غنی و عبدالله ظرفیت حل بحران ها را ندارند
در نگاه کلی، حکومت وحدت ملی یک حکومت ناکام است و در این ناکامی رهبران آن نقش بزرگتری دارند و بعد از آن در سطح کابینه، وزیران نقش بزرگی در ناکامی این حکومت دارند 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۷    ۱۳۹۶/۹/۲۶ کد خبر: 143286 منبع: پرینت

ناامنی و فساد و فقر و بیکاری همه قسمت های کشور را فراگرفته است. حکومت وحدت ملی با وجود گذشت سه سال و چند ماه همچنان خواب است و همچنان برای انجام هرکاری امروز و فردا می کند. انتخابات موضوع بحث هر روزه سیاست افغانستان است و کاری که تا کنون هیچ قسمت از مراحل آن انجام نشده است. به اعتقاد منتقدین گویا حکومت هیچگونه اراده ای برای آن ندارد. آیندده کشور با این طرز کار حکومت و با نبود انتخابات قانونمند چه خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر انور الحق احدی رییس جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «اوج» گفت: طرح یک برنامه و یک پالیسی نیست که ما حکومت را به نقد گرفته ایم و به این نتیجه رسیده ایم که پالیسی های حکومت نه آنقدر معقولیت قوی و نه آنقدر نتیجه قوی دارد. برای مثال ما از لحاظ امنیتی سخت از حکومت انتقاد می کنیم.

وی ادامه داد: ما در امنیت دو قسمت داریم. یک امنیت داخلی که اختطاف ها، سرقت ها، اختلاس ها است که حتی در شهر ها صورت می گیرد و این مسوولیتی کاملا به دوش حکومت است و موضوع امنیتی دیگر جنگ با طالبان است که حکومت در این قسمت هم مدیریتی ندارد. بیکاری مان هم فوق العاده زیاد است. حکومت برنامه ای برای کاریابی ندارد. مردم از این مملکت گریزان هستند. کلان ترین انتقاد ما در قسمت حکومت داری است. این حکومت نتوانسته است که یک حکومت خوب داشته باشد.

احدی، در ادامه اینکه ممکن انتخابات برگزار نشود افزود: در نگاه کلی حکومت وحدت ملی یک حکومت ناکام است و در این ناکامی رهبران آن نقش بزرگتری دارند و بعد از آن درسطح کابینه، وزیران نقش بزرگی در ناکامی این حکومت دارند. دو سال پیش من معتقد بودم که انتخابات زود هنگام باید انجام شود و افراد در این حکومت کنار بروند اما این کار نشد و حالا فقط انتظار می رود که انتخابات در زمان تعیین شده انجام شود چرا که ناکامی های این حکومت به اندازه ای است که ممکن است حتی انتخابات برگزار نشود یا بسیار دیر انجام شود. امیدوارم انتخابات انجام شود و مردم اجازه ندهند که این حکومت بی کفایت به کارش ادامه دهد و بیش از این مردم را بدبخت کند.

رییس جبهه ملی نوین افغانستان، معتقد است این رهبران کنونی دولت، افغانستان را بیش از آنچه هست به بحران برده و می برند: اشرف غنی و عبدالله این ظرفیت را ندارند که بحران های افغانستان را حل کنند. اصلا رهبری حکومت عامل این بحران ها شده است. بر خلاف وعده ای که اشرف غنی در ابتدای کار داده بود، که هم توزیع تذکره زود انجام شود و هم انتخابات، حالا می بینیم که توزیع تذکره ها هنوز شروع نشده است و مشکل انتخابات پارلمانی هم از آنجا نشات گرفت که اینها نمی توانستند تصمیم بگیرند که راجع به کسانی که در انتخابات گذشته متهم به تقلب شده بود فیصله ای انجام دهند. چون اینها در وقت معینش تصمیم گرفته نتوانستند و ما در یک بحران کلان رفتیم که در این بحران ممکن است انتخابات پارلمانی هم صورت نگیرد و انتخابات آینده ریاست جمهوری هم به تعویق بیفتد. بنابراین این رهبران کاری کرده اند که نمی توانیم باور کنیم که برای این بحران راه حلی داشته باشند.

احدی، اذعان دارد که حکومت قصد برگزاری انتخابات را دارد اما انتخاباتی را می خواهد برگزار کند که مهندسی شده باشد: در حالیکه ما و مردم انتخابات شفاف می خواهیم. حکومت هیچ اقدامی نکرده است که نشان دهد می خواهد انتخابات شفاف برگزار کند. زمان آن را سه سال به تاخیر انداختند تا به هر ترتیبی بتواند مهندسی آن را انجام دهند و وقت کشی کرده اند. وقت کشی وسیله ای برای این مهندسی است. این وقت کشی و طول دادن را هم به گردن ناامنی ها می اندازد. در حالیکه خود حکومت اراده ای برای کنترل ناامنی ها را هم ندارد.

وی، در ارتباط با چگونگی کنترل شفافیت در انتخابات گفت: این حکومت نخواست که انتخاباتی درست برگزار شود، کمیسیون انتخاباتی باشد که مستقل باشد. حکومت کمیسیونی را آورده است که یا ظرفیت کاری ندارند یا به امر ارگ حرکت می کنند. فعلا در این کمیسیون هفت نفر است که همه از جانب حکومت هستند. باید سه یا چهار نفر دیگر از جانب اپوزیسیون ها انتخاب شود تا ما ببینیم که انتخابات مهندسی نمی شود. پیشنهاد دیگر این است که در کنار کمیسیون انتخابات یک کمته نظارت یا مراقبت از اپوزیسیون بر کار کمیسیون داشته باشیم. ما این پیشنهادات را به حکومت داده ایم. امیدوار هستم تصمیم درستی در این موارد بگیرند و نشان دهند که خواستار شفافیت در انتخابات هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   محمد همایون صادقی
برای یک لحظ بپذیریم که استادعطا از استانداری برکنار و به پیسنهاد غنی رفت معاون ریس جمهور شد یا خانه نشین و یا استاد عطا نتنهابحیث آستاندار بلخ همچنان از کابل ، پروان و پنجشیر نیز به امضای غنی مقرر شد .
آیا با این تغییرات و یا ماندن او تاجیکان از لحاظ سیاسی دست آوردی خواهد داشت ؟
پاسخ روشن است که هرگز نه !
تاجیکان عملن با موجودیت استاد عطای تاجیک و رهبران تاجیک جمعیت فاقد آزادی ، استقلال ، حق انتخاب کردن و حق کاندید شدن برای مقامات عالی و ریاست جمهوری استند .
این خوشی های واهی است که تاجیکان دبل آنرا بخاطر ماندن استاد عطا به صدا آورده اند .
ای کاش استاد عطا و رهبران جمعیت به همین بهانه فسخ قرار دوجانبه را با غنی را میکردند تا به ابن نظام فاشیستی غیر مشروع با این عمل ایشان پایان میدادند .
اینها نه در راه خدا صادق استند و نه برای ملت تاجیکان .
اینها تنها پول و سرمایه را میشناسند که در خدمت قبیله قرار گرفته اند و فاشبست های پشتون بگفته عوام از گاو غده را برایشان میدهد .
اگر اینها چنین ادامه بدهند و با تفکر ملایی افراطی علیه تاجیکان عدالتخواه آزادیخواه و روشنفکر در مبارزات سیاسی قرار بیگیرند با اطمینان گفت که امروز زینه را از زیر پایشان دور کرده فردا از بام بر زمین پرتاب ایشان خواهد کرد و سرنوشت بدتر از الحاج دوستم و حاجی محقق را بر سر ایشان خواهد آورد .
آن وقت نه ملک فیصل و ولیعهد های عربستان به داد ایشان خواهد رسید و نه شیخ های عیاش و زنباره اعمارات عربی .
آقای منصور امروز اعلام کرد که اصلن جبهه نجات در شمال وجود فزیکی ندارد دیدار استاد عطا با حاجی محقق و الحاج دوستم دوستانه بوده نه سیاسی .
بیبینید که اینها به اراده خود نیستند ، اینها همچو دستگاهی دستی تغییر کانل های تلویزیون در دست فاشیست ها قرار دارند که بوسیله اینها برنامه هایشان تبدیل و تغییر داده و تماشگر فلم هایشان است .
تنها تاجیکان ساده لوح همچو پیاده های شطرنج از نام جهاد و اخوت المسلمین گاه از بین میروند و گاهی بمثابه سربازان استفاده ابزاری در مناطق جنوب از ایشان میشود .

>>>   توجه
منبعی مي گويد:
شب گذشته رولا غني با سفير آمريكا ديدار نموده است.
در این ديدار رولا غني روي موافقت آمريكا بخاطر بركناري عطامحمد نور پافشاري نموده است.
سفير آمريكا در پاسخ وی گفته: وضعيت شكننده است، مردم نگران اند و بركناري گورنر عطا وضعيت آشفته ی سياسي را آشفته تر خواهد ساخت.
رولا غني به سفير آمريكا اطمينان داده است، هيچ اتفاقي خاصي نمي افتد، زمانی رهبر اين گروه (استاد ربانی) را شهيد کردند چه اتفاق افتاد كه با بركناري يك فرمانده اش بيافتد.
ما داكتر عبدالله را با خود داريم وي مي تواند وزنه‌ای سنگيني در بازي باشد.
گورنر عطا اسپانسر یک تیم کلان است حضورش در بلخ در انتخابات پيشرو به نفع ما و آمريكا نيست.
پول تمامي تطاهرات ها بر ضد اسرائيل را گورنر عطا پرداخت کرده و می کند.
سلسلا احمد

>>>   وزیر مالیه بود وزیر تجارت بود کوچکترین ابتکار ودست آوردی نداشت ،

>>>   در دوره احدی در وزارت مالیه چنین رسوایی های که حالا است نبود . لست پرداخت های که از گمرک ننگرهار به گرگان به شمول والی ننگرهاراز رسانه ها پخش و نشر شد و همه مردم دیدند این یک نمونه بود و صد ها قضیه ادامه دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است