برکناری نور به بحران بی ثباتی دامن می زند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۳    ۱۳۹۶/۹/۲۵ کد خبر: 143216 منبع: پرینت

برکناری والی بلخ کشور را بسوی بحران و بی ثباتی خواهد برد.

به نقل از یک، واقف حکیمی عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی در نشست اعلام حمایت جنبش گذار از ایتلاف نجات افغانستان بگون غیر مستقیم درخصوص احتمال برکناری والی بلخ گفته است که برکناری والی بلخ، بی‌ثباتی و بحران را در کشور دامن خواهد زد.

حکیمی بیان کرده است که در این روزها سروصداهای وجود دارد که کسانی باید استعفا کنند و کنار بروند، از اینرو هر نوع فشار و اصرار برای کنار رفتن والی، افغانستان را به سوی بحران و بی‌ثباتی خواهد برد.

گفتنی است که در چند روز اخیر خبر برکناری عطا محمد نور سبب نگرانی اعضای جمعیت اسلامی شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برکناری
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   جمیعت ونورخوتیکه دارافغانستان نیست
عامل تمام بد بختی های افغانستان اینها اند غیرت شان درگریختن به کولاب به همه مردم معلوم است باید این بدماش گریختگی هرچه عاجل سبکدوش و بخاطر دزدی هایش به پنجه قانون سپرده شود

>>>   مه خو میگم هیچ گپی هم نمیشه ، دربکناری همو ضیا چی شد ؟دوستم چی شد؟ عطا هم

>>>   آب هم شور نخواهد خورد فقط یک اجیر شناخته شده کوتاه دست خواهد شد، شما هیچ وظیفه یی به جز از کته گویی ندارید، مثالهای برجسته پتاقی بازی تان دوستکم، ضیاگل و غیره بود ، یگانه کار تان ناآرام ساختن ملت بیچاره است که به شما مردارخود ها اعتماد کردند.

>>>   دلت جمع باشد هیچ گب نمیشود اگر کاری شود باعث نابودی جمعیت و دارودسته عطا خواهندشد
مومن

>>>   ارایش گر نمی گذارد که نور از دست برود زیرا وی کشته مقا م و دالر است در حا لیکه نور در انتخابات ارایش گر را موفق سا خت مگر این بچه بریش مسعود بی وفا است

>>>   اقای یاسین ضیا والی تالقان که در سرکوب و قل و قم طالبان ترورست نقش عمده داشت ان شخص را با تر فند های خاص از انولایت دور کردند و اکنون بحیث معاون مشاور شورای امنیت بی صلاحیت در داخل ارگ زیر نظر گرفتهاند و بجای ان شخص دیگری را از قوم و زبان و تیم خودشان تعین و مقرر کردند و اکنون دندان تیز کردن درجان اقای عطامحمد نور والی بلخ که انرا کنار سازند و بجای ان پسر جمعه خان همدرد قومگرای معتصبقوم و زبان و طرفدار ترورستان طالبان یکی از اعضای فعال و برجسته باند گلبدین را تعین و مقرر کنند تا زمینه ورود طالبان ترورست در ان ولایت را فراهم کند و به اذیت و ازار مردم و نابودی پیشرفت و ترقی انجام شده بلخ که به عرقریزی والی و تیم همکار ان صورت گرفت هم به ترورستان مساعد گردد .

>>>   Shojaei ، ديروز وزير داخله از پنجشير پنجشيرى را در تظاهرات كشت اكنون برمك خواهد كشت و عبدالله قندهارى هم نماينده يى پنجشير است ، صالح و قانونى .... ديگران هم به موى غنى و كرزى قسم مى خورند

>>>   Raheel
دو خبر در عین زمان:
اول- توزیع شناسنامه های الکترونیکی آغاز میشود.
دوم- رهبران جمعیت برای بقای عطا محمد نور در کرسی ولایت بلخ گردهم آمده اند.

آیا همزمانی این دو خبر معنای خاصی ندارد؟ باور من این است که هر زمانی مسالۀ مهمی را ارگ روی دست گرفته باشد، صدایی از بلخ و یا برای بلخ بلند می شود. باور ندارید آرشیف ها را بپالید. در هرباری که ارگ برنامه یی داشته باشد، یا ارگ مسالۀ ولایت بلخ را بالا می کشد، یا جناب استاد عطا محمد نور مساله یی می آفرییند، رجزخوانی یی می کنند و دست به عملیات ومانورهایی می زنند تا همه مصروف آن شوند. تا آن که خر حکومت از پل مراد بگذرد و پس از آن دیگر نه چرگیست و نه پرگی، تا برنامۀ دیگر...

یا ذوالجلال، مگر گیچ بودن را مرزی کشیده ای یا نهایتی ندارد؟

>>>   Khurrami
می دانم سنا برخلاف مجلس نمایندگان فرمان تقنینی رئیس جمهور تٲیید کرد. ولی دراین گونه موارد که تصامیم دومجلس متفاوت باشد ؛ تصمیم کمیتهٔ مشترک هردو قانون نافذه شمرده می شود. کاری که تاکنون دررابطه با قانون ثبت احوال نفوس عملی نشده است. اگر چنین کاری تا هنوز عملی نشده باشد ؛ آوازه ها برای آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیک فقط یک آوازه درحد یک جنگ روانی است که ما متٲسفانه گاهی شکاراین جنگ می شویم.

>>>   Ariaie
جمعيت نبايد با بركنارى والى بلخ سطحى رفتار كند. جمعيت جغرافيايى بزرگى دارد و در ميان توده هاى مردم از جايگاه سياسى و اجتماعى مهم برخوردار است. ساده انگارى بركنارى مهره هاى درشت جمعيت ، تنها يك بركنارى عادى نه بلكه بر اساس يك استراتژى دراز مدت و خلع سلاح سياسى صورت مى گيرد، كه ضربه شديد به اعتبار اين حزب است. جمعيت اگر ايستادگى كند و از ظرفيت هاى خود استفاده نماييد هيچ گروه داخلى با هر نوع حمايت كه داشته باشد، توان ايستادگى در مقابل مردم را نخواهد داشت.

>>>   نجیب بارور
عطامحمد نور بخشی از حکومت وحدت‌ملی است. او مانند سایر شخصیت‌های دخیل در سیاست امروز حکومت، چهره‌ی برجسته‌ی انتخابات گذشته در کنار اشرف‌غنی احمدزی و داکتر عبدالله بود. از نظر من شمال، به ویژه حضور تاثیرگذار و تعیین‌کننده‌ی عطامحمد نور در این حوزه قصه‌ی مفت یا قضیه برکناری یک مامور درجه چندم به اشاره اشرف‌غنی احمدزی نیست. عطامحمد نور امروز بخشی از مردم افغانستان است. او تنها صدایی‌ست که در میان مردم افغانستان امروز شنونده دارد. هرچند از اشتباهات او ناشی از اعتمادکردن به یک گروه متقلب و بی‌اعتنا به ارزش‌ها نمی‌شود نادیده گذشت، با آن‌هم او بخشی از معادله‌ی قدرت سیاسی در افغانستان است. وقتی اجیرهایی مثل حکمت‌یار زیر نام صلح بر خوان این حکومت می‌نشیند و از بیت‌المال و پول آمریکایی‌ها تغذیه می‌شوند، عطامحمد نور که نمادی از بازسازی و حکومت‌داری خوب در بلخ است چرا باید از بدنه‌ی این نظام حذف شود؟

>>>   نور بلخ بار ديگر بر سر زبان ها آمد!
جمعيت: هیچ مقامی به شمول غنى و عبدالله توان برکنارى نور را ندارند.
#مسلم_شيرزاد

>>>   هیچ چیزی نمیشه... همینطور یک به یک نوبت به نوبت از بین میروید ... یک چیزیکه مه به همین واقف بدخشی یاد بدهم ... همیشه از گذشته بیاموز ... چی شد مردمان، فیلسوفان، امپراتوران، پیامبران، فرعونیان، طاهر بدخشی بازگل بدخشی ، مولانا بلخ و غیره همه چیز زوال دارد شما حق دارید بخاطر زنده ماندن سر و صدا کنید تا چند روزی بیشتر زنده بمانید صلاح این خواهد بود حال که پولدار هم شدید بروید یک چند روزی از اندوخته های تان لذت ببرید و بعد به خاک بروید

>>>   من از کابل هستم به خدا قسم که غ وع اگر نور را بر طرف کنند هردو شا ن را در ارگ انتحاری می کنم زیرا نور
یک شخص با غیرت و با امت است گر چه که من هچ روابط با نور ندارم مگر غلا م حلقه به گوش امریکا نیست

>>>   با رفتن نور هیچ جای تاریک نمیشود! فقط فساد کم میشود!

>>>   نور شخصیت بارزی در چندین دهه های تاریخی کشور بوده و خواهد بود ملت عزیز ما به شان و دیدگاهی این شخصیت عالی کشور باورمند بود و ما ملت افغانستان اعتماد به شخصیت ملی کشور به مثل اقای نور داریم که در هر عرصه تاریخی کشور از خود افتخاراتی را به کشوراورده و دریغ نورزیده است
فضلی

>>>   ملت شاهد است که در برکناری احمدضیا مسعود هم سروصداها بلند شد ، به دولت یک هفته فرصت داده شد که فرمانش را دوباره بگیرد، سفرهای ولایتی آغاز شد و مردم را به ضد دولت تشویق کرد که در بعضی ولایات همین عطا محمد نور هم همکاری اش کرد ولی نتیجه صفر شد. وزیر معارف که نفر عطا محمد نور بود از وظیفه برکنار شد عطا محمد نور چی عکس العمل نشان داد. و چی کرد. بناء اگر عطا محمد نور هم از ولایت عقب زده شود اب از اب شور نخواهد خورد. هیچ گپ نمیشه یگان جلسه و طمطراق خواهند کرد. مثل عطا محمد نور شاید صدها و هزارها نفر باشند که سرمایه سرسام آور داشته باشند اما زمانیکه موقف حکومتی نداشته باشند هیچ اند. اگر عطا محمد نور از وظیفه برطرف شود دیگر هیچ است. حالا موقف دولتی اش است که همه احترامش را دارند اگر خارجی است و یا هم اگر داخلی، زمانیکه در پست ولایت نباشد با پول و ارتباطاتش چی کار میکند. راه شمال را میبنند در آنزمان مخالف ملت گفته دولت برعلیه اش اقدام میکند. با مخالفین یکجا میشود؟ پیش آنها هم کدام روی نداره. پس دولت بیشتر پشت این و ان نگردد اجراآت که در نظر دارد انرا عملی کند.

>>>   فکر کنید که یک شبش از پوستین رباتی اشپشی دور میشود و بس

>>>   Amirzada
بسیاری نخبگان و رهبران جمعیت اسلامی افغانستان تا هنوز با معادله قدرت و ادبیات سیاسی چندان آشنایی ندارند. اگر آشنایی می داشتند در روز های بحران و یورش دشمن با ادبیات مظلومانه و یازور گویانه حرف نمی زدند. از یک طرف فریاد از برکناری آقای نور بحیث پایان تاریخ حرف می زنند و از طرف دیگر می گویند:" ارگ توان برکناری آقای نور را ندارد".
وقتی همین اربابان ارگ جنرال دوستم را با تمام " غر و فشش" که مدعی حمایت ترکان کره زمین را با خود می کرد با افتضاح به ترکیه نزد اربابش اردوغان تبعید کردند که تا حال نتوانسته به خانه خود به جوزجان برگردد، نمی توانند استاد نور را بر کنار کنند؟ این در حالیست که گفته میشود رئیس اجراییه هم درین راستا سر جوال توطئه را با ارگ یکجا گرفته است.
واقعیت اینست که غنی می تواند از تیم انتخاباتی خود بشمول جنرال دوستم را برکنار کند ولی حق و صلاحیت برکناری شخصیت های سیاسی تیم مقابل را بدون رضایت و توافق خود شان ندارد.
اما اگر جایگاه استاد نور را با ادبیات حقوقی و قانونی ارزیابی کنیم، رئیس جمهور بحیث رئیس توافقی صلاحیت بر کناری آقای نور را ندارد. زیرا مقام ولایت بلخ و فاکتور آقای نور یکی از پایه های مشروعیت سیاسی حکومت وحدت ملی با تضمینی جامعه جهانیست. صلاحیت های رئیس جمهور از قانون اساسی منشا نمی گیرد بلکه محدود در چهارچوب توافق نامه سیاسی است. اگر عبدالله به هر دلیلی که است حاضر نیست از توافقنامه سیاسی دفاع کند، این بدین معنا نیست که هر چیز ارگ بخواهد با دست باز انجام داده می تواند. تا زمانیکه نام دولت" دولت وحدت ملی" است، تمام طرف ها باید در چهارچوب صلاحیت ها و مسئولیت های شان عمل کنند.
فراموش نکنیم که آقای نور یکی از عمده ترین بنیانگذاران حکومت وحدت ملی است.
مطابق به قانون توافقنامه سیاسی ارگ نمی تواند بدون رضایت و تفاهم با استاد عطا او را با زورگویی بر کنار کند. در آنصورت کشور به بحران می رود و جمعیت اسلامی یکی از پایه های مشروعیت حکومت وحدت ملی نیز مجبور است زورگویی را با زورگویی پاسخ بدهد. در آنصورت مسئولیت بدوش ارگ و حامیان و محرکان خواهد بود.

>>>   آقاى عطا هم خواهد گفت كه او به حكومت وحدت ملى باور دارد و او مامور حكومت است و عليه آن قرار نمى گيرد و نمى خواهد وحدت ملى خدشه دار شود!
اما دلم به آنهاى مى سوزد كه بعد آن سرخورده مى شوند از اين قدر قهرمان سازى !
اميد وارم حق جانب من نباشد ، اما مى ترسم كه چنين خواهد بود . تجارب شاهد اند .

>>>   چرا این نور از کجا آمده و کی هست یک معلم بیسواد یک چور و چپاولگر - یک قاتل که زندان شخصی دارد کدام شخصیت مهم نیست فرق او و خدایداد در اینست که خدایداد عملا اختتاف قتل و چور میکرد این شخص در خفا که حالا بر ملا شده دیگر کدام فرقی ندارد و هیچ یک از قوم تاجیک چنین آدم ...را نماینده خود نمیدانند

>>>   ای چای نا خورده گان ! بگزارید این شمشیر داموس شما بیافتد و گلو ّپشتون را ببرد وبعد از هزار سال به ارمان برسید! ورنه بخار را خو بخار کرد وتزار خوردش! فرهنگ تاجیکی(نه فارسی) گو در گو شد اما جهاد نکرد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است