آغازی برای تقلب و پایانی در بحران
کمیسیون انتخابات روایتگری برازنده برای تقلب و پختگی در معامله است و حکومت با سلطه کامل و نفوذ، هم شفافیت را از آن گرفت و هم مدیریت انتخابات آینده را به دست آورد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۶    ۱۳۹۶/۹/۲۲ کد خبر: 143083 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 سراسر تقلب و معامله بود و به خوبی نشان داد که کمیسیون انتخابات که در آن زمان نام مستقل را یدک می کشید، بازیگر اصلی اختشاش بوده است.
در همین حال، کمیسیون انتخابات در واکنش به نگرانی ها از تاخیر برگزاری انتخابات پارلمانی گفته است که انتخابات به وقت آن در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد. اما محمد وریماج رییس (برکنار شده اما برحال) دبیرخانه این کمیسیون گفته است که 16 سرطان 1397 به عنوان رور انتخابات تعیین شده و تغییر نخواهد کرد و گفته است که کمیسیون انتخابات برای برگزاری آن در این تاریخ متعهد است و برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

حکومت وحدت ملی که با هماهنگی های شبانه روزی کمیسیون انتخابات در تقلب ها تشکیل شد که به بحران یک ساله کشور انجامید و همچنان ادامه دارد، پس از کشمکش و نقدهای شدید به جابه جایی اعضای جدید رسید اما نه بر اساس صلاحیت و کارکرد بلکه با انتخاب مستقیم رییس جمهور از میان افراد وابسته و بی تجریه در کنار تعیین فردی به عنوان رییس دبیرخانه این کمیسیون که در تقلب های گذشته دست داشته است.

اما با تمامی جابه جایی ها، همچنان ناامیدی از برگزاری انتخابات شفاف بر اساس آرای مردم در سال آینده بر کشور سایه افکنده است، وابستگی اعضای کمیسیون انتخابات به حکومت، نتیجه ای جز بی اعتباری نداشته و عملکرد آن تاکنون نه تنها گامی در جهت اصلاحات نبوده بلکه به همان راهی می رود که انتخابات گذشته رفت.

وابستگی های جناحی و تباری این کمیسیون بیش از وظیفه اصلی آن، حاشیه ای پررنگ تر از متن شده است و تنها با نگاهی به فرد تعیین شده برای ریاست دبیرخانه این کمیسیون از سوی اشرف غنی، می توان پی برد که ارگ خواهان عبرت آموزی از افتضاح انتخابات سال 1393 نیست.

هرچند انتخابات گذشته و دست داشتن گسترده این کمیسیون در تقلب ها، باعث ناامیدی در میان مردم و جامعه جهانی از روند شفافیت در افغانستان شد اما برای تیم اشرف غنی بهترین دستاورد بود: رسیدن به قدرت و مقام.

قرار بود که انتخابات مجلس نمایندگان و ولسوالی ها در پاییز 1396 برگزار شود اما رییس دبیرخانه این کمیسیون گفت که انتخابات در سال آینده برگزار نخواهد شد و دلیل آن را کندی روند رایزنی های درخصوص الکترونیکی شدن و تامین هزینه های انتخابات عنوان کرد.

حکومتی که خود از دل بحران و تقلب به وجود آمده است، هیچ گاه در پی شفافیت در روند انتخابات نیست و با کارشکنی و سنگ اندازی سعی بر نفوذ دارد که در کمیسیون جدید به خوبی نمایان می باشد و حال مردم در بی اعتمادی ها به حکومت و جریان انتخابات چگونه به پای صندوق رای بروند؟

تلاش مقام های کشور برای دریافت کمک برای برگزاری انتخابات در حالی صورت می گیرد که تاکنون جامعه جهانی تمایلی برای آن نشان نداده است زیرا در انتظار بارقه های از اصلاحات انتخاباتی هستند که تاکنون تنها معامله بوده و اعمال سلیقه!

وریماچ که خود در تقلب های گذشته دست داشته و با واسطه گری به مقام ریاست دبیرخانه این کمیسیون رسید، یکی دیگر از زدو بندهای سیاسی است که توسط ارگ صورت گرفته و بر وابستگی ها صحه می گذارد.

حکومت افغانستان برای قانونی جلوه دادن انتخابات سعی در کنترل و مدیریت انتخابات آینده دارد و بر همین مبنا، با کش دار کردن این روند سعی دارد زمانی که نیاز برای انحصارطلبی در راس قدرت را دارد به دست آورده و به منافع تباری خود برسد.

زمانیکه هیچ نشانه ای از شفافیت و قانون در روند انتخابات دیده نمی شود، کمیسیون انتخابات به طور کامل در نفوذ ارگ به سر می برد و همچنان توزیع شناسنامه های الکترونیک و اصلاحات انتخابات سردرگم است، نباید مردم را وارد بازی سیاسی کرد و بار دیگر به پای صندوق های رای کشاند که دیگر اعتمادی باقی نمانده است.

با این روند انتخابات آینده نیز بحرانی تر از دوره قبل خواهد بود و در کنار پول های هنگفت که به فساد کشیده می شود، تنها مردم را ناامید تر به حکومت و قانون خواهد کرد در حالی که دیرزمانی از حاکمیت هرج و مرج و بی قانونی در افغانستان نگذشته است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شفافیت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر این بار انتخابات پارلمانی با تقلب و دستکاری انجام شود که ممکن تعداد کاندیدان قریب چار الی پنج هزار تن برسد باشد اغتشاش چی خانه جنگی در بین مردم صورت میگیرد چراکه هرکاندید زور و زر قدرت داشته و به حریف مقابلش باخت را حتمی قبول نمی کند که از راه تقلب پیروز شده باشد وهم گلبدین راکتیار بار با راکت هایش امادگی شلیک راکت است امریکا وغرب را بگذار که کنترول وضعیت از صور اسرافیل هم خارج میشود که حتی اختلاف خانوادگی بین زن شوهر، پدر پسر، دختر مادر، خواهر برادر به وجود می اید حتی شاید نیز خود ریس صاحب جمهور همرای بی بی غنی گپ شان به جدایی بکشد پس ازین لحاظ فکرتان باشد که درین گدوگدی هیچ کسی بی داغ ضرر زیان جان سالم بدر برده نمی تواند کوشش کنید خانه زنبور را تور ندهید.

>>>   Baha.
جنایتکاران می آیند و می روند و اما جنایت سالاری در بسترش نهادینه می شود و تا انتهای تاریخ سیاه قیبله تداوم می یابد .
آقای دگراندیش پرسیده اند که این آدم ها با هم چه ارتباط دارند؟
این آدم ها ارتباط دارند، حزب وطن که نجیب رهبرش بود، حال تصویر جبار قهرمان را در کنار عکس نجیب می بیندید که جنایتکاران خادیست را جمع نموده تا حزب وطن را بازسازی و با حزب اسلامی گلبدین مدغم کند تا انتخابات پیش رواین دو حزب جنایتکار برای اشرف غنی رأی بیاورند. در انتخابات گذشته گوسپندان رأی آوردند و در انتخابات آینده گاوان رأی می آورند و آن هم از جنس غلزایی.

>>>   اوغان نه آنقدر فرهنگش را دارد و نه هم مغزش آنقدر انکشاف کرده که به مردم سالاری، انتخابات پاک، و به احترام حقوق شهروندی همه باور داشته باشند. بازهم راه های تقلب، خیانت، و جنایت را پیدا میکنند و باز هم همان وحشت و دهشت را که در سرشت خود بصورت طبعی دارند درین موارد نیز بنمایش میگذارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است