دولت در عرصه مهاجرت کامیاب بوده است
از مجموع 5.6 میلیون مهاجر، 2 میلیون در ایران، نزدیک به 2 میلیون در پاکستان و بقیه در کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا بسر می برند و ما تقریبا با همه کشورهای میزبان در تفاهم و مدیریت مشترک هستیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۶/۹/۲۷ کد خبر: 143326 منبع: پرینت

مراسم روز جهانی مهاجرین با حضور رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، اعضای شورای ملی، نمایندگان سفارت ها و همکاران بین المللی در کابل برگزار شد. 18 دسامبر روز بین المللی مهاجرین نام دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین صبح امروز دوشنبه 27 قوس 96 در مراسم روز بین المللی مهاجر گفت: مهاجرت یکی از موضوعات مهم و اساسی در زندگی امروزی انسان ها است و تقریبا همه کشورها به نحوی با موضوع مهاجرت سر و کار دارند و از اینرو دولت وحدت ملی نیز با آغاز فعالیت خود رسیدگی به وضعیت مهاجرین، عودت کنندگان و بیجا شدگان را در اولویت های اساسی خود قرار داده است.

بلخی با بیان اینکه افغانستان 5 میلیون مهاجر در خارج از کشور دارد اظهار کرد: کمیسیون امور مهاجرت تحت نظارت رییس جمهور و با عضویت رییس اجرایی و معین رییس جمهور در چوکات 15 وزارت و 7 اداره تشکیل شده است و علاوه بر آن کمیته فرعی شورای وزیران تحت ریاست رییس اجرایی و با عضویت 15 وزارت و 7 اداره و تعدادی شماری از نهادهای بین المللی در زمینه امور مهاجرین فعالیت می کند.

وزیر مهاجرین گفت: طی سه سال عمر حکومت وحدت ملی بیش از 2 میلیون هموطن به کشور عودت کرده اند و قابل ذکر است که 70 درصد این عودت کنندگان، مهاجران فاقد مدرک و نیز 30 درصد پناهندگانی بودند که کارت پناهندگی داشته اند. در این مدت بیش از 700 میلیون دالر در عرصه مهاجرت و بیجاشدگی با همکاری موسسات بین المللی در بخش مهاجرت و بیجاشدگان در داخل کشور به مصرف رسیده است.

وی افزود: سالانه حدود 700 میلیارد دالر حواله های مهاجرین برای تامین هزینه های خانواده ها و اقاربشان وارد کشور می شود.

بلخی شمار مهاجران خارج از کشور را 5.6 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در مجموع در 5 حوزه مهاجرتی حضور دارند؛ 2 میلیون مهاجر در ایران، نزدیک به 2 میلیون در پاکستان و بقیه آنها در اروپا، آمریکا و استرالیا هستند و تقریبا با همه کشورهای میزبان در تفاهم و مدیریت مشترک قرار داریم.

وزیر مهاجرین درخصوص شرایط مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان با توجه به تنش های میان دو دولت اظهار کرد: سال گذشته با پاکستان توافق کردیم که موضوع مهاجرت جدای از مسایل سیاسی قرار بگیرد و روابط سیاسی دو کشور تاثیری بر نوع رفتار پاکستان با مسایل مهاجرین نداشته باشد؛ چنانچه در پاکستان شاهد رجستریشن مهاجرین فاقد مدرک هستیم و تاکنون بیش از 500 هزار مهاجر فاقد مدرک در پاکستان راجستر شده اند و این راجستریشن تا صاحب مدرک شدن آخرین مهاجر ادامه دارد.

وی درخصوص مهاجرین افغانستانی مقیم ایران نیز اظهار کرد: در ایران نیز مذاکراتی صورت گرفته و توافق شده است بعلاوه کسانیکه کارت دارند، برای فاقدین مدرک نیز ثبت و راجستر شروع شود و براساس آخرین راپور دریافتی، بیشتر از 700 هزار نفر بدون مدرک درایران ثبت شده اند؛ اگرچه که هنوز توافق با طرف ایرانی مکتوب و امضا شده نیست اما ما منتظر امضای توافقنامه جامع افغانستان و ایران هستیم که با امضای آن کارهای اجرایی بیشتر خواهد شد.

بلخی گفت: در سال 2015 شاهد بحران مهاجرت در اروپا بودیم و پیش بینی می شد که بحران مهاجرت در اروپا، یک بحران دیپورتی در افغانستان نیز داشته باشد و پیش بینی می شد که در سال 2016، یکصد هزار افغانستانی مهاجر از کشورهای اروپایی دیپورت شوند اما نظر به مذاکرات و سند مشترک امضا شده با کشورهای اروپایی و بخصوص اتحادیه اروپا به یک مدیریت مشترک رسیدیم و دیپورتی ها را کنترل کردیم.

وزیر مهاجرین افزود: هم اکنون مجموع کسانیکه از کشورهای اروپایی دیپورت شده اند 754 نفر هستند و قابل ذکر است که در آمریکا و استرالیا نیز مشکل جدی در عرصه مدیریت مهاجرت نداریم و در کشورهای عربی نیز، مشکل پاسپورت مهاجرین، حل شده است و در کل در وضعیت خوبی قرار داریم.

وی، شمار بیجا شدگان در سه سال عمر حکومت وحدت ملی را یک میلیون و 500 هزار نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیشتر از 500 هزار نفر از این تعداد به مناطق مسکونی اولیه شان بازگشته ند و به بقیه نیز کمک رسانی صورت گرفته است و با مشکل جدی مواجه نیستند.

بلخی بیان کرد: دولت وحدت ملی در مسوولیت خویش در عرصه مهاجرت و بیجا شدگی کامیاب بوده است و در یک وضعیت خوب و مدیریت مشترک با کشورهای میزبان قرار دارد.

درحالیکه نه تنها مهاجرین در کشورهای همسایه از وضعیت زندگی خود ناراض اند که بیجاشدگان داخلی نیز از کمبود و نرسیدن کمک های اولیه زندگی در سرمای زمستان شاکی هستند وزیر مهاجرین می گوید: این مطلب را می توانم ادعا کنم که وزارت مهاجرین در افغانستان یک اداره سالم، شفاف و با ظرفیت دارد که این مساله دستاورد شخصی نیست و در تلاش هماهنگ با همکارانم در وزارت و نیز همکاران بین المللی حاصل شده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز مهاجرین
بلخی
نظرات بینندگان:

>>>   شما اگر عرضه دارید غم ماندگی ها را بخورید که مهاجر نشوند.
مهاجر شده ها نیازی به مدیریت شما ندارند.

>>>   آمار و ارقام هیچ وقت درست نمی باشد و همه شان غلط است.
اولأ بعد از انقلاب ثور در افغانستان،هیچ زمانی پنج میلیون نفر مهاجر در پاکستان و سه میلیون در ایران نبوده است،بلکه زد و بند کمیساریای عالی پناهندگان با دولت های پاکستان و ایران و رهبران مجاهدین بوده است،به منظور گرفتن بودجه ریاد از ملل متحد و کمک های زیاد جامعه بین المللی.
ثانیاً بعد از حوادث بازدهم سپتامبر و دولت جدید افغانستان سالانه صد ها هزار پناهنده از پاکستان و ایران می آیند و بازهم وزارت مهاجرین افغانستان و کمیساریای پناهندگان ملا متحد بنام آنها بودجه میگیرند،اما هنوز هم دومیلیون مهاجر دیگر در پاکستان و دو میلیون دیگر در ایران وجود دارد.
این همه مانند بودجه ملل متحد و جامعه جهانی برای جلوگیری ار کشت مواد مخدره در افغانستان و تداوی معتادان است که با وجود صد ها مبلیون دالر کمک جامعه جهانی برای مبارزه علیه مواد مخدره،هرسال هم کشت مواد مخدره زیاد میشود و هم تعدا معتادان.
زیرا اگر بگویند که کشت مواد مخدره کم شده است و تعداد معتادان نیز کم شده است،درینصورت بودجه تخصیصی شان کم میشود.اما جامعه جهانی هیچوقت پرسان نمیکند که با وجود صد ها مبلیون دالر تخصیص سالانه برای آنها چرا هم کشت مواد مخدره زیاد شده است و هم تعداد معتادان؟
چون آب از بالا گل آلود است و همه با یکدیگر در خورد و برد ابن بودجه سهم دارند.

>>>   فردوس آریایی
موضع ما ایستادگی است!
به قول شهید بلخی:
بامستبد که پنجه زدم حق نمی دهد
حق را به ضرب زور گرفتن ضرورت است
حکومت وحدت ملی مشروعیت قانونی ندارد ودر مشروعیت توافقی اش استاد عطا رکن اساسی موافقت نامه است.
یا غنی حکمش را پس می گیرد یا ما باید برای " خلع ید" ی غنی ازقدرت کار کنیم. مشروعیت حضور غنی در قدرت از مشروعیت توافقی است که با جمعیت واستاد عطا داشته است.
حتی؛ تا سر حد تجزیه در بد بینانه ترین حالت باید ایستادگی شود، تا حساب کار عاقبت تبیعیض وتعصب به دست شان بیاید. در خوش بینانه ترین حالت تا اجرای کامل ومورد به مورد توافق نامه حکومت وحدت ملی استاد از سمت شان کنار نروند.
لویه جرگه باید دایر شود وقانون اساسی تصحیح شود، نظام از ریاستی به صدارتی تغییر کند در غیر آن غنی در کابل حکومت کند ما در شمال، و الا اگر به خواست ها وفیصله های ارگ وقعی بگذاریم، دو دسته ودست بسته خود را به کام مرگ ونابودی کشانده ایم، وبار سنگین ملامت نسلهای بعد را نیز به دوش کشیده ایم. شما را دل تان، به موضع جمعیت هم کاری ندارم، به عنوان یک عضو این گروه موضع ما این است که نوشتیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است