قومگرایی با چهره حق به جانب در اداره هوانوردی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۲    ۱۳۹۶/۹/۲۱ کد خبر: 143035 منبع: پرینت

فهرست تشکیل اداره‌ هوانوردی ملکی نشان می‌‎دهد که تقریبا تمام مسوولان و کارمندان این اداره از یک قوم هستند.

فهرست تشکیل اداره‌ هوانوردی ملکی کشور که در این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست بدست می شود نشان می‌‎دهد که رییس عمومی، معین عملیاتی، رییسان فرودگاه‌های کابل، بلخ، قندهار، سایرفرودگاه‌ها و بخش‌های مهم دیگر همه از قوم پشتون هستند.

محمد شاه حبیبی، رییس عمومی اداره‌ هوانوردی ملکی روز دوشنبه ۲۰ قوس 96 به تلویزیون یک گفته است که "نظر من را نخواهید، تلویزیون یک پشت مرداری‌ها می‌گردد. بگذار که پخش شود و باز هم هم پخش کنید. شما (تلویزیون ۱) کمی درباره‌ منفعت‌های ملی صحبت کنید!"

این موضوع سبب انتقاد جدی فعالان مدنی شده است و به باور آنان گماشتن افراد در نهادهای دولتی بر بنیاد قوم و زبان به فروپاشی نظام خواهد انجامید.

عزیز رفیعی، فعال مدنی در اینباره گفته است که قومی کردن اداره‌ها مانع تطبیق قانون می‌شود و عدالت اجتماعی را به چالش می‌کشد.

این در حالی است که چند ماه پیش یادداشت تبعیض آمیز ثواب الدین مخکش، معاون پیشین معاونیت ریاست نظارت و ارزیابی اداره‌ امور ریاست جمهوری سبب برانگیختن احساسات جدی مردم شد و منجر به برکناری مخکش و فرستادن پرونده او به دادستانی کل شد اما تاهنوز سرنوشت پرونده مخکش روشن نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اداره هوانوردی
قوم گرایی
نظرات بینندگان:

>>>   امید خراسانی
ناملا ایاز نیازی این خائنی که قتل ناجوانمردانه، غیر انسانی و غیر اسلامی فرخنده شهید را تائید و از جنایتکاران و قاتلان فرخنده دفاع کرده بود، بخاطر حفظ مقامش بدستور زمامداران خائن و فاشیست دولت و حکومت در مورد هویت ملی!!! به وعظ و نصیحت پرداخته ورنه:

ــ چرا نمیگوید که وحدت و همبستگی ملی وقتی تامین شده میتواند که همه اقوام و ملیت های ساکن در کشور از حقوق مساوی برخوردار باشند؟
ــ چرا نمیگوید که همه اقوام و ملیت های کشور در راس زمامداران دولت و حکومت مکلف هستند که هویت، فرهنگ و زبان یکدیگر را محترم بشمارند و برسمیت بشناسند ؟
ــ چرا نمیگوید که هیچ فرد، هیچ گروه و حتی زمامداران دولت و حکومت این حق و این صلاحیت را ندارند که نام، زبان و فرهنگ یک قوم و قبیله را بر سایر اقوام و ملیت ها تحمیل کنند ؟
ــ چرا نمیگوید که سرزمین ما یک کشور کثیرالملیت است و از اقوام و ملیت های مختلف تشکیل شده و نام تحمیل شده یک قوم بر کشور عادلانه و قانونی نیست؟
ــ چرا نمیگوید که هر قوم و هر ملیت حق دارد به زبان مادری خود صحبت کند و واژه های زبان خود را بکار ببرد؟
ــ چرا نمیگوید که هیچ فرد، هیچ گروه و هیچ زمامدار دولت و حکومت حق ندارد واژه های زبان یک قوم و قبیله را بنام مصطلحات ملی بالای اقوام و ملیت های غیر )افغان = پشتون) تحمیل کند؟
ــ چرا نمیگوید که واژه های پوهنتون، پوهنځی، زیژنتون، کتابتون، روغتون، درملتون، وسله تون، پیژنتون، نندارتون و ده ها واژه دیگر همه واژه های زبان پشتو هستند نه مصطلحات ملی؟
ــ چرا نمیگوید که واژه های زبان پشتو فقط و فقط در صحبت پشتو و نوشتن متن به پشتو قابل استفاده است و بس؟
ــ چرا نمیگوید و اعتراف نمیکند که فارسی از جمله چهار زبان کلاسیک جهان شمرده میشود، بنام دری کدام زبانی وجود ندارد و دری فقط و فقط یکی از صفت های زبان فارسی است؟
ــ چرا نمیگوید که فارسی زبانان خود شان قانوناً حق و صلاحیت و اختیار دارند در صحبت هایشان تنها و تنها واژه های زبان فارسی را بکار ببرند و این حق و این صلاحیت را هیچ فرد، هیچ گروه و هیچ زمامدار دولت و حکومت از آنها گرفته نمیتواند؟
ــ چرا نمیگوید که وحدت و همبستگی و اتفاق ملی هیچگاه با جبر، تهدید، زورگویی، حق تلفی و زیر پا کردن حق و حقوق سایر اقوام و ملیت ها تامین شده نمیتواند؟
ــ چرا به زمامداران خائن دولت و حکومت و دیگر فاشیستان نمیگوید که دست از هویت ستیزی و خصومت و دشمنی با زبان و فرهنگ اقوام و ملیت های غیر پشتون و غیر افغان بردارند؟

>>>   خود ریس هوانوردی قبول کرده که مرداری ها در اداره اش وجود دارد و بر تلویزیون 1 قهر است که چرا مرداری ها را برملا میکند.

>>>   عدالت سالها پیش فوت کرده است

>>>   سوال درینجاست که در میان تاجک هزاره ازبیک ترکمن و بلوچ.... هیچ شخص واجد شرایط پیدا نشد که همه اوغان ها را درین جا جا زدند.

>>>   هرکه را ریس لازم داند درست است! حال دلتان است شادی را بجای ادم مقرر کنید مثلیکه وندبازان کرده بودند؟؟ نه بس است!!!!

>>>   کوچی پای ترقیده ها را خدا روز داده.
چیزی هم نگو که وحدت ملی خراب میشود.
وحدت ملی یعنی منافع قوم پشتون.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است