گلوی مردم با زنجیری از چنبره‌ استبداد خفه شده
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143107 منبع: پرینت

دولت تنها به معنای سرزمین، حاکمیت، پرچم و سرود ملی نیست. مهمترین مولفه دولت‌ مردمان آن است. دولتی که به مردمان خود احترام نمی‌ گذارد حق موجودیت را به‌نام «دولت» از دست می‌ دهد و به مافیای انحصارگر قدرت تبدیل می‌ شود. چنین دولت‌ ها فلسفه ی «فاعل» حقوقی را در نظام بین‌ الملل از دست می‌ دهند. این مافیای انحصارگر منابع ملی را برای خدمات ساختارهای حفاظتی خود به خرج می‌ رسانند و آنها را گسترده می‌ سازند. هر چقدر که دامنه این ساختارها کلان می‌ شود به همان اندازه مفاهیم معاصر دولت در آن سرکوب و خدمات اجتماعی محدود می‌ شود.

مکلفیت اساسی دولت‌ های معاصر را حسابدهی در برابر شهروند شکل می‌ دهد. اگر دولتی در برابر اراده ی شهروند حسابدهی ندارد مشروعیت آن تضعیف و در نهایت ناپدید می‌ شود. نبود مشروعیت، دولت را در انحصار استبداد قرار می‌ دهد. استبداد برای حضور در قدرت ابزارهای خدماتی و تامیناتی خود را شناسایی می‌ کند. مساعدترین ابزار خدماتی استبداد را ساختارهای قومی که گرایش‌ به تبار حاکم دارند و تضعیف (تا مرز سرنگونی) گروه‌ ها و ‌فرهنگ‌ ها برون از قدرت شکل می‌ دهد.

از آنجا که دولت ذاتا یک پدیده ارزش‌ محور است بنابراین جوهر دولت را احترام به ارزش‌ های حقوق شهروندی و همسانی شهروندان در برابر قانون شکل می‌ دهد. نبود ارزش‌ هایی چون پلورالیزم، مردم سالاری، حاکمیت قانون و شفافیت، دولت را از جوهر ارزشی آن تهی می‌ سازد و انحصارگران قدرت در تلاش تظلم فکری می‌ شوند. بهترین وسیله برای تظلم فکری استبداد ایدیالوژیک و خموش‌ سازی صداهای آزاداندیشی است.

گلوی مردم ما توسط زنجیری از چنبره‌ های استبداد خفه شده است انحصارگری قدرت، خودکامگی تباری و استبداد مزخرفات...

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استبداد
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   ظام الدین غیاثی
کرزی ،اسپنتا ، انجینیر نبیل،خلیلزاد و دیگران خیانت ملی را مرتکب شده اند .
در خیانت به موکراسی آمریکایی ها و ناتو دست دارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است