حکمتیار کیست؟ غلزی، پشتونیست یا اسلامگرا؟
اینک حکمتیار تلاش دارد با تبدیل کردن و یا نمایاندن خودش به عنوان مدافع قومی جدی، بی بدیل و تازه نفس پشتون ها، هم خود و حزبش را از آن سر درگمی ویرانگر نجات بدهد و هم زیر پای طالبان و واقع بینان ظاهرا میانه روی کابل نشین پشتون را خالی کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۵    ۱۳۹۶/۹/۲۰ کد خبر: 142919 منبع: پرینت

حکمتیار گفته است که سهم ولایات کوچکی چون بامیان، دایکندی و پنجشیر از سهم لوی پکتیا بیشتر است. شخصا نمی دانم که "لوی" در نظام اداری افغانستان به چگونه ولایتی، گفته می شود. آیا تعداد جمعیت، یک ولایت را لوی می سازد یا مساحت؟

من هیچگاه ترکیب "لوی هرات" را نشنیده ام در حالی که این ولایت هم مساحت بزرگتر از مثلا، قندهار دارد و هم نفوس بیشتر. نفوس غزنی، تقریبا سه برابر نفوس پکتیا است و مساحتش حدود هفت برابر مساحت پکتیا. یا بدخشان را درنظر بگیرید که یکی از بزرگترین و پر نفوس ترین ولایت های افغانستان است. آیا شما هیچگاه لوی غزنی و یا لوی بدخشان شنیده اید؟

از خیر " لوی " و استفاده ی جهت دار از آن که بگذریم، سوال اصلی این است که چرا حکمتیار این همه به قومگرایی، دل بسته است و دیوانه وار به گسترش هرچه بیشتر گفتمان قومی، ادمه می دهد؟ به نظر من دو دلیل دارد:

1. حکمتیار همیشه و حتی از همان آغازین سال های جنگ و جهادش، قومگرا هم بود و اسلامگرایی او همیشه با قومگرایی عجین بوده است. او در اوج بنیادگرایی اش، در سطح ملی یک برتری طلب قومی بود، و در سطح قومی هم یک قبیله گرای غلزی. دشمنی او با کابل، همان قدر ریشه در غلزی گرایی داشت که در اسلامگرایی اش.

2. با پایین شدن از کوه، آمدن به کابل و پذیرش شرایط موجود که غربی ها در ایجاد و نگهداری آن سهم اساسی دارند، حکمتیارِ ایدیولوژیک دچار بحران و سر درگمی بیشتر شده است. طالبان توانسته اند خود را در جامعه ی پشتون به عنوان نمایندگان اصلی و غالب اسلامگرایی سیاسی تثبیت کنند و زیر پای آدم هایی مثل حکمتیار را خالی. با سازش حکتیار با دولت، این نقش طالبان برجسته تر شده است و می شود. در چنین شرایطی، برای حکمتیار چه باقی می ماند؟ تکیه ی هرچه بیشتر بر قومگرایی.

اینک حکمتیار تلاش دارد با تبدیل کردن و یا نمایاندن خودش به عنوان مدافع قومی جدی، بی بدیل و تازه نفس پشتون ها، هم خود و حزبش را از آن سر درگمی ویرانگر نجات بدهد و هم زیر پای اسلامگرایانی مثل طالبان، و واقع بینان ظاهرا میانه روی کابل نشین پشتون را خالی کند. او در حال "ری برندینگ" (تغییر نام تجاری) است.

مشکل حکمتیار اما این است که گذشته اش مثل یک قاتل پیگیر و خستگی ناپذیر، پشتش را رها نمی کند و تازه نفس بودنش هم بعد از نیم قرن شکست خوردن های پیاپی و بدنامی های بی شمار، خیال و توهمی بیش نیست. وی نه در جامعه ی پشتون یک بازیگر تعیین کننده است، نه در میان اسلامگرایان، اعتباری برایش مانده است، و نه امکان و توانایی تبدیل شدن به یک رهبر تعیین کننده ی قومی برای همه ی پشتون ها را دارد. نقش و زور او حتی در دل قلمرو غلزی ها، کمتر از نقش حقانی ها است. در مناطقی چون قندهار و هلمند اما حکمتیار هیچگاه نتوانست جای پای محکمی برایش ایجاد کند.

آنچه حکمتیار را از فراموش شدن و حتی مردنِ بی پیامد در غارهایش نجات داد، نیاز غنی به یک متحد، و نشان دادن یک دست آورد حد اقلی در آن دوره بود، نه ابتکار عمل شخص حکمتیار، و یا رسیدن به اهداف سیاسی، قومی و ایدیولوژیکش. از سال ها بدین سو، حکمتیار را باد حوادث با خود برده است، و غیبت ابتکار عمل از شهر به کوه از کوه به شهرش رانده است. بعد از این هم به احتمال زیاد، جغول کردنش ادامه خواهد داشت.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Baraki
حکمتیار به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آى اس آى به کابل فرستاده شده است، تا با دامن زدن نفاق ملى، ودرگیری هاى تنظیمى، افغانستان را یک بار دیگر به گذشته بكشاند
و در بين مردم متدین و نجیب شریف پنجشیر و باميان تخم نفاق را بكارد
جاسوس كه سالها آله دست پاکستان بود
و سالها انتحار و انفجار را راه اندازي ميكرد صدها تن از بین رفت به دستور اين ....و حالی آمده در پی تفرقه اندازی هست در بين مردم با غرور پنجشير و باميان

>>>   غنی ره ایلا کو ، گلو را بگیر!
گلبدین آدم حقیرو حرفهای حقیرانه در آستان پکتیا
غنی و گلو این دو موجود ناقص عقل هر باری دهن به سخن می گشایند ، گند می زنند
و درین رقابت دست همه ناقص عقل های جهان را از پشت بسته اند.
گلبدین یکبار دیگر به بامیان و دایکندی وپنجشیر تاخت و عقده ای حقارتش را بیرون ریخت ، او می خواهد برای آینده با پخش تبلیغات علیه غیر پشتون ها بخصوص غیر قوم خودش حمایت جلب کند ولی بی خبر از اینکه با این سخنانش به جز نفرت و انزجار چیزی دیگری پیوسته به گذشته کمایی نخواهد نکرد.
این آدم حقیر با آن همه بد نامی ، بگذار هر روز گند بزند هر روز بمیرد .

>>>   جعفر عطايى
واکنش‌ها به سخنان محقق را یادتان است؟ حالا که حکمتیار علنی یک ولایت کشور را بر ضد سه ولایت دیگر تحریک می‌کند و علنا به تفرقه قومی و سمتی دامن می‌زند، چرا همان‌ها که در برابر محقق گلو پاره می‌کردند، خاموشند؟
در افغانستان یک عده صاحب‌خانه هستند و یک عده دیگر مسافر، یک عده افغان هستند و یک عده دیگر خیلی افغان‌تر و افغان اصیل. این مشکل است که ما با نام افغان و افغانستان و غیره مشکل داریم. تعصب، بی‌انصافی، تبعیض و ستم در همه رفتارها مشهود است.

>>>   برادر محترم وظیفه ئی است که جدیداً ازطرف آل سعود برایش داده شده است بچاره مجبور است تا چنین بگوید. از کدام موقف به کشور های خارجی سفر میکند معلوم است .

>>>   حکمتیار کیست؟ غلزی، پشتونیست یا اسلامگرا؟
هرچه هست خوده محکم کن که روز راستی رسیده است!!!!!!
پشتون

>>>   هیچکدام اینها او جاسوس آی اس آی است

>>>   گلبدین دردش بی درمان است
آنکه پوزش را به خاک مالید قبای گلگون شهادت به بر کرد و رفت.
حال گلو مانده و ذلت ابدی.
در حسرت رسیدن به ارگ هم دین را باخت و هم دنیا را.
و حال در دقیقه 90 عمرش سراسیمه است.
یک طرف ارگ است و طرف دیگر مرگ.
اینکه کدامش زود تر نصیبش میشود خدا خودش میداند

>>>   گلبدین را هیچ پشتون با شرف و وطندوست نماینده خود نمیدانند این آدم خود فروش طی غیابت خود در کوه ها نبود بلکه در زیر خانه های آ اس آ در پاکستان بود. این ادم به ضد مردم افغانستان عمر خودرا در خدمت به دشمنان این خاک به سر برده است این عروسک دستی آ اس آ چطور آمده مردم را باز به نفاق و برادر کشی ترغیب میکند وای بر حال این مردم که به حرف این جاسوس و نو کر اجنبی گوش میدهند . این آدمک نه پشتون است و نه اسلامگرا بلکه یک جاسوس است که ازین دو نام پاک سو استفاده میکندو بس .

>>>   جناب محترم چند روز دیگرهم حوصله کو باز برایت معلوم میشود که حکمتیارکیست ودیگران کی بودند من وتوکی هستیم تمام قضایا روشن خواهد شد

>>>   lمرگ برکل بیدین که بین مردم شرف واقوام بهم برادر افغانستان عزیز تفرقه می اندازد خداوند (ج) جزایش را در این دنیا وآخرت بدهد مرگ بر این ....بی حیف نام پر ارزش پشتون که این نوکر اجنبی بالای خود میگذارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است