سفیر فلسطین: ترامپ نمی تواند قدس را از ما بگیرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۷    ۱۳۹۶/۹/۲۲ کد خبر: 143046 منبع: پرینت

'محمد نبهان' سفیر فلسطین در صربستان در رابطه با تصمیم ترامپ در مورد قدس به روزنامه نووستی چاپ بلگراد گفت: ترامپ نمی تواند قدس را از ما بگیرد.

روزنامه نووستی با انتشار مصاحبه ای به نقل از سفیر فلسطین در صربستان نوشت: قدس به اسراییل تعلق ندارد. قدس توسط اسراییل اشغال شده و به این رژیم تعلق ندارد بلکه متعلق به تمامی مومنان جهان است. در آن شهر مسجد ،کلیسا و آثار ادیان دیگر وجود دارد.

نبهان افزود: مردم فلسطین بخاطر تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا عمیقا متاسف هستند که بطور یک جانبه قدس را بعنوان پایتخت اسراییل تلقی کرده است. آمریکا خود را بعنوان طرف درگیر در این نزاع تلقی کرده و نه بعنوان میانجی. آمریکا سیاستی را در پیش گرفته که نتیجه مذاکرات را از قبل تعیین می کند.

'حتی یک میانجیگر جدی در چنین مساله مهمی مانند فلسطین که بر امنیت خاورمیانه تاثیرگذار است، نباید تصمیمی اتخاذ کند که به نفع یک طرف باشد و به طرف دیگر بی اعتنایی شود.'

وی ادامه داد: اگر تصمیم رییس جمهوری آمریکا منطقی و در چارچوب قانون بین الملل بود، یعنی بخش شرق قدس را بعنوان شهر اشغال شده از طرف اسراییل از سال 1967 اعلام می کرد، قبول می کردیم. در شهر قدس 400 هزار فلسطینی زندگی می کننند که 40 درصد تمامی شهر قدس و بیش از 95 درصد قدس شرقی را تشکیل می دهد.

سفیر فلسطین در بلگراد اظهار داشت: آمریکا با چنین تصمیمی خود را از ادامه روند مذاکرات حذف کرد. من عمیقا بر این باورم که در نهایت منطق پیروز می شود و صلح غالب می شود، زیرا که نه ما و نه یهودیان آینده دیگری نداریم.

وی گفت: 2 گزینه وجود دارد؛ اول اینکه شهر قدس به دو قسمت تقسیم شود، قسمت غربی آن پایتخت اسراییل و قسمت شرقی آن پایتخت فلسطین باشد و گزینه دوم اینکه قدس بعنوان پایتخت متحد و برای پایتخت فلسطین و اسراییل به رسمیت شناخته شود مانند بروکسل که هم پایتخت بلجین است و هم اتحادیه اروپا.

نبهان اضافه کرد: فلسطینی ها بیشتر مایل هستند کشوری متحد داشته باشند. اسراییل هیچ مدرک و سند موثقی ندارد که نشان بدهد زمانی در اینجا یهودیان بودند. شهر قدس اشغال شده و در آن نزدیک به نیم میلیون فلسطینی زندگی می کنند و در اینجا باقی می مانند.

وی گفت: اسراییلی ها خانه های فلسطینی ها را تخریب می کنند، اوراق و اسناد جعلی می سازند، خانه ها را از صاحبان آنها می گیرند و آنها را بیرون می کنند، جلوی تردد مردم را می گیرند و به آنها اذیت و آزار می رسانند.

'در زندان های اسراییل بیش از 200 کودک و زن فلسطینی در حبس هستند، صرف نظر از ساختمان های بی ترکیب در شهر تاریخی قدس و تمامی اقدامات تلافی جویانه علیه ساکنین باید گفت که جمعیت فعلی در قدس هیچ تغییری نخواهد کرد.'

وی افزود: هیچ کس از ترامپ طرفداری نکرده است، حتی دوستان نزدیک اسراییل. امکان دارد که برخی کشورها سفارت خانه های خود را تغییر دهند، ولی عملا واقعیت ها تغییر نمی کند.

سفیر فلسطین در صربستان گفت: از سال 1993 هر روز با اسراییل مذاکره می کنیم، راه حل واقعی معلوم است. هم آنها می دانند و هم ما، همه می دانند. به بطور واضح موضع خود را به فرستاده های آمریکا از جمله به داماد ترامپ و جارد کوشنر مشاور ترامپ گفته ایم.

وی افزود: ما خواهان کشوری براساس مرزهای 1967 هستیم که قدس شرقی پایتخت آن باشد. همچنین تمام مسایل دیگر را باید از طریق مذاکرات حل و فصل کنیم. با باراک اوباما رییس جمهوری سابق امریکا تقریبا به مرحله پایانی برای حل و فصل مساله نزدیک شده بودیم که دونالد ترامپ تمامی این توافق ها را رد کرد.'

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
قدس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است