تکیه به عبدالله بزرگترین اشتباه غیر پشتون ها
بزرگترین اشتباه رهبران تاجیک تکیه به عبدالله بوده و هست که هیچگاه در مقام نماینده این قومیت و حزب جمعیت عمل نکرد و بیش از همه یک پشتون بوده است و با فرافکنی اقدامات خود را تعبیر به مصلحت اندیشی می کند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۳    ۱۳۹۶/۹/۲۹ کد خبر: 143414 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برکناری عطا محمد نور خبری است تکان دهنده از این جهت که تصور بلخ بدون حضور والی پرقدرت پانزده ساله آن، سخت و هراس انگیز می باشد و زمانی که شمال در سیطره طالب و داعش قرار دارد با از دست دادن این ولایت، می ماند یک کشور برای ارگ قبیله گرا و متحدان تروریست آن.

در این میان نکته تاسف برانگیز ماجرا، از هم گسستگی حزب جمعیت به عنوان بزرگترین حزب حاکم افغانستان است که پشت قدرتمندترین سیاستمدار تاجیک را خالی کرد و بدل به ابزاری برای ارگ شد.

بلخ طی شانزده سال گذشته، پایگاه بزرگ اجتماعی و سیاسی عطا محمد و مرکز مقاومت شمال بود و سه سال حکومت اشرف غنی صرف به معامله کشاندن و حذف والی این ولایت نیز شده است و در همین راستا، رهبران حزب جمعیت باید با برنامه ای روشن سیاسی و ایدیولوژی واحد به حفظ عطا محمد همت می گماشتند زیرا اکنون نه زمان تصفیه حساب های درونی بلکه دوران اتحاد برای بقاست زیرا دشمن در یک قدمی برای حذف تمامی سیاستمداران غیرپشتون آماده آخرین خانه تکانی می باشد.

بزرگترین اشتباه رهبران تاجیک تکیه به عبدالله بوده و هست که هیچگاه در مقام نماینده این قومیت و حزب جمعیت عمل نکرد و بیش از همه یک پشتون بوده است و با فرافکنی اقدامات خود را تعبیر به مصلحت اندیشی می کند.

عطا محمد هرچند آلوده به فساد و زدوبندهای سیاسی است اما بلخ را از وجود هر تروریستی پاک کرده و پیشرفت و امنیتی بر این ولایت برقرار کرده که حتی پایتخت در یک و نیم دهه گذشته به خواب هم ندید و این در حالی است که هراس بزرگ از نبودن وی در راس ولایت به ناامنی کشیدن تنها منطقه با ثبات و آباد شمال می باشد.

اشرف غنی که از ابتدای حضور در سیاست، دیدگاهی جز به حاشیه راندن رهبران جهادی مخالف طالب نداشته است در سال های حکومت داری خود، از هر روشی برای حذف آنان استفاده کرد و اولین گام، تبعید رهبر قدرتمند قومیت ازبک بود و اکنون، موفق به برکناری عطا محمد نور شد.

سرنگونی حکومت داکتر نجیب توسط جنرال شورشی شمال و جنرال دوستم از یک سو و به ریاست جمهوری رسیدن برهان الدین ربانی در کنار ظهور احمد شاه مسعود و مزاری در جنگ های داخلی سبب نفرت و هراس از قدرت یابی رهبران غیرپشتون در میان رهبران پشتون شده است تا آنجا که تکرار چنین رویدادهایی بسیار خطرناک تر از جنگ و ویرانی طالب و داعش برای آنان می باشد.

حزب جنبش که تنها با نام جنرال دوستم معنا پیدا می کند حتی در دوران تبعید رهبر خود، متحد باقی ماند اما برای حزب جمعیت که همواره در چنددستگی به سر می برد نه یک رهبر بلکه چند مقام با دیدگاه ها و خط مشی سیاسی متفاوت تیشه به ریشه قدرت قوم تاجیک در سیاست و حکومت زده است.

و در مقابل عبدالله مصلحت اندیش و دلخوش به مقام تشریفاتی ریاست اجرایی، عطا محمد نوری است که جدای از ثروت بسیار و برخوردار از قدرت نظامی و اجتماعی اگر مورد حمایت سران جزب جمعیت می بود ارگ توان به چالش کشیدن قدرت و عزل وی را نداشت.

اشرف غنی که به هیچ تعهدی پایبند نیست با دسیسه های بسیار توانست رهبر میدان های نبرد را مجبور به تبعید کند و زمانیکه رهبر در میان قومیت و منطقه تحت حاکمیت خود نباشد نمی تواند بدل به نیروی برای تهدید ارگ شود و برهمین مبنا، عطا محمد بدون ولایت بلخ به سختی می تواند مانع اقدامات حکومت شده و سدی در برابر پشتونیزم شدن حکومت و گسترش ناامنی های طالب و داعش در شمال.

و بزرگترین دشمن این روزهای قدرت قومیت تاجیک و حزب جمعیت نه ارگ بلکه رهبرانی هستند که یا به دلیل هراس از فشارهای حکومت و یا تصفیه حساب های شخصی تیشه به ریشه خود زده و سرخوش از افول والی است که شانزده سال بدون رقیب، قدرت جمعیت و تاجیک را حفظ کرده بود.

و اکنون اگر دیگر عطا در بلخ نباشد ابتدا همان سران حزب جمعیتی که با سکوت و همراه شدن با توطیه های ارگ سبب برکناری والی بلخ شدند در حاشیه، سقوط خواهند کرد زیرا اگر عطا نتواند در سیاست هرج و مرج حکومت وحدت ملی با یک ولایت قدرت و ثروت بی حد و اندازه باقی بماند نه صالح می ماند و نه قانونی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالله میداند که بار سیاسی بر دوش او وذخایر دالر نزد نور!!ور میخواهد بجای خود عبدالله رابدنام سازد!!!

>>>   جمعیت فرصت دارد که خود را بازیابی و بازسازی کند.

>>>   گژدم همانست که بود

>>>   این ها هر قدر پول زیادتر بگیرد طرف آن میشود به پیش عطا عبدالله ویا غنی فرق نمیکند فقط پول میگوید عبدالله برای خواستگاری دختر عطا برای پسرش ویا خودش شده است معلوم نیست با خیشاوندی می خواهد دوست شود

>>>   آزمودن را آزمودن خطا است.
از خیرخانه

>>>   برادران دری زبا ن با هم اتفاق داشته باشید در غیر ان این کوچی غ به سمت قبلوی خو د می کشانیتا ن

>>>   عجیب است بعد این همه ایتلاف ها شما سوال لیلی مرد بود یا زن

>>>   عبدالله تاجیکان را به همتباران خود پشتونها فروخت. او سالها پیش برای تاجیکان مرده است. و همچنان نزدیک شدن دوباره عبدالله به عطا محمد نور یک دسیسه ای ارگ برای به دام انداختن عطا محمدنور و نابودی تاجیکان است.

>>>   عبدالله در قلمرو عطا
دوتا یار قدیمی باز شد یار
گمانم باز با هم شد وفا دار
نبی جاغوری

>>>   خوب شد ګزشته را به یاد ندارد!!!!!!!!

>>>   چنین حرکتی در زمان جبهۀ ملی نیز صورت گرفت. جبهۀ ملی دوستم-محقق- احمدضیا نیز با همین شیوه از بین رفت. نکتۀ بسی جالب و مهمی را جناب خرمی انگشت گذاشته اند!

>>>   بلى فاشيزم از طريق ديگر نتوانست حالا به وسيله مهره هاى سر سپرده فا شيزم در كوشش است كه به مقصد خود برسد.

>>>   Lalzad
بازی جدید یا نمایش «چهره» های سابق!
من به قربانت این چه نیرنگ است؟
جنگ تو صلح و صلح تو جنگ است!
پرسش نسل جوان: کی به کی پیوسته و با کدام چهره؟
پاسخ فیسبوک: عجله نکنید؛ زمان نشان خواهد داد...

>>>   يك سياستمدار تاجيك حتى به همسرش هم جرئت نمى كند، بگويد: كه سمرقند و بخارا و تمام تاجيكستان و مرو و پنجده، جغرافياى طبيعى و آينده مشترك اوست !؟ اما يك سياستمدار پشتون در فضاى عمومى و خصوصى با جرئت و جسارت اعلام مى كند؛ كه جغرافيايى او تا رود اتك است

>>>   رفتن عبد الله ونشستنش پهلوی اقای نور در زمره ای سایر تکهنات وحدس وگمان ها این شایعه را نیز قوت می بخشد که گویا خارجی ها پیام بسیار مهم وبزرگ را توسط نوکر زر خرید وغلام حلقه بگوش وقدیمی خود به اطلاع جناب نور میرسانند که{ادب گاه محبت ناز شوخی بر نمی دارد== سری موی گر اینجا خم شوی بشکن کلاه انجا} معنی این شعر بیدل انقدر عمیق وپر محتواست که از عهده ای تفسیر و تعبیر ما عاجزان بیرون بوده میسزد تا مولوی تاج الدین خان میمنگی دوباره زنده شود ودر باره ای این دوبیت بیدل هفته ها وماه هاتبصره نمایند وانتقال پیغام خارجی ها نیز به حدی پیچیده ومرموز است که ارزش ان را میتوان از حامل وداکی ان تخمین نمود
تا انجا که ما استشمام مینمایم خارجی ها برای اقای نور گفته باشند!اگر میخواهی زنده بمانی ویا چند صباح دیگر در ارگ ومقام ومنصب جا داشته باشی و...با ما بیا ومانند عین وغین به سجده درا وچون حکمتیار سجده ای سهو بجا بیاور ومانند همه ای غلام های دیگر سر تسلیم فرود اور واز تواضع کار بگیر وبه درگاه ما سر فرود اورواز تک روی ویکه تازی ها ندامت کن و...
دیده شود که جناب نور چه عکس العمل وچگونه انعطاف نشان خواهد داد وجواب نامه سر تا پا تهدید وتطمیع را چگونه جواب باید داد تا انجا که به تبنگ چی مربوط میگردد ایشان در امتحان سخت قرار گرفته اند خداوند منان یار ومددگارش باشد
تبنگ چی

>>>   پشتون یعنی کوکنار، انتحاری، بمب کنار جاده، راکت های کور، لاف و پتاق، گرفتن همایت از آی اس آی و هر بیگانه دیگر، سر بریدن، دست بریدن، قومپرستی، لجاجت و انتقامجوئی٬ ملا عمر، گوبیدین، شاه شجاع و کرزی، تریاک، قاچاق، انحصار قدرت و تمامیت خواهی و غیره و غیره۰۰۰
حالا تمام رهبران غیر پشتون باید هرگونه تفاوت های گذشته را کنار بگذارند و علیه این بدوی ها باید متحد شوند، ورنه تک تک شان بدست این وحشی ها نابود میشوند و اولاد اولاد شان زیر پوشش نام دروغین وحدت ملی غلام و زبون این اوغان های وحشی و تمامیت خواه خواهند شد۰

>>>   برادران تاجک هوشیار و متوجه باشید فریب این تاجران سیاست را نخورید متوجه منافع مردم خودباشید نشود مثل گذشته نقلی بدهن ما کرده و همه منافع مردم ووطن را به منافع شخصی شان بفروش برسانند.ما تاجائیکه این بگفته خود شان رهبران سیاسی به منافع عام جامعه پابند اند آنهارا قابل اخترام میدانیم هرزمانیکه قدم در ضدیت منافع عامه قرار گرفتند قابل احترام نبوده وباید بر علیه آنان قرار بگیریم. همانطوریکه حضرت ابوبکر صدیق (رض)در زمان انتخابش بحیث امیرالمومنین گفت که" تازمانی من از اسلام پیروی میکنم شما از من پیروی کند "
والسلام صابر شمال

>>>   کسانیکه افغانان وارثین اصلی این مملکت هستند هیچوقت به کشور شان خیانت نمیکنند اینها همه بخاطر پول و کسب قدرت تحت نام مقدس جهاد مردم را فریب میدهند و به غیر از ذکر کلمه جهاد هیج برنامه برای شګوفایی افغانستان ندارند

>>>   نور مرد شجا ع است و هر گز نا مردی را قبو ل ندارد خدا و ما همرای نور صا حب تا قطره خون خو د همرای وی استادگی می کنیم هر گز این کو چی نما ها را وقت نمی دهم تا به ابر مرد جها د و مقاو مت دسیسه جور نه شو د

>>>   دو بزرگوار شامل یک پروژه اند ، به رنجش های نمایشی شان خرده مگیر

>>>   افغانان یعنی پشتونها و اینکه اینها چه کرده اند و چه میکنند مثل آفتاب به دو انگشت پنهان نمیشود و درین ۲۷۰ سال هویدا است۰
افغان نوم قومی یک قوم خاص است و نام ملی نیست۰

>>>   Abdul Lalzad
صبر استراتژیک!
==========
اصطلاح جدیدی که باید درج قاموس «مصطلحات ملی» گردد، لقب «صبر استراتژیک» است...
اگر می خواهید شایسته ای این لقب زیبا و پر محتوا شوید، از حق خود دفاع نکنید و خاموش بمانید و یا هیچ مقاومتی نکنید و عاطل بمانید... آن وقت برعلاوه اینکه محبوب همگان خواهید شد و هیچ دشمنی نخواهید داشت، این لقب شایسته هم نصیب شما می شود!
+ + +
انتخاب با شماست!

>>>   سپردنِ سرنوشتِ نیمی از آراء و سرنوشت سیاسی یک حوزه کلان به دست یک «لمپنِ سیاسی» مثلِ عبدالله که توان تعریفِ پایگاهِ اجتماعی‌اش را ندارد دیروز هم نادرست بود و امروز هم و با توجیه نامه نویسی امرالله صالح هیچ واقعیتی تغییر نمی کند‌.
----------
فحش‌دادن به غنی و کرزی، گرهی از کارِ فروبسته‌ی ما نمی‌گشاید. مخالفانِ طالب در مجموع، و مدافعینِ آتشین و پر شورِ تیم «اصلاحات و همگرایی» به طور خاص، به نقدِ درونی و تجدیدِ نظر اساسی نیاز دارند. کرزی از طریق استخدامِ برخی از اعضای طالبان در دولت و همزمان اعطای امکاناتِ مالی و نظامی به «برادرانِ ناراضی» روندِ موجود را از بنیاد دچار مشکل کرد. برای غنی هیچ شرمی نیست اگر به رغمِ تکه‌تکه‌شدن و در آتشِ سوختنِ اردوی ملی و نیروهای امنیتی به صورتِ زنده توسط طالبان، کشتنِ طالب را نسل‌کشی یاد نموده و از آن‌ها حمایت کند. پرسش این است که عبدالله و محقق و خلیلی و عطا کجا هستند؟
می‌توان این فرض را مطرح کرد که غنی در مدیریتِ خود ناموفق نیست و به عنوان «مدیرِفروپاشی» کشور را در کامِ فروپاشیِ مطلق سوق داده است. مدیر ناموفق «عبدالله» و تیمِ اوست که به رغم نیمی آراء نه تنها در برابر تک‌روی‌های غنی نمی‌ایستند، بلکه حتا موضعِ سیاسی مشخص و روشنی ندارند. سپردنِ سرنوشتِ نیمی از آراء به دست یک «لمپنِ سیاسی» مثلِ عبدالله که توان تعریفِ پایگاهِ اجتماعی‌اش را ندارد و از سر درگمی خودش را در تارِ عنکبوتِ جهاد و جهادی‌گری می‌آویزد، خطایی بود که تاوانِ جبران‌ناپذیرش را اکنون به چشمِ سر می‌بینیم.
پایگاهِ اجتماعی کرزی و غنی تعریف شده است و به عنوانِ مدافع پشتون‌ها از هر آن‌که به زغمِ شان پشتون به‌شمار می‌رود، حمایت می‌کنند، حتا اگر طالب باشد. عبدالله پایگاهِ اجتماعی‌اش را چه‌گونه تعریف می‌کند؟ بی‌هیچ تردیدی پایگاهِ اجتماعیِ اشرافی او، مانعِ جهت‌گیری رادیکال و روشن است. این گاهی به نعل و گاهی به‌میخ‌زدن، ریشه در پایگاهِ تاریخی و اجتماعی او دارد. او به عنوان یک لمپنِ سیاسی نه مدافعِ طالب است و نه مخالفِ طالب. موافقت و مخالفتِ او، که حداکثر ناشی از رنج شخصی‌ـ‌فردی است، نه تاریخی، هرگز سیاسی نیست و توان مشخص‌کردنِ مرز دوست و دشمن را ندارد.
عطا نیز به‌دلیل دست‌آوردهای سیاسی و مالی انگیزه‌ي برای جنگیدن با طالب ندارد. مخالفت او با غنی و کرزی در حد «مزاحمتِ سیاسی» است. هر از چندگاهی، لباس رزم می‌پوشد ولی بی‌آن‌که کاری کند در وضعیتی که شمال در مرزِ سقوط قرار دارد، به بزم‌های خارج از کشور می‌رود. ابن خلدون گفته بود: شهر نظامیان را دچار رخوت و سستی می‌کند. این گفته آشکارا در مورد عطا صدق می‌کند. بخواهی‌نخواهی، آن همه مال و منال و دالر و پاساژ و شهرک و زمین‌های شهری و غیر شهری ـ که البته دست یافتن به آن‌ها بدونِ سوء استفاده از موقعیتِ سیاسی و فسادِ سازمان‌یافته محال است‌ـ، هر فرماندهِ نظامی را که فقر و محرومیت را با گوشت و استخوان تجربه‌ کرده، هشیار و محافظه‌کار می‌کند. نگاهِ تجربی به رفتار سیاسی او در چند سالِ اخیر نشان می‌دهد که عطا بیش از آن‌که اهل رزم و ماجراجویی باشد، اهل بزم و سوداگری و مزاحمت است و پاسداری از ثروت‌های بادآورده را بر منافع مردم ترجیح می‌دهد.
جبهه‌ی طالب استراتژی‌های روشن و مشخص دارد. در روز روشن و در برابر نهادهای ملی و بین‌المللی امکاناتِ دولتی را در اختیار طالب قرار می‌دهد. اسرای طالبان را گله‌گله از زندان‌ها آزاد می‌کند. به اردوی ملی اجازه نمی‌دهد که با طالب بجنگند. افسرانِ ضد طالب را آشکارا به حاشیه می‌راند. ادبیاتش روشن است. خواست‌هایش روشن و کردار و گفتارش روشن. جبهه‌ي ضد طالب اما کاملا سردرگم است. نه استراتژی روشنی دارد. نمی‌داند چه بگوید، چه بخواهد و چه کار کند! عبدالله ناکارآمدتر از ان است که تصور می‌شد. اما همان‌گونه که طالب‌گرایی اشرف‌غنی ریشه در پایگاهِ اجتماعی و تاریخی او دارد، ناکارایی عبدالله نیز پایه‌ی اجتماعی دارد. عبدالله به‌هیچ وجه قادر به درکِ درد فروماندگان نیست. گزینشِ محمدخان به جای دوستم، در زمان انتخابات، مشکلات را پیچیده‌تر کرد. به‌هرحال، اکنون زمان آن رسیده است که به‌جای اشرف‌غنی و کرزی، از دوستم و دانش و عبدالله و محقق و عطا و محقق پرسیده شود. انتظار از غنی و کرزی خطاست، خطاتر از آن اما چشم‌پوشی از نقدِ درونی، پاک‌پنداریِ رهبرانِ اتحادشمال و فرافکنیِ مشکلات به رهبرانِ جنوب.
نوشته از اسد بودا

>>>   پشتون وارثین اصلی این دیار نیست قسمیکه بعضی فاشیست های قومی ادعا میکنند. اوغانها یا پشتونها آخرین گروه قومی هستند که به جمع اقوام مختلف این دیار پیوسته اند و کمترین پیوند تاریخی و سابقه آنرا درین خطه دارند.

>>>   فاشست قبيله اوغان سازي دارد و عبدالله موج سواري!
سند قوم‌گرایی اداره ‌ی امور و دست نا مرئي قصر سپيدار در آن..!!
عبدالله اگر ملائيكه هم در سياست شود، وي همان عبدالله عوام فريب، موج سوار، شكست خورده، متردد، بي برنامه، بادي گارد و هويت فروش است. كارهاي بزرگ را نبايد از آدم هاي بي هويت و كوچك
توقع داشت!

>>>   Shohib
بهترين گاو شيري عبدالله نه بلكه نظام براي عبدالله است همه روزه ناز و قهر ميكند تا يك مشت پول بدست بياورد يا خواهرزاده هايش در جاهاي مهم مقرر شود و در برابر هر حركت فاشيزم باج ميگيرد اين نقطه از مسايل بالا مهم تر است چون مار استين اينجا فعال است و همه فرموده هاي بالا را عملي ميسازد

>>>   ميدانيد چرا مردم ما سلاخي ميشوند و كشتي حكومت مُلي
بالاي خون جوانان ما در حركت است؟

1-تمام قدرت و حاكميت در دست غني، اتمر و استانكزي لميده است،
2-عبدالله بهترين گاوه شيري براي اين رژيم سفاك است و از وي در مواقع اساس استفاده ميشود،
3-روابط خود را با كشورهاي انگليسي زبان محكم تر و ليبرال تر ساخته اند،
4-از قوه قهريه طالب، داعش و حزب اسلامي دارند در اوقات مختلف استفاده ميكنند،
5-قومندانان، وكلا، بزرگان قوم را اجاره كرده اند و از آنها مانند پوقانه هاي سياسي دارند استفاده ميكنند،
6-جامعه جهاني را بخاطر فهميدن زبان انگليسي و لابي گري توسط "بي بي گل"غافل گير نموده اند،
7-كدر هاي خوب ما را يا تطميع وزارت، سفارت و عمارت كرده اند و يا هم تهديد به تبعيد،
8-جنبش هاي عدالتخواهانه ما را به رگبار گلوله بستند و براي آنها قانون قبيله گرايانه تجويز نموده اند،
9-افراد نيك نام و تيزهوش ما را انتحار و ترور كردن تا ساحه براي تمرين سياسي شان آزاد تر باشد،
10-شرايط خفقان آور و خون آلود را براي فرار مغز ها ما آماده ساخته اند.

چي بايد كرد؟
آسان ترين راه اين است يا برنامه هاي فوق الذكرآنها را# #چلنج دهيم وقدرت را تصاحب شويم، يا #نظام_سياسي را تغير دهيم و عبدالله/غني خلع قدرت شوند و يا كشور را #تجزيه نمايم و ازشرانتحاريون در آمان شويم! در غيرآن هيچگاهي روي امنيت، وحدت، عدالت و خوشبختي راهرگز نخواهيم ديد!
ع.ع.فايق

>>>   عطا صفوی
آینه را محتاج خاکستر نسازید....!
--------------------------------
دراین یک دو ر وز درسایت های اجتماعی دیده میشود که یک تعداد هوطنان آگاه ورسالتمند ما ازقصرنشینان بی همه جیز... پیهم گله وگله مندی دارند که چگونه آنهم بامراسم خاص روی فرش قرمز بربالای قبر" بابای " خویش اکلیل گل گزاشتند ؛ ولی چرا این ترسوهای تاریخ جرات واخلاق حتی یک شاخه گل مصنوعی را بر بالای قبر امیر حبیب الله کلکانی یگانه شاه آزاده ندارند .؟
بنآ من از تمامی هموطنان وعزیزانیکه احترام خاصی به شاه حبیب الله کلکانی این مردعیار وفرزند صدیق تاکستانهای این سرزمین دارند خواهش میکنم که : هرگز به عملکرد آنانیکه نخواستند ویا نمیخواهند ویاهم اجازه ندارند که دربالای قبراین فرزند جاودانه تاریخ حضور یابند ویا اکلیل گلی بالای قبر شان بگزارند نچسپید و وقت خودرا درزمینه ضایع نکنید و هرگزآیینه را محتاج خاکستر نسازید، زیرا ازیک طرف مقایسه کردن یک شاه عیاش درباری را بایک فرزند پاک دل وپاک سرشت کاریست نادرست واز طرفی هم اگر روزی این اشخاص به مایه وبی هویت روی تظاهر چنین کاری را حتی بنابرمصلحتی انجام بدهند ؛ درحقیقت این توهینی بزرگیست برشخصیت والا وصفات انسانی این مرد باعزت آزاده وشخصیت بی همتا وی بزرکتر
از این خس وخاشاکی است که دوستان این موضوع را مطرح میکنند ... حتما سروده صدیق شباب را شنیده ایید که میگوید : " خبردار که بيگانه بيگانه است ...".. ..لذا بهتر است به این ماجرای بیهوده خاتمه بدهید...

>>>   Shohib
بهترين گاو شيري عبدالله نه بلكه نظام براي عبدالله است همه روزه ناز و قهر ميكند تا يك مشت پول بدست بياورد يا خواهرزاده هايش در جاهاي مهم مقرر شود و در برابر هر حركت فاشيزم باج ميگيرد اين نقطه از مسايل بالا مهم تر است چون مار استين اينجا فعال است و همه فرموده هاي بالا را عملي ميسازد

>>>   به نظر دهنده اول هر چه که است نه باید عبدالله را با یک دزد و راه زن و قمار باز مانند بچه سقو برابر سازید عبدالله یک داکتر است و دزد بچه سقو کلمه شهادت خود را یاد نداشت
عبدالله میداند که ان دزد ارزش یک دزد ارزش یک چتلی را بالای قبر خود ندارد چی ماند به ګل مصنوی
ولی ظاهر شاه نیز به جز یک خبیث و لوطی چیزی دیګر نبود مه نباید این قدر احترام قایل شد

>>>   منهم اعتراف میکنم که حتما گفته است مابا دیورند مشکلی نداریم مشکل ما با گـژدم بلخ است که یک روز به رئیس جمهور اخطار میدهد فردا با او شراب می نوشد

>>>   اگر رئیس جمهوربداند که چنین حرفی گفته سهمیه اش رابه ده فیصد تنزیل میدهد

>>>   جواسیس منطقه و دشمنان افغانستان از همه جا به شور آمده اند تا قلمرو افغانستان را که حیثیت ناموس این مملکت را دارد به جنرالان پاکستانی بفروشند!!!!

>>>   هر حرف از خود جای وهر نکته مکانی دراد.
در این مورد حرف زدن احتیاط زیاد کار دارد.

>>>   رحمکیان دروازی
از افغانستان که ما داریم می سوزیم بهتر است پشتونستانی داشته باشیم در همسایگی مان و ما هم از شر شان خلاص شویم

>>>   بهترين گذينه فقط تجزيه ميباشد

>>>   Zahir Ariaie
شمايى كه امروز از شناخت مرز ديورند هراس داريد و منتظر ايد تا وضعيت بگونه يى شود كه منافع تان در خطر نيفتد ويا ديگران اينكار را كنند، شما سياست مدار نه بلكه يك تجارت پيشه سياست هستيد كه روى امواج خلق شده يى بوجود أمده توسط زحمات ديگران سوار و بزدلانه سوء استفاده مى كنيد . ما خوب اين روز ها را به ياد خواهيم داشت كه كى ها در راستايى منافع مردم صادقانه قدم برمى دارند، كى ها شجاعت سياست گذارى و موقف گيرى را دارند، كى ها با با بازى روى منافع مردم و سياست هاى پوپلستى دنبال راه يابى در قدرت بودند، كى ها براى مردم ما جهت خوشنود ديگران دشمن تراشيدند، كى ها با هر تغير و تحول سياسى راه و روش عِوَض كردند؟! مردم نخواهند گذاشت تا تيكه داران و سود جويان مكار و فريب كار شب رفيق دزد و روز رفيق قافله همچنان بر گرده هاى مردم سوار و اداى سياست مدارى و مردم دارى كنند.

>>>   Asar Hakimi
دیورند مرز رسمی افغانستان و پاکستان است. هرگونه هیاهو و سرو صدا در نپذیرفتن آن بی هوده است. سیاست مدار با جسارت به این امر اذعان می کند، سیاست‌گر مصلحت‌جو در این مورد خاموش و پوپولیست و عوام‌فریب آن را قبول نمی‌کند.

>>>   این واقعیت را باید پذیرفت و به این سرطان نقطه پایان باید گذاشت
با وجود این همه ضعف در رهبری داکتر صاحب عبدالله ،
جسارت بزرگی به خرچ داده است !

>>>   ari
زمانی پا یا دست انسان دچار بیماری بی درمان میشه ، باید برای نجات زندگی خود برید . پس برای نجات هویت ورجاوند این سرزمین کهن یک مشت رهبران خود فروخته و بازرگانان هویت مانند عبدالله عبدالله ، قانونی ،بسم الله خان ، الماس خان ،صالح خان این دژگان دون که پیوندی خانوادگی ژرف با افغان ذلتی های پا برهنه نیز دارند ، باید دادگاه دمنی بشن .

>>>   بايد ديورند مرز رسمي شناخته شود، حكومت هاي گذشته ما، ملل متحد، أمريكا و انگليس همه اين مرز را قبول دارند، تنها چند افغان ملتي نوكر هند اين دغدغه را كه گويا اين مرز مورد قبول افغانها نيست براه مياندازند، غافل إز اينكه اگر نظر خواهي إز مردم در طرف شود حتي مردم مركز هم به پاكستانى شدن شايد رضايت نشان دهند.

>>>   لطیف پدرام:
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان و پاکستان است، هرگونه سر و صدا در باره دیورند مصرف داخلی دارد.

>>>   عبدالمنان دهزاد
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان است. دعوا بر سر این مرز ریشۀ قومی و قبیله‌یی دارد

>>>   كليم الله همسخن
پشتون پاکستانی را به دار بیاویزی از پاکستانی بودنش انکار نمی کند. سال هاست در خدمت دولت پاکستان قرار دارند و پشتون افغانستانی را انتحار می کنند و انتحاری تربیه می کنند. اما، پشتون افغانستانی همان عاشق یک طرفه است

>>>   حق كاملن با دكتر پدرام است .

>>>   Yasinizad
شجاعت پدرام در تابو شکنی امروزیش ستودنیست باید حمایت شود

>>>   Aminagha Naimi
شما که همیشه معامله کردید مشکل نیست پدرام ازجمله فرزندان راستین این مرز بوم است بلی خط دیورند یک مرز شناخته شده بین المللی است وهیچ کس از آن چشم پوشی کده نمیتواند شما خاینین همیشه معامله کردید وسند همین مرز هم بابه های شما امضا کردن نه پدرام .

>>>   ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ . ﻣﺎ ﮐﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺧﯿﺮ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ؟؟ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺮﻭﺭﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻃﺎﻟﺐ ﻫﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ

>>>   سید عسی هاشمی
دیورند یک امضاکارداشت که امیرعبدالرحمن خان خاک فروش امضاکرد دگه امضانمیخواهد .دیورند مرز شناخته شده است

>>>   از بابه وبابه كلانت. واز اودر اودر واودر زاده هايت معلومات تان را كاميل سازيد كه خط ديورند ويامرز دوكشور ويامعامله وتفاهم كه درزمانش صورت گرفت توسط كدام يكى از زمامداران وقت به امضا رسيده خير وخلاص همين حالا هم سرنوشت تان را پاكستان تعيين ميكند اين همه عوام فريبى تابكى

>>>   نوکر پاکستان هستید از احمد شاه بابا تا غنی

>>>   Enayet Azizi
نوکر شما هستن که ۱۲۰ سال پیش وطن خود را فروختین حالا میخواهین بخاطر افزایش نفوذ خود دیگر ملیت های افغانستان را قریانی خیانت خود کنید

>>>   شفیق الله پارسا
از عبدالرحمن تا داکتر نجیب همه این شاهان خط دیورند را به رسمیت شناخته اند و در پای ورق امضا کرده اند

>>>   ظهور زامیاد
من تمام دیدگاه‌ها پای سخنِ آقای پدرام را خواندم. در میان این جمع یک افغان( پشتون) با منطق ندیدم. اصلن اینان نه دانش دارند و انسانیت را می‌دانند. من نمی دانم چرا در 260 سال هنوز از انسانیت چیزی یاد نگرفته‌اند.
آقایان!
بروید کتاب بخوانید، تاریخ بخوانید ببینید کی هستید! بجای این همه فریاد بی‌جا و احمقانه کمی منطقی باشید. تاریخ کشور را بخوانید، اگر تاریخ نمی‌خوانید اندکی تفکر کنید!
در نهایت از شما جمع که اصلن نه منطق را می‌پذیرید و نه هم تاریخ و انسانیت را، هیچ چیز درست نمی‌شود. وقتی از تاریخ خود چیزی نمی‌دانید، روده درازی نکنید. این همه سخن بی‌جا و نادرست و من در آوردی که نه عقل می‌پذیرد و نه تاریخ این سرزمین.
دیورند خط رسمی میان دو کشور است و سند رسمی این خط در سازمان ملل است. هیچ کسی حق ندارد که خط دیورند را قبول نکند، چون دست شما نیست. در دنیا یک نهاد به نام سازمان ملل است که اسناد مرزی و... میان کشورها در آنجا ثبت می باشد. اگر می توانید بروید دعوا باز کنید، براساس سند موجود شما را کسی دو پل نمی‌خورد.
چون دیورند خط رسمی میان افغانستان و پاکستان شناخته شده است، و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.

>>>   Yasinizad
پشتونوالی نه دین دارد نه وجدان فقط اطاعت کورکورانه میطلبد
شجاعت پدرام در تابو شکنی امروزیش ستودنیست باید حمایت شود

>>>   Toorazadah
این یک حقیقت تلخ است، هرکس گفته نمیتواند و گفتن آن وجدان میخواهد.
کسانی که ادعای دیورند طلبی دارند مگر نمیدانند که پاکستانی ها با استخدام هزاران نوکر در چهاردره، بغلان بدخشان و غیره..... حاکمیت دارند.
با اینهایش چه کردید که دیورند از شما باشد؟

>>>   Kerami
آقای پدرام بدون شک درست میگوید. خط دیورند یک خط سرحدی رسمی بین افغانستان و پاکستان میباشد.
اگر. آنعده افغانستانی هاًیکه آنرا منحیث خط رسمی سرحدی قبول ندارند، مرد شوند از دل وجان ترقی و پیشرفت افغانستانرا در اولیت کار وباور خود قرار دهند تا افغانستانرا به سطح پاکستان برسانند و آنوقت است که میتوانند مردم آنطرف سرحد را تشویق نمایند که به بغاوت دست بزنند و الحاق خودرا به افغانستان اعلان نمایند. اگر این کار ممکن نباشد، دعوای عدم رسمیت دیورند جز فاحشه گری سیاسی چیز دیگری تعبیر شده نمیتواند.

>>>   Zada
ما نمیفهمم که قبیله چی رقم منطق داره آز دوکاندا هم که مال راه بخری پشیمان شوی برایت هزینه داره حالا پاکستان هم میگه مرز را به رسمیت بشناس تا سیاست خارجی را به ما بسپار که قبیله هیچ کدام را قبول ندارن واقعا درد آور است این وضیعت فلاکت بار

>>>   خطاب به لروبردوست ها
بنام لروبر آمد برشان جای دادین برادر وقوم خواندینش
حالا همان ها داعش شده بالای مال وناموستان تجاوز داره
جلوش را بگیرین
ولسوالی وهای سرحدی ننگرهار وکنر ودیگر ولایت ها را دریابید
فقط گپ های کلان کلان را یاد دارید .
بس
دیورند را ام پدرتان امضا کرده بود نه پدرم ویاکسی دیگری

>>>   پشتونستان خاک پنجا میلیون پشتون های آنطرف دیورند و اینطرف دیورند است خود پشتون ها تصمیم می گیرند نی پدرام ترکمن و عبدالله تاجک و دوستم ازبک و هزاره منگولی. این قضیه مربوط پشتون ها هست نه مهاجر

>>>   دوستان گرامی با گذاشتن تصویر پدرام در پروفایل هایتان از این بزرگمرد تاریخ پشتیبانی کنید.

>>>   مرز دیورند یک مرز مقدس و غیر قابل تغییر است و منافع ملی افغانستان حکم می کند که دولت های این کشور دیگر بازی به نام دیورند را خاتمه بدهند و برای ساختن دولت ملی در حدود جغرافیای کنونی تلاش کنند و بیش ازین افغانستان را قربانی بازی های لجوجانه شان نکنند.
نخبگان شمال باید بجای دشمنی با پاکستان و تبدیل شدن به ابزار ناسیونالست های کاذب پشتونیزم باید در جستجوی احیای روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی و جغرافیایی با ایران و کشور های آسیای میانه شوند تا توازن قدرت ، فرهنگ، هویت و جمعیت را در افغانستان کنند.
در اخیر جای دارد از امیر عبدالحمن خان و سیر تیمور دیورند سپاسگذاری نمود که معاهده دیورند را امضا کردند و میان هندوکش نمادی از عظمت و سربلندی و سلیمان افغان نمادی از جهالت، انتحار ، انفجار و ویرانگری مرز مقدس ایجاد کرند. و حالا دین نسل کنونی و آینده است که از مرز های کشور بویژه مرز مقدس دیورند در برابر تروریستها، قاچاقچیان مرزی و عبور و مرور غیر قانونی حراست و دفاع کنند.

>>>   خط دیورند، مرزبین المللی شناخته شده میان افغانستان و پاکستان است. دندوره های به رسمیت نشناختن این خط به مقصد کاسبی و سوء استفاده های قومی در افغانستان صورت می گیرد. مردم این همه این را می دانستند اما شخصیت های سیاسی شهامت اظهار آن را نداشتند. داکتر لطیف پدرام این تابو را شکست!
یکی از هموطنان- محمد یاسینی زاد" نوشت:
"تابو شکنی پدرام در مورد شناسایی خط مرزی دیورند ستودنیست
باید بطور گسترده مورد حمایت قرار گیرد تا این زخم ناسور از بدن مردم افغانستان مداوا شود و یک عده ناسیونالیست های پشتون را که از خط مرزی دیورند برای شان حکم گاو شیری را ساخته اند به حاشیه رانده شوند
مهم نیست از عبدالله حمایت میکنید یا استاد عطا و یا هم طرفدار پدرام هستید اما از این آواز پدرام بطور همه جانبه حمایت کنید."
حقیقت همین است. نباید منطق و اراده و ایمان تان را در گرو اشخاص بگذارید. باید دیدگاهها و مواضع مورد تایید و رد قرار گیرد نه افراد.

>>>   Abdul Ali Faiq
به هفت پشت ات درود مسعود سترگ!!
يك پرسش مركزي:
چرا پيروان احمد شاه مسعود(رح) اين سخنان گُهربار وي را تا اكنون عملي نكرده اند و بر عكس آن عمل نموده اند؟
احمد شاه مسعود مسائل قومي، هويتي، مليتي، جغرافيايي و آديولوجيك را نغزگونه مطرح نموده است و اكنون هيچ كس حتي جرأت تاجيك گفتن را ندارند و به همين دليل همه شان اكنون در حالت ذلت دست و پنجه نرم دارند. !
...كسانيكه نمك مسعود را خوردنند و نمك دان وي را شكستانند.

>>>   تناقض؛
خط دیورند ننگین‌ و اما عبدالرّحمّن‌خان همچنان قهرمان‌!!!😆
" ن اخلاقى"

>>>   شاهجی فرید مانند دیگر مقامات پاکستانی در شایع پردازی و دروغ و بهتان واتهام بستن بدیگران بخاطر منافع خودشان کمتر از انگلیس ها نیستند و به یقین گفته میتوانم که این شاه جی دروغگو این دروغ خود را بدو دلیل در مورد داکتر عبدالله بسته یکی اینکه تایید از خط دیورند و دیگر اینکه نفاق افگنی بین رهبران سیاسی دولت که یکی از خواستهای پاکستان تفرقه اندازی درین کشور است چتلستانی ها اگر مقامات انها است ویا مفتی های .... و ....کار شان بهر وسیله ممکنه که در اختیار شان باشد برای جنگ اندازی و تفرقه افگنی درین کشور از هیچ چیزی مصایقه و دریغ نکرده اند و نمیکنند فلهذا این ادعای دروغین شاه جی اتهام بستن به داکتر عبدالله ریس اجرایی دوام منافقت ها و درز اندازی های پاکستان چیزی دیگری نیست و ارزش هم ندارد طرف قبول ما رد این اتهام دروغ مقام پاکستانی توط معاون سخنگوی ریاست اجرایی کاملا مشهود و قبول همه ماست .

>>>   منطق إنسانى هميشه پيروز است مگر اينكه إنسان خود قصداً بى منطقى اختيار كند. در قضيه ديورند اين قضيه به وضاحت ديده ميشود. عده يى هم داراى منطق اند ولى منتظر اند انهايكه بى منطقى اختيار كرده اند براى شان تصميم بگيرند و اين مانند ان است كه يك إنسان با تمام عقل و دانش ، خود را در گرو ديگران بگذارد.

>>>   مرز دیورند مرز رسمی و بین المللی است، هر کس آن را قبول ندارد، نتیجه ...اوست.

>>>   خودشان بار ها وطن را فروختند، دار و ندار افغانستان را در زمان مجاهدین و طالبان از طریق همین مرز دیورند به پاکستان قاچاق کردند، امروز در برابر دولت مشروع و منتخب افغانستان جنگ میکنند، سرباز و پلیس را میکشند، انتحار و انفجار انجام میدهند، اشکالی ندارد!
اما پدرام که هیچ کاری نکرده, جز اینکه اعلام کرده مرز رسمی میان دو کشور را برسمیت میشناسد، از نظر آنها وطنفروش است!
.... این انصاف شما جانوران ........مزدور روی زمین!.
زنده باد خراسان زمین زنده باد پدرام صیب.
(دره ئی

>>>   این مرز ازعبدالله وپدرام نیست مرز افغانها است این دونفرهیچ حق ندارد درین مورد حتی فکری هم بکند میگویند درهرچیز مزاق درریش بابه هم مزاق ؟

>>>   حرف های آقای معترف شاید درست باشد من هم همین هدث را میزنم.

>>>   خوب فکر کنم جناب معترف اصلا با عبدالله و همفکران اش مشکل شخصی دارد و کدام عقده نه مشکل منطقی و سیاسی
چون همیشه افراد مشخص همین جربان و طرز تفکر و حتی منطقه مورد تاخت و تاز اش بوده است و بس

>>>   عمر راوی
دیگران ، دل شان ، اما ، من ، همین موضوع " مرز دیورند " را هم از دریچه منافع تاجیکان خراسان مینگرم . پشتونستانخواهی و همه گونه ادعای سرزمینی علیه پاکستان و همچنان دشمنی های کور و غیر منطقی و احساساتی با پاکستان، به هیچ دلیل و به هیچ عنوان، به سود ما تاجیکان خراسان نیست. اینکه فاشیست های پشتون چهار پای را در یک چپلی کرده اند و میگویند که تا پل اتک را از پاکستان میگیریم، از لوده گی و جهالت خود شان است و شاید هم برای پشتونها خوب باشد که همرای پشتونهای آنسوی مرز یکجا شوند. اما برای ما تاجیکها ، همین اندازه که هموطن پشتون داریم تا قاف قیامت بس ماست. پشتونهای پاکستانی را خدا برای پاکستان داروی همه دردهایش بسازد، ما به آنان هیچ نیاز نداریم .
مساله بسیار جالب این است که فاشیست های پشتون ، از یک طرف داعیه پشتونستان خواهی دارند و میگویند که تا نصف پاکستان را باید بگیریم ، از طرف دیگر همین فاشیست های پشتون بهترین روابط را با دولت پاکستان دارند . همه رنج و عذاب به تاجیکان می رسد و دولت پاکستان هم به ناحق دشمن سرسخت تاجیکان است !

>>>   اگر يك پشتون «افغان» حتا از روى احساسات هم پشتونستان خواهى كند، قابل درك است ، واما وقتى يك تاجيك، هزاره و ازبيك ، داغتر از افغان ها براى سرحد شكنى گلو پاره كنند، نمى شود آنرا درك كرد، اين گله نمى توانند عواقب خطرناك آنرا به غير پشتون ها درك كنند، براى يك لحظه فرض كنيد ، پشتونستان هم جز خاك فعلى افغانستان شد ، سرزمين كه اكثريت پشتونها «افغان» در آن زيست دارند ، در اين صورت غير پشتون ها ديگر نه در سياست اكثريت خواهند بود و نه هم در محاسبه ، آنگاه چه خواهد شد !!!! مگر اين كه جوالى گرى اكثريت را كنيد، گزينه ديگر نداريد و يا اين كه جدا شويد و كشور ديگر براى تان نام گذارى كنيد.

>>>   اگر عبدالله عبدالله اینکار راکرده باشد واقعا در حیات سیاسی اش یک عملکرد خوبی داشته است

>>>   جناب محترم ازنوشته شما برمیآید که حزب جمیعت وعبدالله نماینده تاجکها است واین حزب هرگز برای اعلای کلمت الله جهاد نکرده صرف مدافع تاجکها میباشد
درحالیکه توقع ما ازحزب جمیعت وجناب عبدالله فراترازآن بود که باید افغانستان شمول باشد وهمینطورهم فکرمیکردیم متاسفانه حالا موضوع راشما محترم افشاء کردید که نخیر حزب جمیعت وعبدالله مدافع تاکجکها است یعنی مارا متوجه ساختید که باید بالای هردوی اینها باورنکنیم زیرا اینها نماینده گی ازیک قوم را میگنند وافغانستان شمول نیست
واین نوشته به نظر من دامن زدن به تفرقه قومی است نه برای خیر وفلاح همه

>>>   از این نوشته معلوم میشود که این مردم نی دین دارد و نی مذهب دین ایشان دزدی و مذهب ایشان چپاول است عبدالله مانند این لندغران بیسواد به اصطلاح جمیعت نیست که صرف برای چند دزد باید کار نماید عبدالله در مقام است که باید ملی فکر کند و ملی بیندیشد نه اینکه برای چند تیکه دار یک قوم مانند غلام کار نماید ان هم تمام ایشان دزد و چپاولګر عبدالله باید رو به ملت کند و این ..........دیدو را رها نماید.

>>>   بزرگترین اشتباه تاجک ها اینست که اکثریت غصب اختلاس قانوهن شکنی فساد کار اینها است
ر

>>>   سرنوشت دزد های شمالی چی میشه ؟؟/
غنی چرا با دزد ها مخالفت میکند ؟

>>>   هرزمان که به اشتباه پیبرده شود و در اصلاع آن اقدام نماییم سروفت است.
احترام به تمام اقوام ساکن اگر به ادارات دولتی ، شفاخانه ها ، اردو ، پولیس ، امنیت ملی و سایر سازمانهای سیاسی و اجتماعی سری زده باشیم فارسی زانها باوجود اینکه از ...........رانده شده باشند مگر اشخاص با دریایت و لایق هستند بادرنظرداشت فیصدی البته بنآ اینها بسیچ شده از تبار خویش که از شخصیت و اعتماد نیک برخور دار باشد معرفی و حمایت نمایند تا از رفتند به عقیب ........ ممانعت و شخصیت های خویش را تبارز دهند.
گل پاچا- پکتیا

>>>   چرا مسلمانان افغانستان مانند مسلملنان عربستان عمل نمیکنند؟؟
مثلا دزد های حکومتی عربستان حاضر شده اند 70 فیصد پول های اختلاس ودزدی خودرا دوباره به خزانه حکومت تحویل دهند حالا دزد های ما چرا اقلا 20 فیصد پول های اختلاس را دوباره تحویل حکومت نمیکنند ؟؟؟

>>>   اوغیرپشتونها تکیه به عبدالله نکنید بلکه تکیه با خداکنید چراخدارافراموش میکنید وهمیشه بریک شخص تکیه میکنید

>>>   بی چاره ها درتب قومیت میسوزید تاجیک وجمیعت شعار تان است فکرملی نه دارید پانزده سال والی بود

>>>   نه کل بانه نه کدو، خاک به سر هردو. از زمان تره کی ببعد که در ماشین انداخته میشه جوالی و می براید والی تا حال ادامه داشته و هرکدام بخون ملت مظلوم پاچه ها را سرخ کرده جنرال و مارشال و غیره شده میروند. اصلا این ملت دلسوز نداشته و ندارد

>>>   بلخ میراث تاجیکها وجمعیتی ها نیست.
ضمنا والی یک منصب انتصابی است .
خود را به خواب زده اید؟؟؟!!!

>>>   چرا بحث را به انحراف می کشید هموطنان، منظور من این است که زبان و نژاد خالی کشور اداره نمی کند حالا فلان جا فلان کشور مستعمره ایکس بود و ایگرگ بود که دلیل نمی شود، بلی از قضا خیلی از کشورهایی که مستعمره انگلیس بود مانند هندوستان با وجود هزار زبان و نژاد و مذهب و سنن دین از دولت جدا و دموکراسی دارد، مردم در غرب به یاد گیری زبان چینی رغبت دارند، زیرا می خواند تجارت کنند و پول دربیارند ولی در کشور ما فقط تاجران ولی فقیه تولیدات داخل را ورشکست کرده و مردم را بیکار و آواره کرده اند، همچنانکه دیکتاتورهای ما در گذشته و حال فقط استخراج نفت و صدور آن و غارت و چپاول و دیکتاتوری و زدن توی سر مردم را یاد گرفته است، گنه کرد در بلخ آهنگری --- به شوشتر زدند گردن مسگری. مشکل من و ترکها و فارسها و عرب...، زبان خالی نیست، زبان مادری حق مسلم هر انسان و قومی و ملتی هست، مردم در این نوع رژیمهای دیکتاتوری و عقبمانده دخل و تصرفی آزاد در تعیین سرنوشت سیاسی و فرهنگی، اقتصادی... خود و کشورشان ندارند، معلوم هست که هر کشوری زبان و سنن و فرهنگ خودش را داراست، حالا شما می خوای به زبان فارسی عشق بورزی بفرما بورز، ولی زبانت را برای من تحمیل نکن ،برای من فرق نمی کند چه زبانی رسمی باشد یا نباشد، بلکه مهم این است که آزادی باشد، حاکمیت ملی( دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان و قانون اساسی منطبق بر قوانین حقوق بشر جهان) حاکم باشد تا مردم از دیکتاتور پرستی و نژاد پرستی و زبان پرستی و جنگهای مذهبی فرقه ایی ...عبور کنند و به رفاه و آسایش و امنیت برسند و باهم در کنار هم تحت قانون مدرن زندگی کنند. حالا کجای این حرف ایراد دارد؟

>>>   عبدالله پشتون تبار و .....وفاداری خود به پشتونها را شابت کرد و تاجیکان را فروخت. اعضای حزب جمعیت هر چه زودتر باید یکجا شده و عبدالله خاین این مار در استین را از عضویت در این حزب بیرون نماید.
...به عبدالله ...صفت.

>>>   من از دل و جان به عبدالله عشق می ورزم برای اینکه عبدالله بهترین گزینه درجهت متحد نگداشتن اتفاق و برادری در بین مردم افغانستان است خداوند عمری طولانی برایش بدهد( مهاجر)

>>>   چون عبدالله بچه .......مسعود بود و انسان های پشت هچ گاه وفاه دار نبوده از ههمین رو باید دیگر کسی برای عبدالله رهی می دهد از او کرده بی ....نخو اهدبود

>>>   عبدالله بی ...معاملگر خود را نزد مردمی که در انتخابات انرا حمایت مالی و رای های شان کرده بودند اینبار سوم است که عبدالله با معاملگری های خاینانه بار اول با کرزی و بار دوم با اشرف غنی احمدزی در انتخابات ها معاملگری را انجام داده بود و اکنون در مرد اسعفای غیر قانونی والی بلخ را با اشرف غنی احمدزی مرتکب خیانت بقوم تاجکان گردیده دیگر هیچ تاجیکتبار از عبدالله معامله گر مردم فروش حمایت نمیکنند و مقاطعه مینایند .

>>>   دزد های شمـــــالی چی میگن ؟؟؟ نظر آنها چی است ؟ آنها شاید بدنبال بوجی وجوال باشند که اگر پاشا گردشی شد به چور شروع کنند

>>>   زنده باد داکتر صاجب عبدالله عبدالله مردم مزار یک تار موی داکتر صاحب را به تمام دار و ندار عطا برابر نمیکنند چون ما میدانیم که عطا غاضب بود حتی زمین های خود ما را فضب کرده دزد است خوب شد رفت مردم مزار حالا ارام میشوند

>>>   مگر بلخ ار ث پدر نور است که نمیخواهد برکنار شود .غیر پشتونها تکیه بر ایران را کنار بگذارند و به ملک خود و هموطنان خود اتکا کند باز صد رحمت به ازبکها که نسبت به تاجیکها خیلی وطندوست استند .

>>>   عبدالله نه تنها قابل اعتماد از أوائل نبوده بلكه او در طفولتي از اعتبار و امانت داري ميان رفقاي برخوردار نبوده است
شبگير

>>>   عطا افتيده، چت نشده ولي حال ندارد.

>>>   مگر اشرف غنی به دوستم گوفت تجاوز جنسی کوند

>>>   پشتون ها را هـيچ وقت بايد كم به حساب نياورد!
اين بشتون ها است كه هم در دولت وهم به ضد استكبار جهاني در مبارزه ان.
اگر پشتون ها با هم اتفاق نمايند باز هـيچ قدرتي حتي در منطقه به جواب دادن شان موفق نه خواهد شد.
نوروز

>>>   ازاین عبدالله دو رگه هرکاری توقع میرود
گناهش هم نیست از ... جز ... چی توقع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است