شورای صلح هیچ صلاحیتی برای ایجاد صلح ندارد
جنگ افغانستان جنگ آمریکا و روس و چین و پاکستان و هند و ایران و سعودی است و با این کارهایی که شورای صلح می کند نمی تواند به آن پایان بخشد. چرا شورای صلح منطقی فکر نمی کند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۶/۹/۱۷ کد خبر: 142809 منبع: پرینت

در حالیکه طالبان دامنه فعالیت های خود را گسترش داده اند و تعدادی از ولایت های افغانستان را بگونه مستقیم تهدید می کنند و گزارش های منابع بین المللی مانند سیگار نشان می دهد که طالبان توانسته قسمت هایی از خاک افغانستان را تحت کنترل خود درآورند. شورای صلح در این وضعیت از باز شدن دفتر طالبان در کابل ابراز آمادگی می کند. خلیلی که در یک کنفرانس خبری ظاهر شد گفت که امیدوار هستند بتوانند حداقل گزینه ها و فاکتورهای پیچیده صلح را به موفقیت برسانند و راه های حل بحران امنیتی را ازطریق صلح جستجو کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد سعیدی استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: برای صحبت های آقای خلیلی احترام دارم اما باید گفت که خلیلی هشت سال معاون رییس جمهور بوده است. بدون شک اگر در این هشت سال گامی برای صلح برداشته است حالا هم بر می دارد. اگر با کار اخپلواک هم که حکمتیار را به صلح آورده است، جنگ ختم شده است با آوردن طالبان هم حتما این کار می شود. اما من فکر می کنم اوضاع بدتر می شود.

وی، در خصوص حرف های شورای صلح و آمادگی برای دادن دفتر به طالبان بیان داشت: اینها گفته اند که ما در کابل به طالبان دفتر می دهیم و اندونزی هم به ما وعده داده است که یک کنفرانس اسلامی را دایر می کنیم. باید گفت، اول اینکه شورای صلح با کی صلح می کند؟ با گروه ملا هیبت الله، با گروه ملا نورزی، با گروه داعش، حقانی، الاقاعده یا با بیست و یک گروهی که اشرف غنی می گوید ما با آنها در حال جنگ هستیم؟ از این بیست و یک گروه با چند تای آنها آشتی می کنند؟ این طالبانی که آنها می آورند و به آنها دفتر می دهند. طالبانی که امروز از شرق و غرب با کشورهای مختلف رابطه دارند از روسیه گرفته تا ایران و آمریکا و از آنها پول می گیرند، می جنگد، جنگ افغانستان نه جنگ اسلامی است که با فتوای ملای اندونزی حل شود، نه جنگ مذهبی است و نه جنگ دینی است. جنگ افغانستان جنگ مزدوری است، جنگ نیابتی است، در اینجا جنگ منطقه ای و فرامنطقه ای است. جنگ آمریکا و روس و چین و پاکستان و هند و ایران و سعودی است و با این کارهایی که شورای صلح می گوید نمی تواند به آن پایان بخشد. چرا شورای صلح اینگونه حرف می زند؟ چرا منطقی فکر نمی کند؟

سعیدی، در خصوص عملکرد شورای صلح می گوید: شورای ولایتی هم هفت سال می شود که وجود داشته است و معاش ها و دالر ها را می خورده اند، چکار کرده اند تا به حال؟ پس من نه جناب خلیلی و نه اخپلواک را ملامت می کنم. چرا که اینها از همین دفتر معاش می گیرند. اگر نگویند که ما راجع به صلح کار می کنیم سر و صداها بالا می رود. اینها مجبور هستند که هرازچندگاهی راجع به صلح حرفی بزنند. خدا شاهد است که به فتوای ملای اندونزی سگ هم نمی خندد. چه برسد به اینکه طالبان بیایند و صلح کنند. چرا که این جنگ جنگ نیابتی و جنگ قدرت نمایی و زور است. جنگ مافیا و جنگ مواد مخدر است. ما زمانی می توانیم این جنگ را در کشور ختم کنیم که حکومتی پاسخگو، شورای مصمم، مردم مصمم در یک پروسه منطقی و ملی قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه معتقد است، شورای صلح هیچگونه صلاحیتی برای اجرایی کردن شرایط صلح را ندارند و بیان داشت: براستی که جاده صلح جاده ای یکطرفه نیست و مردم افغانستان به صلح مانند آب حیات ضرورت دارند این را می دانم. پیش شرط های طالبان هم معلوم است. یک، قانون اساسی افغانستان مردود است و باید تغییر کند. آیا شورای صلح صلاحیت تغییر قانون اساسی را دارد. اگر دارد بگوید اگر ندارد پس چرا حرف می زند؟ طالبان گفته است که قوت های خارجی اشغالگر است تا قوت های خارجی باشد ما به صلح نمی آییم. قوت های خارجی تا پنجاه سال دیگر در افغانستان هستند و اعلام کرده اند که پایگاه های نظامی می سازند و نیروهای خود را هم زیاد می کنند. آیا شورای صلح توانایی کشیدن نیروهای خارجی را در شرایط موجود دارد؟ این شرط طالبان است که برای صلح باید اجرایی شود. طالبان حکومت اشرف غنی را حکومتی مردود و مزدور بیگانه خواندند. آیا این حکومت و شورای صلح صلاحیت دارد که حکومت را بدل به حکومتی مستقل کند؟ اگر این صلاحیت را ندارد، پس با این موضوع بازی نکند. این واقعیت است.

سعیدی، معتقد است برای ایجاد زمینه صلح ابتدا شرایط و اوضاع حکومت باید تغییر کند و افزود: من اگر به جای آقای خلیلی و شورای صلح باشم می گویم که سیاستی را که حکومت وحدت ملی پیش رو گرفته است ما را به صلح نمی رساند و برای رفع این اوضاع اول، اشرف غنی جنگ خود را با معاون اول خود تمام کند. رییس جمهور با رییس اجرایی هم این شرم را پس کنند. رشوه و اختلاس هم که در این ممکلت بیداد می کند حال آنکه حکومت چهل درصد معاش به متقاعدین خود داده نمی تواند. آیا با این وضعیت اینها می توانند طالبان یا کشورهای دیگر را متقاعد کنند؟ پس حرف های شورای صلح نوعی بازی است که می خواهند با آن بگویند که ما آمده ایم و کار را شروع کرده ایم و با خود می گویند که حالا یک سالی با این حرف ها رد می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
خلیلی
نظرات بینندگان:

>>>   تنها راه جنگ است نمیدانم ایا همه ما کوروکرشده ایم؟؟؟؟؟؟!!!!

>>>   مقالات و نوشته های پرفسور میمنگی راجع به وحشیانگی و جنایات فرا تصور گل محمد مهمند( جلاد خون آشام نازیسم اوغانی در شمال ) را خوانده بودم، که خواندن و فهمیدنش مو بر اندام هر وجدانی راست میکند.
پرفسور اینجا اما حکایتی از زندان مخوف کمونیست های اوغانی دارد که تصورش دشوار است. "به زندان کشیدن بچه های کوچک و خورد سال بدخشانی و پیرمردان بی سواد و دهقان پیشه های روستایی کنری...، و سلاخی کردن آنها بر سر هیچ "!
با شنیدن این خاطرات و دیدن رویدادهای امروزی، چگونه میتوان باور کرد که" ولقد کرمنا بنی آدم" برای همین آدم امروزی گفته شده باشد؟!
این ویدئو حرف های به گفتن دارد

>>>   Faiq
مردم شهيد پرور اوغانستان #قدس_شريف پايتخت فلسطين در جايش است، چون آن يك بحث تاريخي جدلي لاينحل است و لا ينحل باقي خواهد ماند. لطفا #طالبان، #افغان_ملت و قبيله گم شده اي يهودي كه #اشرف_غني در راس آن است را دريابيد و در مقابل آن برخيزيد.

>>>   26 november om 21:07 ·
ده جفای بزرگی که کرزی در حق مردم ما کرد:
1. نگذاشت مشی بی طرفی سنتی در عرصه سیاست خارجی تثبیت گردد.
2. نگذاشت کشور صاحب قانون اساسی و ساختار نظام کارا و پذیرا گردد.
3. نگذاشت امریکایی ها طالبان را ریشه کن نمایند.
4. به دلیل ضعف مدیریت، ده ها میلیارد دالر کمک بین المللی را حیف و میل کرد و برباد داد.
5. نگذاشت کشور صاحب احزاب سیاسی فراگیر گردد.
6. جلو گام های مثبت در راستای دولت سازی و ملت سازی را گرفت.
7. با قوم پرستی و فرقه گرایی، چالش های تباری و سمتی را به اوج رساند.
8. فرهنگ مباشرپروری، واسطه بازی، رشوه ستانی و فساد را نهادینه ساخت. تولید و قاچاق مواد مخدر را به ارقام نجومی رساند. در نتیجه بیش از یک میلیون جوان را هیرویینی ساخت.
9. فرهنگ تقلب، تخلف و تخطی را در انتخابات نهادینه ساخت.
10. فرهنگ انحصارگرایی را در کشور نهادینه ساخت.

>>>   انيس آريايي نژاد
شعور مردم اوغانستان با گوسفندان امرخيل چندان متفاوت نيست

اين همه مردمي كه امروز به دفاع از بيت المقدس به سرك ها ريختند، چرا بخاطر تامين امنيت و زنده ماندن خودشان يك روز عليه حكومت فاشيستي و تك قومي اشترغني احمقزي و ستون پنجم ارگ رياست جمهوري كه زيرنام برادران طالبش مردم را پيهم بخاك و خون ميكشانند، دست به اعتراض نميزنند. آيا وضيعت مردم ما زير حملات انتحاري طالب جنايتكار و همكاران حكومتي شان، بدتر از بيت المقدس و فلسطين نيست؟

>>>   Hamidi
آنها از پدران خود آموخته اند که دیگر شما سربازان پشتونهای او طرف مزز دیورند( افغانستان ) نباشید که به هیچ قیمتی شما را میفروشند .
حال پشتونهای ( پاکستان ) بهترین گرینه را برای خود انتخاب کرده گرگ در لباس میش . فقد امتیاز خود را میگرند نوشجان شان باد .
چون جوانان اوبر مرز دیورند جوانان روشنفکر با دانش و همیشه به آرامش مردم خود (پاکستان ) فکر میکنند .

>>>   یک تعداد رهبران کشور های اسلامی متحد ستراتیژیک اسراییل و امریکا نظیر عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده، پاکستان و یک تعداد کشور های دیگر اسلامی بخاطر فریب افکار عامه مردم مسلمان خود محالفت می کنند.
دولت افغانستان و رهبران آن که جیره خوار آمریکا هستند نیز بخاطر افکار عامه مردم با اقدامات ترامپ ظاهرا پیام های مخالفت می فرستند. این در حالیست که اشرف غنی و بی بی گل که دست پرورده آمریکا و اسرائیل هستند ، نه باور به دین اسلام دارند و سالهاست که آنها با فرزندانشان در پشت دیوار ندبه در اورشلیم عبادت کرده اند. روی تصادفی هم نبود که نظر به گزارش اسرائیل تایمز دولت اسرائیل و صهیونیست های واشنگتن برای پیروزی غنی در انتخابات ۲۰۱۴بحیث رئیس جمهور و خانم بی بی گل بحیث بانوی اول افغانستان در محافل سیاسی جهان لابی گری می کردند.
شاید عاقلانه باشد مردم متدین افغانستان در بازی پیچیده ای" جنگ و نفرت مذهبی" که قرنهاست در خاورمیانه بویژه در سر زمین فلسطین و اسراییل جریان دارد و هزاران انسان غافل و متدین کشته شده اند خود را درگیر نکنند.
بدون شک بیت المقدس برای مسلمانان افغانستان مقدس است ولی هیچ چیز مقدس تر از میهن مقدس خود ما نیست که اکنون در جهنم توسط شیاطین طالبی، داعشی، گلبدینی و رژیم مافیای قومی مزدور و جیره خوار یهود و نصارا می سوزد. ازینرو بزرگترین رسالت مسلمانان افغانستان قبل از همه نجات بیت المقدس خود مان از جهنم تروریزم و حامیان سیاسی آنان است.
اگر مردم همین همبستگی که در اعتراض به شناخت بیت المقدس بحیث پایتخت اسرائیل نشان دادند برای نجات میهن مقدس خود انجام بدهند، سر زمین مقدس تان از جهنم تروریزم یهود و نصارا نجات خواهد یافت و آنگاه با دست باز می توانید به کمک فلسطینان مظلوم برسید.

>>>   هروز جلال آبادی
حق پشتون ، اکثریت پشتون ، بیچاره پشتون ، مظلوم پشتون وغیره وغیره پشتون !
فقط این دولت در دست هزاره هاست و طالبان و رهبرانش تاجیک اند و داعش بلوچها اند ! غنی نورستانی ! ستانکزی ترکمن ! و اتمر لنگ پشه ای !!!! و تمام مردم مظلوم پشتون اند و تمام خاینان و آدم کشان و اجیران پاکستان و ایران و روسیه اقوام غیر پشتون اند !!!

>>>   ملاتره خیل از بیت المقدس چه تصور دارد؟
شوراى تحت نام اهل سنت و الجماعت به رهبرى ملا ترخيل هم برای بیت المقدس دهان پاره می کند. مگر این لنگوته به سر حامی پروپاقرص میرغضبان طالب نیست ؟ طالبی که دست چنگیزی، هیتلری و ابوجهل های تاریخ امروزی و دیروزی را در ظلم وویرانگری اش از پشت بسته است. شما لحظه ای تصورکنید که اداره بیت المقدس را به ملاتره خیل بدهند؛ آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از آن مسجد یک وحشت سرای تاریخ درست خواهند کرد و اولاً یک صد بلندگوی فرسوده از کار افتاده روی تیرک های چوبی بسته کرده و هرچه خلایق است را به ستوه می آورند. خواب مردم حرام شده و تمام مسجد از بوی بدن و عرق پای به یک گورخانه هزارساله تبدیل می شود.
اگر کسی ازملا تره خیل بپرسد که این بیت المقدس چه است؟ پناه برخدا، او چه خواهند گفت؟ این که چه باد خواهد کرد ، آن حکایتی دیگر است...
گزارشنامه افغانستان

>>>   چرادرافغانستان همه بدبین ومنفی گرا هست ازاستاددانشگاه گرفته تاعامه مردم تا زمان که مردم منفی بافی کند ومثبت گرا نباش همین اش وهمین کاسه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است