پناه گلبدین به قومیت
قومیت، جان پناه حکمتیار است و جز این بدل به مرده ای می شود که دگرباره باید به کوه ها پناه برد و بر همین مبنا در پی برافروختن شورش و نفرت قومیتی در میان مردم خود است زیرا بقای وی و غنی ریشه در خون و کشتار دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۱    ۱۳۹۶/۹/۲۰ کد خبر: 142969 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان چهل سال قبل در سیاستی از پیش تعیین شده برای قومیت پشتون بود و تاجیک در رتبه دوم با فاصله دور شامل حکومت و قدرت و برای باقی اقوام کمترین امتیازها در نظر گرفته می شد که هجوم ارتش سرخ هم آغاز جنگ طولانی بود و هم برهم زدن نظم سنتی قدرت.

اما آنچه دلیل تداوم جنگ و کشتارها می باشد تفاوت های قومیتی و نفرت های ریشه در میان مردمی است که قرن ها در یک جغرافیا زندگی می کنند که با خیزش رهبران جهادی، قومیت پررنگ تر و کشور در جنگ داخلی ویران شد و دوران جدید نیز از همان رهبرانی شکل گرفت بدون حضور حکمتیار زیرا وی پا به پای دیگر گروه های تروریستی سرگرم کشتار و افراط گری بود.

در این میان، ورق یکباره برمی گردد و با فشار مخالفان بر حکومت اشرف غنی، ارگ با توافقنامه صلح از حکمیتار به عنوان سپری در برابر دیگر اقوام استفاده می کند که تاکنون اثربخش بوده است.

پس از سخنان قومگرایانه رهبر پرحاشیه حزب اسلامی که همواره با انتقادهای تند مواجه و گاه برای کاهش نفرت افکار عمومی مجبور به توضیحات بسیار بر گفته های خود می شود اکنون در سفر به شرق کشور بار دیگر با تکیه بر قومیت، زمینه تنش های سیاسی و اجتماعی را داغ کرد.

حکمتیار پایبند به ایدیولوژی گذشته پس از بازگشت به افغانستان در رویکرد سیاسی تغییرات چشم گیری کرد و با استناد به اینکه که دیگر دوران رهبری دینی و جهادی به پایان رسیده، موفقیت را در رهبری تباری می بیند.

تمامی سخنرانی های وی با تکیه بر قومیت در تلاش برای پوشاندن جنایت های گذشته است و نفود هر چه بیشتر در میان پشتون تا از وی رهبری بسازد برای تحقق رویای حکومت اما جامعه اکنون با وجود تجربه تلخ جنگ و خونریزی بر سر اختلاف های تباری و مذهبی بار دیگر حاضر به پیروی از رهبری به شدت افراط گر و قومگرا است تا جنگی دیگر با ابعاد بزرگتر را به جان بخرد؟

واکنش های شدید از جامعه گرفته تا جناح و سران قومیت های غیرپشتون نشان می دهد که اکثر مردم و سیاستمداران خواهان طرد حکمتیار و حزب اسلامی هستند، هرچند در روزگار اختلاف های شدید درون حکومتی و وضیت به شدت بد امنیتی زمان مناسبی برای حذف وی نمی باشد.

از سوی دیگر ارگ هزینه های مالی و معنوی رهبر حزب اسلامی را تامین می کند تا بتواند سد مخالفان را بشکند و به اهداف پشتونیزمی جامه عمل بپوشاند به مانند جابه جایی اقوام رانده شده پاکستانی و معامله های پنهانی با طالبان.

اما نه قومیت های رانده شده و نه طالبان می توانند تنها برای ذخیره های قومیتی برای قدرت یابی پشتون باقی بمانند زیرا خلاصه در شورش و افراط گری هستند و بیش از دلبستگی به ریشه های قومیتی، وابسته حامیان خود می باشند.

و از آنجا که حکمتیار، قدرت طلبی افراط گرا است، همواره از قومیت می گوید و سلاح خود را برای نسل کشی و قتل عام های غیرپشتون تیز می کند به مانند جنگ های داخلی که هیچ گاه رقم دقیق کشتارها و جنایت های تکان دهنده حزب تحت رهبری وی برملا نشد.

و اکنون پس از تاختن به رهبران دیگر اقوام به سطح ولایت ها رسیده و از محرومیت بخشی از مردم اقوام می گوید و یک ولایت را با دیگر ولایت مقایسه می کند تا بار دیگر شورش و نفرت قومیتی را به جان مردم بیاندازد.

اما چه منافعی برای حکمتیار دارد؟ هر چه خون بیشتر ریخته شود رهبرانی به مانند وی به قدرت بیشتر دست می یابند زیرا هیچ نظام سلطه گر بدون هرج و مرج و جنگ در قدرت دوام نمی یابد به مانند حکومت اشرف غنی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گلبدین حکمتیار
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   سلام و عرض ادب خدمات هموطنان عزیز!
افغانستان یک کشور کثیرالقوام میباشد و هیچ قوم بر قوم دیگر برتری ندارد که موضوع در کلام پاک اسمانی نیز سراحت دارد. حال مردم همه میدانند که برای وطندوست است و کی وطنفروش و همچنان اگر نفوس افغانستان سرشماری گردد قوم پشتون انچه قلمداد شده است نمیباشد.
بدون تعصب اگر به گذشته اقای حکمتیار نظر اندازی شود ایشان از همان اوان جوانی منفی گرا و سبب ریختاندن خون مردم بیگناه و انزوا قراردادن اقتصاد گردیده است بگونه مثال امریکایی ها دیروز اشغالگر بودند و حتی گفته بود اگر در موجودیت انها به کابل بیایم از جمله امت پیامبر بزرگ اسلام نباشم و حال میبینیم که در موجودیت و تحت هدایت همان امریکایی جناب حکمتیار توافق نامه صلح که را بشکل کاذب آن امضا مینماید و حال مردم شریف یک ولایت را برتر از مردم شریف ولایت دیگر میداند حالانکه مردم همه ولایت خون یک دیگرد هستند بدون اینکه به کدام لهجه و زیان صحبت مینمایند پس هویدا میگردد که حکمتیار یک ادرم.... وطن میباشد به هیچ یک اساسات باور ندارد و مردم را به جنگ خانه به حانه دعوت میکند تا خود از آن نفع ببرد اگر شامل کناه نشوم در مسلمان بودن ایشان شک و تردید وجود دارد.به ارزوی تحکیم روابط میان اقوام افغانستان صلح و ثبات و افغانستان مترقی و عاری از جنک.

>>>   گلبدین راکت را انداخته
سوی قوم و قوم گرای تاخته
تا دقیقه ۸۰ وا ۹۰ باخته
در وقت اظافه سخت در تلا شه با چنگ و دندان وا زبان
جاغوری

>>>   نه تنها گلبدین بلکه تمام سیاسیون ما به قومیت روی آورده اند ودربرابرهرفشار بالای قوم خود مینازند علت دربدری ما هم همین است به نظر من اگرهرکدام شان عوض قوم به اسلامیت ، انسانیت و بشریت روی بیاورند راز مؤفقیت هم درین است

>>>   شرم است که بازهم دنبال چنین مهره های سوخته میروند

>>>   نماینده پاکستان درافغانستان !
(( رهبر حزب اسلامی افغانستان پس از حمایت روز گذشته از «شبکه حقانی»، در نشستی اظهار داشت پاکستان بیشترین آسیب را از جنگ افغانستان دیده است.
به گزارش اسپوتنیک، "حکمتیار" در نشست خبری در ولایت خوست به خبرنگاران گفت: مخالف مداخله سایر کشورها در مسائل داخلی افغانستان است.
رهبر حزب اسلامی در افغانستان در حالی مخالفت خود را با مداخله سایر کشورها اعلام کرده که بر اساس توییت تلویزیون یک، حکمتیار در این نشست گفته که پاکستان بیشترین آسیب را از جنگ جاری افغانستان متحمل شده است ))
اینکه پاکستان از جنگ افغانستان چی سود هابرده از شمار بیرون است ازبرکت پول غربی ها وعرب ها بدلیل سنگر شدن برضد افغانستان صاحب سلاح اتمی پیشرفته ترین تجهیزات نظامی ملیارد ها دالر شد
همین یک ماه پیش سلاح سابق مجاهدین رابه برما فروخته بود با همه اینها گلو میگوید پاکستان ضرر کرده !!!!
ر

>>>   گلبیدین راکتیار قصاب کابل جاسوس ای اس ای نه تنها در گذشته بلکه پس از حکومت جدید سال ۲۰۰۰ میلادی این ....وطنفروش بی غیرت بدستور و کمک ای اس ای بادولت جدید حامدکرزی و تا چند ماه قبل با دولت وحدت ملی به جنگ و کشتار مردم ما و تخریب خاک وطن ما دوام داد وقتیکه ای اس ای دید که اهداف اش را در افغانستان از طریق گلبیدین و طالبان بدست اورده نتوانست گلبدین جاسوس طرف اعتماد اش را بنام مصالحه با هیچ پیش شرطی بدولت وحدت ملی پیشکش کرد تا از طریق همین جاسوس ....وطنروش اش نفاق قومی و زبانی و سمتی را در بین اقوام با هم برادر ما شعله ور کند و اهداف خاص پاکستان که همانانفاق اقومی و سمتی و زبانی است براورده گردد گلبیدین ....از روزیکه وارد افغانستان شده در تمام نشست ها و سخنرانی هایش نفاق قومی و زبانی و سمتی را دامن زده و میخواهد که اهداف پاکستان را با چنین جنایت دیگراش بمردم کشور ما براورده سازد اما هر جا رویش سیاه شده و اکثریت مردم خوست و جامعه مدنی ان این نفاق افگنی شیطان جاسوس پاکستان را تقبح کرده اند اما کجاست که این ....شرم کند .

>>>   لوی گلبدین درتمام عمرش براه خطا رفت

>>>   Baraki
حکمتیار به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آى اس آى به کابل فرستاده شده است، تا با دامن زدن نفاق ملى، ودرگیری هاى تنظیمى، افغانستان را یک بار دیگر به گذشته بكشاند
و در بين مردم متدین و نجیب شریف پنجشیر و باميان تخم نفاق را بكارد
جاسوس كه سالها آله دست پاکستان بود
و سالها انتحار و انفجار را راه اندازي ميكرد صدها تن از بین رفت به دستور اين ....و حالی آمده در پی تفرقه اندازی هست در بين مردم با غرور پنجشير و باميان

>>>   غنی ره ایلا کو ، گلو را بگیر!
گلبدین آدم حقیرو حرفهای حقیرانه در آستان پکتیا
غنی و گلو این دو موجود ناقص عقل هر باری دهن به سخن می گشایند ، گند می زنند
و درین رقابت دست همه ناقص عقل های جهان را از پشت بسته اند.
گلبدین یکبار دیگر به بامیان و دایکندی وپنجشیر تاخت و عقده ای حقارتش را بیرون ریخت ، او می خواهد برای آینده با پخش تبلیغات علیه غیر پشتون ها بخصوص غیر قوم خودش حمایت جلب کند ولی بی خبر از اینکه با این سخنانش به جز نفرت و انزجار چیزی دیگری پیوسته به گذشته کمایی نخواهد نکرد.
این آدم حقیر با آن همه بد نامی ، بگذار هر روز گند بزند هر روز بمیرد .

>>>   جعفر عطايى
واکنش‌ها به سخنان محقق را یادتان است؟ حالا که حکمتیار علنی یک ولایت کشور را بر ضد سه ولایت دیگر تحریک می‌کند و علنا به تفرقه قومی و سمتی دامن می‌زند، چرا همان‌ها که در برابر محقق گلو پاره می‌کردند، خاموشند؟
در افغانستان یک عده صاحب‌خانه هستند و یک عده دیگر مسافر، یک عده افغان هستند و یک عده دیگر خیلی افغان‌تر و افغان اصیل. این مشکل است که ما با نام افغان و افغانستان و غیره مشکل داریم. تعصب، بی‌انصافی، تبعیض و ستم در همه رفتارها مشهود است.

>>>   برادر محترم وظیفه ئی است که جدیداً ازطرف آل سعود برایش داده شده است بچاره مجبور است تا چنین بگوید. از کدام موقف به کشور های خارجی سفر میکند معلوم است .

>>>   آنهائیکه همه روزه فاشست وپشتون وکوچی وبومی میگوید به استعمال چنین الفاظ هم ضرورت نیست وبالایش انتقاد کن

>>>   از جنایت کار چه توقع دارید باید هر طوری شده طرفدار بیابد چه بهتر که بر طبل قومیت بزند صدایش رساتر باز تاب میابد.

>>>   حکمتان در هوس رسیدن به قدرت میمیرد مگر به مراد نميرسد.

>>>   Baraki
حکمتیار به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آى اس آى به کابل فرستاده شده است، تا با دامن زدن نفاق ملى، ودرگیری هاى تنظیمى، افغانستان را یک بار دیگر به گذشته بكشاند
و در بين مردم متدین و نجیب شریف پنجشیر و باميان تخم نفاق را بكارد
جاسوس كه سالها آله دست پاکستان بود
و سالها انتحار و انفجار را راه اندازي ميكرد صدها تن از بین رفت به دستور اين ....و حالی آمده در پی تفرقه اندازی هست در بين مردم با غرور پنجشير و باميان

>>>   غنی ره ایلا کو ، گلو را بگیر!
گلبدین آدم حقیرو حرفهای حقیرانه در آستان پکتیا
غنی و گلو این دو موجود ناقص عقل هر باری دهن به سخن می گشایند ، گند می زنند
و درین رقابت دست همه ناقص عقل های جهان را از پشت بسته اند.
گلبدین یکبار دیگر به بامیان و دایکندی وپنجشیر تاخت و عقده ای حقارتش را بیرون ریخت ، او می خواهد برای آینده با پخش تبلیغات علیه غیر پشتون ها بخصوص غیر قوم خودش حمایت جلب کند ولی بی خبر از اینکه با این سخنانش به جز نفرت و انزجار چیزی دیگری پیوسته به گذشته کمایی نخواهد نکرد.
این آدم حقیر با آن همه بد نامی ، بگذار هر روز گند بزند هر روز بمیرد .

>>>   این حکمتیار یا ظلمتیار کوچی کسی است که متأسفانه به اساس سیاست های تبعیض آمیز حکومت های پیشین منحیث ناقل در زمین های سبزوخرم ولایت کندز جابجا گردید تا بذر نفاق، تفرقه و تعصب را در میان باشنده های آن ولایت بکارد که نیز امروز کندز در همین آتش افروخته شدۀ سال های قبل دارد می سوزد، او یک کوچی وکوچی زاده است که گاهی کاسه لیسی پاکستان، گاهی هم مزدوری ایران و زمانی هم غلامی ترکیه و عربستان سعودی را متقبل شد وامروز باداران وی اورا بمثابۀ دانۀ سرطان زا درداخل کشور جاسازی نموده است

>>>   جعفر عطايى
واکنش‌ها به سخنان محقق را یادتان است؟ حالا که حکمتیار علنی یک ولایت کشور را بر ضد سه ولایت دیگر تحریک می‌کند و علنا به تفرقه قومی و سمتی دامن می‌زند، چرا همان‌ها که در برابر محقق گلو پاره می‌کردند، خاموشند؟
در افغانستان یک عده صاحب‌خانه هستند و یک عده دیگر مسافر، یک عده افغان هستند و یک عده دیگر خیلی افغان‌تر و افغان اصیل. این مشکل است که ما با نام افغان و افغانستان و غیره مشکل داریم. تعصب، بی‌انصافی، تبعیض و ستم در همه رفتارها مشهود است.

>>>   واقعاً چنین است تحت نام تاجیک ،هزاره حقوق سایر تاجیک ها وهزاره هادرحیطه چندتن منحصر به این ولایت ها حیف ومیل میشود . گلبدین حرف خوب زده اما باید یک ویا دونام از ولایت های پشتون نشین هم میگفت بهتر بود

>>>   در فکر حرف های حکمتیار صاحب نباشید گناهش نیست او در فکر قرن بیست است نمیداند که مردم در قرن بیست یک زندگی دارند.

>>>   چرا این سخنان در شان حکمتیار است. او اگر غیر این باشد از شان خود بیرون شده است.

>>>   کانلا با شخصیتش مطابقت دارد حتی بدتر ازین درشانش خوب می خواند

>>>   Baraki
حکمتیار به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آى اس آى به کابل فرستاده شده است، تا با دامن زدن نفاق ملى، ودرگیری هاى تنظیمى، افغانستان را یک بار دیگر به گذشته بكشاند
و در بين مردم متدین و نجیب شریف پنجشیر و باميان تخم نفاق را بكارد
جاسوس كه سالها آله دست پاکستان بود
و سالها انتحار و انفجار را راه اندازي ميكرد صدها تن از بین رفت به دستور اين خائين و حالی آمده در پی تفرقه اندازی هست در بين مردم با غرور پنجشير و باميان

>>>   جناب کلفتیار هرطرف که میبیند میخواهد ادامه جنگ ونفاق را درکشور زیاد افزایش بدهد مسایل قومی سهم ندادن اقوام در کابینه وتفرقه انداختن بین تاجک پشتون ازبک هزاره بلوچ وغیره اقوام کشور را زیاد تاکید میکند واین لعنتی بخاطریکه مردمرا بخود جزب کندبرای یک کودتا دیگر کدام هدف ندارد.

>>>   شخصا نمی دانم که "لوی" در نظام اداری افغانستان به چگونه ولایتی، گفته می شود. آیا تعداد جمعیت، یک ولایت را لوی می سازد یا مساحت؟
من هیچگاه ترکیب "لوی هرات" را نشنیده ام در حالی که این ولایت هم مساحت بزرگتر از مثلا، قندهار دارد و هم نفوس بیشتر. نفوس غزنی، تقریبا سه برابر نفوس پکتیا است و مساحتش حدود هفت برابر مساحت پکتیا. یا بدخشان را درنظر بگیرید که یکی از بزرگترین و پر نفوس ترین ولایت های افغانستان است. آیا شما هیچگاه لوی غزنی و یا لوی بدخشان شنیده اید؟

>>>   جعفر عطايى
واکنش‌ها به سخنان محقق را یادتان است؟ حالا که حکمتیار علنی یک ولایت کشور را بر ضد سه ولایت دیگر تحریک می‌کند و علنا به تفرقه قومی و سمتی دامن می‌زند، چرا همان‌ها که در برابر محقق گلو پاره می‌کردند، خاموشند؟
در افغانستان یک عده صاحب‌خانه هستند و یک عده دیگر مسافر، یک عده افغان هستند و یک عده دیگر خیلی افغان‌تر و افغان اصیل. این مشکل است که ما با نام افغان و افغانستان و غیره مشکل داریم. تعصب، بی‌انصافی، تبعیض و ستم در همه رفتارها مشهود است.

>>>   حکمتیار در زمانی که در جنگ با مجاهدین پوزش به خاک مالیده شد رفت به پکتیا و از لوی پکتیا درخواست کرد که به طرف کابل مارش کنند .
مگر مردم لوی پکتیا یعنی خوست و پکتیا و پکتیکا به ریشش خندیدند و فعلن هم تمام ملت افغانستان ار شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و ساحات مرکزی میدانند که نباید از شیطان و گلبدین پیروی کرد. و آنچه میگویند این است:
ولا حول ولا قوت الا با لله

>>>   حکمتیارصاحب اولا این صحبت را نکرده باشد و اگر کرده است باید این موضوع را مطرح سازد که چرا وزارت مالیه بدست دوتابعته ها و پشتونها قرار دارد.
نیازی

>>>   افسوس به این مردم کم خرد دنیا درکجا رسید ولی این ها هنوز هم تفرقه اندازی میکنند

>>>   گلبدین حال میخواهد از طریق بلوا کردن قوم ها حکومت را شکست بدهد کدام هدف دیگری ندارد

>>>   گلبدین بعد 50 سال نوکری پاکستان از آنجا رانده و از اینجا مانده است.
در انتخابات هم از 3% بیشتر رای نمی آورد چون ملت ما به بلوغ سیاسی رسیده اند.
گلبدین جان آفرینت خوب خدمت میکنی
چه عجب راست سروده بود شاعر عزیز وطن 25 سال پیشتر از امروز

>>>   زمانیکه لوی پکتیا یا لوی کندهار لوی هرات لوی بلخ می گفتند آنزمان ولایات خوست پکتیکا از جمله السوالی های پکتیا بود
هرات همینطور تعداد از ولایات همجوارش یا السوالی های آنها مربوط هرات میشد حالا هرکس خو.دش لوی است

>>>   گلبدین راکتیار خاین جاسوس ای اس ای چون فعلا دیگر نمیتواند بنام اسلام چیزی که خودش به ان پابند نیست و استفاده سو از نام اسلام کرده و دیگر ایت تلسم ان شکسته شده به مقصداش که همانا براورده شدن اهداف نامشروع پاکستان در افغانستان است دست پیدا کرده نمیتواند حال مسایل قومی و سمتی و مذهبی را در پیش گرفته تا ازین طریق پاکستان را به اهداف اش در افغانستان رساند و سخنرانی این جاسوس در جلسه ای سخنرانی گلبدین که ضمن سخنان نفاق افگن اش بین مردم ولایات دایکندی و بامیان و پینجشیر و به گفته خوداش لوی پاکتیا از ضرر رسانی جنگ افغانستان به پاکستان خود واضح جاسوس بودن گلبدین را به پاکستان غیر قابل انکار نشان میدهد.

>>>   دست آورد های سفر عربستان وترکیه مبارک با دستو جیب پر برگشته یا چطور ؟؟؟

>>>   که رسید رسید مه چی خدمت کنم

>>>   گفتم نه رسی به کعبه ای خروتی
کین ره که تو میروی به پاکستان است
گذازش ترکیه و سعودی چه شد؟

>>>   دیده شود که دادشانی خوست کی است.

>>>   نجیب بارور
ما چهارچشم منتظر که امیر حزب اسلامی افغانستان در مورد قدس چه موقف می‌گیرد، امیر در غم لوی پکتیا بوده

>>>   هموطنان شما قضاوت کنیدآیا این مصاریف سوخت این وسائط که ارزش حمایت از این .....تاریخ را دارد.

>>>   شاداب امین بیگزاد
جناب عالی بیست سال کجابودی ؟
تورا به بودیجه چه کار پاسخ یک عمرجنایت وچندین انتحار وانفجار را چه زمانی میدهی که مردم را به خاک وخون کشاندی
ترسم از آنست که گور قبولت نکند

>>>   آدم قومگرا از روزیکه بادارش اجازه ورودش را از پاکستان به افغانستان داده بجز از تفرقه افگنی و قوم پرستی کدام دست آوردی دیگری نداشته است.

>>>   Salam
عبدالله عبدالله خطرناك تر از حكمتيار است ، حكمتيار دشمنى اش با غير پشتون پنهان نيست و حد اقل در دشمنى اش صادق است ، اما عبدالله خنجرش را در خفا بر قلب غير پشتون ها فروبرده است و براى شكست تدريجى شان آرام و آهسته عمل مى كند.

>>>   گلو بچيم مرا ديوانه ساختي، لاف هم يك اندازه دارد، در قريه جاي نداري و اسپت را در خانه ملك نگهداري ميخواهي، شرم است حالا خو ريشت سفيد شد و صاحب نواسه شدي.

>>>   این بی وجدان شرف باخته را همه می شناسندان شاءالله که مردم با غیرت خوست فریب این جلاد ...باخته افغانستان را نخورند.

>>>   گلبدین جان آفرینت خوب لاف ها میرنی
معاش و مصارفت را اگر سفارت امریکا قطع کند صد گکت خفه خواهد شد.
حقانی و فامیلش و هم حواریونش نوکر ISIهستند.

>>>   اقای غیرالدین:اولین جفا وحق تلفی را در حق برادران لوی پکتیا شما روا داشتید وامیاز شان را قبل از همه برای پنجشری ها دادیداگر حق شان را در نظر میداشتید بجای دو داماد از پنجشیر ؛ یک داماد از پنجشیر انتخاب میکرید ودو هم از اقوام محترم لوی پکتیا.

>>>   اقای حکمتیار دیگر رهبر حزب اسلامی نیست . رییس و رهبر رسمی حزب
آقای ارغندیوال است .
شایسته گل

>>>   حکمتیار چه کاره است . عجب مردمی هستیم یک دیوانه هم که در سر چوک
لاو لاو کند و صدا بکشد ما مردم جمع میشویم .
کامران کمریوال

>>>   گلبدین ارمان به دل میماند.

>>>   شما اشخاص کوتاه بین هستید هرکس کار خراب کرد انرا عاجل پیوند به ارگ وغنی میدهید واز داکتر صاحب عبدالله هیچ نام نمی گیرید ویا قوماندان عطا و اسماعیل اسماعیل قانونی ودیگر قوماندانان جمعیت وشورای نظار که بیش از ۵میلیارد دالر پول بیوه ویتیم این وطن را دزدی کردند هیچ یاد نکردید

>>>   زورش را دیروز در خوست ندیدید ؟
در گردهمایی سیاسیون و دولتمردان با کشاندن مکاتب و مامورین به زور و زر به همین تعداد که در ستدیوم خوست مردم بخاطر حکمتیار گردهم امده بودند. دیده نشده و نمیشود

>>>   زورش را دیروز در خوست ندیدید ؟
در گردهمایی سیاسیون و دولتمردان با کشاندن مکاتب و مامورین به زور و زر به همین تعداد که در ستدیوم خوست مردم بخاطر حکمتیار گردهم امده بودند. دیده نشده و نمیشود

>>>   افتاب به دو انګشت پنهان نمیشود شما تکه داران چور را همه میشناسد و به این تبلیغات بیجا و بی مفهوم هیچ سودی حاصل نخواهد شد دزد و راهزن هیچ وقت به مردم خدمت کرده نمیتواند. از حقیت اګر چشم پوشی نشود در زمان ربانی ملعون به ملیارد ها دالر چور و چپاول شد وقتیکه در یکی از دفاتر چند افغانی از بودیجه اش میامد پیش از ان راه چور اش سنجیده میشد ولی در وقت طالب که تمام دنیا دشمن اش بود باز هم کپرک های سرک های کابل را بجایی قیر خاک و جغل پرمیکرد حالا قضاوت از مردم. که چی باید بګوید.

>>>   ما یک حزب اسلامی رسمی داریم که منشی عمومی یا رییس آن آقای ارغندیوال است. آقای گلب الدین عضو حزب اسلامی شناخته میشود نه رییس
اگر میخواهد رییس باشد باید مجمع عمومی دایر گردد که آیا رای میبرد یانه
و اگر میخواهد به حیث فرکسیون حزب داشته باشد و او رییس باشد . باید
بصورت جداگانه و نام جدا مثلآ حزب اسلامی گلب الدین یا حزب اسلامی
حکمتیار تشکیل دهد یا نام و عنوان دیگر که به تصویب اعضای فرکسیون
برسدفعالیت کند .او یک شهروند حساب میشود .
عطاوالله دانشیار

>>>   این جاسوس پاکستانئ تمام روز مصروف تفرقه اندازی قومی است

>>>   Baraki
حکمتیار به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آى اس آى به کابل فرستاده شده است، تا با دامن زدن نفاق ملى، ودرگیری هاى تنظیمى، افغانستان را یک بار دیگر به گذشته بكشاند
و در بين مردم متدین و نجیب شریف پنجشیر و باميان تخم نفاق را بكارد
جاسوس كه سالها آله دست پاکستان بود
و سالها انتحار و انفجار را راه اندازي ميكرد صدها تن از بین رفت به دستور اين خائين و حالی آمده در پی تفرقه اندازی هست در بين مردم با غرور پنجشير و باميان

>>>   شخصا نمی دانم که "لوی" در نظام اداری افغانستان به چگونه ولایتی، گفته می شود. آیا تعداد جمعیت، یک ولایت را لوی می سازد یا مساحت؟
من هیچگاه ترکیب "لوی هرات" را نشنیده ام در حالی که این ولایت هم مساحت بزرگتر از مثلا، قندهار دارد و هم نفوس بیشتر. نفوس غزنی، تقریبا سه برابر نفوس پکتیا است و مساحتش حدود هفت برابر مساحت پکتیا. یا بدخشان را درنظر بگیرید که یکی از بزرگترین و پر نفوس ترین ولایت های افغانستان است. آیا شما هیچگاه لوی غزنی و یا لوی بدخشان شنیده اید؟

>>>   از حق لوی پکتیا خوشان بهتر از تو دفاع میکنند درتمام حکومات لئوی پکتیا چندین وزیر داشته اند
تو اصلا از لوی پاکستان دفاع میکنی

>>>   یعنی بتو رای بدهند؟؟

>>>   جعفر عطايى
واکنش‌ها به سخنان محقق را یادتان است؟ حالا که حکمتیار علنی یک ولایت کشور را بر ضد سه ولایت دیگر تحریک می‌کند و علنا به تفرقه قومی و سمتی دامن می‌زند، چرا همان‌ها که در برابر محقق گلو پاره می‌کردند، خاموشند؟
در افغانستان یک عده صاحب‌خانه هستند و یک عده دیگر مسافر، یک عده افغان هستند و یک عده دیگر خیلی افغان‌تر و افغان اصیل. این مشکل است که ما با نام افغان و افغانستان و غیره مشکل داریم. تعصب، بی‌انصافی، تبعیض و ستم در همه رفتارها مشهود است.

>>>   غنی ره ایلا کو ، گلو را بگیر!
گلبدین آدم حقیرو حرفهای حقیرانه در آستان پکتیا
غنی و گلو این دو موجود ناقص عقل هر باری دهن به سخن می گشایند ، گند می زنند
و درین رقابت دست همه ناقص عقل های جهان را از پشت بسته اند.
گلبدین یکبار دیگر به بامیان و دایکندی وپنجشیر تاخت و عقده ای حقارتش را بیرون ریخت ، او می خواهد برای آینده با پخش تبلیغات علیه غیر پشتون ها بخصوص غیر قوم خودش حمایت جلب کند ولی بی خبر از اینکه با این سخنانش به جز نفرت و انزجار چیزی دیگری پیوسته به گذشته کمایی نخواهد نکرد.
این آدم حقیر با آن همه بد نامی ، بگذار هر روز گند بزند هر روز بمیرد .

>>>   چرا حکمتیار از واژه انتخابات سالم استفاده نمی کند. این دزدان عادت کرده اند که همه چیز را با تقلب و قلدری به دست اورند.

>>>   همو گپ سابق است
بز در جان کندن. قصاب درغم چربو
همگی را برق میگیرد گلبدین را ارکین
حال لطف کنید بگویید که گلبدین دولت مشوره میدهد ایا غنی بخاطر مشوره دادن
با گلبدین صلح کرده یا بخاطر نفاق قومی
ویا بخاطر ازبین بردن نظام اشرف غنی

>>>   گُــــلـــــــــو طوری فرمان میدهد که گوئی درهرموضوع حق اولیت از او است یا اینکه اومستحق است که چی باید شود درحالیکه کسی اینرا به خاک پای حضرت صاحب برابر نمیداند خداوند ده سال از عمر این شخص مضر تفرقه انداز رابالای عمر استاد سیاف بگذارد
ر

>>>   وي بي خبر است كه هذيان ميگويد.
اين مريض هيچ اعتقادي به أصل دموكراسي و برابري ندارد. جنون دارد و احساساتي است. فقط زبان زور را تنها ميفهمد.
اگر اين بد بخت ميدانست كه وي هيچ حسنه رهبري و مردمي ندارد و كاري جز منافقت و جنگ افروزي ندارد، فورا خودكشي ميكرد. اين موجود با. جود تسليم شدن هم تغير ناپذير است. سرشت و بنياد اين نادان از جنگ و قلدري ساخته شده.
تشكر
ص

>>>   در اسلام تبعیض قومی نیست اما دردین گلبیدین تبعیض در درجه اول قراردارد

>>>   پارلمانم کمیشن کلاران باید یک قاتنون تصویب کند که هرکس موضوعات قومی را دامن بزند ...... بزنند
قندزی

>>>   با وجود افرادی چون گلبدین و طالبان مسلمانان دیگر نیازی به دشمن خارجی ندارند، چونکه خود به بهترین وجه با دستان خود خون بیگناهان ریخته و کشورشان را نابود می کنند.

>>>   این روانی جهان رابا عینک های خاکستری می بیند

>>>   Baha
سرنوشت مرگ باعظمتی را برای مسعود رقم زد که جهان را تکان داد و اما گلبدین زنده ماند تا مردم جهان جای ....خیالی، ....واقعی را بشناسند و نفرین کنند.

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   گلبدین در پناه قومیت
و ما
در پناه خدا

>>>   همه تقصیر از دخترش هست که رفت نزد امریکائی ها وتضمین نمود که گلبیدین حالا اصلاح شده او گلکد سابق نیست حالا که ممی بینیم بد تر از سابق است

>>>   گُــــــلــک بیشتر از نردبان آی اس آی پیشرفت میکند
تمام سخنان گلو دو جنبه دارد یا قومی یا پاکستانی مثلا میگوید از جنگ افغانستان پاکستان ضرر کرده !!!!
حتی یک طفل هم می فهمد که پاکستان بیشترین سودرا از جنگ افغانستان حاصل کرده بهمین سبب می خواهد جنگ ادامه یابد
اگر ضرر میکرد همان سی سال قبل جنگ را متوقف میساخت

>>>   0به جز از بد گویی وتعصب دیگر کاری ندارید حکمتیار یعنی خار چشم .....

>>>   حکمتیار مساوی است با راکتیار والسلام نامه تمام.

>>>   پناه به قومیت؟؟؟
بګزارید حکمتیار نیز از جمله همانها باشد که به قومیت پناه برده مثلیکه دوستم به جنبش،محقق و خلیلی به وحدت و ...پناه برده اند!!!
خکمتیار راست میګوید : ایا نفوس ۱۰۰۰۰۰ پنجشیر ۴۰۰۰۰ بامیان و۳۰۰۰۰ دایکندی با نفوس تنها قوم زدران هم برابر نیست اما حقش در کجا است؟؟؟

>>>   دست آورد های سفر ترکیه و عربستان او چی شد ؟؟پول مولیدادند ندادند ؟

>>>   دوستان، انتظار باشيد، اين مثلث ....غني-اتمر-حكمتيار از درون ميپاشد. هر كدام اينها براي خود ميخواهد. براي بقاي خود هركدام شان بهر درو ديوار دست مياندازد. مسأله اسلاميت هيچ مطرح نيست. غني و اتمر چهره هاي شناخته شده اند كه در راه اسلام هم نرفته اند. حكمتيار از نام اسلام خودرا مطرح ساخت ولي حالا از انطريق به مطلب نميرسد. يگانه راه باقيمانده گرفتن كارت قومي است. ولي خدا را شكر ديگر مردم افغانستان فريب اين بازيهارا نميخورد. براي هر سه شان بهتر است كه در سفارت خانه ها لابي گري كنند، چون كارت قومي نميچلد. اين مردم به قدر كافي از اختلافات دروني زجر كشيد، ديگر فريب رهبران فروخته شده قومي را نميخورد.

>>>   به جواب برادری محترم که گفته من نمیدانم که "لوی" از نگاه نفوس گفته میشود یا مساحت ؟ باید گفت که "لوی"
برای اوغان ها است مهم نیست تعدادنفوس شان کم باشد یا مساحت ولایت شان اندازه یک پوستین بلکه مهم این است که اوغان باشد، اگر اوغان نباشد به آنها "لوی" گفته نمیشود.
همانطوریکه وزارت اقوام و قبایل فقط برای اوغان ها است و بس دیگر مردم اوغانستان نه اقوام است و نه قبایل
لطفا یاد بگیرید و در لغتنامه هم اضافه کنید
کلکانی

>>>   در نهایت پیروان دنبک زنان عقب وی، دست بوسان گل بیدین این صفحه را بخوانند وعبرت بگیرند که این انسان ذلیل و پست فطرت به چه اندازه نزد ملت مومن ومسلمان افغانستان منفور است اگر آن کسانیکه وی رهبر خود انتخاب کرده این صفحه فیسبوک و انترنت را بخوانند ویا میخوانند اگر اندکی اندکی غیرت و ایمان داشته باشند بلافاصله تغیر عقیده نموده از این شخص بیزاری و نفرت خود اعلان نموده و از اعمال گذشته خویش که فریب این .....را خورده ندامت کشیده و از الله سبحانه وتعالی طلب مغفرت کنند. اگر ایمان شان ضایع و عقل شان مختل شده باشد باآنهم خداوند هدایت شان کند.

>>>   راکتیار بد میکند همرای دهن پدر تو
این احصائیه های نفوس ۱۰۰۰۰۰ پنجشیر ۴۰۰۰۰ بامیان و۳۰۰۰۰ دایکندی را از آن ادی ات بیرون آوردی یا از کجای دیگرت؟؟؟

>>>   محترم کلکانی صاحب
همینطور است که گفتی
لوی برای اوغان است و بس
اقوام و قبایل هم فقط برای اوغان است و بس
همانطور که می گویند دانشگاه نگویید بلکه پوهنتون بگویید ، فقط نمیگویند که فارسی یا همان دری گپ نزنید
ههههه

>>>   مشکل اصلی آذربایجان زبان نیست ، بلکه نبود آزادی و دموکراسی و حاکمیت قانون است، زیر چتر دموکراسی و قوانین آن در غرب صدها زبان و رنگ و ملیت و نژاد باهم زندگی می کنند ولی خود رهبران عقده ایی آذربایجان متاًسفانه از آن خبر ندارند و مانند کبک فقط سرشان را توی زبان ترکی کرده اند. اینها نمی توانند خود را ملی و مدرن سازند و به اقیانوس دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان بپیوندند، ولذا در همان افکار و اندیشهً بستهً خود محبوس مانده و خاموش و غرق می شوند وانگهی چرا فرقه؟ فرقه را مخالفین آزادی آذربایجان به قیام آن نسبت می دهند ، اگر قیام پیشه وری و حاکمیت دموکراتیک آن سرکوب نمی شد و ادامه داشت، یقیناً آذربایجان یکی از آزادترین و دموکراترین و پیشرفته ترین کشور خاورمیانه بود و با اروپا همسانی و رقایت می کرد. فرقه را کسانی به قیام آذربایجان نسبت می دهند که خود گرفتار حاکمیت فرقه فارسند. . کافر همه را به کیش خود پندارد. اقای عباس جوادی حتی معنی این شعر را هم ندانسته بد تعبیر می کند و گرنه این شعر گویای تمامی حوادث می باشد.
روز جانبازی است، ای بیچاره آذربایجان
سر تو باشی در میان، هر جا که آمد پای جان…
کاخ استقلال را بلا بارد به سر
پای دار ای روز باران حوادث ناودان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است