توریع تذکره ها در بستر پشتونیزمی
هیچ رویدادی در این حکومت بدون وجود قبیله گرایی ارگ رخ نخواهد داد به مانند توریع تذکره های الکترونیک که بدون اعتنا به خواست مردم و رای پارلمان با درج نام "افغان" توزیع می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۲    ۱۳۹۶/۹/۲۷ کد خبر: 143346 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اداره ثبت احوال و نفوس در طول هفته جاری اعلام کرده است که با اولین تذکره های الکترونیک به رییس جمهور، رییس اجرایی و معاون ریاست جمهوری، توزیع را رسما آغاز می کند و این بدین معناست که بنا به خواست غنی با درج نام "افغان".

اشرف غنی بدون توجه به وعده های حکومت و خواست مردم، تنها بر اساس منافع تباری اقدام به توزیع تذکره های الکترونیک و برگزاری انتخابات می کند و در این میان نشان داد که هیچ اعتقادی به پارلمان و سنا ندارد و حفظ نمایندگان برای فساد است و زد و بندهای سیاسی.

حکومتی که در نشست بن پایه گذاری شد و امیدها برای رسیدن به امنیت و ثبات در بالاترین حد قرار داشت پس از مدتی نه تنها به یاس بدل شد بلکه شکاف های قومتیی در بالاترین حد قرار داد.

کرزی در سیزده سال زمامداری برای تصاحب قدرت در پشتون، فساد را ریشه ای کرد و به حذف و برکناری رهبران جهادی غیرپشتون همت گماشت تا آنجا که با حمایت همه جانبه از اشرف غنی، کشور را در بحرانی بس بزرگتر با صف طولانی از مخالفان رها کرد.

و از آنجایی که حکومت وحدت ملی بر تمامی تعهدها خود پشت پا زد و سرگرم اختلاف های درون حکومتی شد، از طریق گروه های تروریستی هر روز فضا را بر رهبران جهادی تنگ تر کرد و نه اصلاحات به سرانجام رسید و نه ریاست اجرایی بدل به نخست وزیری شد.

در این میان، توزیع تذکره ای الکترونیک که هویت مردم را شکل می دهد و باید تاکنون اجرایی می شد در سنگ اندازی های حکومت و فتنه های بسیار به کلاف سردرگم بدل شده است تا آنجا که همچنان برسر نام "افغان" در جنجال به سر می برد.

حال، چرا درج افغان به این میزان قابل اهمیت می باشد که سبب سیاست زدگی تذکره ها شده و راه را بر تمامی اصلاحات بسته است؟

رهبران پشتون که حکومت را میراث بلامانع خود می دانند و در دشمنی با دیگر قومیت ها هیچ گاه در پی تکرار سقوط داکتر نجیب و یا به ریاست جمهوری رسیدن غیرپشتون نیستند ابتدا با براندازی اختلاف های قومیتی در بستر فساد، فضای سیاسی را چنان تنش زا کرد که الویت ها از اصلاحات حکومت تبدیل به حفظ بقای قومیت های دیگر اقوام شد.

و از آنجایی که با توزیع این تذکره های سبب شفافیت در رقم دقیق جمعیت قومیت ها می شود و راه را بر فساد و زد و بندهای سیاسی می بندد چرا باید اشرف غنی که از دل تقلب به قدرت رسیده تیشه به ریشه قدرت و حکومت خود بزند؟

در همین راستا، انتخابات پارلمان که قرار بود در سال آینده برگزار شود با هرج و مرج ها در کمیسیون انتخابات در هاله از ابهام است چه برسد به توریع تذکره ها برای مردمی که حتی از کمترین حقوق نیز محروم هستند.

و در حالی که این کمیسیون فاقد شرایط برگزاری انتخابات است نه تذکره ها تا تابستان سال آینده توزیع می شود و نه می توان با تکیه بر مدارک گذشته امیدی به پارلمان آینده داشت.

در همین راستا و با از میان رفتن مشروعیت حکومت و پارلمان، ارگ چاره ای جز برگزاری انتخابات ندارد و در صورت برگزاری باید انتظار بحرانی بس بزرگتر از انتخابات ریاست جمهوری 2014 را داشت و پارلمانی فاسدتر از اکنون.

افغانستان متشکل از قومیت های مختلف در روزگاری که به دلیل تبار بدل به قربانیان تروریست شده و یا برخوردار از امکانات دولتی و زندگی در امنیت، مقابله قومیت های غیرپشتون در برابر حکومت قابل درک و برای بقاست زیرا هر قومیت بر اساس برخورداری از حقوق مساوی باید هویت خود را داشته باشد نه اینکه زیر نام "افغان" تعریف شود.

ارگی که با تمای تلاش حتی در همراهی با تروریستان طالب و داعش به دنبال رسیدن به کشور تک قومیتی است و اکنون مردم غیرپشتون را قربانی سلطه گری می کنند در آینده نیز دست به نسل کشی های گذشته می زند، مگر طالب چگونه قتل عام می کرد و عبدالرحمان نسل کشی؟

تذکره های الکترونیکی که اشرف غنی اقدام به توزیع آن با درج نام "افغان" کرده است، هیچ برتری نسبت به مدارک گذشته ندارد و همچنان براساس فساد و قبیله گرایی طرح ریزی خواهد شد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
پشتونیزم
نظرات بینندگان:

>>>   اگر افغان نیستید لطفآ به ملک آبایی تان بروید تفرقه چرا میانازید.
زلمی

>>>   Zaki Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee

امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.

توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   Badry gedeeld.

هموطنان ارجمند متوجه ناقلین تازه وارد در شمال زیر نام کوچی باشید .
دولت شوونیست و پیروان سنت اوغانوالی حاکم در قدرت سیاسی اوغانستان تصمیم گرفته اند در همه آستان های شمال به نام کوچی ها ، قبایل آنسوی سرحد را جا به جا نموده با احکام غیر قانونی برای این ناقلین تازه وارد زیر نام کوچی شناسنامه توزیع نماید . شرط گرفتن شناسنامه ناقلین تازه وارد هم تصدیق یک کوچی شناسنامه دار و تصدیق سرخیل یا کلان کوچی هاست . ( روباه را گفتند شاهدت کیست گفت دمم ) یک کوچی کوچی دیگر را تصدیق می کند که او هم از همین یا از فلان آستان است . این است قانونیت، اوغانیت و اسلامیت .
پیامد این کار دولت شوونیست کوچی ها مستقر در کابل چنین است که در انتخابات پوشالی آینده از هر آستان شاید یک یا دو کوچی را بر علاوه دیگر کوچی های انتصابی به نام وکیل منتخب کوچی ها در مجلس نماینده گان جا به جا نماید ،تا تصمیم های مجلس را برابر با خواست ارگ و شوونیست های حاکم در قدرت عیار نمایند .
با وجود اینکه ده ها ناقل سلیمانکوهی طالب دوست شمال امروز عملا در مجلس نماینده گان حضور دارند و سیاست طالب سازی را در همه عرصه های سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اجتماعی در عمل پیاده می کنند ، باز هم عطش این دولت کوچی ها در کوچی گری فرو نه نشسته است .
دولت کابل این پلان نهایت زیرکانه و خطرناک را گرفت استه و با چنین نیرنگ ها ، حیله ها و کوچی گری ها می خواهد در آینده زمام امور را کاملا در دست گیرد .
با چنین فرمان غیر قانونی که هیچگونه اساس اداری و پرنسیپ های قبول شده توزیع شناسنامه در آن دیده نمی شود ، همه صوبه سرحدی ها می توانند شناسنامه اوغانی بگیرند و کسی هم پیدا نخواهد شد بپرسد که قانون و قانونیت چی شد ؟

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   فقط همان یک طبقه و همان یک گروه بیفرهنگ است که باعث تمام پسمانی، بد بختی، بد نامی، و تمام کشمکش ها در کشور ما شده اند و باعث درد سر برای همه متباقی شده اند۰
مانع سرشماری همین ها میشوند، انتخابات را همین ها گوسفندی ساختند، تقلب همین ها میکنند، انتحار همین ها میکنند، انفجار همین ها میکنند، زورگوئی همین ها میکنند، نوکری پاکستان را همین ها میکنند، دو دشنام و فحاشی همین ها میکنند۰
آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی باهم فرق ندارند۰ غیراوغان متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و وحشت دائمی پشتونها جدا کنید

>>>   شما اوغان استید آقای اوغان .
امید که ناراحت نشود که چرا واژه افغان را اوغان نوشتم .
واژه افغان واژه فارسی است که در فارسی معنی ناله و فریاد را میدهد .
اوغان نام یک قوم است که عرب ها و پشتون ها اوغان ، هندوستانی ها پتان و مردمان پشاور پشتون میگویند .
نام اوغان تجلی هویت قومی ، زبانی و فرهنگی قوم خاص همانا پشتون ها یا اوغان ها است .
فارسی زبانان این نام را صفت افغان دادند که دلایلش در کتیبه های تاریخی بازتاب یافته است .
تاجیکان مردمان بومی این سرزمین هیچگاهی افغان نبوده و نیستند آنان تاجیکان استند و زبان ایشان فارسی .
دوم ، کوشش نکنید از بعد سیاسی یک قوم یا ملت را چه تاجیکان باشد ،ایرانی ها باشد ، پاکستانی ها باشد یا روس ها باشد یا آمریکایی ها هتک حرمت کنید .
همچنان همتباران من که تاجیک استند نباید هتک حرمت قوم پشتون را کنند .
نقد شوونیست ها و فاشیست های پشتونتبار که از دو صده بدینسو کشور مان را از رشد فرهنگ تمدنی باز داشته اند حتمی است ، حتی یک هموطن اوغان پشتونتبار عدالتخواه هم باید چنین کند .
من کارگیری واژه افغان را بر قوم شریف پشتونتباران نادرست و نامناسب می پندارم چونکه معنی زشت در فارسی دارد .
بهتر است که اوغان گفت و اوغان نوشت تا از مفهوم زشت افغان ، قوم شریف پشتون را دور نگهداشت .

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   تذکره برای کسانی داده میشود که تابعت افغانستان را دارد و از ملت افغان است و ما به بسیار افتخار کلمه مقدس اسلام و افغان را در تذکره خود میخواهیم. و در باره فساد باید ګفت که مانند افتاب معلوم است که فساد پیشه ګان و چپاولګران کیها است مردم از تصویب قانون ریس جمهور پشتبانی میکند و چند لندغر دزد نمیتواند که به لندغری و لچری خود مانع هر کار ریس حکومت شود.

>>>   باسلام

شماکه این مجله راچاپ کرده اید بی اتفاقی کاری درستی نیست ونبوده شما از ان دسته ادمهای هستید که بزرنفاق بین مردم مسلمان افغانستان میکارید خداوند بالای سرمان است که هرکسی که ظلم کند پایدارنیست پس بیاییم مملکت خودمان را اباد کنیم چراکه تمام جهان رابگردی بازهم من وشما وتمام مردم افغانستان رابنام پاک افغان صدا میزنند اگر تو این 38 سال جنگ وبدبختی مگرچیزی دیگری نصیب مردم مسلمان افغانستان شده است این قدر مردم افغانستان که دربین راهها کشته وزخمی شدند ازحد بیشتر است چرا تواین فکر نباشیم که مردم خود مان را اسایش بدیم که اسایش وامنیت حق مردم ماست

>>>   محمد اسلم سلیم
پاسخ حلقهء خبیثه ارگ یا همان کانون توطئه شعار نیست!
من هیچ مناسبت حزبی وسیاسی با عطا محمد نور ندارم ولی از موضع یک تاجیک با قلم وقدم درکنار او برای دفاع از هویت وعزت تاجیک ها قرار دارم.
باید به اقدامات متقابل متوصل شد !
امروز روز شعار نیست همه باید با قلم وقدم وتفنگ دار با تفنگ به میدان بیآیند از هویت وعزت مردم باید دفاع صورت بگیرد.
کنار زدن عطامحمد نور در برنامه نانوشته ائتلاف گلبدین غنی بود و همه پافشاری ها برای زمینه سازی حاکمیت فاشیزم در بلخ و یکسره سازی تاجیک ها حتی از حاکمیت دریک ولایت می باشد.
راه شمال از دند شمالی تا مزار را به روی غنی وهوادرانش باید بست .
دند شمالی کوهدامن ، پروان ، کاپیسا و پنجشیر باید مردانه وار درکنار عطا محمد نور به ایستند ، بغلان ، سمنگان ، بلخ ، سرپل ، جوزجان وفاریاب باید برای دفاع کامل آماده شوند .
سالها گفته ام که راه دیگری به جز ایجاد جبههء مقاومت مسلحانه در برابر فاشیزم وجود ندارد و از همین روز باید آغاز شود .

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   Farid
با فرمان نمی شود ملت ساخت !
بر بنیاد هویت یک تبار نمی شود در زیستگاه تبار های گوناگون هویتِ ملت را شکل داد . برای ملت شدن حدِ لازم و ضرور رشدِ اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی کار است . " ملت سازی " با کنار آمدنِ داوطلبانه همه گروه های سازنده ی جامعه می تواند آغاز گردد نه کنار زدن و حذف .
کنار زدن و حذف ممکن نیست !

>>>   نظام الدین غیاثی
تحمیل هویت قومی یک قوم به زور شمشیر آمریکایی ها بالای اقوام دیگر ملت شکل نمیگیرد .

>>>   کز بین المللی مطالعات استراتیژیک
سر و صدای برکناری استاد عطامحمد نور یک مسئله مهم است که باید از آن دفاع صورت بگیرد اما مهمتر از آن بحث توزیع شناسنامه های برقی با درج واژه "افغان" است که حکومت با استفاده از مصروفیت مردم و افکار عامه به موضوع بلخ، در تلاش توزیع یکجانبه و دزدانه آن است. حالا کودکان ما نیز می‌دانند که "افغان" یکی از نام های قوم پشتون است. عمومیت دادن این واژه به تمام اقوام، هویت اصلی آنان مسخ می‌گردد و تاریخ پرافتخار آنان برای همیشه از حافظه ها پاک خواهد شد و جای آنرا هویت یک قوم دیگر که هیچگونه دست آورد تاریخی به جز ترویج فرهنگ خشونت و بربریت چیزی دیگری در کارنامه ندارند، خواهند گرفت.
من هیچ گاهی شناسنامه یی را که هویتم در آن پامال شده باشد و هویت یک قبیله دیگر برایم درج شده باشد نخواهم گرفت و برای بدست آوردن هویت نژادی و فرهنگی و میهنی ام تا آخرین قطره خون مبارزه خواهم کرد جون با مسخ هویت اصلی و پرافتخارم، من نابود و محو خواهم شد و زندگی برایم مفهوم و معنی نخواهد داشت.

>>>   افغانیت را ما نخواستیم هیچ خیر از لین افغانیت شما ندیدیم جز کشتار و خشونت و تقلب

>>>   دفاع از هویت خویش درضمن اینکه شرم وخجالت آور نیست ، بلکه یقینآ دفاع از هستی انسانی شما را تایید میکند ، زیرا هویت بدون انسان ونیز انسان بودن هویت موجود نیست.اگر هویت را از قالب انسان بیرون کنیم دیگر انسان مفوم وموجود هستی اش حس نمیگردد.

>>>   تحميل نمودن نام قومي يك قوم بالاي قوم ديگر ؛ آنهم در قرن بيست ويك؛ عمل فوق العاده احمقانه و عقبگرايانه است. شما فرض كنيد كه يكنفر بزبان خود بگويد ؛ نام من احمد است، اما دو نفر جاهل لجوج به او بگويد نخير؛ تو احمد نيستي، نام اصلي تو محمود است. اين چقدر كار سخيف و رذيلانه است؟ بناء توصيهء من به اين آقايون آنست : بگذاريد افراد يك جامعه را كه خودشان ؛ نام و هويت قومي، خانواده گي ومذهبي خودرا آزادانه تعريف كنند. چه كسي ازين حقيقت مسلم تاريخي منكر ميشود كه پشتونها، در سه زبان سه نام مختلف دارند. فارسها آنها را افغان گفته اند، هندي ها آنها را پتان صدا زده اند و خود پشتونها خودرا پختون يا پشتون گفته اند. درست همانند نام : جرمن در زبان انگليسي و آلمان در زبان فرانسوي و ( دوچ) در زبان خودشان. كجاي اين موضوع آنقدر پيچيده وغامض است كه آقاي روغ به فلسفه بافي رو اورده است؟ به اميد روزيكه عقل سليم غالب شود

>>>   گذاشتن از اصل خویش گم شدن در سیاهچال های است که دوشمنان هویتت برایت ساختند و منتظرند تا برای همیشه خاک برسرت بریزند و دفن تاریخت کنند .

>>>   پرسش اینجاست که از زمان افغانستان شدن و افغان بودن، تاحال برادران افغان (پشتونهای کوه سلیمانی) چه سودی برده و چه افتخاری آفریده اند ؛
بجز وطنفروشی، جاسوسی، چاپلوسی، دروغ، خیانت، جنایت، وحشت، انتحار، انفجار، قتل، تقلب، درنتیجه ننگینترین و شرمگین ترین کشور مولد مواد مخدر و مردم گدا و محتاج را به جهان عرضه کردن دستاورد دیگری نبوده و نیست ؟

>>>   اگر تاجیک نام خود را بگیرد، ماجراجوییست. هزار تا از خود و بیگانه نصیحتگر پیدا می شود که قومگرایی نکنید. توگویی که تنها تاجیک مسلمان است و آیات و احادیث تنها به همین ها آمده است.

>>>   خطاب به آن تاجیک هاییکه هنوز هم گوسفند مانده اند
.....آنهاییکه جرات ندارند که از هویت خود دفاع نمایند جرات ندارند که خود شانرا تاجیک بگویند چطور میتوانند از حقوق من و تو دفاع نمایند؟؟؟؟؟

>>>   بنیادی ترین مشکل اساسی ما همین که گویم همه افغان یا پشتون همین جعل ونیرنگ است
شما که اوغان اید یا افغان باشید بمانید اما هرگز این حق واجازه ندارید یک پسوند جعل را به دیگران پیوند دهید

>>>   هموطن درد ديدم بيبين كه با تو و ارمانهايت يك مشت إنسان هاي ....چي مامله ها ميكنند

>>>   بگذار واضح تر حرف بزنم حمایت و شعار اسلامیت، افغانیت و استفاده از سایر کلمات همگانی مانند وحدت ، ملت، ملی، صلح، منافع ملی .... توسط پشتونها فقط و فقط بخاطر منافع قومی و لسانی بوده نه عمل به حقیقت معنای این کلمات ولی افسوس اینجاست که مردم هنوز هم فریب اینگونه کلمات و جلاداهای پرستار نما را می خورند و از حقیقت امر غافل اند.

>>>   هر کس که بی نسب بی نسل باشد خود را اوغان میدانند شاید اینها هم حرامی باشند که از نسل نسب اصلی خود انکار میکنند تحصیل کرده های که اینقدر .....باشند از بی سوادها چی گیله کنیم که خود را افغان=پشتون فکر میکنند

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   در مسله هویت یک انچ عقب نشینی۵۰۰ سال پشیمانی در پی خواهد داشت

>>>   این خر را به چند افغانی خریدی ؟ قیمت این خر چند افغانی است ؟ اینسوالیست که در میدان‌های خر فروشی هر روز صد‌ها بار تکرار می‌شود . خر در بدل افغانی .... و افغانی در بدل خر معامله می‌شود ، خرید و فروش می‌شود ، میخواهی‌ افغان باش که روز چند بار با خر تبادله شوی !

>>>   پشتونها در ادامه سلسله ی جفا ها و خیانت های شان در حق این خاک طی دو صد سال گذشته امروز مرتکب خیانت بزرگ ملی دیگری شده اند و آن عبارت از ممانعت از آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی است. اینها از خراسان اوغانستان ساختند و از اوغانستان سرزمین جهل، فقر، عقب مانده گی، ترور و وحشت ساختند اما هنوز هم قانع نیستند.
کدام مملکتی را در جهان دیده اید که شمار جمعیت ساکن آن معلوم نباشد، اتباع آن شناسنامه نداشته باشند و سرحدات آن نامعلوم باشد؟

>>>   تنها بى نَسَب ترين ها به هويت شان ارزشي قايل نيستند.

>>>   کمیته مشترک مجلسین به ارتباط فرمان تقنینی غنی مبنی بر آوردن تغییر در قانون ثبت احوال نفوس 16نفر بود که تعداد 5 نفر از آنها حاضر نبودند و جلسه طور غیر قانونی در غیاب آنها برگزار شده است.
بنا فیصله این کمیته از اعتبار قانونی برخوردار نیست.
بهترین کار این است که شناسنامه های برقی را مطابق قانون توشیح شده ثبت و احوال نفوس که هیچگونه حساسیتی را برنمی انگیزد توزیع نمایند در غیر آن هیچ کس حاضر نخواهد شد تا روی هویت خود پا بگذارد و یک شبه تمام افتخارات و میراث تاریخی خود را برای دیگری تقدیم کند.
ر باران

>>>   Ariaie
تذكره را تحريم نماييد.
در پهلوى ان هوشيار باشيد كه ميخواهند به اقوام كوچك تقسيم تان كنند تا راحت تر قابل استثمار شويد.
همه تاجيكان با همه زير مجموعه هاى خانوادگى و قومى ان منحيث يك كلان هويت فرهنگى با هم متحدانه حركت نمايند. وطيفه ماست تا اين پيام و مسله مهم را خانه به خانه به گوش همه برسانيم!

>>>   محمد همایون صادقی
هر آنکه واقعن تاجیک است و از خون پدر تاجیک این شناسنامه اوغانی را نباید قبول کند .
هر کس که این شناسنامه را قبول کرد او اصلن تاجیک نیست .
ما ره با هزاره ها و ازبک ها کاری نیست که ازبک و هزاره میمانند یا اوغان میشوند .

>>>   توریع تذکره ها در بستر پشتونیزمی
این جام تلخ نثار خراسانیان وتزاریان باد! این حقیقت زور است!!خاک ه دهنتان! فقط بسریایید!

>>>   گلبدین گفت اقوام بزرگ لوی پکتیا
حال باید این اقوام بزرگ درج شناسنامه برقی شوند تا معلوم شود که لوی هستند یا ورکوتی

>>>   آیا ما همه افغان هستیم؟
نه، غلط۰۰۰
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   وقتی اجداد من درین کشور زندگی میکردند اجداد تو عقب شتر های سرگردان شان در صحرا های اسرائیل راه شانرا گم کرده بودند که از بخت بد به کوه های سلیمان انجامید۰ تو درین کشور تاریخ نداری، نوروز را نمیدانی، و هیچ دست آورد فرهنگی نداری۰ تمام اسم های محلات تاریخی و کهن این کشور به زبان فارسی اند که خود نمایندگی از قدامت و اصلیت من درین خاک میکند، در حالیکه تو در اول یک مهاجر و بعداً یک ناقل هستی

>>>   افغان هم مشکل ای نیست بالا یک کلمه نباید نفاق را دامن بزنیم در پهلوی آن ذکر نام ملیت هم است به این ترتیب همه اقوام مشخص میشوند.
درست که ارگ قدرت طلب است خاین است برای اتحاد کار گردن بهتر از موضع گرفتن علیه قوم است اقوام دیگر باید توانایی های علمی خود را بالا ببرند روزی میرسد که افراد شایسته جاگزین واسطه داران میشود. باید با حوصله به پیش رفت با این شتاب زدگی و تبلیغات احساساتی نمی توانیم وضع را بهتر سازیم، بهتر است که به مردم آرامش روانی بدهیم تا انرژی بیشتر برای ادامه مبارزه پیدا کنند . بااین نوشته ها همه خسته شده اند . تا چه وقت مردم قربانی بدهند . خوب است که یک راه میانه برای آینده جستجو شود تا از قتل و کشتار جلو گیری به عمل آید. و عین حال جلو خود سری های دولت هم گرفته شود . به همه هویدا است که اشرف غنی و تیم اش در برنده شدن انتخابات دور بعدی تلاش دارد
از تمام امکانات دست داشته دولتی برای رسیدن به اهداف شخصی خود استفاده می کند .
احمدی

>>>   هرکاری که دراین دنیا میکنید که دران اغراض شما نهفته باشد وباعث ضرر به دیگران باشد بدون شک دران دنیا جئابگوی ان خواهید بود این اشرف که درین دنیا قدرتمند ترین فرد کشور است دران دنیا بدون شک درعقب کارکنان شاروالی که فقیر ترین افراد این دنیا اند قرار خواهد داشت شنیده ام که شاه عادل را خداوند ج حمایت میکند اما تا جائیکه اشرف غنی را میبینم سایه شیطان بالای اوست
کاکه از کابل

>>>   چیغ بزنین هیچ کاری از شما بر نمی اید
نشست های بزرگ و معصبین قومی شما هستن

>>>   Bina
اگر تاجيك ها اينبار قيام رستاخيز و طاغوت شكن عليه سركشى و تك تازى قوم زبون و فاشيست گوسفندى، انجام دادند خو خوب...
ورنه بدانند كه سرنوشت شان به مثل مسلمانان برما ميشود.

>>>   بسیاروارخطا نباش پشتونیزم پشتونیزم گفته میروی واین را به دستورکی دامن میزنی برایت سودی نخواهد داشت
ما افتخارداریم که مسلمان وافغان هستیم

>>>   مقایسه فرهنگ تاجیکان با اوغانه های تروریست انتحاری و مزدور زمین تا اسمان است

ز تن سربربدن ها نمیدانم چه فرهنگیست
بس از این مردم اوغانه که فرهنگ دیگر دارند

>>>   غیر افغان از افغانستان بیرون شوند

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی
اشرف غنی، قانون توشیح شده ثبت احوال نفوس را به مشوره چند فاشیست خلاف قانون تغییر داد، تا واژه قومی افغان به عنوان هویت ملی همه شهروندان درج شناسنامه‌ها شود؛ اما مجلس نمایندگان این کار خلاف قانون را اشرف غنی را رد کرد.
از آن‌جا که نیم اعضای مجلس سنا از سوی رئیس حکومت انتصاب شده اند، قانون به مجلس سنا رفت و آن‌ها هم کار خلاف قانون اشرف غنی را تایید کردند. پس از آن برای حل این معضل، از سوی هردو مجلس کمیته‌ی هشت نفری مختلط تعیین شد. دیروز هم این کمیته با استفاده از وضعیت سیاسی بعرنج به گونه‌ی دزدانه در نبود سه تن از هشت تن، با تایید سه یا چهار عضو از پنج عضو حاضر کمیته، تعدیل قانون ثبت احوال نفوس تایید شد تا همه شهروندان به جعل و اجبار افغان ساخته شوند.
غافل از این که هویت ملی یک فرآیند انتخابی شهروندان بر پایه‌ی رضایت همه شهروندان یک کشور شکل می‌گیرد نه به جعل و تزویر.
خلاصه صد بار هم که جعل کنید، افغان هویت ملی شهروندان این کشور نمی‌شود و دیری نخواهد شد که این سماجت و جعل و جهل کلیت جغرافیای به نام افغانستان را دچار تغییر کند.
با احترام به هویت محترم قومی افغان/پشتون
#من‌افغان‌نیستم

>>>   این قوم شرور و بیفرهنگ مانع تمام امکانات پیشرفت کشور شده اند۰ با لجاجت مانع سرشماری عمومی میشوند، قانون ثبت احوال را مانع وبلاخره به مشکل مواجع ساختند، توزیع شناس نامه های الکترونیکی را نخست مانع وبلاخره به مشکل مواجع ساختند، خلاصه هرچه که بنفع ارتقاع عمومی کشور باشد ولی به مزاج و دروغ های قبیله سازگار نباشد مانع آن میشوند۰

>>>   کمی حوصله کن زورشتروالا را می بینی

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی .......متعصب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.
بخاریکه همین غنی ............کم اصل مغز تعصب شیطان اقوام شریف افغانستان را بنام پشون دارانی غلجی تاجیک هزاره از بیک ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع نفاق قوم انداخته است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و پشتون ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد زمامدار استبدا میهن
بیاید ملک را از دست زمامدار استبداد آزادسازیم با همدلی یکدیگر آباد سازیم

بـیـا ای همـوطن تا یار باشیم
به اهل مملکت همکار باشیم
نورعلم و معرفت سازد بری
ملک آباد وصفای رهبری
این کم اصل غنی احمدزی شوونیسم قبیله فاشیت تا ارگ را ترک نکنند اوضاع بهبود نمی یابد
قرن ها هم طول بکشد اوضاع نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روزبروز بدتر هم خواهد گردید.

>>>   بچیم چند روز دیگرهم خودرا محکم کو باز می فهمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است