تاجیکان ترسو چرا در برابر غنی موقف نمی گیرند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲ کد خبر: 143548 منبع: پرینت

عطامحمد نور اگرمیلیون ها دالر هزینه می کرد به اینچنین محبوبیتی دست نمی یافت که امروز به عنوان یگانه رهبر مبارز در برابرحکومت خودکامه غنی عرض اندام کرده است.

به باور من نور باید فرهاد عظیمی را که جوان با شخصیتی است به ولایت بلخ بگمارد و خودش از این چالش های موجود که یک فرصت طلایی است بیرون شده و بیشترین بهره برداری را برای انتخابات آینده بکند. با آنکه غنی نخواهد گذاشت که انتخابات ریاست جمهوری آینده عملی شود اما نور باید کار بیشتر روی جبهه ایتلاف نجات انجام بدهد و اگر با هزاره ها و اوزبک ها یک مشت واحد و آهنین شود و ستون پنجم را باز شناسی و از میان خود بردارد و حتی اگر بتواند پشتون های انسانگرا را با خود داشته باشند سیل خروشانی خواهند شد که بنیاد استبداد عبدالرحمان خانی و نادر خانی را از ریشه برکند.

باور داشته باشید اگر یک ملت اراده کند هیچ نیرویی جلو اش را گرفته نمی تواند زمانی که ملت قهرمان ویتنام برای آزادی خود جنگید آمریکایی ها با هلکوپترها از بام های ویتنام فرار کردند.

نور باید با ناتو و به خصوص با آلمانی ها که در بلخ لنگر انداخته اند و شاید خود عطامحمد نور را چون جنرال داوود داوود قربانی اهداف استراتژیک ناتو و دولت دست نشانده بکنند هوشیارانه و دیپلوماتیک برخورد کند و نباید به تحریک چند تاجیک حسود که جز چند شعار عوام فریبانه چیزی دیگری در چانته ندارند خود را در تقابل با دولت به کشتن بدهد.

نور چنین ماجراجویی را کرد اما امروز آن تاجیکان ترسو کجا اند و چرا خود در برابر غنی و عبدالله موقف نمی گیرند و یا در کنار نور ایستاده نمی شوند؟ نور باید یک تیم لابی در آمریکا بسازد و امروز پیروزی در سیاست با هوشیاری و لابی گری شکل گرفته است که اربابان قدرت این فرم را تحمیل کرده اند.

ثریا بها


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   بسم الله خان در مصاحبه با یک رادیوی محلی گفته است ما اثلا تاجک نیستیم پدرکلان من از پنجوائی قندهار بود
دین محمد جرئت هم ده هزاردالر برای اقبال صافی داده تا او تائید وتصدیق کند که او اصلا تاجکنه بلکه صاپی است

>>>   نور خیلی اهداف بزرگی برای مدمان تاجک دارد اگر این خواست ها عملی گردد عدالت صد فیصد تطبیق میگردد
این اهداف استراتژیک وسرنوشت ساز:
1- سفیر تاجکستان از تیم نور باشد
2- سفیر بنگلادیش از گروپ عطاباشد
در طول تاریخ پنجهزار ساله تاجک ها اینقدر دست آورد نداشته اند این بار اول است که فرزند فرزانه بلخ در طی یکسال مذاکره با ارگ شاید آنرا حصول کند

>>>   ثریا جان، تاجیکان مردمان ترسو نیستند، بلکه هوشیار اند. آنها می دانند که عطا و امثال او از نام قوم تاجیک تا حال فقط برای بدست آوردن قدرت و دالراندوزی سؤاستفاده کرده اند، اما برای بهتر ساختن زندگی مردم عوام تاجیک کوچکترین کاری نکرده اند.
بهتر خواهد که خودت این وظیفۀ لابیگری را برای معلم عطا بدوش بگیری. کسی دیگر حاضر به این کار نیست.

>>>   اګر نیاکان شما در بربر روس ایستاده ګی میکرد! ما پشتونها هم عقبنشینی میکردیم!!!! ازموده را ازمودن خطا است!!!!!!

>>>   خانم بها از آمریکا فتوای میدهی، بیا افغانستان باز همین "مبارزه" را پیش ببر، شما که در آمریکا و اروپا لمیده آید از حالات وطن چه میدانید، ....

>>>   عطا محمد نور اصلا از ولايت لوگر ومنصور به قوم بابكرخيل پشتون ميباشد.
پدرش نورمحمدخان در وقت پادشاهي نادرخان به مزار انتقال و ازجمله ناقلين ميباشد.
نوروز

>>>   سخنراني استاد عطا محمد نور امروز خيلي منظم، شمرده شده و محاسبه شده بود. او به همه موارد بسيار مستدل و همه جانبه پرداخت. از نقشش در بازسازي بلخ تا ايجاد حكومت وحدت ملي و تلاشش براي بخشيدنِ مشروعيت به نظام. خونسردي و بيان حقائق و افشاگري بر رويت يادداشت و مستند از ويژه گي هاي سخنراني استاد بود. استدلال او در مسله كلان كشور مشخصا اشاره اش به انتخابات و ميانجيگري او به نمايدگي جمعيت اسلامي با ارگ پس از افتضاح انتخابات ٩٣ خيلي منطقي و قناعت بخش بود. تعريف عطا محمد نور از خارجي ها، نقش و حدودِ صلاحيت آنها در مسائل داخلي را خيلي به جا و مستدل بيان كرد و هشدارش بابت مداخله كشورهاي بيروني را خوب ارائه كرد. نكته بارزي كه در سخنان آقاي نور به وضوح درك مي شد، شجاعت و جسارت بود. روحيه ايستادگي و «نه» گفتن به سياست هاي توطئه، حذف و انحصار رژيم كابل بود. استاد عطا نور در حوزه جهاد و مقاومت در ميان فيگورهاي سياسي پس از شهادت قهرمان ملي، يك سر و گردن بالا و كارنامه هايش داراي ويژه گي منحصر به فرد است. مقاومت او در برابر زورگويي حكومت كابل نشانه هاي از جنس عياري و پايمردي است. از سخنراني والي بلخ كه خيلي ظريفانه و با تسلسل بود، واقعن خوشم آمد.
هارون معترف

>>>   هر كسيكه مانند استاد عطا محمد نور در برابر ظلم و استبداد اوغانيزم ايستاده گى كند ، رهبر ماست.
زنده باد سلطان بلخ

>>>   Lalzad
پاسخ استاد عطا به ارگ و سپیدار!
===================

* آیا سخنرانی امروز استاد عطا می تواند عرق سردی بر جبین ارگ و سپیدار باشد؟
* آیا موضع گیری امروز او و مقاومت در مقابل ارگ و سپیدار می تواند صفحه نوینی در تاریخ کشور باشد؟
+ + +
* کسانیکه در شرایط کنونی و در مقابله با ارگ و سپیدار، بنا بر هر دلیلی در کنار استاد عطا ایستاده نشود، یا «جیره خوار ارگ و سپیدار» است، یا هنوز «فاشیزم قبیلوی» را نشناخته و یا با الفبای «مسئله ملی» آشنایی ندارد...

>>>   شخصاً که یگ تاجک ازولایت غور میباشم وهشتادفیصد رای غور را داکتر عبدالله بنام تاجک ازآن خود کرد ودیگرهیج با ور نه به عبدالله، ونه به نور،برادران احمدشاه مسعودوپنجشیری ها دارم خداحافظ تاجک با یکه تازی های تان

>>>   با توجه به متن نوشته شده و نظریات پیرامون آن در فوق میخواهم نکاتی را ذیلاً بعرض برسانم:
1- موضوع موجودیت تاجیکان با داشتن اجماع عمومی در مورد یک چوکات منظم با داشتن رهبریت تاجیکان در افغانستان منتفی بوده و منهای لفاظی های رسانه ای عده ای فارسی زبان به نام تاجک، هیچ منطق مستدل در این مورد وجود ندارد!
2- عطا یک اخوانی عضو جمعیت اسلامی افغانستان است که این جمعیت اعضایی از سایر ملیت ها را در خود دارد و نمیتوان با این نمیتوان عطا را رهبر تاجکان و یا فردی در رهبری تاجیکان قبول نمود! تأکید بر موضوع ملیتگرایی در افغانستان سناریویی بیش نیست که حلقه ای به این نام دامن میزنند.
3- مشکل افغانستان فراتر از آنچه بظاهر به آن اشاره میشود، اما برخورد ریشه ای به این مشکل بنا بر سطحی نگری ها صورت نمیگیرد در حالیکه موضوع قومی و زبانی شعار حلقه ای از متعصبین است که به اصل همدیگر پذیری اعتقاد ندارند و هر ماجرائی را برای خود فرصت پنداشته و از از آب خطی ماهی میگیرند
4- با صیقل دادن تنها ظاهر هر چیز را میتوانیم تغیر بدهیم اما در جوهر آن نمیتوان تغیر بوجود آورئد! خانم ثریا بها از شمار نویسنده گانی اند که همیش کار بر ظاهر قضیه را ترجیع میدهند اما به عمق قضیه توجه ای ندارند! با سیقل دادن عطا محمد نور منحیث رهبر تاجیکان، نمیتوان اصل اخوانی بودن و جمعیتی بودنش را تغیر داد و کار در این راستا جز خدمت افتخاری به اخوانیت چیز دیگری بوده نمیتواند.
5- استاد عطا صرفنظر از گفتارهای سیاسیگونه خودش، مامور معاش بگیر نظام بوده و هر تصمیم نظام در موردشان قانونی است، ایشان از دریچه های جمعیت میتوانند تا سطح رهبری این تنظیم سعود نمایند اما جمعیت اسلامی نمیتواند در تعیین سرنوشت دولتی آقای نور رول مستقیم داشته باشند.
6- داشتن حق 50 فیص جمعیت در نظام کنونی فقط یک ادعا بوده میتواند ورنه نه جمعیت حق 50 فیصد دارد و نه نظام کنونی، زیرا علاوه بر این دو قطب رقیب عناصر دیگری هم در این کشور وجود دارند که قانون برایشان حق کار مطابق به توانایی شان را داده است، و پنبۀ 50-50 را باید این هر دو رقیب از گوشهای شان بیرون نمایند هر چند در عمل فراتر از 50 فیصر را در اختیار دارند اما این دیر دوام نخواهد کرد.
7- بلی اگر یک ملت اراده کند، هیچ نیرویی مانعش شده نمیتواند اما کجاست آن ملت؟ اول این ملت به تنظیم ها تقسیم شده، دوم به اقوام تقسیم شد و سرانجام هم به قبیله های خرد و ریزه دیگری، پس کجاست آن ملت.
8- نشستن در پای یک کمپیوتر و نوشتن حرفهای به طبع دل آسان است اما انعکاس حقایق کاری است دشوار، زیرا حقایق نمیتوانند در مورد همه حکم یکسان داشته باشند و طبیعی است که بیان حقایق معرف چهره های اصلی اند که یکی را خرسند و دیگری ناراض میازند.
پ.ن: میدان عناصر مزد بگیر و ماجراجو روزتاروز تنگتر میگردد، حرفها، بیانات و دغدغه های مود روز زیاد دوام نخواهند آورد، سرنوشت این ملت به دست خودش رقم خواهد خورد اما زمان زیادی را در بر خواهد گرفت و دشواری های زیادی تجربه خواهند شد.

میهن زرغون

>>>   زنده باد استاد عطا محمد نور رهبر بزرگ تاجیکان جهان
پغمانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است