حکومت با داعش مقابله کند نه با عطا
دشمنان مردم افغانستان هر روز جری تر می شوند، فعالیت های شان بیشتر می شود خوب است که حکومت توان خود را در مقابله با آنها استفاده کند نه در مقابل رقبای سیاسی اش 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱ کد خبر: 143539 منبع: پرینت

عطامحمد نور، والی برکنار شده ولایت بلخ با تاکید بر اینکه استعفایش از سمت ولایت بلخ مشروط بوده می گوید پذیرش آن از سوی ریاست جمهوری غیر قانونی است و قبول ندارد. آقای نور گفته است که چند ماه پیش از طرف حزبش با ارگ وارد مذاکره شده بود و ورق استعفا را به منظوری به رییس جمهور سپرده شده بود که در صورت برآورده شدن خواسته هایش بتواند قبول کند. حالا آقای نور می گوید که تنها بخشی از خواسته های وی بر آورده شده است. بنابراین استعفایش منتفی بوده و قابل قبول نیست. وی همچنان در واکنشش از خارجی ها خواسته تا در امورات داخلی افغانستان مداخله نکنند. حزب جمعیت اسلامی که عطامحمدنور رییس اجرایی آن است این است که این اقدام حکومت را یک اقدام عجولانه، غیر مسوولانه، مخالف ثبات و امنیت افغانستان و مخالف اصول دانسته و آن را شدیدا محکوم کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، علیرضا محمودی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: اینکه می گویند ممکن است عطامحمد نور یک تقابل نظامی بوجود بیاورد درست نیست. نیروهایی که در شمال افغانستان هستند، چه در منسوبین اردوی ملی و چه پولیس ملی و نهادهای امنیتی، اینها فرزندان مردم افغانستان هستند که به هیچ وجه با مردم خودشان در تقابل قرار نمی گیرند. موضوع، موضوع سیاسی است و آقای نور بسیار واضح هم به شرکای بین المللی گفته است که مساله سیاسی و داخلی افغانستان است مداخله نکنید و هم به نهادهای دفاعی و امنیتی ما که مسوولیت شان مباره با تروریزم و دفاع از تمامیت ارضی افغانستان در مقابل تروریست ها هست، گفته، بهتر است که به آن مسوولیت شان بپردازند و تا هنوز هم چنین بوده است ما شاهد این بوده ایم که هم اکنون در تمام قوت های نظامی و امنیتی افغانستان چنین بحثی است.

وی، در خصوص گفته عطا نور که گفته است در صورت عدم همکاری حکومت از هر گزینه ای استفاده خواهد کرد بیان داشت: بحث استفاده از هر گزینه به این معنی است که در صورتی که مطالبات مدنی و مسالمت آمیز مردم افغانستان نتیجه نداد و در صورتی که ارگ گوش شنوایی همچون گذشته نداشت و در صورتی که ما دیدیم چه در تجمع مردم، مظاهره مسالمت آمیز مردم، در دهمزنگ کابل، در رستاخیز تغییر که با گلوله پاسخ داده شد این مرحله آن مرحله ای نیست که مطالبات مردم افغانستان را، مطالبات ما را با گلوله حکومت پاسخ دهد. اگر بحث گلوله شد، دیگران هم نظاره گر نخواهند بود. بیشتر تلاش وجود دارد که این مسایل از راه های سیاسی و گفتگو حل شود در صورتی که چنین نشد عرض ما این است که دیگر منتظر این نمی نشینیم که باز هم جوان و هم وطن ما رابا گلوله هدف قرار دهند. در آن صورت ممکن است که اقداماتی صورت بگیرد که از این به بعد می دانم که این حکومت توان این را ندارد که با موج عظیمی از مردم افغانستان مقابله کند.چرا که اینها اگر واقعا اراده ای برای دفاع از افغانستان دارند امروز در گوشه گوشه این کشور می بینیم که مخالفین مسلح مردم افغانستان، دشمنان مردم افغانستان هر روز جری تر می شوند، فعالیت هایشان بیشتر می شود خوب است که حکومت توان خود را در مقابله با آنها استفاده کند وگرنه با حکومت برخورد خواهد شد.

محمودی، در خصوص کمشکش ها میان عطامحمدنور و حکومت اظهار کرد: این حکومت حکومتی نیست که بر مبنای انتخابات بوجود آمده باشد. حکومت به دور از تمام مسایل قانون اساسی که در این کشور وجود داشته است بوجود آمده است. در آن توافقنامه سیاسی عطامحمدنور به عنوان بخشی از توافق سیاسی است. گذشته از این مذاکراتی را که عطا نور از جانب جمعیت اسلامی با حکومت داشت متاسفانه با قتل عام جنبش رستاخیز تغییر به بن بست خورد و متوقف شد. بحث این بود که خواسته های تیم اصلاحات و همگرایی و جمعیت اسلامی بر آورده شود و آقای نور هم حاضر است به عنوان رییس اجرایی جمعیت اسلامی شخص دیگری را به مقام ولایت بلخ معرفی کند. ما شاهد بودیم که این مذاکرات به نتیجه نرسید و این موضوع ماند و بعد هم شورای رهبری جمعیت اسلامی به عنوان بخشی از حکومت وحدت ملی تشویق کردند که آقای نور همچنان باید بر ولایت بلخ بماند. اگر واقعا ارگ و مجموعه ای که در ارگ نشسته اند و به دنبال ثبات افغانستان هستند باید می توانستند این را از طریق مذاکره و صحبت با جانب شریک در قدرت شان که جمعیت اسلامی و عطانور است را حل کنند.

این آگاه سیاسی، از خلف وعده های رهبران حکومت از جمله عبدالله که به زیان کشور هم شده است چنین می گوید: از زمانی که جمعیت اسلامی فیصله کرد که دیگر عبدالله نتوانسته مطالبات جمعیت را تحقق ببخشد آقای نور را موظف ساخت که با جانب ارگ مذاکرات را انجام دهد و این به صورت مشخص عبدالله دیگر نماینده جمعیت اسلامی و حامیان جمعیت اسلامی در حکومت نیست و به همین خاطر هست که امروز آقای عبدالله در کنار غنی برای حذف عطامحمد نور از ولایت بلخ قرار گرفته است. عطامحمد نوری که همیشه از حامیان عبدالله بوده است و در تحولات افغانستان نقش داشته است. حالا عبدالله در مقابل تیمی که وی را به اینجا رسانده است قرار گرفته است.

محمودی، می گوید که والی بلخ به شرط بر آورده شدن خواسته های جمعیت از جانب حکومت حاضر به کنار رفتن از ولایت بلخ بود اما حکومت حاضر به این مذاکره نشد و در این مورد توضیح داد: بحث حذف رقبای سیاسی و حتی هم تیمی های ارگ در این سه سال گذشته به شدت وجود داشته و ما شاهد این بودیم که معاون اول رییس جمهور که نقش اساسی برای رسیدن وی به ارگ بود وی را تبعید کرد. همینطور احمد ضیا مسعود که به عنوان بخشی از مشروعیت حکومت بود وی را نیز در یک شب حذف نمود. در حالیکه مشروعیت ملی بودن تیم اشرف غنی از مسعود و جنرال دوستم گرفته شده بود. همچنین هرچه ما جلوتر می رویم شاهد حذف سیستماتیک بسیاری از فیگورهای سیاسی و قومی افغانستان هستیم که به یک شکلی در زمان انتخابات ضرورت بودند و بعد از آن اداره هر روز آنها را یکی پس از دیگری حذف کردند. عبدالله هم به جای اینکه از جریان عطامحمدنور دفاع کند هم کاسه و شریک ارگ شد و بر دوستانی که وی را به اینجا رساندند خنجر کشید. حال هم در بحث عطامحمدنور بحث تنها ولایت بلخ نیست.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که پروسه انتقال داعش و جریانات تکفیری و مخالفان افغانستان و تروریست های بین المللی چند سال است که به شمال کلید خورده و هر روز شاهد این هستیم که داعش هر روز در شمال قدرتمند تر می شود و داعشی که از سوریه و عراق شکست خورده به شمال افغانستان انتقال داده می شوند. کاری که عطا محمدنور می کند این است که مانع پروژه انتقال ناامنی ها به شمال افغانستان و آسیای میانه شده است و حکومت هم خواسته یا ناخواسته در جهت تطییق اهداف و توطیه های خبیثانه مردم افغانستان قرار گرفته و امروز تنها مساله ولایت نیست. عطامحمدنور چندین سال است در آنجا والی بوده و آن زمان هم که رییس جمهور سفری به بلخ داشت اعلام کرد که من دیگر در ولایت بلخ، ولایت نمی کنم زمینه بهتر است که برای نیروهای جوان تر مهیا شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   نظر به عنوان متن این کدوی سیاسی حکومت عطا را رها کند که چور و چپاول کند و تمام دارایی ولایت را به غارت برده و در کشور های عربی و بلخصوص در کشور پد نامشروع خود انتقال بدهد.

>>>   دولت اشرف غنی اصلا با داعش و طالب اختیار مقابله ندارد. چگون ممکن است که مزدور بر خلاف خواستهای اربابش عمل کند. داعش پروژه جهانی آمریکا است و برای نا امنی کشورهای اسلامی راه اندازی شده است و اشرف عنی هم که بی هیچ و تردیدی مزدور امریکا است و بدون اجازه انریکا اب هم نمی تواند بخورد. نقبله اشرف غنی با عطا محمد نور خواسته آمریکا است تا مانع از گسترش واعش در شمال برداشته شود.

>>>   مفسد هزار مرتبه بدتر از داعش سیاه است!!!!!

>>>   مقاومت و استادگی در برابر بی عدالتی ارگ یگانه راه حل معضل در افغانستان است چند نفر آدم متعصب در ارگ خواهان دامن زدن اختلافات درمیان اقوام و ناامنی مناطق امن هستند . تا بتوانند اهداف کلان تر خود را همانا پشتونیزه کردن است درقالب این سیاست ناسالم و تباه کننده به پیش ببرند .

>>>   حکومت اگر درایت دارد حد اقل یک ولایت دیگر را بهتر از بلخ آباد و امن بسازد.
21سال کر زی و 3 سال غنی احمد زی سپری کردند تا حال مرکز کابل نه همه کابل مرکز کابل سیستم فاضلآب ندارد.
آب صحی ندارد.
سرک به تناسب نفوس ندارد
امنیت ندارد
سرک حلقوی ندارد
کود پستی و شماره خانه ها وجود ندارد
در همه دنیا دریای وسط شهر پاک ترین و قیمتی ترین محل شهر است. بیایید دریای کابل را ببینید
تمام مملکت هنوز یک دانه طیاره ندارد تا حد اقل تا اروپا برود
سالانه صد ها ملیون دالر خرچ تداوی مردم در پاکستان و هندوستان میشود چون نظام صحی نا منظم است
ووووووو
ووو
ووو
ووو
و در نهایت سالانه 25 ملیون دالر خرچ بی بی گل است و از گل آغایم خو کود 90 است که حسابش به کس معلوم نیست.
گلو ره خو ده جایش بان که خرچی خودش و انتحری هایش سر گل آغا حواله است

اگر این ملت احمق نیست پس کی احمق است با این بی بی گل و گل آغا

>>>   هموطنان عزیز: دشمن مردم افغانستان در داخل و همین سیاستمداران عقبمانده و زراندوز و فیصه پرست و یا ریاکار دینی هست ولا غیر، وقتی عرضهً و لیاقت و قانون کشور داری را نمی دانیم و نداریم از بیگانه چه توقع و انتظاری می توان داشت؟ جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه --- چو ندیدن حقیقت ره افسانه زدند

>>>   ایا این منطقی خواهد بود کی به جای تربیه اولاد خود که از دست اش مردم قرار نداشته باشد، بچه های همسایه را در کوچه تربیه وآدب اموخت. وقتی حکومت توان اصلاح داخلی را نداشته باشد باز توان مقابله را بعید میدانم.
کاش چند جمله و متن را که با زحمت هم تهیه کردی، واقع بینانه تحلیل می کردی.
شریف

>>>   محترم دولت ع وغ در نظرا دارد تا داعیش را در سمت شمال بیاورد و حزب اسلامی را در شمال در قدرت بیاورد و توسط همین حزب تروریست ها داعیش را در انجا مستقر علیه روس و ایران بسازد

>>>   دوست عزیزی که ملت را احمق حساب می کند، هیچ انسان و جامعه ایی دانا و توانا از مادر متولد نمی شود، بلکه آزادی به مثابه روشنایی و رهنما و افشا و اصلاح کنندهً دزدی و ریاکاری و حیله حاکمان و در کنار آن آموزش و پرورش مدرن و منطبق با قرن جدید و پیشرفته جوامع و ملتها را رشد داده و آگاه و تواناو مدرن می سازد.
موفق باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است