قسمت هایی از کتاب آخرین سپه سالار
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143111 منبع: پرینت

تصادفا وقتی افراد دوستم به میدان هوایی کابل فرود آمدند دریافتند که داکتر نجیب‌ الله قصد فرار از کشور را دارد آنان مانع سفر نجیب‌ الله و پیوستن او به خانواده‌ اش در هند شدند. براساس روایت‌ ها فرمانده اوزبک به نجیب‌ الله گفت: " تو آتش را در افغانستان شعله‌ ور کردی حالا وقت آن رسیده که خودت در آن بسوزی. " نجیب‌ الله که تلاش خود را برای فرار ناکام دید به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناه برد و تا زمان دستگیری‌ اش توسط طالبان در همانجا اقامت گزید.
ص 220

دوستم در این زمان (1992) بر سه فرقه پیاده و یک لشکر زرهی فرمان می‌ راند. به گفته یک تحلیل گر نظامی او 60 فروند هواپیمای جنگی میگ 21 و سوخوی 22، 60 فروند هلیکوپتر، 200 چین تانک تی-55 و تی-62، ده‌ ها موشک بالستیک اسکاد و تعداد زیادی توپخانه در اختیار داشت و بدین ترتیب ارتش او به مجهزترین مجموعه شبه‌ نظامیان مسلحی که تاحالا تحت فرمان یک سپه‌ سالار بوده تبدیل شده بود.
ص 222

در رویدادی که به قتل عام افشار مشهور شد افراد مسعود و سیاف حدود 800 تن از هزاره‌ ها را کشتند. در جریان حملات تاجیک‌ ها علیه هزاره‌ ها در کابل ده‌ ها هزار تن جان خود را از دست دادند.
ص 226

بیشترین سرکوب‌ ها (در دوران ریاست‌ جمهوری ربانی) متوجه شیعیان هزاره شد که پیش از این به شکل بی‌ رحمانه‌ ای توسط پشتون‌ ها منکوب شده بودند.
ص 226

وفایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آخرین سپه سالار
نظرات بینندگان:

>>>   وفایی
بیشترین هزاره ها را نصر در دوران جهاد کشت.
روس ها اصلن تا مناطق مرکزی نمیرسیدن و نصری ها مثل حزب اسلامی فقط کارشان تنظیم جنگی بود
نصری ها در کودتای داخلی طرفداران اکبری و مخالفین مزاری را کشتند
نصری ها در حمله بر حرکت محسنی هرچه کشتند شیعه بود و هزاره وقتی زور شان نرسید به حزب اسلامی حکمتیار دلالی کردن تا حکمتیار فتح لفتوح خودش را اعلان کند
نثری ها در کودتای هماهنگی کابلیان را به خون کشیدند
نصری ها در جنگ های کابل کارته 3 کارته 4 خوشحالخان افشار دهمزنگ و در مجموع غرب کابل را از غیر هزاره پاکسازی کردند
و این قصه را سردراز است

>>>   یعنی که هزاره ها هیچ نفر نکشتند و کاملآ بیگناه مثل طفلی که نو از بتن مادر بدنیا آمده باشد؟
هزاره و آدم نکشد، مگرم که از نسل چنگیز نباشند.

>>>   جنایت در این وطن از نام ودستم و امثال دوستم خودخواه شوشگر و بیسواد شروع شده است.
شاولی مدد از فاریاب

>>>   دوستان ، همه گروه های تنظيمی که توسط پول های دلار و پول پاکستانی چنان مست بودند که نه از خود و بیگانه و هموطن رو نمی شناختند ، همه تنظيم ها چه پشتون ، هزاره، ازبک ، تاجیک همه به جان هم افتادند که چی انداختند تا خون پدر، مادر ، برادر و اعضای فامیل رو از هم دیگه بگیرند چنان به کشتن و غارت، دزدی و تجاوز مشغول بودند که خدا که چی تاریخ این ها رو نمی بخشند ..

>>>   خود خواهی های مسعود اگر نبود فعلا برهاندین ریس جمهور. وخودش وزیردفاع وچندتا وزارت هم به دوستم اوزبک هاوهزاره میداد ومذهب تشیع را به رسمیت میشناخت تمام مردم ازدست گلبدین راکت هایش را میگرفت وتمام

>>>   دراون دوران هزاره ها مثل بقیه حق راازباطل تشخیص ندادند تبرزن را جب زن تشخیص ندادند بدنبال یک عده انسانهای جاه طلب ومنفعت جو راه افتادند بدنبال کسی راه افتادند که ازقم برعلیه هزاره ها حکم جهاد را اعلام کردند وبر اتحاد هزاره ها شامل نشد بااتحاد وتشکیل حزب وحدت مردم هزاره منسجم ترشد رهبر شهید بابه مزاری رنج میبرد ازاینکه هزاره به اسم گروه یکدیگر رامیکشد پس حزب وحدت رادرست کرد یک تعداد وحدت شکنی کردند چون دروحدت ذوب میشدند دیگر رهبرک نبودند وسهمیه حزب را صاحب نمیشدند ودلار نمیکردند حتی سیدو هزاره را راه انداختند وبا هرتوانی خودشان را درقدرت نگه داشتند تا سهمیه حزبی را داشته باشند اما حضرت عزرایل تومار شان را پیچید برد که برد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است