احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات وجود دارد
برگزاری انتخابات بموقع مشروط به عملی شدن تفاهمنامه ها با ارگان های امنیتی و اداره ثبت احوال و نفوس برای توزیع تذکره تابعیت و نیز رساندن بودجه انتخابات در زمان درست بدست کمیسیون است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۶/۹/۲۱ کد خبر: 143025 منبع: پرینت

پس از اتمام کار ارزیابی مراکز رای دهی، اعضا و سخنگویان کمیسیون های انتخاباتی قبل از ظهر امروز سه شنبه 21 قوس 96 در یک نشست خبری حاضر شدند و درخصوص برآوردن نیازهای کمیسیون های انتخاباتی از جمله در دسترس قرار دادن بموقع بودجه انتخاباتی و عملی شدن تفاهمنامه های کمیسیون با ارگان های امنیتی برای برگزاری بموقع انتخابات هشدار دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون انتخابات، در نشست خبری کمیسیون های انتخاباتی با رسانه ها گفت: کمیسیون انتخابات طرح تهیه بودجه را به دولت و وزارت مالیه سپرده است تا به زودترین فرصت بودجه انتخابات را در دسترس کمیسیون قرار دهند و کارها مطابق برنامه پیش برود.

صیاد با انتقاد از کم کاری ها و کم لطفی های حکومت در روند برگزاری انتخابات اظهار کرد: کمیسیون انتخابات در طول یکسال گذشته تمام کوشش های خود را خرج کرده تا روند ملی انتخابات کامیاب شود اما کم کاری ها و کم لطفی های دولت در طول همین یکسال وجود داشت.

وی بیان کرد: خواست کمیسیون از حکومت و جامعه جهانی این است که این کم لطفی ها کمتر شود و جامعه بین المللی و حکومت صادقانه در کنار کمیسیون بایستند.

سخنگوی کمیسیون انتخابات، درباره کم کاری حکومت گفت: طرح حوزه های انتخاباتی اولین کاری بود که کمیسیون در طی سه ماه مکلف به انجام آن بود که بعد از مشورت با احزاب سیاسی و جامعه مدنی و متخصصین نظریات آن گرفته و طرح با دولت شریک شد اما تا هنوز در ارتباط با این موضوع کدام جوابی به کمیسیون نرسیده است.

این آگاه انتخاباتی در واکنش بی سرنوشت ماندن ریاست کمیسیون انتخابات افزود: مطابق ماده 16 قانون انتخابات هرگاه یکی از اعضای کمیسیون به هر دلیلی در سمت خود نباشد، در مدت یک هفته حکومت باید عضو جدید را معرفی کند اما با گذشت یک ماه این عضو کمبود هنوز معرفی نشده است لذا هیات اداری تکمیل نیست و انتخابات رییس کمیسیون، معاونین، سخنگو و منشی کمیسیون انجام نشده است.

صیاد، درباره تفاهمنامه های این کمیسیون با ارگان های امنیتی و نیز با اداره ثبت احوال و نفوس اظهار کرد: انتخابات در زمان و وقت معین برگزار می شود اما این به شرطی است که ارگان های امنیتی تفاهمنامه ای را که برای تامین امنیت حوزه ها، مراکز رای دهی و اتباع امضا کرده اند بدرستی اجرا کنند و از سوی دیگر لازم است که مطابق تفاهمنامه ای که با اداره ثبت احوال و نفوس توافق شده است تذکره در وقت و زمان معین به افراد واجد شرایط توزیع شود.

سخنگوی کمیسیون انتخابات هشدار داد: اگر بودجه انتخابات در وقت و زمان درست در دسترس کمیسیون قرار نگیرد، خدای نکرده طرح دوم ما نیز به سرنوشت طرح اول (طرح حوزه های انتخاباتی) مبتلا می شود چراکه روند انتخابات سلسله ای است و هر نوع تاخیر در یک مرحله بالای مرحله بعدی تاثیرگذار است و نشود که در تاریخ اعلام شده تاثیر بگذارد.

وی همچنین از حملات مکرر بر کمیسیون های انتخاباتی هشدار داد و گفت: یک نمونه دروغین از حملاتی که بر کمیسیون انتخابات می شود، موضوع گرفتن استعفای سفید از اعضای کمیسیون است که این دست تبلیغات اذهان مردم را مشوش می کند و باعث از بین رفتن اعتماد مردم به پروسه ملی انتخابات می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صیاد
انتخابات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است