فرهنگ احترام به زن را رشد دهیم
خداوند انسان را احترام کرده و کرامت داده است. خداوند نقش مساوی زن و مرد را در گسترش اجتماعات بشری یکسان شمرده است، پس هر دو انسان هستند نه اینکه یکی انسان باشد و دیگری وسیله ای برای تکثیر انسان 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۶/۹/۱۹ کد خبر: 142901 منبع: پرینت

مراسم گرامیداشت از روز حقوق بشر با حضور زنان فعال در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و نظامی و با حضور معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت امروز یکشنبه 19 قوس 96 در مراسمی به مناسبت روز حقوق بشر و مبارزه برای محو خشونت علیه زنان گفت: اساسا باید به حقوق زن، از منظر انسانی نگاه کرد چراکه کرامت همه، چه زن و چه مرد در انسان بودن است و خداوند انسان را احترام کرده و کرامت داده است.

محقق بیان کرد: علت احترام نکردن زنان در گذشته و یا امروز این است که برخی نگرش انسانی به زن ندارند و زن را جزو املاک مردان بحساب می آورند؛ وقتی از این فاز برآمدیم و زن را بحیث یک انسان قبول کردیم، حقوق وی را بعنوان انسان نیز قبول می کنیم.

معاون دوم ریاست اجرایی درباره عده ای که زن را وسیله ای برای تولید و تکثیر انسان می دانند اظهار کرد: خداوند نقش مساوی انسان ها را در گسترش اجتماعات بشری یکسان شمرده است، پس هر دو انسان هستند نه اینکه یکی انسان باشد و دیگری وسیله ای برای تکثیر انسان!

معاون رییس اجرایی کشور، با بیان اهمیت فراهم کردن تحصیل برای زنان گفت: از آنجایی که دانایی، توانایی می آورد باید زمینه تحصیل برای همه اقشار فراهم شود وقتیکه زن و مرد تحصیل کرده و دانشمند شدند، حقوق همدیگر را می فهمند و یکدیگر را احترام می کنند و در کنار هم زندگی مسالمت آمیز را تجربه می کنند.

وی افزود: در خانواده باید طوری زندگی کرد که زن احساس نکند، برده مرد است؛ چنانچه در فقه چنین موردی نهی شده است و حتی زنان می توانند برای شیر دادن به اطفال قیمت تعیین کنند و مردم حق ندارد زن را مجبور به اینکار کند.

این مقام ارشد حکومتی با تاکید بر افزایش توانمندی های زن و مرد در جامعه بیان کرد: باید هر دو قشر جامعه را توانمند کرد تا هر دو به موازات هم رشد کنند و در کنار هم زندگی کنند. در گذشته ها احتمالا بدلیل نبود رسانه ها زیاد مسایل خشونت آمیز شنیده نمی شد و اما در یک و نیم دهه اخیر که مباحث حقوق زن مطرح شده است، موارد خشونت آمیز هم بیشتر شنیده می شود.

محقق ادامه داد: یک دلیل این مساله غیر طبیعی این است که ما ادبیات نفرت را میان زن و مرد پخش می کنیم و آنچنان مسایل را داغ می گوییم که گویی زن و مرد دشمن همدیگر هستند و یا دو کشور متخاصم هستند درحالیکه نباید تبلیغات نفرت انگیز میان زن و مرد پخش کرد، اگر نفرت را تبلیغ کنیم، بجای اینکه خشونت ها را پایین بیاوریم، بالا برده ایم.

معاون دوم ریاست اجرایی بیان کرد: تبلیغات باید در یک فضای سالم باشد و محبت میان زن و مرد را زیاد کند نه اینکه آنها را دست به یقه کند، ما توقعات زنان را بالا می بریم و درشرایطی که مردان هم آگاهی به آن حقوق ندارند، جنگ شروع می شود درحالیکه باید بتدریج فرهنگ احترام به زن را در جامعه بالا برد.

محقق گفت: در عرصه حکومتی باید مشارکت زنان را در ساختار دولت و نهادهای دولتی زیاد کرد و از دولت توقع داریم که به این مهم توجه کند و ما نیز هماهنگی ها را انجام خواهیم داد. باید در ساختار حکومت چند والی زن داشته باشیم تا آنان حکومت کردن را یاد بگیرند اما متاسفانه در این مرحله ظاهرا دیگر والی زن نداریم و یک نفر هم که والی بامیان بوده است، رخصت شده است و اکنون صد در صد حاکمیت در دست مردان است.

وی افزود: وقتی زنان در بخش های مختلف حکومت و در وزارتخانه ها و ریاست ها گماشته شوند، مردانی که پیش رویش می ایستند و امر وی را قبول می کنند، این موارد خود بخود برای زنان احساس شخصیت بوجود می آورد و مردان نیز احترام به آنان را یاد می گیرند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
خشونت زنان
نظرات بینندگان:

>>>   قربان خداشوم چه کسی از احترام به زن سخن میگوید .جناب محقق تا حالا چهار زن را به نکاح گرفته و .....ی دارد و خودش از احترام به به زن و حقوقش صحبت میکند . بنده خدا اگر نمیرد خودش خود را رسوا میکند.
ای مردم تا چه وقت دنبال این اشخاص بی خاصیت میروید.

>>>   جف زدن هاى حكمتيار همچنان ادامه دارد.
حکمتیار در خوست: حق لوی پکتیا باید از ولایت‌های کوچک مانند بامیان، دایکندی و حتا پنجشیر بیشتر باشد.
شما فكر كنيد، آيا اين نفرين شده براى صلح آمده؟!
خراسانى

>>>   خلیفه یاوه سرا اگر خودیت زنه به صفت آدم میدیدی ، پس سوال بنده را جواب بده .
خودیت در کلکسیون خود چند زن داری ؟
سفسطه گویی را بند کن ، زمان خاک زدن به چشم مردم گذشت. گپ مفت را هر کودن میزند ، هنر در آن است که در صحنه عمل ثبوت کنند.

>>>   جنابعالی خیلی کتابی بیان خوبی بود ، اما در کشور های مرد سالار چون افغانستان و خاورمیانه بعید است که حرفی شما رو باور و عمل نمایند ، اگه نزد آخوند همچو حرفی بزنی دست و بازو نداری ، در نزد آخوند زن نصف بعضه مرده ، نزد آخوند و ملا زن ارزش شهروند درجه دومه دارد، نزد آخوند و ملا زن ناقص العقل ،و... اگه جناب آخوند و ملا اینو کاملا در موقع سخن گفتن فراموش می کند که از زن به گفته ایشون ناقص العقل بدنیا آمدند و امرار معاش و حیات می کند .

>>>   محقق صاحب کاملاً راست میگوید.
اما نمیدانم چرا خودش دوخانم گرفته است و از هرکدام اش چند اولاد دارد و آیا خانم هایش در بیرون از خانه کار میکند و یا این که مصروف امور منزل هستند؟
گفتن آسان است،اما عمل کردن مشکل.

>>>   ایلام تا چهار خانم موافقه دارد ، خراسانی تو هم میتوانی چهار زن داشته باشی

>>>   مثل خاندان آل سعود خو25 زن ندارد تا چهارزن شرعی وکتابی است

>>>   آقای محقق اگر حافظه شما وما به یاد داشته باشد آیا این شما وافرادی زیردست شما در سالهای جنگ های تنظیمی نبودند که صد ها زن که ناموس ما و شما و مردم افغانستان میباشد در افشار و مزارشریف و مناطق دیگر می ربودند و بشکل فجیع آنهارا به شهادت میرساندند، یادتان نرفته کانتینرهای پراز مردم مرده اعم از زن و مرد این وطن، رقص مرده، میخزدن در سر مردم و صد ها فجایع دیگر، و حالا شما جناب عالی خودرا توته ای شرافت و انسانیت جلوه میدهد واز حقوق زن وانسان صحبت میکنید.

>>>   بسیارعالی چهارزن درگیر یک مرد
وبه بسیاربیشرمی ادعای حقوق زن را نیزدارد
ودر دهه هفتاد ولادت زن های مردم را به بسیاربیشرمی تماشا میکردی وازین جنایت لذت میبردی حالا چطور180 درجه تغیرخوردی
گرگ زاده عاقبتش گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود

>>>   سلام و عرض ادب :هموطنان گرانقدر. اینکه کشور های مخطلف بعد سپری مراحل دشوار و جنگ به ترقی و پیشرفت رسیده اند. نتیجه عملی ساختن نظریات مترقی یکی از دلایش بوده. اگر مقایسه نماییم سخنان گلبالدین را که از هر جمله و هر کلمه اش بجز قومگرایی،افراطیت، جهالت وامثالهم چیزی دیگری نمیتوان اموخت.وسخنان محقق که از حقوق زن و انهم با تمام جزییاتش حرف میزند .بدین نتیحه میرسیم که با در نظر داشت گزشته هر دوتایشان وا نهم در سالهای جنگ با حکومت .که امروز محقق به یک شخصیت مترقی و گلبدالدین همان کسیکه بود ،هست.اگر روزی سعادت نصیب ما شود که از متن سخنان رهبران مذهبی ما جملاتیکه بیانگر ترقی و تحول در جامعه باشد بیابیم ،به اطمنان میتوان گفت که رخت تمام بد بختی ها از کشور برچیده خواهد شد.
شادوموفق باشید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است