داعش، حاکم شمال یا طبل خالی؟!
اگر افغانستان بدل به سرزمین طالبان شده است با حکومت های فاسد و قوم گرا اما برای داعش تنها گذرگاهی خواهد بود زیرا رویای حاکمیت دارد نه رفتن به زیر سایه دیگر گروه تروریستی 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۳۹۶/۹/۲۱ کد خبر: 142993 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داعش در افغانستان در حال نفوذ و گسترش است و از این رو، جنرال دوستم هرچند گذشته ای مملو از جنگ دارد و آلوده به نبردهای داخلی می باشد اولین مقام سطح بالای حکومتی بود که این خبر تکان دهنده را افشا کرد و به دورترین نقطه از قدرت تبعید شد و حال، آیا به همان میزانی که رسانه ها از حضور داعش در شمال و شرق می گویند، قدرتمند هستند یا تنها اهداف سیاسی در پس بزرگ بینی ها نهفته می باشد؟

افغانستان خود جولانگاه معروف ترین گروه تروریستی می باشد که ابایی از هیج جنایت و کشتاری ندارد اما چگونه وزنه سنگین حمله و انتحاری های وسیع، روانه داعش شد و طالب مبرا از جنایت های بزرگ.

در این میان، برخی خبرها از سوی مقامات حاکی از حضور نیروهای فرانسوی و الجزایری داعش در جوزجان دارد که از میان کودکان سرباز می گیرند و به دلیل بسته بودن راه های این منطقه، جوزجان در محاصره این گروه تروریستی درآمده و حکومت به مانند گذشته بی اعتنا و نیروهای امنیتی شمال نیز تاکنون عملیاتی برای بازپش گیری جوزجان روی دست ندارند.

و هرچند که طالب پس از چند دهه حضور در افغانستان از ظهور و حاکمیت تا زوال و قدرت یابی دگر باره در بخشی از مناطق، جز جامعه و با نفوذ در میان قوم پشتون شده اند، داعش وابسته به نیروهای خارجی و عمدتا افراط گرانی بدون وابستگی های شدید دینی به مانند طالبان هستند.

در همین راستا، طالب با فرافکنی ها بسیار خود را دشمن داعش در افغانستان نشان می دهد در حالی که میرازاولنگ صحنه همبستگی میان این دو گروه بود و تکان دهنده ترن جنایت های این منطقه باردیگر یادآور شد که تفاوت های نگرشی میان گروه های تروریستی در اهداف مشترک بدل به قدرت می شود نه گزینه ای برای اختلاف.

جوزجان به مانند ننگرهار، سرپل و فراه زمانی مورد هجوم داعش قرار گرفت که حکومت خواهان ناامن شدن شمال بود زیرا با تنگ تر کردن فضا بر رهبران شمالی، سد منطقه معروف به مقاومت را بشکند و برهمین مبنا، رهبران امنیتی با بی اعتنایی به ناامنی ها در برابر رسانه ها از نبود گروه های تروریستی در این منطقه می گویند و حکومت هیچ پاسخ روشنی برای بی کفایتی های امنیتی ندارد جز دروغ های رییس جمهور از شکست داعش.

این در حالی است که ناتو و بخصوص امریکا نیز در کنار سکوت حکومت اشرف غنی برنامه ای برای نابودی این گروه تروریستی نداشته و سرگرم حمله های شبانه و کشتار غیرنظامیان می باشد و همانگونه که بارها، مقام های روسیه و برخی رسانه ها از حمایت همه جانبه امریکا از داعش و تلاش برای جابه جایی نیروهای شکست خورده این گروه در سوریه و عراق به افغانستان گفته اند، شمال برای داعش محیا شده است.

نکته قابل تامل، تجهیز بودن امکانات نظامی نیروهای داعش در مناطق مختلف است و هرچند نیروهای امنیتی با کاهش مهمات مواجه است، گروه های تروریستی به راحتی تمویل و پیشرفته ترین سلاح ها را در اختیار دارند که ریشه در هماهنگی های درون حکومتی دارد.

و همانگونه که طالبان در اقلیت نسبت به نیروهای امنیتی کشور قرار دارد، نیروهای داعش بسیار کم تعداد می باشد و با تکیه بر ایجاد وحشت بر مناطق دورافتاده حکمرانی می کنند و از این جهت برای تامین نیرو از کودکان و افراد محلی سود می برند.

افغانستان اگر چه بدل به سرزمین طالبان شده است و نزدیک به بیست گروه تروریستی در آن حضور دارد اما جز گذرگاهی برای داعش نخواهد بود زیرا نمی تواند به مانند طالبان در کشور ریشه دوانند زیرا رویای حاکمیت دارند نه رفتن به زیر سایه دیگر گروه تروریستی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خبرنگاران هرات
طالبان مزدور دستور جدید دریافت کردند
طالبان در تلاش ناامن کردن شاهراه نیمروز الا دلارام میباشد و بتوانند کاروان کمک های هندوستان را متوقف نمایند، این گروه با ناامن کردن شاهراه نیمروز میخواهند موانع بر سر کاروان گندم کمک شده هند ایجاد نمایند، این گندم چندی قبل از راه بندر چابهار به ولایت نیمروز رسید.
کماندوها بخاطر انتقال این کاروان به ولایت نیمروز رفته است اما مسئولین محلی نیمروز و شورای ولایتی این ولایت دراین مورد ابراز نظر نمیکنند.

>>>   Amirzada
امیدوارم غنی احمدزی اشتباه نجیب احمدزی را که به قیمت سرنگونی رژیمش تمام شد تکرار نکند.
کوشش نکنند یک مومن اندرابی دیگر مجبور شود از شمال در برابر ارگ قیام کند.
این تصور واهی را باید از سر خود دور کرد که می توان بلخ،قلب شمال را بزور حامیان خارجی خود تسلیم فاشیسم کرد.
فراموش نباید کرد که بلخ یکی از پایه های مشروعیت حکومت وحدت ملی در توافقنامه سیاسی با مهر تاییدی جامعه جهانی است. سقوط بلخ بمعنای سقوط و مشروعیت سیاسی ارگ کابل نیز است.
قدرت بلخ تحفه و یا لطف ارگ و یا ریاست اجراییه نیست، بلکه یکی از الزامات معادله قدرت در افغانستان است.

>>>   مسلمانان فلسطینی در فلسطین به کلیسا محل تولد عیسی مسیح رفتند و یکجا با مسیحیان در کلیسا به دربار خدا دعا کردند و گفتند که بیت المقدس خانه مقدس ما است و ما به هیچ کس اجازه نمیدهیم که خانه ما را پایتخت خویش سازد.

>>>   Parwani
طالبان و داعش به جاسوس چه نیاز دارند
وزارت دفاع قبل از‌ آغاز عملیات‌ پاکسازی مناطق از وجود طالب و داعش در شبکه های خبری‌ اعلان میکند تا آنها با خبر ‌شده یا موضع خودرا مستحکم‌سازند و یا هم قبل‌از قبل ساحه را ترک کنند.
آخرین مثال، همین امشب وزارت دفاع داعشیان استان فاریاب و جوزجان را آگهی داد که غم خودرا بخورند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است