هدف غنی از برکناری عطا تحقیر اقوام است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۹/۲۸ کد خبر: 143362 منبع: پرینت

اشرف غنی با عزل عطامحمد نور، وارد فینال بازی خود شده است. هدفش فقط تضعیف جنگ‌سالاران نیست، بلکه تحقیر اقوام است. در این راستا هم مراکز قدرت‌ اقوام را هدف گرفته است، هم روشنفکر و محصل را به خاک و خون می‌کشاند، هم منطقه‌‌شان را زندان جغرافیایی می‌سازد. حتی اگر تن به مهاجرت دادند به دنبال‌شان تا اروپا و استرالیا هم می‌آید تا آب خوش از گلوی پناهنده بی‌سرنوشت پایین نرود.

اشرف غنی اینگونه رویای رهبری پشتون‌‌ها را در سر دارد، الگوی تاریخی در ذهن‌اش عبدالرحمان‌خان است و در روش و تاکتیک از حفیظ الله امین الگو می‌گیرد. آرزوی رهبری پشتون‌ها را کرزی هم داشت که با وجود تلاش‌های زیاد ناکام ماند.

اشرف غنی زعامت پشتون‌ها را نیز بدست‌آوردنی نیست، به دو دلیل مهم؛ اول. دست‌نشانده امریکا است و پشتون‌ها بنا به تجربه نفر امریکا را به زعامت خود نمی‌پذیرند، دوم. به مسلمانی‌اش کسی باور ندارد. البته محبوب حلقه تندروترین ناسیونالیست‌هایی شده است که باوجود سروصدای زیاد، هیچ‌گاهی در میان جامعه پشتون جایگاه واقعی نداشته‌اند.

با تحلیل ژورنالیستی سطح خرد رفتار و تاکتیک‌های روزمره سیاست، آنچنان هیجانی نشوید که چشم‌تان تمام تصویر را نبیند.

یاسین رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
عطا
نظرات بینندگان:

>>>   دوست عزیز به کدام دلیل تحقیر اقوام
آیا انجنیر داود تاجک نیست از جمعیت نیست و خود جناب عطا محمد نور ایشان را پیشنهاد نموده است.
اشخاص مهم نیست سیستم و نظام سازی مهم است حالا اگر عطا نور نباشد اقوام تحقیر می شود و حق تاجک ضایع می شود
حمید الله کوهستانی

>>>   اگرنوبت رتب جنرالی وکاندیدی وزارت باشد بجز پنشیری دیگرکسی تاجک نیست اگر سربازی وشهادت ومحرومیت باشد بدخشی تاجک است پنشیری از قوم صافی میشود مانند دین محمد جرئت !
کی میگه نظر مه درست نیست ؟؟؟

>>>   بلی آقای یاسین رسولی!
مطلب را در پای نوشت کامل ساختی ورنه تحلیلی بر تحلیلت ضروری بود! شما از یک مجاهد دیروزه، رهبر یک قوم تراشیده اید که در رهبری اقوام صرف نظر از نظریات خوشبینانۀ رسانه هاهیچ اجماعی وجود ندارد، عطامحمدنور رئیس اجرایی جمعیت اسلامی است، یعنی عضو یک تنظیم جهادی است که هیچگاهی به یک قوم و ملیت رهبر بوده نمیتواند! بپذیرید یا نی، ملت افغان بر احزاب و تنظیم ها تقسیم است و هرکس منافعش را در حزب و تنظیم خود میبیند، قومیت روکشی است بر منافع زودهنگام سیاسیون کارکشته که ملت واحد افغان را با تقسیمات قومی پراگنده ساخته، چنانیکه شما هم در لندسکیپ سیاست افغانستان فقط یک تصویر را مشاهده نموده این و آن است استاد عطا که به فرمودۀ شما با عزلش تحقیر اقوام است!
میهن زرغون

>>>   جناب رسولي لطفا بيشتر بنويسيد كه جامعه نياز به تحليل شما دارد

>>>   چوکی دولت شخصی نیست کسیکه به چوکی دولت تکیه میکند باید روز بعدی اش را هم درنظر گیرد این یک روال است همه رهبران به این اصول باید پای بند باشد تغیر وتبدیلی درحکومت داری یک اصل است جناب استاد باید با کمال میل وتشکر چوکی اش را به والی بعدی تسلیم نمایید ووالی بودن خوب را تمثیل کند مانند رهبران گذشته چوکی را به خود بسته نکند.

>>>   نویسنده متن چون از عنوان متن تان معلوم میشود که بسیا لجوج و .....هستید اګر شما یک قوم را که اکثریت ایشان مردم شریف است با یک دزد و چپاولګر ارتباط میدهید معلوم میشود که هیچ کدام هدف خاص برای خدمت به وطن و مردم ندارید و یکانه هدف تان همان چور و چپاول است که در رګ رګ خون تان جریان دارد.

>>>   تحقیراقوام نیست قانون است یک نفر تا ابد تیکه دار نمیباشد بسیارخوب کارشده

>>>   اگر هدف ات تاجک است ... لوگر با شهامت ترین تاجک دارد ... همچنان لغمان کابل ننگرهار و غیره دوم اینکه اینها حالی عینک های سیاه در محافل مرده ایشان میدرخشند و بس

>>>   اشخاص خاین مسایل قومی وتفرقه قومی رادامن میزند واین کاردرست نیست
زیرا یک شخص را به قوم نسبت دادن کاردرست نیست مثلا یک دزد گرفتارمیشود به پنجه قانون می افتد وشما بگوئید که به فلان قوم توهین شده چرا فلانی خان به پنجه قانون سپرده شد
اگردقیق شوید قوم جدا است وفلانی خان دزد ومجرم جدا
هدف غنی ازبرکناری نورتطبیق قانون است نه تحقیر اقوام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است