جنبش روشنایی و ختم مذاکرات آن با دولت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۲    ۱۳۹۶/۹/۲۰ کد خبر: 142929 منبع: پرینت

کنفرانس خبری جنبش روشنایی را در مورد مذاکره با دولت بالای مسیر خط برق از طریق بامیان شنیدم ، واقعا خوب ، شفاف و عام فهم بود ، چیزی که در آن نقاط مبهم وجود داشته باشد وجود نداشت و صداقت جنبش روشنایی هم در مورد مذاکره به نمایش گذاشته شد ، تا جایی که معلوم می شود ، جانب دولت نیز تا ختم مذاکره ، بدون دغدغه و با راستی آزمایی در مذاکره اشتراک نموده اند و صرف آقای قیومی که ریس کمیسیون و فیگور اصلی در روندی مذاکره بوده است.

از دایر نمودن جلسه نهایی ، جمع و بست نتیجه جلسه و بالاخره فرستادن آن برای رییس جمهور خود داری نموده است ، از آنجایی که تشکیل این‌ کمیسیون به فرمان ریس جمهور صورت گرفته بود و رییس جمهور اخلاقا ملزم بود که نتایج کمیسیون را که خود فرمان داده بود بپذیرد ، اکنون که آقای قیومی فقط در ختم کار از تصدیق نتیجه کار خود داری کرده است ، بعید به نظر می رسد که بدون مشوره رییس جمهور و یا لا اقل تیم که ریس جمهور را در محاصره دارد این کار را کرده باشد.

گذشته ریس جمهور و تیم که نام برده را محاصره کرده است نشان می دهد که آن ها در تمام گفتگو ها ، مذاکره ها ، عهد و پیمان ها صادق نبوده اند و فقط در تمام مسایل با دیدگاه و ذهنیت قومی برخورد می کنند و در نزد آن ها مفهوم وحدت ملی و منافع ملی کدام جایگاه و پایگاه ندارد و چندان پروای وحدت ملی و منافع ملی را هم ندارند ، ورنه دولت و حکومت را به این سرنوشت دچار نمی کردند.

در این که در طرح جنبش روشنایی هم وحدت ملی و هم منافع ملی در راستای تامین عدالت اجتماعی وجود دارد هیج جای شک و شبه نیست و رییس جمهور هم در این اواخر فرمان داده است که قانون رفع تبعیض تدوین گردد ، لذا اکنون توپ در میدان ارگ است و جنبش روشنایی با کمال صداقت در پیشگاه مردم دین خود را ادا نموده است.

حالا دیده شود که در راه رفع تبعیض ارگ عملا قدم برمی‌دارد و با نتایج کمیسیون که خود فرمان آن را داده است تمکین می کند و یا اینکه در راهی می روند که در گذشته رفته اند.

حسن علی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش روشنایی
دولت
نظرات بینندگان:

>>>   جای بساتعجب وتاسف است که هنوزهم کسانی بنام جنبش روشنایی حرف حدیث بیان میکنندو بیشرمانه نقاب خدمتگزاری به مردم رابه صورت میکشند وکلماتی چون عدالت خواهی ورفع تبعیض و منافع ملی وسایرچنین واژه های عوامفریبانه رابه هدف اغوا واغفال مردم هزاره عنوان میکنند، آیاشماخونبهای جوانان پاکدل هزاره راکه بااعتمادبه شعارهای میان خالی تان جانهای شیرین خودرا ازدست دادندو باهزارآرمان دردل خاک مدفون شدندازحامیان خارجی وداخلی بدست آوردید فکرمیکنیدمردم نمیدانند،چی عدالتی، کدام حق وکدام دست آورد دربرابراینهمه خون وقتل عام جوانان تحصیلکرده هزاره؟ فکرمیکنم جیب هاخالی شده ومصارف عیاشی و کاباره های غرب پوره نمیشودکه باز سرودجنبش روشنایی را زمزمه میکنید ،اصلاکسانیکه رهبران مظاهرات روشنایی بودند فعلادرکدام پسخانه های خوابیده اندو چراجمال مذموم شانراکسی نمیبیند؟
اگرهزاره های بیدار واقعاملت بیداراند،بیایندحق خودرا ازین دلالان خون هزاره بستانندو اگرخدای نخواسته هنوزهم درخواب غفلت مانده اند بازار تجارت خونفروشان هزاره همچنان گرم وپررونق خواهدبود،شرم وننگ برای این مکاران وحیله گران بهتراست،توکه میگویی دراین طرح هم وحدت ملی وهم... وجوددارد، فهمیده نشد که وحدت ملی زیرنام هزاره کدام نوع از وحدت ملی رابیان میکند،ای آدم جاهل وکوک شده وحدت ملی ترکیبی از هزاره، ازبک، تاجک، پشتون وغیره را میگویند، چراهر عبارت تبعیض آمیزو غلط تانرا نام ورنگ کاذب وحدت ملی میدهید؟ مگرمردم افغانستان راکرو کوروگنگ تصورکرده اید ،منطق تانرااز دایره هزاره ودشت برچی وبامیان بیرون بکشیدتاقضاوت درموردارشادات تان تغیرکند،اگربامنطق رسای اخلاق وادب نمیتوانیدبنویسیدپس بعدازین یاوه گویی نکنید.
بااحترام
هزاره دوست

>>>   از خداوند بزرگ میخواهم که ازمسیریکه به نفع مردم وملت افغانستان است عبور کند وخاینین به جزای عملش گرتار شود

>>>   جنبش روشنایی باید بداند که
1 هدف از مذاکرات وقت کشی بود و است
2 اگر هدف باز سازی و به سازی مناطق محروم مرکزی است این هدف هیچگاه از مجرای این دولت یا دولت های قومی آینده
به دست نمی آید.
3 طرح جامع انکشافی به سطح تمام ولایات محروم مرکزی بریزید و در جهت اجرای آن از منابع داخلی و بینالمللی استفادهکنید شاید زود تر از این مذاکرات به نتیجه برسید.
والی بلخ یا اسمعیل خان اگر از طریق مذاکره پیش میرفتند تا حال شاید یک سرک هم در بلخ و هرات قیر نمیشد مثلیکه در بامیان و دایزنگی و دایکندی نه شد.

>>>   اگرتظاهرات جنبش روشنایی نتیجه میداد وبدون حوادث ختم میشد، آقایان هزاره دوستان تحسین میکردند، حالا که جوانان ما درراه عدالت خواهی (نه پست ومقام) جان خود راازدست داده اند ازین حرفهای عوام وخواص فریبانه به خورد مردم میدهند، باید هزاربار متٲسف بود که سیاست مداران بی سیاست وبی تدبیرما تنها به فکر مقام وموقعیت شخص وحزب خود است وتنها ازاسم قوم هزاره برای رسیدن به این هدف کثیف ونامیمون شان بهره می برند، تنهاچیزی که اینها باورندارند منافع هزاره است، گذشته سیاه چندساله این رهبران دلیل واضح براین مدعاست، اینها درکوشه سفره دولت وحدت ملی مانند بت کاغذی ویا مترسک وبه عنوان صرفا سیاهی لشکرشاهد وناظر بوده وهیچ اقدام قابل ذکر ومٶثری انجام نداده اند. امیدوارم طرفداران این رهبران ازخواب غفلت بیدار وسرعقل بیایند. رمضانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است