اتمر در تمویل گروه های هراس افکن دست دارد
حنیف اتمر با کدام زبان می گوید که ما هیچ پیش شرطی را برای مذاکره با طالبان نمی پذیریم، شما در آنجا یکجانبه از آمریکا و از انگلیس در پشت پرده دفاع می کنید و منافع ملی افغانستان هم در نظرتان نیست 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۳    ۱۳۹۶/۹/۱۵ کد خبر: 142727 منبع: پرینت

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در مسکو، با همتای روسی خود گفت از ارتباط خود با طالبان برای کشاندن آنها به پای میزه مذاکره استفاده کنید. ما هیچ پیش شرطی را برای شروع مذاکره قبول نخواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رامش نوری استاد دانشگاه در برنامه «راه حل» گفت: در عصر جهانی شدن، عصری که مرزها کمرنگ شده است و زمان کوتاه شده است، اگر مفاهیم سیاسی هم متحول شده است اگر ما چیزی به نام حاکمیت ملی نداریم، این مفاهیم با امنیت جهانی گره خورده است و با واژگانی با سطح جهان گره خورده است. فکر می کنم که چنین نگرشی که در قرن بیست و یکم از سوی اتمر مطرح می شود در قضیه مبارزه با تروریزم و هراس افکنی و به ویژه طالبان یک حرف کلا بی منطق است، می فهمیم که در قضیه هراس افکنی امروز تعریف واحد نداریم. هراس افکنان حامیان خارجی دارند که هریک از آنها به نحوی در قضایای ناامنی افغانستان دخیل هستند و اگر قرار شود ما هیچ پیش شرطی را برای وارد شدن به گفتگو مطرح نکنیم، به این معنا است که ما دروازه سیاسی برای یک گفتمان سیاسی که مبتنی برای آوردن صلح می نداریم. یعنی از دو جهت هم از جهت اینکه ما با چنین حالتی وارد صلح شویم راه مخالفین و راه خود را بسته ایم و همچنان از زاویه دیگر اینکه ما آمده ایم خلاف منطق مفاهیم اساسی امنیتی در عصر جهانی شدن بحث کردیم.

وی ادامه داد: امروزه واقعا دیگر، امنیت ما محدود به ما نیست. امنیت ما حداقل از سال 2011 امنیت جهانی است و کوچکترین تحولی که در افغانستان اتفاق می افتد در چند لحظه می توانیم آن را در کشورهای دیگر پیشرفته یا توسعه یافته دنیا ببینیم. همانطور که تاثیری که ناامنی افغانستان دارد کشورهای دیگر یعنی کشورهای منطقه و جهان را ولو متمدن و پیشرفته هم باشد متاثر می سازد، با توجه به این در قضیه مبارزه با تروریزم یا در قضیه هراس افکنی تنها هراس افکنان متکی به خود نیستند بلکه حامیان منطقه ای، حامیان همسایگان ما، حامیان جهانی خود را دارد، وقتی ما از دروازه بسته وارد گفتمان می شویم این منطق ندارد.

نوری، معتقد است، سیاسیون ما از جمله حنیف اتمر در قضایای افغانستان احساساتی عمل می کنند، افزود: امروز همانطور که به بخش بزرگی از نیروهای امنیتی خارجی ها پول می دهند. بخش بزرگی از چالش هایی که در حوزه افغانستان ایجاد می شود جنگ های نیابتی است که میان کشورهای همسایه و منطقه جریان دارد. موقعیت ژیوپولتیک ما به عنوان اساسی ترین موقعیت در دام هراس افکنان بر بخش بخش شان افتاده است که این در مسایل مان تاثیرگزار است. جامعه جهانی و تفکر جهانی که داد از مبارزه با هراس افکنی می زند بر منطقه ما تاثیر گذار است. باید به حنیف اتمر گفت، شما با کدام زبان می گویید که ما هیچ پیش شرطی را نمی پذیریم، در حالیکه بخش بزرگی از طالبان توسط پول های ایرانی ها و روسی ها تمویل می شوند و شما در آنجا یکجانبه از آمریکا و از انگلیسی ها در پشت پرده به طور غیر مستقیم دفاع می کنید و منافع ملی افغانستان هم در نظرتان نیست. اگر واقعا شما می خواهید با هراس افکنی مبارزه کنید پیشنهاد می کنم که مبارزه با هراس افکنی به گونه ای آکادمیک سه رویکرد را می تواند طی کند. رویکرد اول این است که بیایید ریشه های حامیان هراس افکنی را قطع کنید. آیا حکومت وحدت ملی در این چند سال توانسته است که ریشه های حامیان خارجی هراس افکنی را قطع کند؟

این استاد دانشگاه معتقد است، حکومت وحدت ملی هیچ تلاشی برای ایجاد صلح در سطح کشورهای منطقه و جهان نکرده است و افزود: منافع ملی ستاره راهنمای سیاست خارجی است. اما ما چگونه توانستیم از موقعیت ژیوپولتیک و ژیواستراتژیک خود استفاده کنیم که نتوانستیم. همین قرارداد امنیتی که اتمر خودش امضا کرده باید پاسخ دهد. نمی تواند پاسخ دهد و نیروهای بیرونی هم نمی تواند که در عرصه مبارزه با هراس افکنی کمکش کند. عقلانیت ایجاب می کند که اگر قرار است مبارزه با هراس افکنی صورت بگیرد باید حامیان خارجی هراس افکنان در سطح منطقه و جهان خنثی شوند. این حامیان چگونه خنثی می شوند باید ذهنیت جامعه جهانی در سازمان ملل و کشورهای قدرتمند با این موضوع همراه باشند. ما نتوانستیم در سیاست خارجی خود در حلقه سوم و چهارمی که آقای غنی و عبدالله در وحدت ملی طراحی کردند کشورهای همسایه و منطقه خود را اغنا سازی کنیم. ما حتی نتوانستیم به کشورهای عربی بفهمانیم که فعال کردن هراس افکنی در افغانستان منافع شما را تامین نمی کند بلکه منافع شما از حوزه های دیگر هم می شود تامین شود. علاوه بر این ما نتوانستیم حداقل در بحث درون افغانستان یک گفتمان را میان شهروندان و نماینده های مردم افغانستان و نماینده های طالبان راه بیندازیم. این شدیدا نیاز به یک اجماع مردمی دارد ما نمایندگان طالبان را با مردم روبرو کنیم.

وی همچنین معتقد است، متاسفانه هراس افکنان از درون دستگاه سیاسی خودمان هم تمویل می شوند و افزود: مردم افغانستان در مجلس نمایندگان اسنادی ارایه کردند که اتمر در تمویل گروه های هراس افکنی دست دارند. نیویورک تایمز هم چند وقت پیش گزارش هایی از کمک حکومت افغانستان به طالبان داد. وجود طالبان در افغانستان به دو مساله برمی گردد. یکی اینکه وجود نخبگان سیاسی خاصی در قدرت که باعث شده اند طالبان شکل بگیرند و تداوم پیدا کنند. دوم تامین منافع ملی کشورهای منطقه، قدرت های بزرگ و کشورهای همسایه ما، با توجه به این دو مساله یک مورد سومی که از حرف های قبلی ما باقی مانده بود، ما حامیان خارجی هدایت دهیم، آنها را باید ذهنیت بدهیم و از همگرایی اقتصادی وارد شویم تا به همگرایی سیاسی برسیم و منافع ملی آنها را در عرصه اقتصادی و افغانستان تعریف کنیم. نه افغانستان را میدان جنگ نیابتی کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
هراس افکنی
نظرات بینندگان:

>>>   ببینید که حکومت ما چقدر زبون و خوار شده است که می گویند ما پیش شرطهای طالبان را قبول نمی کنیم. اگر شما دولتمرد باشید که دشمنتان نباید جرات طرح پیش شرط را داشته باشد. اگر شما حکومت هستید که شما باید پیش شرط تعیین کنید و با شرط پذیرش انها از سوی طالبان اماده برای گفتگو باشید.

>>>   اتمر کهنه نوکر روس و تازه نوکر انگلیس خیال رییس جمهور شدن دارد مگر افسوس که پایش لنگ است و لنگ اجازه رییس جمهور شدن ندارد.

>>>   آنقدرطالع ودرک ارواقعیت های جامعه خود وجهان میداشتیم باین سرنوشت مواجه نمیشدیم.

>>>   وضعیت امنیتی افغانستان خیلی ها پیچیده است چرا که منافع چند کشور در آن گره خورده نمی توان تنها به قرار داد امنیتی اکتفا کرد.گیریم که آمریکا خواهان آوردن صلح است اما منافع کشور های منظقه وجهان چه قدر با آوردن صلح تامین میشود و یا عباره دیگر به چه اندازه میتواند سود مند و عالانه در ایجاد منافع میان کشور های که سال ها با آمریکا شانه به شانه جنگ کردند تامین کند . مساله داخلی افعانستان بدون شک در ایجاد فرصت و چآلش خیلی تا تاثیر گذار است. متاسفانه در افغانستان از از فرصت ها دست داشته در ناامنی ، بی ثباتی و حذف شخصیت ها استفاده شده . حتمر و یا کسان دیگر ضد که منافع ملی با چنین کار های دست میزنند.مسلما با چنین عملکرد های شان آینده افغان را بیشتر به طرف مکدر شدن سوق می دهند .
استادگی و مقاومت در مقابل سیاست های معرضانه و ضد منافع ملی یگانه روش است که میتواند راه رسیدن به اهداف شوم چند قوم پرست را طولانی سازد.
احمدی

>>>   از کود 91 است یا منبع دیگر ؟؟؟

>>>   اتمر در هر وزارت گروه گک های کو چک دارد

>>>   فدا محمد تورانیان
کسانی که برای فاشیزم سواری بدهند ، می شوند حامیان وحدت ملی و ملی گرا و کسانی که اجازه ندهند فاشیزم سوار شان شود ، می شوند ستمی ....

>>>   برادر محترم اتمر من را هم چندان خوش ام نمیاید اما فعلا در نظام کار میکندوطرفداران هم دارد اما واقعآ خودت کدام اسناد محکم و مستند. داری که او را به زن ان بیفگند از طریق قانونی بالایش ادعا کن ورنه این تبلیغات زهرآگین تان را در حق هموطن تان اظهار نکنید چون تهدید و. تهمت گناه بزرک است ورنه خودت اگر واقعآ عدالت وحکومت قوی باشد به دادگاه کشانیده شوی جواب این سخنان مسخره آمیز ات بدهی .
عبدالله ریحان

>>>   این مضمون میګوید::::::: چادر پوشان زیاد اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   کسانیکه تبلیغات بی مورد بی ثبوت میکند هویدا است که ازگروه شروفساد ، دوزد ،راهزن وغیره وغیره میباشد تمامی روزتبلیغات پوچ وبی معنی خودرا علیه پشتونها میکند وازخودشان هیچ کاری نکرده اند وحتی نام اش هم یاداوری نمی کند درحال که مردم افغانستان همه ی دزدهارابه خوبی ودرک کامل میشناسد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است