انتخاب مسیر لین برق و فرصت خوب اشرف غنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۳۹۶/۹/۱۶ کد خبر: 142731 منبع: پرینت

اعلامیه ی "اعضای کمیسیون بررسی مطالبات مردم" را که برخی از بزرگان جنبش روشنایی نشر کرده اند، شاید خوانده باشید. زبان این اعلامیه، افغانستان شمول، بازتاب دهنده ی نگاه ملی، خالی از احساسات، دقیق و حساب شده است. این اعلامیه، تفاوت بنیادین با اعلامیه های قبلی دارد.

توضیح دقیق نفعی که ولایات جنوبی و پشتون نشین کشور از عبور این لین از بامیان-میدان وردک می برند به خوبی نشان می دهد که انتخاب این مسیر، به نفع کل افغانستان است. این توضیح در این اعلامیه به خوبی و روشنیی تحسین برانگیز انجام شده است.

آنچه می ماند اما سیاست است. تغییر مسیر این لین از همان آغاز بر اساس حساب نفع و زیان انجام نشده است که اینک با تکیه بر این حساب و کتاب ها تغییر کند. پشت آن تغییر مسیر، تعصب و تبعیض بود و عبور از دیوار این تعصب و تبعیض، کار ساده و سریعی نیست و نخواهد بود. عبور از این دیوار، نگاه بلند همه شمول و شجاعت می خواهد.

اشرف غنی اینک دو انتخاب دارد. یک، پیشنهاد اعضای کمیسیون را که بر اساس حساب و کتاب و نفع و ضرر (ملی) تهیه شده است می پذیرد و به تبعیض و تعصب، نه می گوید. دو، این پیشنهاد را رد می کند و بر گام نهادن در راه های آزموده شده ی بی حاصل کهنه تاکید می کند، و بر بدبینی، نفاق و پراکندگی می افزاید.

اینک اشرف غنی فرصت خوبی برای برداشتن یک گام مثبت و مفید دارد. ایشان می تواند با پذیرش این پیشنهاد حساب شده و معقول، نشان بدهد که دگرگونه و به یک آینده ی متفاوت می اندیشد، و به این ترتیب در هیاهوی مخالفان بی شمار و بسیج حتی قبایل رقیب، لااقل در بخشی از جامعه، میزانی از خوشبینی را نسبت به اندیشه و کار خویش، کسب کند. این کار می تواند کمک بزرگی به اعتماد سازی بکند، و تصویر ایشان را تا حدودی، بازسازی کند. آیا او این شجاعت را خواهد داشت ؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لین برق
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   اگر عقل سلیم باشد باید بپزیرد چون در این جارو جنجال های زیاد و مسیر که واقعا دقیق به نفع ملت است، راه درستش همان است که در ابتدا بوده.

>>>   باز روشنای سری تا خواهد خورد

>>>   حگومت بارها ثابت کرده که هیچ حق وحقوقی برای مردم هزاره قائل نیست وگرنه چطور یک دهقان 3 و4 جوی آب را از یک سمت مزرعه اعمار میکند و یک سمت مزرعه شان را آب میدهد و سمت دیگر مزرعه اش را حتی یک جوی آب هم ندهد؟از پنج شیر 4 لین برق میخواهد اعمار کند اما مناطق مرکزی هیچ چیز ندارد!‏ 
نادرشاه

>>>   وطنداران دل ات را خوش كردي به اين يك لين برق موقتي وكراي از ريشه چرا فكر نميكني كه همه ارك خائن هستند بسته افغانستان در خطراست دزدها امدن كه همه باغ ات ببرند شما چسپيديد به سيب كدام برق كدام مسير هر وقتت از منابع اب افتابي بادي وغيره خود افغانستان درست ان وقت است باز هم وطنداران هزاره نه سر داريد نه رهبر دل سوز پشت اين حرف ها نكرديد فقط تماشا كنيد وبيبينيد كه افغانستان را چگونه تخريب وبر باد ميكنند فعلا زنده باد خاينين والسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است