کشور باید با تمسک به قانون رهبری شود نه قومگرایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۲    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143151 منبع: پرینت

توافق روى انتخاب ریيس جمهـور از محرومترين اقليت افغانستان، منحيث نماد ملى.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، احمدولی مسعود در دیدار با سارا بنت مسوول بخش سیاسی سفارت انگلیس در کابل با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی کشور گفت: وضعیت عمومى چنان پیچیده و تاریک است كه انكشافات بعدى براى هـيچ يك قابل پيش بينى نمي باشد. اي کاش مفادات توافقنامه كه حاصل راى ميليون هـا انسان هـمين سرزمين بود، پياده مي گرديد تا دولت ملى، قانونمند و مشروع مي داشتيم و امروز شاهـد سردرگمى، تيره بختى يك ملت و فروپاشى هـا نمي بوديم.

مسعود در ادامه اظهار کرد: روی هم رفته آنچه امروز به عقل من مي رسد، برای مهار بحران و گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و دستيابى به حداقل ثبات، قطعا بايد قبل از رفتن بطرف انتخابات و قبولی فرآیند انتخابات، ابتدا ميان خود روى چند تا مبانى به وفاق برسيم از جمله يكى تصوير روشن از نوع نظام بعد از انتخابات و ميكانيزم واقعگرايانه جهـت زمينه سازى براى گذار منطقى از حكومت موجود به دولت و رهـبرى ملى باشيم. در اين راستا و در جهت تغییر سياسى نظام، چند گزینه بايد به بحث گرفته شود تا سرانجام روى یکی توافق صورت گيرد:

1. تغییر ساختار های سیاسی نظام، معطوف به ايجاد تعادل در منظومه قدرت در دولت مركزى و ولايات و اصل تعادل قدرت میان مرکز و ولایات.

2. توافق روی انتخاب رییس جمهور از یک اقلیت محروم افغانستان بحیث نماد ملی، تا منبعد هیچ کسی نتواند از نام و جاى و پایگاه قومی، اقوام دیگر را مانند رهبری امروز آقای غنی، از درون نظام و آقای حکمتیار به وكالت نظام تهدید نماید بلکه فقط با تمسک با قانون، کشور را رهبری و مديريت نماید. (این گزینه می تواند حالت عبوری و یا موقتی هم داشته باشد).

3. اگر دولت وحدت ملی ادامه مي یابد، با درنظرداشت بافت اجتماعی و مودل دمکراسی مشاركتى، در راس پایه های مهم دولت، هـر يكى ریاست جمهوری، صدارت، مجلس و قضا از چهار قوم کلان و برای هـر ركن دولت، دو دو معاون از اقوام دیگر که جمله می شود 12 عضو از اقوام مختلف كشور در حوزۀ تصمیم گیری و سیاستگذاری افغانستان منحيث خانۀ مشترك هـمه، اتحاد ملی را نمایندگى كنند. اعضای کابینه و بقیه مامورین دولت بر اساس تخصص و شایسته سالاری توظیف گردند.


احمدولی مسعود غنی حکمتیار انتخابات



کد(10)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احمدولی مسعود
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
بزرگترین جفا در حق دموکراسی را کسانی کردند که در انتخابات با آن که نیک می دانستند که داکتر عبداله برنده قاطع است، برای حفظ منافع آزمندانه و کرسی های خود با توطیه سکوت از کنار واقعیت گذاشتند و حقایق را از چشم مردم و جهانیان پوشیده نگه داشتند. پیشاپیش همه کرزی، خلیلزاد و اسپنتا و چند معامله گر دیگر.
به ویژه مشاور امنیت ملی کرزی باید با برگزاری کنفرانس
مطبوعاتی افشاگری نموده و استعفا می داد.
اری
همیشه میان های شعارهای زیبا و رفتارهای زشت شیار ژرفی هست.

>>>   ظام الدین غیاثی
کرزی ،اسپنتا ، انجینیر نبیل،خلیلزاد و دیگران خیانت ملی را مرتکب شده اند .
در خیانت به موکراسی آمریکایی ها و ناتو دست دارند

>>>   Baha.
جنایتکاران می آیند و می روند و اما جنایت سالاری در بسترش نهادینه می شود و تا انتهای تاریخ سیاه قیبله تداوم می یابد .
آقای دگراندیش پرسیده اند که این آدم ها با هم چه ارتباط دارند؟
این آدم ها ارتباط دارند، حزب وطن که نجیب رهبرش بود، حال تصویر جبار قهرمان را در کنار عکس نجیب می بیندید که جنایتکاران خادیست را جمع نموده تا حزب وطن را بازسازی و با حزب اسلامی گلبدین مدغم کند تا انتخابات پیش رواین دو حزب جنایتکار برای اشرف غنی رأی بیاورند. در انتخابات گذشته گوسپندان رأی آوردند و در انتخابات آینده گاوان رأی می آورند و آن هم از جنس غلزایی.

>>>   تاکه اوغان است قومگرائی، خیانت، تقلب، جنایت، انتحار، انفجار، و وحشت هم است۰

>>>   Toghyan
افغانستان به ذعامت و انسانهای نیاز دارد که توانا، مدبر، صادق به منافع ملی باشد وآنرا بالاتر از منافع قومی بداند، فرا تباری بی اندیشد وفراتباری عمل نماید.به حاکمیت ملی، وحدت ملی، توسعه ملی، و به عدالت ملی باور داشته باشد. درک بهتری و روشنتری نسبت به جامعه داشته باشد و براساس شناخت ازآن واقعیت ها تصمیم بگیرد،و بااستراتیژی مشخص و برنامه ی کاری وارد عمل شود. زیرا ذعامت و رهبری نه فقط تعین کننده ی سیاست های کلی یک دولت است، بلکه به آن هویت ونیرو می بخشد.
شوربختانه مردم افغانستان فاقد ان ذعامت و رهبری است که بحران اعتماد و خط فاصل بین مردم و حکومت نام نهاد وحدت ملی را ایجاد و تشدید نموده، کشور را به بحران واضمحلال کشانده است.

>>>   همين شماها مسعود خيل ها كه از سقوط حكومت داكتر نجيب اله قدرت مملكت را در دست گرفتيد و چور و چپاول را در كابل و همه افغانستان بنام غنيمت برا انداختيت و به ده ها هزار مردم شريف أين كشور أر در اثر نادان و بى تجربه گى خود در جنگ هاى تنظيمى قتل نموديد و به صد ها هزار مردم أين كشور را أواره نموديد و پا هاى كثيف خود را به كلو مردم بى دفاع أين كشور كذاشتيد. چرا از انها صحبت نميكنيد مردم أين تاريخ غم انگشت را هيچ وقت فراموش نميكند نميدانم كه شما چطور جرءت پيدا ميكنيد كه باز در مورد اينده افغانستان حرف بزنيد

>>>   كليم الله همسخن
همین‌که نگران سبک‌دوش شدن از مقام ولایت هستید معلوم می‌شود که تا حال ندانسته علیه‌ی فدرالیسم و فدرالیست ها سخن گفته اید. اگر نظام فدرالی می‌بود و شما می‌توانستید قناعت مردم را فراهم کنید هیچ کسی از مرکز حق نداشت و نمی‌توانست شمارا سبک‌دوش کند- حالا هم سر وقت است می‌توانید فدرالیست شوید و رستگار باشید

>>>   Badry heeft de video van Kabul Magazine gedeeld.
عبدالله جان پیش گور بابا و نیکه خود کندار جان رفته است !
جناب داکتر عبدالله عبدالله مجاهد کبیر و هم دسترخوان احمدشاه مسعود امروز اقرار رسمی کرد که قندهاری است و برای زیارت گور بابا و نیکه خود به قندهار آمده است . این حقیقت را همه می دانستند ولی تا هنوز کسی از زبان خود جناب نشنیده بود که این رهبر گویا تاجیک های شورای نظاری و جمعیتی درین مدت گرگی بوده زیر پوست گوسفد . این همان قندهاری است که دوبار از نام تاجیک ها و در مجموع از نام غیر افاغنه ، می خواست به مقام ریاست جمهوری برسد و تا اندازه یی هم پیروز بود اگر رای و حق خود را نمی فروخت و به آن خیانت نمی کرد . داکتر عبدالله به گونه غیر مستقیم به حریف ها و رقبای سیاسی خود فهماند که منوجه باشند در آینده اشتباه نکنند .
تشت رسوایی داکتر عبدالله جان کنداری از بام افتید ، منتظر هستیم که دیگر گرگ ها چی وقت پوست خود را عوض کرده رسمی اعلام می دارند که نه تاجیک هستند و نه هم پابند خواست های سیاسی و مدنی مردمی که به رهبری شان رسیده اند .
بیداری و هوشیاری مردم ما درین برهه احساس تاریخی و سرنوشت ساز تضمین کننده آینده شان است .

>>>   Mateen-Bagramian
از نگاه من ، بدترین انسان کسی است که از واقعیت و واقعیت ها اغماض و چشم پوشی می نماید!
اگر به یاد داشته باشید حاجی اشرف غنی احمدزی در جریان کارزار های انتخاباتی ریاست جمهوری با انتقاد و تمسخر از حریفان خود تقریبآ چنین گفته بود : در منجمنت، عبدالله و آقای محقق در مقایسه بامن هنوز شاگردان صنف سوم مکتب هستند.
در آنزمان کسی به این گفته های احمدزی وقعی نمی گذاشت و تا هنوز هم نمی گزارند. در حالیکه طوریکه تا کنون از کار کردهای او پس از اشغال قدرت بر می آید و دیده میشود او واقعیت را گفته بود! و چند تا نمونه موّجز از منجمت او را در اینحا می اوریم:
نخست، پس از دستینه کردن تفاهم نامه تقسیم قدرت ۵۰ در ۵۰ در سفارت امریکا در کابل عبدالله را مانند کودک در مدت بیش از یکسال با خوراندن چای و کلچه مشغول و اکنون او را در قطی نموده که حتی نفس کشیده نمی تواند !
دوم، تمام قدرت دولتی را حتی تا مرز تعین یک مدیر عمومی و یا یک قوماندان امنیه یک ولسوالی بدست خود گرفت ک دست و پای حریف و شریک قدرت خود را از پشت بسته نمود.
سوم، تمام رگهای اقتصادی را از تدارکات آغاز تا قرار داده های اقتصادی با شرکتهای داخلی و بیرونی همه را در دفتر خود متمرکز نمود.
چهارم، تمام کسانی را که از آنان در موقع نیاز استفاده نمود مانند ضیا مسعود و رشید دوستم بی پروا و با جرآت پس از تحکیم پایه های قدرت خود بیرون پرتاپ نمود.
پنجم، شورای مشورتی امنیت را به یک شورای اجرایی و تصمیم گیرنده مبدل ساخت و تمام صلاحیت های وزارت های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی در آن متمرکز نمود.
ششم، با تدارک دیدن دو حمله به شهر قندوز و اشغال آن توسط طالبان و حملات تروریستی وسیع انتحاری در شهرکابل و ادارات دولتی حتی حمله بر مراسم جنازه پسر ایزدیار پنجشیری نشان داد که در خانه کی صاحب است.
هفتم، با آوردن گلب الدین حاکمیت یار به کابل و دادن امکانات گسترده سیاسی، پولی ، نظامی و رسانه ایی به او پایگاه لرزان قومی و جهادی- تنظیمی خود را استحکام بخشید و گلب الدین را به سخن گوی غیر رسمی اما قدرت مند خود در مبارزه با جمعیت اسلامی و تنظیم محقق مبدل ساخت. یعنی، حرفهایی را که خود نمی خواهد در قبال سیاستهای قومی، زبانی و جهادی بگوید توسط گلب الدین بیان می دارد!
هشتم، همچنان حامیان بالقوه پشتون خود را مانند حامدخان کرزی و احدی و دیگران که او را با تقلب و فریب با استفاده از قدرت دولتی و قومی به قدرت رسانیدند همه را به حاشیه راند.
نهم، جنبش اسلامی و جمعیت اسلامی را بمثابه یگانه مدعیان بالفعل قدرت دارد با وارد نمودن اخرین و کاری ترین ضربه بر عطا محمد نور والی بلخ از هم متلاشی و منفعل بسازد
و ده ها مورد دیگر....
این همه مواردی که در بالا شمرده شد آیا نتیحه یک منجمنت خوب نیست ؟ که است ! باید به حاجی اشرف غنی احمدزی از این بابت آفرین گفت و منجمت اورا صرف نظر از خوبی و بدی، اخلاقی بودن و نبودن آن که در آینده کشور چه مفاد و مضاری را در پی خواهد داشت تحسین کرد. او با این منجمت ویژه خود توانست قدرت دولتی سنتی قبیله ایی را که پس شکست دولت داکتر نحیب الله کاملآ از دست رفته بود با مهارت و منجمنت دوباره احیا و استحکام به بخشد!
این یک واقعیت است و به واقعیتها باید نه با اغماض و چشم پوشی بل، با چشمان باز دید و به آنها اعتراف کرد!

>>>   او می خواهد مسئول بخش سیاسی یک سفارت رئیس جمهور افغانستان را تعیین کند !!!
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است