آیا آمریکا از عطا محمد نور حمایت می کند ؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۲    ۱۳۹۶/۹/۲۵ کد خبر: 143176 منبع: پرینت

ارگ نشینان و حامیان آن اخیرا شایعاتی را پخش کرده اند که گویا آمریکاییان خواهان برکناری عطامحمد نور هستند اما اصل قضیه این است که آمریکاییان حامیان جدی عطامحمدنور هستند نه خواهان برکناری او. دلیل مشخص حمایت آمریکاییان این است که آنها پی برده اند که عطامحمدنور یکی از پایگاه های جدی و قوی مبارزه علیه دهشت افکنی می باشد و نابودی دهشت افکنان از مهمترین اولویت برای آمریکا نیز به شمار می رود.

بعد از اعلام راهبرد جدید آمریکا، نابودی هراس افکنان و پیروزی در جنگ علیه آنها، مهمترین هدف برای آمریکا تعیین شد اما رسیدن به این هدف بعد از آن به چالش کشانیده شد که از یکطرف کلیدی ترین اشخاص حکومتی مانند حنیف اتمر، معصوم استانکزی و سایر حلقات نزدیک به ارگ توسط مجلس نمایندگان، رهبران احزاب و سایر گروه های سیاسی افغانستان به حمایت از طالب و داعش متهم شدند و از طرف دیگر، پاکستان در خصوص مبارزه علیه دهشت افکنی، با آمریکاییان به طور شاید و باید همکاری و هماهنگی ننمود.

بنابراین آمریکا برای موفقیت راهبرد جدید اش محتاج آن عده از رهبران و شخصیت هایی شد که از یک طرف روحیه همسویی وهم فکری با پاکستان را نداشته باشند و ازطرف دیگر، دارای تفکر ضد طالبانی و داعش پروری باشند. براساس این اصل عطامحمد نور یکی از همان هسته هایی است که در مخالفت جدی با پاکستان و حامیان پاکستان بوده و درعین حال، در امر مبارزه با تروریزم نیز از هیچگونه سعی و تلاشی دریغ ننموده است.

عطامحمدنور ضمن آنکه یکی از عاملین ایجاد حکومت وحدت ملی می باشد، درعین حال از منتقدین سرسخت رهبران این حکومت نیز می باشد. موثریت عطامحمدنور این است که او از یکطرف حمایت گسترده از توده ها و فرقه های مردمی را با خود دارد و ازطرف دیگر، یکی از برجسته ترین اشخاص دارای تفکر ضد طالبانی به شمار می رود که موجودیت او در نظام، آمریکا را در امر تطبیق و تحقق راهبرد جدید اش برای افغانستان، به شکل جدی و گسترده یاری می رساند.

نتیجتا آمریکاییان در این برهه حساس زمانی، هیچگاهی نمی خواهند که در مخالفت با عطامحمدنور راهبرد جدید آمریکا را با ناکامی مواجه سازند بلکه براساس ضرورت و با کمال علاقه از عطامحمد نور حمایت همه جانبه می کنند. آمریکاییان در تلاش این اند تا شخصیت های دیگری را مانند عطامحمد نور مورد حمایت قرار دهند تا با استفاده از فرصت های موجوده و امکانات دست داشته، روند مبارزه علیه دهشت افکنی را تقویت و پیروزی تاریخی را در این مبارزه از آن آمریکا نمایند.

ختم کلام اینکه برکناری عطامحمد نور از یک طریق امکان پذیر است و آن اینکه ارگ مشترکا با کاخ سپیدار و در هماهنگی با سایر شرکای قدرت و منفعت، در مقابل برکناری عطامحمدنور برای آمریکا تضمین کنند و وعده بسپارند که در مقابل تروریزم مانند عطامحمد نور از جدیت و قاطعیت کار خواهند گرفت، رضایت و قناعت ملت افغانستان را به اشکال مختلف حصول خواهند کرد، فاصله ایجاد شده میان دولت و ملت را کاهش خواهند داد و زمینه تحقق راهبرد جدید آمریکا را نیز فراهم خواهند ساخت.

اما باورمندی من این است که حذف و برکناری عطامحمد نور و سایر شخصیت های دارای تفکر ضد طالبانی، ازیکطرف بدبختی های بیشتر را نثار ملت افغانستان خواهدکرد. قوم پرستی و سمت اندیشی را گسترش خواهد داد و از طرف دیگر دامنه جنگ و ناامنی را تقویت و نابودی هراس افکنان و تطبیق و تحقق راهبرد جدید آمریکا را به مثابه یک خیال و رویا برای نسل های بعدی افغانستان و آمریکا مبدل خواهندکرد.

رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
حزب جمعیت
نظرات بینندگان:

>>>   چه تحلیل آبکی آمریکا اولا دنبال نابودی هراس افکنان در افغانستان نیستند بر فرض هم اگر چنین چیزی وجود داشته باشد نیاز چندان به عطامحمد نور ندارند مردم تاجیک باید بداند اگر عطا از ولایت بلخ کنار زده شود دیگر هیچ پایگاه محکمی نخواهد داشت. آن زمان است که باید خود را آماده ضربات دوشمن چندین دهه خود یعنی حکمتیار باشد.

>>>   به هر حال بايد جنگ ادامه داشته باشد، و خلع قدرت عطاء محمد با عث شدد جنگ ميشود كه هم به نفع دولت نام نهاد است و منافع غرب و روسيه تأمين ميشود، و بد بختي براي ملت تحفه خواهد بود.

>>>   جای هیچ تردیدی نیست که عطامحمد نور یک شخصیت ازاده وبا اراده مبارز ضد ترور ودهشت مطمین وابرومند وباغرور دشمن ستیز ووطندوست اگاه وروشن ضمیر برخوردار از غیرت وحمیت عالی ناموس دار وبا عفت ودارای اخلاق عالی ورفیق دوست سخاوتمند وکاکه و...
ومخالفین ودشمنانش درست عکس خصایل نیکو وپسندیده ای اومیباشندبا این همه خارجی ها کدام یک را ترجیح میدهند؟وکدامین صفات را می پسندند تنها چیزی را که اقای نور به مزاح دوست های بین المللی ما برابر می اید همانا حس مقاومت واستادگیش در برابر دشمنان میهن وملت انهم درین تازگی ها وبا تبدیل شدن استراتیجی جدید شان وانهم اگر راست باشد ودر گفتار خود صادق
وباز چون مینگریم انها کرزی دارند واتمر وستانکزی وحکمتیار وغنی وعبدالله و... چطور میشود هم ان ذلیل ها وسر سپردههارا داشته باشد وهم این قامت عالی وبلند اوازه وباهمت راظاهراباور من برین است که کفه ای وطن فروش ها وغلام های حلقه بگوش نزد خارجی ها وزین تر وپربار تر ازین دیگریست مگر این که انها توانای گرفتن دو تربوز در یک دست را داشته باشند
فقیر محمد شیخانی سانچارکی

>>>   امروز جنرالان امریکایی اعتراف میکنند که در شروع حمله خود بالای افغانستان از یک اتحاد خاص حمایت کردیم که اشتباء بزرگ بود چون همه آنها دزد، زراندوز و برای دولتداری افراد بیکفایت بودند، بدینسان از حمایت چنین اشخاص دست برداشتند.

>>>   اگر امریکاه از عطا حمایت میکرد هیچ وقت اورا بر کنار نمیساخت هر تعینات که میشود بی اجازه امریکاه نمیشود وهر فرد که دور میشود به حکم امریکاه میشود چونکه این رهبر ها همگی شان خاین استند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است