دنیای اسلام باید در برابر ترامپ بایستد
دنیای اسلام با سستی در حد یک بیانیه و یک محکومیت برخورد کردند و این بسنده نیست. اگر بدینسان با این تصمیم برخورد شود کم کم این اعلان ترامپ به واقعیت می پیوندد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۳    ۱۳۹۶/۹/۲۳ کد خبر: 143163 منبع: پرینت

معاون اول مجلس سنا تصمیم رییس جمهور آمریکا برای اعلام نمودن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل را ایستادگی در برابر جهان اسلام و تمامی ارزش های دموکراتیک می داند و می گوید که خواست ما این است که آمریکا در این تصمیم تجدید نظر کند. اگر می خواهند که صلح و امنیت و ثبات بین المللی حفظ شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محراب دانش استاد دانشگاه و مشاور وزارت ارشاد، حج و اوقاف در برنامه «همگام» گفت: یکی از عمده ترین اهداف آمریکا در منطقه و بخصوص در خاورمیانه حمایت و تقویت اسراییل بوده است. تمام پالسی ها و سیاست هایش در منطقه در حول و محور اسراییل می چرخد. چیزی که برای همه چه سیاسیون و چه اهالی آگاه در سیاست همه به این باور هستند که تمام سیاست های دنیای غرب برای به تثبیت رساندن موقعیت اسراییل می چرخد. بنابراین عمده ترین هدفی را که آنها دنبال می کنند تقویت اسراییل بوده و امروز به آن هدفشان نزدیک می شوند. در خلال اینکه اسراییل در طول هفتادسال شکل می گیرد هر کدام از رییس جمهورهای آمریکا که آمده است و تمرکز بر روی بیت المقدس کرده است که این را به عنوان پایتخت اسراییل بشناسد و هرکدام شان در تبلیغات انتخاباتی شان آن را اعلام می کنند اما با توجه به حساسیت موضوع موفق نمی شوند آن را عملی کنند. اما امروز رییس جمهور جدید آمریکا ترامپ جرات می کند که به این هدف اشاره کند.

دانش، معتقد است این در صلاحیت آمریکا نیست که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل بشناسد و گفت: در حالیکه آمریکا آمده است آن را از جانب خود اعلام کرده است. چنین چیزهای مهمی ابتدا باید به تصویب سازمان ملل برسد و تمام ملل دنیا روی آن صحه بگذارند بعد از آن می شود آن را رسمی شناخت. اما امروز ترامپ گفته است من به عنوان رییس جمهور آمریکا اعلام می کنم که بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل انتخاب شود و بعد ما می توانیم سفارت خود را در اینجا بیاوریم به این باور که تمام کشورهای دنیا به آن اقتدا کنند و این را سازمان ملل هم تصویب کنند و دیگران هم از آن پیروی کنند و به عنوان پایتخت انتخاب شود. در حالیکه ما شاهد بودیم که تمام کشورهای دنیا و حتی متحدین غربی شان هم به آن اعتراض کردند و ذهن تمام مسلمانان جهان اسلام هم خدشه دار شده است. من بر این باور هستم که با این وجود به هیچ وجه آمریکا به این هدف خود نخواهد رسید.

استاد دانشگاه، با انتقاد از اعتراض های ضعیف دنیای اسلام در برابر این تصمیم می گوید: اما متاسفانه یک نقطه ضعف از دنیای اسلام در برابر این تصمیم دیدیم. مشاهده کردیم که به آن شدتی که کشورهای غربی با تصمیم ترامپ برخورد کردند، دنیای اسلام برخورد نکرده است. دنیای اسلام با سستی در حد یک بیانیه و یک محکومیت برخورد کردند و این بسنده نمی باشد. باور دارم که کشورهای اسلامی جدی تر و سخت تر در برابر این حرکت زشتی که از طرف ترامپ رخ داد برخورد کنند. مثلا ترکیه و عربستان سعودی به عنوان کشورهای بزرگ اسلامی انتظار می رفت که برخودهای جدی تری کنند. اگر بدینسان با این تصمیم برخورد شود کم کم این اعلان ترامپ به واقعیت می پیوندد و این اولین قبله مسلمین را به عنوان پایتخت اسراییل انتخاب خواهند کرد.

دانش، ادامه داد: من به صراحت می گویم که تمام کشورهای اسلامی به نحوی سرسپرده اند. اینها در واقع به شکلی وابسته به غرب آمریکا و انگلیس هستند. بر این باور هستند که اگر واکنش شدیدتری نشان دهند این کشورها ناراحت می شوند و برایشان بد تمام می شود. گمانه ها بر این است که در سفری که ترامپ به منطقه داشته است موافقت بسیاری از کشورها بخصوص عربستان را برای این اعلان گرفته است. همین کشورها در بیانیه های خود نشان داده اند که خیلی در برابر این حرکت و احساسات مردم پایبند نیستند. من بر این باور هستم که امروزه بخصوص ترکیه و کل جهان اسلام واکنش بسیار تند و جدی تری را در برابر این حرکت نشان دهند. در حالیکه مشاهده کردیم که در جمعه ای که گذشت تظاهرات و اعتراض های بسیار ضعیفی را مشاهده کردیم. در حالیکه می بایست مسلمانان همانطور که اذهان شان خدشه دار شده است باید جدی تر برخورد کنند و مظاهره کنند و بیایند حرکت وقیحانه ترامپ را محکوم کنند و در برابر این حرکت بایستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
دنیای اسلام
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
گفته ميشود اطلاعاتى كه از يك گزارش طبقه بندى شده وزارت دفاع افغانستان درز كرده، حاكى از ان است كه روزانه حد اقل 60 يا بيشتر از ان تابوت سربازان شهيد ارتش و پوليس روانه منازل و خانواده هايشان ميشود.

>>>   کشور های دیگر عضو شورای امنیت اعلان ترامپ را یک ی تصامیم شخصی خواندند و گفتند که با واقعیت های جهان امروزی برابر نیست.در ضمن کشور ها نمی کشور نمی خواهند که سفارت شان آنجا انتقال پیدا کند بنا کم های ترامپ جنبه عملی نمی یابد.خوبست که که بصورت عمیق روی موضوعات مختلف در افغانستان ترکیز صورت گیرد و بحث شود تا که از شرایط فعلی به شرایط بهتر دست رستی پیدا کنیم .

>>>   Heydari
متاسفانه در150 سال اخیر استعمارگران بهترین حربه را برای از بین بردن تمدن ها ، ایجاد تفرقه و تسلط کردن یک قوم در یک کشور بوده است که به خوبی در آسیا و آفریقا اجرا کردن و سعی کردن کشورهایی بر اساس قوم بسازند. مثلاایجاد افغانستان بر اساس قوم افغان یا پشتون، یا ایجاد کردستان بر اساس قوم کرد، ترکیه با ایجاد تسلط قوم ترکها که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. هدف نابودی تمدن های ایران، هند و چین و عثمانی بود. در عثمانی توانستند قوم ترک را غالب کنند ، در ایران و هند نتواستند کامل سرزمین تمدنی را از بین ببرند ولی تا توانستند بخش هایی از آن را تصرف کردند و به کشورهای قومی تبدیل کردند. در چین تقریبا موفق نبودند حتا نتوانستند سین کیانگ یا تبت که از نظر مذهبی، قومیت تفاوت کامل دارند از سرزمین مادری جدا کنند. اگر بحث قومیتی درست است چرا در اروپا به آن توجه نشد.اروپایی ها می دانند که پرداختند به بحث قومی یعنی نابودی سرزمینی اشان. تنها در یوگسلاوی قدیم که یک کشور جعلی بود و روس ها درست کردند و بخشی از عثمانی قدیم بود که قومیت ها باعث نابودی آن شد کروات ها و صربها و بوسنی ها جدا شدند

>>>   جناب استاد دانشگاه، اولا به وطن خود نگاهی بندازید که از مسلمانی شدید در رنج اند بعدش دنبال رو فلسطین باشید کشور عربستان که نمایندگی از خانه خدا و مکه و... می کند در مورد فلسطین هیچ نظری بیان نکردند و دیگر کشور های اسلامی تظاهرات و... و انها کنسرت خانم ام گلسم رو پخش و صد ها تن از اولین بار از این همه محرومیت جنسی لذت بردند ، اولا باید عربستان مکه مسلمانان جهان پا پیش می نهاد و دیگران دنبال رو انها می شدند و شما ها چرا کاسه داغ تر از آش میشن ؟ اگه انقدر عرضه دارید به همه کشور های اسلامی پیام صادر کنن که از همه این جنگ خونریزی در این مدت ۱۶ سال که طالب و داعش پدر همه رو در آورده چه اقدام نموده، آیا از همه کشور های اسلامی دعوت کرده اید که برای پایان دادن این جنگ تعمیلی پایان رو بندیشد ؟ البته که نه .

>>>   Ariaie
بيشترين تظاهرات در مناطق شمال، شمال شرق و شمال غرب كه زيستگاه عمده تاجيكان است، در محكوميت برنامه انتقال سفارت أمريكا به قدس، صورت گرفت. بزرگترين پر پره ها توسط رهبران نام نهاد تاجيك و جمعيت اسلامى ، كه ملت بزرگ تاجيك را اكنون در گروگان دارند ، نوشته و نشر شد. امرالله خان صالح در اعلاميه و حمايت انسانى هم اكتفا نكرد وبا تگ كردن دونالد ترامپ او را درس تاريخ و منطق داد و گفت پس پشاور را هم با ما بدهيد. حمايت از فلسطين و داعيه انها تنها بإيد در چهارچوب انسانى و عدالت خواهانه و در هماهنگى فيصله ها و قطعنامه هاى شوراى امنيت جا دارد و قابل بحث است، چون قبل از اينكه بحث بيت المقدس دينى باشد، تاريخى است. و اما چرا تاجيكان اين همه بيقرار؟ به نظر مى رسد پروژه فعاليت هاى مرموز كه زير چتر حزب تحرير و برنامه هاى ديگر مانند محروم سازى سيستماتيك در راستايى افراطى سازى شمال جريان دارد ، دارد نتيجه مى دهد . وقتى رهبران تاجيك در ساخت مدارس زير نام دينى با يكديگر رقابت مى كنند و از ساخت يك كتاب خانه در يك ولايت عاجز اند، تعجب نكنيد اگر فردا مناطق تان به وزيرستان تبديل شد، چون انسان ها يكسان اند اين تنها تفكر انسان ها اند كه انها را متمايز مى سازد . نگذاريد زير نام دين جگر گوشه هاى تان را چوب سوخت جنگ هاى اينده بسازند.

>>>   هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملی و مدرن و با دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، خودبخود تبدیل به عمله ایی بیمزد گشته و منافع بیگانگان و فتنه وآشوب طلبان و سودجویان داخل و خارج را تاًمین میکند. این است چرایی زوال دولتمردان ما. وانگهی در عصر آزادی و آگاهی و حاکمیت مردم دیگر رهبر و چوپان بازی معنی و مفهومی ندارد و به گذشته تعلق دارد. مردم که گوسفند نیست تا به یک چوپان نیاز داشته باشد، چرا نمی گذارید مردم مانند غرب آزادانه زندگی کند و روی پای استعداد و خلاقیتها و توانایی اقتصادی و تولیدات خود بیاستد؟

>>>   باتشکر از نظرات نیک شما خوبان .
راستی اگر عرایض بنده درست نیست چرا. دنیایی اسلام سکوت مرگبار را درپیش گرفته هیچ کسی چیزی نمی گوید. چهار روز بعد سفارت امریکا هم در اولین قبله مسلمین انتقال داده خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است