آلمانی‌ها دیگر آمریکا را مهمترین متحد خود نمی‌دانند
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۵    ۱۳۹۶/۹/۱۵ کد خبر: 142703 منبع: پرینت

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که آلمانی‌ها دیگر آمریکا را مهم‌ترین متحد خود ندانسته و همکاری‌های دفاعی در اروپا را در آینده مهم‌تر از مشارکت با ایالات متحده در این راستا می‌دانند.

به گزارش روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که آلمانی‌ها دیگر ایالات متحده را به عنوان مهم‌ترین شریک خود نمی‌دانند.
به این ترتیب برای اکثریت قریب به اتفاق شهروندان آلمانی که چندین دهه از این متحد قدرتمند خود بهره‌مند شده‌اند ایالات متحده دیگر به عنوان مهم‌ترین متحد منسوخ شده است.

این نظرسنجی که به سفارش موسسه کوربر انجام شده و امروز در انجمن سیاست خارجی این موسسه اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که 88 درصد شهروندان آلمانی بر این عقیده اند که یک همکاری دفاعی میان کشورهای اروپایی در آینده باید نسبت به مشارکت با ایالات متحده اولویت داشته باشد. بر این اساس تنها 9 درصد شهروندان آلمانی همچنان آمریکا را به عنوان شریک تراز اول خود ارزیابی می کنند.

نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد که آلمانی ها حرکت در مسیر همکاری های نظامی فشرده در اتحادیه اروپا که اواسط نوامبر در بروکسل شروع شده است را تمجید می کنند. در این نشست وزرای دفاع و امور خارجه 23 کشور اروپایی سندی را برای همکاری های سازمانی دایمی در این راستا امضا کردند. این سند باید اساسی برای یک سیاست دفاعی اروپایی باشد.

بر اساس نتایج این نظر سنجی، امروزه با همه دشواری هایی که وجود دارد 58 درصد شهروندان آلمانی از یک ارتش اروپایی حمایت می کنند و 38 درصد هم آن را رد می کنند. اساسا تمایل برای همکاری های نظامی تنگاتنگ تر در بین آلمانی ها بسیار بالا است.

بر این اساس، البته از هر سه شهروند آلمانی تنها یک نفر می تواند افزایش بودجه دفاعی آلمان را تصور کند و تقریبا نیمی از شهروندان خواستار باقی ماندن این بودجه در سطح فعلی 37 میلیارد یورو هستند.

بر اساس این نظر سنجی مسئله پناهندگان در دو سال گذشته برای حدود نیمی از شهروندان آلمانی به عنوان بزرگترین چالش سیاست خارجی آلمان مطرح بوده است. اما امروز تنها یک نفر از هر چهار شهروند آلمانی چنین دیدگاهی دارد. بعد از آن مسئله روابط با آمریکا و رییس جمهور این کشور (19 درصد) قرار می گیرد و همچنین مناسبات با ترکیه و رییس جمهور آن هم از نظر 17 درصد شهروندان مهمترین چالش سیاست خارجی آلمان در سال 2017 ارزیابی می شود.
بر این اساس از هر چهار شهروند آلمانی سه نفر خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هستند.

مناسبات با روسیه تحت ریاست جمهوری پوتین که در سال گذشته 16 درصد شهروندان آلمانی به عنوان بزرگترین چالش سیاست خارجی ارزیابی می کردند در سال جاری تنها برای 8 درصد شهروندان این گونه است.
نتایج این نظر سنجی همچنین نشان می دهد که تنها از هر 10 شهروند آلمانی یک نفر خواستار دخالت آلمان در مناقشات اتمی بین آمریکا و کوریای شمالی است. این در حالی است که حدود نیمی از شهروندان آلمانی از طرف کوریای شمالی احساس خطر می کنند.

بر این اساس برای 71 درصد شهروندان آلمانی این مسئله بسیار مهم است که آلمان برای امنیت خود و متحدانش و در زمینه مبارزه با تروریسم کار کند. همزمان برای 67 درصد شهروندان آلمانی مسئله حفاظت از آب و هوا و محیط زیست اهمیت دارد. 64 درصد شهروندان نیز بسیار تمایل دارند که آلمان در زمینه حمایت جهانی از حقوق بشر بیشتر کار کند.

54 درصد آلمانی ها کنترل بر مهاجرت های غیر قانونی وکاهش آن را مهم ارزیابی می کنند. بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه برای 49 درصد شهروندان آلمانی اهمیت بیشتری دارد و حمایت از منافع اقتصادی آلمان هم برای 41 درصد شهروندان مهم قلمداد می شود.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی فرانسه را به عنوان مهم ترین متحد خود ارزیابی می کنند. 45 درصد شهروندان آلمانی نیز روابط اقتصادی و 35 درصد ارزش های مشترک را به عنوان ستون فقرات روابط آمریکا و آلمان ارزیابی می کنند. تنها 16 درصد شهروندان مناسبات سیاسی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور را حائز اهمیت زیادی می دانند.

همچنین درباره نقش آلمان در جهان حدود نیمی از شهروندان آلمانی به دلیل شرایط سیاست داخلی کشورشان ابراز نگرانی کرده اند و 46 درصد نیز بر این عقیده اند که شکست مذاکرات جهت تشکیل ایتلاف جاماییکا در این کشور آلمان را در سطح بین المللی تضعیف کرده است.

بعد از شکست مذاکرات جهت تشکیل ایتلاف جاماییکا در آلمان (ایتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها) با میانجی گری های رییس جمهور آلمان حالا این کشور در مسیر تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات) قرار گرفته است.

حزب سوسیال دموکرات که بعد از شکست تلخ در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان اعلام کرده بود دیگر در ایتلاف آینده آلمان مشارکت نکرده و می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد اخیرا تحت فشارهای رییس جمهور آلمان کمی در موضع سرسختانه خود در این باره کوتاه آمده است.

این نظر سنجی در فاصله زمانی بین 4 و 18 اکتبر سال 2017 از بین 1005 نفر از شهروندان آلمانی انجام شده است و درباره شکست ایتلاف جاماییکا نیز مجددا نظر سنجی دیگری در فاصله زمانی بین 22 و 25 نوامبر از بین 1046 شهروند آلمانی واجد شرایط انجام شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلمان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است