرانکفورت که گفته است بنا به دعوت وزارت دفاع آلمان به این کشور سفر نموده است پخش شده است.

باید گفته شود که بخشی از این گزارش که گویا زلمی ویسا با سازمان استخبارات پاکستان همکاری داشته و در حملات تروریستی در شمال افغانستان با تروریستان دست داشته است، حاوی مطالبی نمی باشد که تلویزیون آلمان در این مورد پخش کرده باشند یا اصلا درست ترجمه نشده در گزارش دیگری آمده است که جنرال زلمی ویسا از افسران جناح خلق در دستگاه حکومت کمونیستی سابق بوده و برادر والی فعلی قندهار، توریالی ویسا می باشد.


زلمی ویسا والی قندهار

زلمی ویسا والی قندهار شبکه حقانی



منجم زاده



(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زلمی ویسا
والی قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   این ګزارش تحریفی ترجمه ونادرست است - لطفاٌ اصل ګزارش را طور دقیق مطالعه نمایید.
انوش لیوال ازشهراشتودګراد آلمان

>>>   بدون شک ویسا به ترورشخصیت ها حوزه شما وشمال شرق کشوربه دستور ریس جمهورکرزی باتروریستان همدست بوده
م ن

>>>   تا زمانیکه درحیات است ید است وقتی به جنت نزد حورهارفت آنوقت خوبی هایش از شمار بیرون است
ر

>>>   آقای احمدی سخنگوی والی بامیان گفت:
یکی از این افسران کارمند فرماندهی پلیس و فرد دومی افسر اداره امنیت ملی است که در حال حاضر در حال بازداشت به‌سر می‌برند
این هابالای یک دختر در بامیان تجاوز کرده بودند که بالفعل دستگیر شدند
چند روز پیش عضو دیگر امنیت ناملی درهرات با چادری زنانه دزدی میکرد
ر

>>>   از فداکاری های پرسونل همیشه بیدار امنیت ملی ما :
مقام‌های محلی در ولایت بامیان مرکز افغانستان گفته‌اند که دو افسر ارشد امنیتی به اتهام "تجاوز جنسی" به یک دختر بازداشت شده‌اند.
عبدالرحمان احمدی، سخنگوی والی بامیان روز سه‌شنبه ۱۴ قوس گفت که ماموران پلیس جنایی این دو افسر را به صورت "بالفعل" در حال ارتکاب جرم بازداشت کردند.
آقای احمدی افزود که یکی از این افسران کارمند فرماندهی پلیس و فرد دومی افسر اداره امنیت ملی است که در حال حاضر در حال بازداشت به‌سر می‌برند.
سخنگوی والی بامیان گفت که متهمان به دادستانی معرفی شده و دادستان‌ها از آنها بازپرسی می‌کنند.
او با اشاره به این که گفته شده متهمان با افراد بانفوذ ارتباط دارند، تاکید کرد که روابط آنها با افراد قدرتمند "هیچ اهمیتی ندارد" و با آنها "قطعاً مطابق قانون برخورد خواهد شد"
گزارش‌ها حاکی است که این افسران دختری را که در جاده‌ای پیاده راه می‌رفت، به موتر/خودرو حامل خود سوار کردند و در میانه راه به او "تجاوز کردند"

>>>   ازین جنرال کمونیست خلقی بدور نخواهد بود که با شبکه تر.رستی حقانی هکماری کرده است و بواسط پول خود را به ای اس ای پاکستان فروخته باشد چون زلمی ویسا از جمله اشخاص نزدیک به قوماندان شهنواز تنی خاین وطنفروش بوده و هم نظر اند شهنواز تنی در حالیکه وزیر دفاع حکومت داکتر نجیب بود همزمان به ان از طریق گلبدین حکمتیار به ای اس ای رابط قایم کرده بود ومیخواست افغانستان را با انجام کوتای نظامی اش به پاکستان تسلیم کند که در نتیجه کوتا ناکام شد تنی و همفکران شان به تسلیمی چند پروند طیارات افغانستان به پاکستان به پاکستان فرار کردند وتا کنون طیارات برده شده دوبارهبکشور ما از جانب پاکستان تسلیم داده نشده است .

>>>   ویسا یک فاشیست است که مسئول پروژه نا امن سازی شمال بود.
چون داوود داوود قندوز و دیگر مناطق نا امن را از وجود طالبان و دیگر دهشت افگنان پاک سازی کرد. بدین لحاظ وی یک مانع جدی نا امن سازی شمال تلقی می شد. همین بود که توطئه قتلش را ریختند و شهیدش کردند.

>>>   کرزی جنرال داود را معین مبارزه علیه مواد مخدره در وزارت داخله مقرر کرد، تا جلو کشت و قاچاق مواد مخدره را در شمال بگیرد، اما کرزی برای جلوگیری از کشت مواد مخدره در جنوب که خودش در قاچاق آن دست داشت، خواهان کشت بدیل برای دهقانان شد و در نتیجه کشت تریاک ادامه پیدا کرد. حتی یک مرتبه آوازه شد که در زمین هایی که کوکنار کشت میشود، طیاره ها از هوا مواد زهری پاش بدهند، اما کرزی مخالفت کرد.
بعدآ نظر به پیشنهاد بعضی مقام ها، جنرال داود منحیث قوماندان امنیه سمت شمال و ویسا به حیث قوماندان قول اردوی سمت شمال مقرر شد.
دلیل کشته شدن جنرال داود دو امکان دارد:
یا بخاطرمبارزه جدی اش علیه طالبان در قندوز و خان آباد و دیگر نقاط سمت شمال بود، که چون کرزی در هماهنگیبا قوای خارجی، خود شان طالبان را به سمت شمال انتقال داده بودند و نمیخواستند که جنرال داود آنها را از بین ببرد، بنأ با یک پلان از قبل ساخته شده، جنرال داود را به قتل رساندند.
و یا هم بخاطر تقسیم پنجاه میلیون دالر پول کمک شده به ولایت تخار که عبدالجبار تقوا و یکی از قوماندان های قوای خارجی، میخواستند بین خود تقسیم کنند و جنرال داود نیز میخواست حق خود را بگیرد، در اثر توطئه کشته شد.
جالب آن است که در همان جلسه در مقام ولایت تخار، جنرال خارجی هیچ زخمی نشد، تقوی خودش دست خود را یک اندازه سوختاند و گفت که زخمی شده است و یگانه کسی که کشته شد، جنرال داود بود. زیرا بم در دهلیز مقام ولایت، درست هنگامی که جنرال داود عبور میکرد، انفجار کرد.
جنرال خارجی قبل از انفجار از تعمیر ولایت برآمده بود و تقوا والی تخار، هیچ از دفترش نبرآمده بود.

>>>   Arianfar
شگفتی برانگیزترین پارادکس در دوره ملانصرالدینی کرزی بابا:
کرزی و باند مافیایی وی از یک سو در گفتگوها با امریکایی ها شب و روز غیر واقعبیانه به سان کودکان داد می زدند که باید پاکستان را بزنید و پشتونستان و بلوچستان را به ما بدهید! (در ظاهر می گفتند که مادامی که لانه های تروریسم در پاکستان نابود نشود، مبارزه با ترورییسم در افغانستان پیروز نخواهد شد). در این حال حتا باری هم نگفتند که باید سرچشمه ها و منابع تمویل و پشتیبانی تروریسم در عربستان و قطر و دیگر کشورهای مرتجع عربی و ترکیه خشکانیده شود.
دلیل این تجاهل «عارفانه» (بخوانید جاهلانه) کرزی و سایر سردمداران رژیم مافیایی ، شیرینی دالرهای باد آورده نفتی اعراب و تحایف گرانبهای شیوخ از جمله ساعت های گرانبها و پول هایی بود که به حسابات سردمداران رژیم در بانک ها خارج ریخته می شد.
این ها به کنار، کرزی از یک سو پیوسته خود را برای جلب توجه افغان ملتی ها و اولتراناسیونلیست های پشتون یک پاکستان ستیز نشان می داد. اما از آن سو هنگامی که به پاکستان می رفت، مانند یک چاکر و برده سر به زیر و کاملا مطیع پاکستان رفتار می کرد. یعنی شیر خانه و روبای بیرون بود. اوج افتضاح و بی آبرویی مصاحبه شرمسارانه و ابلهانه وی در برابر انظار میلیون ها بیننده بود که گفت هرگاه جنگی میان امریکا و پاکستان در بگیرد، البته ما در کنار برادران پاکستانی خود خواهیم ایستاد!
برای کرزی اصلا اهمیتی نداشت که کسی بپرسد، پس معنای پیمان اسارتبار نامنهاد راهبردی با امریکا چه است؟
هر گاه با امریکا همپیمان هستید، چگونه از آن کشور می خواهید که از افغانستان در برابر تجاوز خارجی (پاکستان) دفاع کند، اما خود در صورت درگرفتن جنگ میان امریکا و پاکستان در کنار دشمن می ایستید و در برابر دوست همپیمان خود می جنگید.؟
نمی دانم که آیا کرزی مردم را نادان می پنداشت و یا خود معنای پیمان راهبردی را نمی دانست؟
در یک سخن، سیاست خارجی (در واقع مناسبات خارجی، چون چیزی به نام سیاست خارجی نداشتیم، چنان که امروز هم نداریم) رژیم کرزی چنان ابلهانه و شرم آور بود که منهای دوره طالبان و دوره حاجی غنی در هیچ دوره تاریخ کشور دیده نشده بود.
نگاه کرزی به پیمان نامنهاد همکاری های راهبردی با امریکا کاسبانه و دلالانه بود: اگر پادشاهی مرا مادام العمر و بعد هم به خاندان من تضمین می کنید، قباله ملک خداداد را دربست برای تان امضا و تسلیم می کنم. اگر نمی کنید، ملا نصرالدین که نیستیم که خود را مفت و رایگان بدنام تاریخ کنم و از خود یک شاه شجاع و عبدالرحمان خان دیگر بسازم. بروید، پی کار تان.!
درست پس از آن که اوباما و ریچارد هالبروک به گونه نهایی تصمیم گرفتند، خود را از شر کرزی برهانند، او به سوی روسیه گرایش پیدا کرد. او بسیار کودکانه می پنداشت که امریکایی ها از جزییات زدوبندهای وی با روس ها آگاهی پی نخواهند برد. غافل از این که اطلاعات سری از مجرای شورای امنیت ملی وی پیوسته به امریکایی می رسید. یکی از مهارت های شبکه های اطلاعاتی کشورهای بزرگ این که همواره در بیخ گوش رهبران سنگین وزن کشورهای جهان سوم یک جاسوس یا چند خبررسان خود را چنان می چسپانند و چنان به وسیله آنان اعتماد وی را جلب می کنند، که سایه وار در همه جا در کنار وی هستند و تا پایان عمر هم بوی نمی برند که معتمد ترین پیرو یا کسان شان در خدمت سازمان های اطلاعاتی بیگانه قرار دارند. در تاریخ چنین نمونه هایی بارها دیده شده است.

>>>   به همه معلوم است که جنرال داود قاچاقبر را کی کشت و چرا کشته شد. بالا تقسیم پول هروین بین اعضایی فامیلش. اګر هر چند به این تبلیغات ادامه دهد جایی را نخواهد ګرفت

>>>   بیتفاوت است این قبیلوی ها در غرب ویا در بیرون کشور چه میگویند۰ وقتی داخل کشور آمدند و باز هم لنگی قبیله را بر سر زدند مثل همان مثال معروف میشوند که خر عیسی گرش به مکه بری چو بیاری باز همان خر باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است