جمعیت اسلامی افغانستان چه کاری باید انجام دهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۶/۹/۲۸ کد خبر: 143382 منبع: پرینت

ارگ ریاست جمهوری با ابلاغ منظوری استعفای والی ولایت بلخ که ریاست شورای اجرایی جمعیت اسلامی را نیز بدوش داشت جمعیت اسلامی را در وضعیت دشوار قرار داده است. ناهمسویی و تفرقه ی درونی جمعیت حتی در داخل شورای رهبری که اخیرا شمار آن به 64 عضو افزایش یافت این دشواری را مضاعف می کند.

این در حالی است که جمعیت اسلامی نه از منظر یک حزب سیاسی بلکه به عنوان یک تنظیم، یک فرهنگ و یک جغرافیا در بیرون از این تشکیلات رسمی و ظاهری، ناهمگونی و ناهمسویی بیشتر دارد در حالیکه ورود به میدان سیاست برای اقدام سیاسی و عمل سیاسی نه ناهمسویی و تشتت بلکه یکپارچگی و اتحاد دوستان را می خواهد که یکی از الزامات سیاست موثر و موفق است.

جمعیت اسلامی افغانستان و یا دقیق تر افراد و گروه هایی از این آدرس و از این فرهنگ و جغرافیا در دوره ی پسا طالبان و در طول این هفده سال نه با یکپارچگی و اتحاد خود و دوستان خود و نه با برنامه و استراتژی و دید استراتژیک بلکه با پراگندگی و اختلاف و با روزمرگی و واکنش سیاست کرده و وارد میدان سیاست بوده اند. بخش مهمی از دشواری امروز جمعیت و عوامل این دشواری نتیجه ی این گونه بازی در سیاست است.

حالا برای گذر از این وضعیت دشوار برخی ها در درون و بیرون جمعیت نسخه ی مقاومت و جنگ را تجویز می کنند بدون آنکه بر مشکل ناهمسویی و تفرقه که جمعیت را به این دشواری کشانده است غلبه کرده باشند و یا غلبه کنند. افزون بر آن در تجویز این نسخه به زمان، زمینه ها و ابزار مقاومت و جنگی که از آن سخن می گویند توجه نمی کنند.

تعدادی بسیار راحت و ساده اوضاع سیاسی و نظامی سال روان 1396 را با سال 1371 مقایسه می کنند که یک قیاس نادرست و اشتباه است. توصیه و تصمیم رفتن به تقابل و جنگ با نظام سیاسی که جمعیت اسلامی خودش مسوول شکل گیری آن و شریک آن است یک توصیه و تصمیم نادرست است. اشتباه را با اشتباه نمی توان جبران کرد اشتباه باید تصحیح شود.

اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت اسلامی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   Bina
اگر تاجيك ها اينبار قيام رستاخيز و طاغوت شكن عليه سركشى و تك تازى قوم زبون و فاشيست گوسفندى، انجام دادند خو خوب...
ورنه بدانند كه سرنوشت شان به مثل مسلمانان برما ميشود.

>>>   هیچ کاری ازدستش پوره نیست

>>>   Homayoun Paiez
اعلامیهء جمعیت اسلامی افغانستان مبنی بر خبر نشر استعفای استاد عطا از سوی ارگ را، در صفحات فیسبوک خواندم. در اول باور نکردم که"از کلوخ چطور آتش پریده"؟ اگر این اعلامیه واقعن از جمعیت اسلامی باشد؛ما از این اعلامیه تا پایان حمایت می کنیم؛ به شر ط آنکه مردانه و مسعود وار در پای آن بایستند!...

>>>   لیست اشخاص کی شب لباس مدافع تاجیک و جمعیت و جهاد در تن دارند و روز لباس ارگ بر تن می کنند و همنشین کرزی هستند.منافع شخصی خود را در اینها می دانند.
دکتر دبل عبدالله( ساکن قصر سپیدار)
حاجی الماس
ضرار احمد مقبل
اقبال صافی
امرالله صالح
جنرال جرات
ایوب سالنگی
بصیر سالنگی
داکتر ضیا والی اسبق تخار و معاون فعلی
یونس قانونی
بسم الله محمدی
اسماعیل خان

ادامه دارد.......
این چهرها عامل جدار هستند و هر سوی که منافع شان تمویل شد بانگ می دهند.
اینها نه تعهد دارند و نه کدام برنامه، خودخواهی و خودبینی و غرور و تکبر اینها باعث تشنج و بحران فعلی هست.
هارون پنجشیری

>>>   Raheel
از منتقدین کمپ خودی هیچکسی نگفته است که عطا محمد نور والی بلخ نباشد. بلکه خواهان شفافیت، جدیت و اصولیت در سیاست بوده اند. حوزۀ جمعیت اسلامی تنها ولایت بلخ نیست و ماندن یک نفر در مقام یک ولایت یگانه برنامه آن.
وضعیت پیش آمده نتیجه نادیده گرفتن انتقادهای منتقدین خودی و تداوم برنامه های خودخواهانه و اشتباه امیزیست که رساندن بی ضمانت یک موجود بیریشه و تصادفی به قدرت، بزرگترین و تعیین کننده ترین نشانه آن بود.
در حال حاضر نیزهیچگونه کاری و حرکتی از سوی جمعیت دیده نمی شود که نشاندهندۀ یک آگاهی و آغاز کدام برنمه موثر سیاسی باشد. گفتن این که دشمن غذر می کند، دشمن ظالم است، دشمن خودکامه است، دشمن متجاوز است، دشمن فاشیست است، هیچ دردی را دوا نمی کند. به خود بیایید.
احمقانه ترین حرف همین است که حریف را به خاطری ملامت کنی که ترا شکست داده است.. بروید و تاکتیک و شیوۀ عمل تان را اصلاح کنید. ملامت خودتان استید. شما را چه بلا زده است که از یک نیروی تعیین کننده در پانزده سال پیش، به یک نیروی به حاشیه رانده شده تبدیل شده اید؟ مظلومک نمایی شما را به جایی نمی رساند بلکه اشک شما باغث طعیان آتش آنها خواهد شد. شما سیاست نمی کنید، کارتان رفاقتهای شخصی است. شما نمی دانید که مسوولیت حفظ منافع یک ملت به دوش تان بوده است بلکه تصور می کنید ملت باید برای حفظ شما در یک مقام دولتی جان خود را فدا کند.
همین شخصی بازیهای تان بود سبب شد کسی را که به دست خود به چوکی رساندید، امروز به شما پشت کرده است و شما هیچ کاری کرده نمی توانید، چرا؟ مشکل در خودتان است. مشکل در نفاق، خودخواهی و در راس همه، بی برنامگی خودتان است. شما گوشی به منتقدین ندادید بلکه تنها صدای چگچکیها و بادنجان چینهای گرد قاب محافل تان راشنیدید. به جای تربیه و تقویۀ آزادی، آزادگان و منتقدین بیباک، مشتی دلقک و چاپلوس و توجیه گر و مزدور پروریدید که همیشه باید شما را تعریف و توجیه کنند.
اگر خود را به صورت اساسی اصلاح نکنید، با این روزمرگی و حرکتهای انفعالی و واکنشی مرگ شما حتمی است.
اما؛ نه حق می میرد و نه هم مردم. حق بر میگردد. مردم بر می گردند و یک بار دیگر به قول رهبین، بغداد ستم را ویران خواهند کرد. اگر بومسلمی بدست غداران ترسو و ......نابود شد، طاهری یافت می شود تا طلوع خورشید آزادی از چنگال اشغالگران و متجاوزین را رقم بزند!
عشرتکدۀ کلیفورنیا- 3:15 شب

>>>   جمعیت میتواند این کار را بکند
جمعیتی در مناطق نفوذ خود از ادارات دولتی عکس غنی را پاین بیاورند .
2 هر جمعیتی که سلاح دارد سرگروپ ها و قمندانان جمعیت با سلاح گشت و گذار کنند
فرمان های رسمی غنی را در جنگلی دانی اندازند
این کار به مدت چند ماه دوام کند وضعیت بسوی میرود که غنی یا باید از فوم پرستی براید و مذاکره واقعی بر اساس قرار داد امضا کند یا که ولایت پشت ولایت را از دست میدهد
صلاح ربانی هم سفر های خود را به بدخشان هرات بلخ غور افزایش دهد و پیش از اینکه اورا غنی برای تبارز قدرت بر طرف کند وضعیت خود را با اینده جمعیت بسنجد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است