آیا در عمل، دنیایی به نام دنیای اسلام وجود دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۰    ۱۳۹۶/۹/۱۹ کد خبر: 142899 منبع: پرینت

وقتی به واکنش مسلمانان اعم از جوامع مسلمان، حکام و دولت های مسلمانان و جریان های اسلام گرایی در مورد موضع اخیر دونالد ترامپ بر سر بیت المقدس نگاه شود عدم استراتژی و عقلانیت استراتژیک را به خوبی می توان به عنوان مشکل و نقص کلان مسلمانان و دنیای اسلام مشاهده کرد.

مسلمانان در دنیای امروز فاقد استراتژی در حیات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هستند. برای هیچ مشکل و بحران خود استراتژی ندارند. آنچه را که بروز می دهند احساسات زود گذر و واکنش مقطعی ناگهانی و فاقد برنامه و استراتژی است. عقلانیت استراتژیک ندارند تا در پرتو آن استراتژی بسازند و به جای واکنش، خود عامل کنش باشند، ابتکار را به دست بگیرند و دیگران را در پی خود بکشانند.

فراموش کردن حافظه تاریخی و آینده نانگری از آثار نبود استراتژی و عقلانیت استراتژیک است که مسلمانان اغلب در قضایا بگونه ای برخورد می کنند که گویی حافظه ی تاریخی خود را از دست داده باشند. آنهایی که حافظه ی تاریخی را از دست داده باشند و از تاریخ که برای عبرت و احتراز از تکرار اشتباه است نیاموزند نمی توانند طرح و برنامه ای برای آینده بریزند و ارایه کنند. از یک اشتباه به اشتباه دیگر می روند و پیوسته اشتباه خود را تکرار می کنند.

بسیار جالب است که بسیاری از مسلمانان دنیا در برابر موضع رسمی ترامپ رییس جمهور آمریکا که دستور داد تا سفارت آمریکا به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل برود به مخالفت برخواستند، احساسات شدید نشان دادند و آن را خط سرخ خود اعلان کردند. در حالی که این بیت المقدس 71 سال می شود در تصرف و اشغال اسراییل قرار دارد و آمریکا هم در سال 1995 رسما بیت المقدس را با تصویب کنگره پایتخت اسراییل خواند.

چرا مسلمانان در این مورد به حافظه ی تاریخی خویش مراجعه نکردند؟ آنها در این 71 سال در برابر بیت المقدس و فلسطین چه کردند؟ استراتژی مسلمانان برای فلسطین و بیت المقدس چیست؟ توانایی آنها در این مورد چگونه است؟

اگر فلسطین و بیت المقدس قضیه دنیای اسلام و مسلمانان است آیا براستی و در عمل، دنیایی به نام دنیای اسلام وجود دارد؟ آیا امت واحدی به نام امت واحد اسلامی است؟ اگر است این همه خون و خونریزی درون مسلمانی از پاکستان تا افغانستان و تا عراق و شام و شمال آفریقا برای چیست؟

اگر پاسخ این پرسش ها دسیسه و توطیه ی دشمنان اسلام و مسلمانان باشد این در واقع عذر بدتر از گناه است وقتی ایمان و عقل مسلمانی ما مسلمانان بر دسایس و توطیه ی دشمنان اسلام و دشمنان خودمان چیره نشود و غلبه حاصل نکند و بر عکس آنها با عقل خود ما را پیوسته گرفتار و اسیر دسایس و توطیه های خود بسازند این دقیقا همان عذر بدتر از گناه است.

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدس
اسراییل
مسلمانان
نظرات بینندگان:

>>>   درود جناب اندیشمند ، اگه مسلمانان جهان از عقل و شعور سیاسی بهره مند بودند ، جهان اسلام در قرن هیچ زندگی نمی کردند مانند غرب صاحب تکنولوژی و علم امروزی رو داشتند ، (مانند گفتنه هنری کسنجیر که یک تعداد مسلمانان با شورش داد و فریاد بر امدند که دین ما در خطر است )بدون که متوجه شوند که دین درضمیر و روان انسان ها قرار دارد نه اینکه الکی داد بزنی ودین که اله دست نیست که با خود هر طرف عمل کنی و ببری و فعلا هم همنطوره که بدون که بدونن چه خبره ، به شعور همه توهین شده که اسراییل پایخت بیت المقدس باشد چی چبزی رو تغییر می دهند؟ هیچی .

>>>   Ariaie
صرف نظر از همه جنايات كه حكمتيار مرتكب شده و به فرض اين همه را خطايى انسانى او بدانيم، ايا واقعاً حكمتيار مسلمان است، و به أخرت و روز محشر و حساب و كتاب خداوندى باور قلبى دارد؟!
من انسان هاى سنگدل و بى رحمى زيادى را شنيده ام كه در پيرى رو به نيايش و توبه اورده اند چون روز هاى زندگى شان به شمارش افتاده است.
اما در وجود و اعمال حكمتيار هيچ نشانه يى از چنين باور و هراس از روز محشر و محكمه خداوندى ديده نمى شود. اين وضعيت در وجود او دو دليل ميتواند داشته باشد:
١-حكمتيار( قصاب كابل) ، يا به خدا و روز حساب باور ندارد و يك اتيست از نظر باور، و يك جنايت كار از ديد اخلاقى و عملكرد و مريض روانى سايكو از نظر فكرى است
٢- حكمتيار به خدا باور ضمنى دارد و يك مسلمان نما و مسلمان زاده اما چنان مغرور، ، متكبر متعصب و حريص قدرت و جايگاه و خودخواه است كه به باور خودش ، بنده برگزيده خداست و هرانچه ميكند درست است و به زعم خود قناعت خدا را مى دهد!
در غير ان به قول خود ملا ها توشه أخرت اين موجود " پليد" چيست؟!

>>>   باید بروی اسناد و سوابق دو و سه هزار ساله ای قبل المیلاد
سرزمین بیت المقدس و بعدآ
تغییرات و تبدلات طبعی و جبری که رخ داده و توافقات حقوقی و قرار هایی که شده قضاوت گردد تا یک بار دیگر
این داعیه افزار سیاسی قرار نه گرفته و خون انسان ها نه ریزد .این بار
جنگ ذروی و اتم است که منطقه و دنیا گرد و باد خواهد بود .
به احساسات و شعار ، غرور و خود بینی به قضیه برخورد کردن عاقلانه
نیست .فاعتبرو یا اولوالعقول والتدابیر و الا بصار .
م . ش . ف کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است