محور مبارزه میان شوونیست ها و فدرالیست ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۹    ۱۳۹۶/۹/۲۱ کد خبر: 143031 منبع: پرینت

حقیقت این است که محور اصلی مبارزه، مبارزه میان شوونیست های انحصارطلب و متعصب از یکسو و فدرالیست های عدالت طلب و آزادی خواه از سوی دیگر است. بقیه نان به هم قرض دادن است به خاطر رسیدن به منافع شخصی.

وقتی ما گفتیم مرز رسمی دیورند مرز میان ما و پاکستان است و نباید ملتی را فدای پشتونستان کرد بسیاری از نظریه پردازان مربوط به شوونیست ها و عده ای از روشنفکران ساده دل خودی حرف ما را خیال پردازانه تلقی می کردند اما این مرز در همین چند ماه اخیر عملا بسته، تعریف و نهایی شد.

درباره فدرالیزم هم یک عده آدم های منفعت جو و بیسواد ما را باز به خیالبافی متهم می کنند و اینکه تحقق فدرالیزم یا کاملا ناممکن است یا باید سال ها طول بکشد. به اینگونه آدم ها به صراحت می گویم افغانستان فدرالی خواهد شد و این پروسه زمان زیادی را هم در بر نمی گیرد.

استدلال بی پایه و از سر نافهمی این عده ظاهرا از این دلیل آب می خورد که کنگره ملی و فدرالیست ها زور نظامی و اقتصادی ندارند که فدرالیزم را عملی سازند. این گروه باید بدانند که وقتی ایجاد ساختاری به "امر ضرور" مبدل می گردد و لحظه زایمان تاریخی فرا می رسد، حادثه اتفاق می فتد و زایمان صورت می گیرد.

کنگره ی ملی نظریه پرداز فدرالیزم در افغانستان است و فدرالی کردن افغانستان را از اهداف اساسی خود خوانده است. همیشه چنین نبوده است وقتی فردی یا جنبشی یا حزبی نظریه ای را مطرح می کند حتما خودش می باید آن را تطبیق کند. ما خود در میدان مبارزه برای فدرالی کردن افغانستان ایستاده ایم اما باز صد در صد حکم نمی کنیم. فدرالیزم در عمل از شمال شروع می شود.

هم اکنون نشانه هایی وجود دارد که شاید در اوج ناباوری ناباوران و سماجت شوونیست هایی مثل حکمتیار از جنوب و یا شرق فدرالی شدن آغاز شود. به قول احسان طبری در تاریخ سوراخ ها و شکاف هایی وجود دارد که گاهی آدم نمی داند حادثه از کجا سر می کشد. همین حالا مجموعه های بزرگی از شهروندان که فدرالیست شده اند عضو کنگره ملی نیستند و در بعضی زمینه ها شاید با کنگره ملی مخالف باشند مثلا در مورد سیاست های ما در مورد نیروهای بیگانه و هم شاید موارد دیگر. ممکن است فدرالیست هایی که عضو کنگره ی ملی نیستند پیشگام این مبارزه شوند و پیروزی را در نهایت به نفع فدرالیزم در افغانستان رقم بزنند.

پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فدرالیست
شوونیست
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین کار این است یا تجزیه شویم یا فدرالیزم و بهتر است مردم غیر پشتون برای این دو هدف در زودترین زمان ممکن متحد شوند و این پروسه را عملی کنند اگر امروز اقدام کنیم ۲۴ ساعت زودتر از فردا به رشد ترقی و رفاه خواهیم رسید پس نباید دست روی دست گذاشت و شاهد پشتونیزم شدن سرزمینهایمان باشیم
علی از ایران

>>>   یگانه گزینه ختم جنگ و ایجاد وحدت بین ملیت ها واقوام برادر افغانستان وانکشاف متوازن ولایات وتامین صلح واقعی همانا نظام فدرالی میباشد وبس.تازمانیکه دولت تک قومی باشد عدالت تامین شده نمیتواند وخد وصلح بوجود نمیاید.
بااحترام داکتر عبید.

>>>   این نظریه را ابتدا شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری مطرح نمود.
من با آقای پدرام موافقم انشا الله تحقق پیدا میکند

>>>   متاسفانه سطح سواد سیاسی مردم پایین است وگر نه فدراليسم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و روسیه وآلمان وبسیاری دیگر از کشورهای جهان بسیار موفق میباشد.
درکشوری چون افغانستان که تعصب قومی بیدا میکند ویک عده پشتون نادان مزدوری اجنبی را مکنند راهی جز حکومت فدرال نیست.

>>>   هر کس مخالف نظام فدرلی است با توجه به این شرایط کشورومردم نژادپرست وقوم گرا
باوجودمزدوران طالب.
با عقل ومنطق ،فکر وبدون تعصب و احساسات یک راه دیگر برای حل مشکلات این کشور بیان کند؟؟؟؟

>>>   پدرام منتظر این است که با چه بهانه و تحت کدام نام، ولایات شمال را بین خود و برادرانش مانند عطا نور و دوستم و غیره جنگسالاران تقسیم نموده و هرکدام شان در آن ولایات پادشاهی بر پا کنند.
بعد دارو ندار منطقه را مانند همیشه تاراج و به شماره های بانکی شان به خارج بفرستند.
در نبود یک دولت مرکزی قوی هیچ کس جلو جنایات و دزدی های شانرا گرفته نخواهد توانست.

>>>   خوانندگان گرامی:اولین نظریه پردازان فدرالیزم در افغانستان سازمان (کارگران جوان افغانستان )که نوسنده افتخار عضویت آنرا داشت است این سند موجود بوده بزودی دا اختیار خونندگان وعلاقه مندان قرار خواهد گرفت که درسال 1362خورشیدی در زمان حکومت ببرک کارمل طرح ریزی نموده آنرا طی نشریه چندصفحه ای به مقامات آن نظام تحویل داد لیک مسئولان قبیله گرا آنرا هضم کرده نتوانست وبسنده برآن شدند که شرایط آماده نظام فدرالی نیست .اماوابستگان سازمان ؛ازین طرح مجدد فدرالیزم حزب کنگره ملی استقبال میدارند وبه امید پیاده شدن این نظام هستند.
ع-ب-کابل

>>>   ضرب المثل است که ‍‍‍‍‍‍‍‍:
سفیدی کفن را دیده سیاهی قبر را نه .
افغانستان اولآ باید ۹۵ فیصد باسواد و دارای شعور سیاسی شود
و شهروند شدن تحقق پیدا کند بعدآ خواب فدرالیزم تعبیر خواهد شد
حمیدالله دانش آموز علوم اجتماعی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است